جاباما
۱۱۵۶۶۱۵
۲۷ نظر
۵۰۳۵
۲۷ نظر
۵۰۳۵
پ

مرکل؛ هر کشوری یک مادر این‌طوری می‌خواهد

آنگلا مرکل، که او را به‌درستی قدرتمندترین زن جهان می‌دانند، پس از ۱۶ سال از کرسی ریاست بر دولت فدرال آلمان خداحافظی خواهد کرد.

روزنامه همشهری - محمدامین خرمی: آنگلا مرکل، که او را به‌درستی قدرتمندترین زن جهان می‌دانند، پس از ۱۶ سال از کرسی ریاست بر دولت فدرال آلمان خداحافظی خواهد کرد. ۴ دوره حضور مرکل در قدرت به‌عنوان صدراعظم آلمان، او را در تاریخ سیاسی این کشور هم‌رده سیاستمدار نامداری، چون هلموت کوهل قرار داده که از او به‌عنوان «پدر اتحاد دو آلمان» یاد می‌کنند. در واقع، هلموت کوهل بود که با حمایت از آنگلا مرکل، او را به رهبری حزب اتحادیه دمکرات مسیحی و سپس صدراعظمی آلمان رساند.

مرکل؛ هر کشوری یک مادر این‌طوری می‌خواهد

در اروپا طی این سال‌ها رهبران بسیاری آمده و رفته‌اند، اما قد مرکل همیشه بلندتر از دیگران بوده است. هرچه باشد او بوده که آلمان و اروپا را از میانه بحران‌های تاریخی، چون بحران مالی سال ۲۰۰۸، بحران پناهجویان، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و بحران همه‌گیری ویروس کرونا به سلامت عبور داده است. غیبت او از دنیای سیاست، نه فقط در آلمان، که در سراسر اروپا و غرب احساس خواهد شد.

«آنگلا دوروتِئا مرکل» ۶۷ ساله، زاده هامبورگ در شمال آلمان است. پدرش کشیش بود و مادرش معلم. آن روز‌ها همه تلاش می‌کردند به‌نحوی از آلمان شرقی بگریزند و به آلمان غربی پناه ببرند، اما پدر مرکل برخلاف رویه معمول، پس از تولد او، خانواده را به شهری کوچک در نزدیکی برلین در آلمان شرقی برد. آنگلا مرکل در کودکی شاهد ساخت دیوار برلین بود که نه فقط آلمان، بلکه جهان را به دو پاره تقسیم کرد.

مرکل؛ هر کشوری یک مادر این‌طوری می‌خواهد

مرکل در مدرسه در ۲ درس ریاضی و زبان روسی بهترین بود. شاید همین توانایی‌اش در زبان روسی بود که باعث شد سال‌ها بعد بتواند جزو معدود رهبران اروپایی باشد که با ولادیمیر پوتین، افسر جوان سازمان اطلاعات ک‌گ‌ب که در روسیه به قدرت رسیده بود، ارتباط برقرار کند. مرکل در دانشگاه، فیزیک خواند و سپس در رشته شیمی کوانتوم دکتری گرفت، اما در بحبوحه انقلاب‌های ۱۹۸۹ وارد سیاست شد.

پیش از آن، در سال ۱۹۷۷ ازدواج کرد، اما پس از ۵ سال از همسرش جدا شد. او با این حال، نام خانوادگی همسر اولش را حفظ کرد. مرکل در سال‌های پایانی دولت کمونیستی آلمان شرقی، در اعتراضات خیابانی شرکت فعالی داشت و به عضویت حزب بیداری دمکراتیک درآمد که بعد‌ها در حزب دمکرات مسیحی آلمان به رهبری هلموت کوهل ادغام شد.

آنگلا مرکل در سال ۱۹۹۰ پس از اتحاد دو آلمان، به حزب دمکرات مسیحی پیوست و وارد بوندستاگ، مجلس فدرال، شد. او مورد توجه کوهل قرار گرفت و ابتدا در سال ۱۹۹۱ وزیر ورزش و جوانان و سپس در سال ۱۹۹۴ وزیر محیط‌زیست شد. مرکل ۶ سال بعد رهبری حزب دمکرات مسیحی را بر‌عهده گرفت. این برای نخستین بار بود که یک زن هدایت این حزب را در دست می‌گرفت. حزب مرکل در انتخابات بعدی در سال ۲۰۰۵ پیروزی چشمگیری داشت و آلمان نخستین بار شاهد به قدرت رسیدن یک صدراعظم زن بود.

مرکل؛ هر کشوری یک مادر این‌طوری می‌خواهد

مردم آلمان از سال ۲۰۰۵ تاکنون فقط یک نام را بلندتر از دیگران شنیده‌اند و با سیاست‌های یک فرد همراه بوده‌اند و آن آنگلا مرکل بوده است. اعتماد بی‌بدیل آلمان‌ها به مرکل و سیاست‌هایش باعث شد تا مردم طی چهاردوره گذشته رأی خود را به نفع او و حزبش به صندوق‌ها بیندازند. آلمان‌ها بازگشت کشورشان به صحنه قدرت سیاسی و اقتصادی جهان را مدیون مرکل می‌دانند. همین موضوع باعث شده تا او را «ماما مرکل» یا همان «مادر مرکل» لقب دهند؛ هرچند او خود فرزندی ندارد. مرکل برای مردم آلمان نماد ثبات و شکوفایی در اقتصاد بوده است. تغییر رویکرد حزب دمکرات مسیحی از راست به راست میانه توسط او باعث شد تا سیاست‌های دولت رفاه در آلمان تقویت شود و زندگی مردم به شکل محسوسی دگرگون شود.

در سال ۲۰۱۵، زمانی که مرکل در‌های اروپا را به روی پناهجویان باز کرد، به قهرمان آن‌ها هم تبدیل شد. کمی بیش از یک سال بعد، اما با ادامه روند ورود پناهجویان به آلمان و خارج شدن کنترل اوضاع از دست دولت، افکار عمومی علیه او شورید. مرکل و حزبش رفته رفته شاهد کاهش محبوبیت خود بودند. همزمان، حزب راست افراطی آلترناتیو آلمان با اعتقادات ناسیونالیستی و ضدمهاجرتی وارد میدان شده و در برخی شهر‌ها پیروز انتخابات هم شد.

مرکل؛ هر کشوری یک مادر این‌طوری می‌خواهد

بسیاری معتقدند بحران پناهجویان به پاشنه آشیل مرکل و حزب دمکرات مسیحی تبدیل و باعث کاهش محبوبیت آن‌ها شد. از دست دادن تعدادی از کرسی‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۷ موید این مسئله است. با این حال، بحران کرونا ناجی مرکل بوده است. عملکرد خوب مرکل و دولتش در مدیریت بحران طی ۲ سال گذشته، بار دیگر جایگاه او و حزب را تا حد زیادی در میان مردم بهبود بخشیده‌است.

منتقدان آنگلا مرکل معتقدند او با وجود همه موفقیت‌هایش، در پرورش یک جانشین خوب برای خودش ناتوان بوده است؛ کاری که کوهل به‌خوبی از عهده آن برآمد. برای بسیاری از مردم آلمان، ویژگی‌های مرکل نه در شخصیت جانشین او در حزب دمکرات مسیحی یعنی آرمین لاشت، بلکه در قامت نامزد رقیب این حزب یعنی اولاف شولتز نمود پیدا کرده است.

نتیجه انتخابات پیش رو هرچه باشد، سایه مرکل و دوره پرثمر حضورش در قدرت تا سال‌ها بر سر جامعه آلمان خواهد بود. طبق نتایج پژوهشی که به‌تازگی از سوی شورای روابط خارجی اروپا منتشر شده، برای بسیاری از آلمان‌ها، دوره طلایی تاریخ این کشور همین چهاردوره حضور مرکل در قدرت است. جانشین مرکل در صندلی صدراعظمی دوران سختی در پیش خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر شبیه بهاره رهنماست خخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی الان درکت از این مطلب فقط اینه

    • بدون نام

      آن وقت نگاه کشور ما و همسایگان ما را نسبت به زن ببینید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی هم نگاه خوبیه، الکی جو سازی نکن.مرکل بره به جهنم امان از غربگدایی.

    • بدون نام

      درود به شرفت مرکل

    • naser

      درودبرمرکل،سیاستمدارموفق وانسان شایسته ،کسی که چندهزارپناهنده واواره سوری وعراقی وایرانی روپناه داد،همیشه یادت به نیکی خواهدماند

    • سارا

      دردو بلاش بخوره توو سر تک تک مسئولین ایران

    • مرضیه

      افرین
      این است اعتماد به خانم ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان خودشونم زیاد اینو قبول ندارن شاید این دوره رای نباره

    • میتی از مشد

      کاش ایران بجای این همه مفت خور بیسواد که ول کن قدرت نیستند یه نفر مثل خانم مرکل داشت

    • بدون نام

      خیلی از مردان صاحب قدرت باید از این زن نمونه یاد بگیرند ...!!!

    • بدون نام

      الگویی برای زنان جهان

    • یه شهروند

      ای کاش پشت سختی ها و روزهای سخت و سفره های خالی مردم ما هم کسی بود که دلگرم به توان ایشان باشیم .....

    • بدون نام

      سطح فهم نویسنده در همین حده

    • بدون نام

      کاش ایران هم مادر داشت

    • بدون نام

      این چه زن قدرتمندیه که اسم شوهرش رو سر خودش گذاشته ؟ ههههههههههه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخ
        دقیقا

    • بدون نام

      قدیس سازی و بهشت سازی آلمان و فوران احساسات شروع شد

    • بدون نام

      درود بر مامان مرکل.

    • بدون نام

      ایران هم به کسی مثل مرکل نیاز داره

    • بدون نام

      عالی

    • نجف

      کاش میشد بیای ایران

    • علی

      بنظر شما مادر ایران زمین کیست؟

    • بدون نام

      خوش بحال آلمانیها خدایا پس چرا ما اینچنین مسولینی نداریم

    • بدون نام

      درود بر انسانهایه شایسته

    • بدون نام

      من نمیدونم اینایی که منفی دادن منظورشون چیه؟ میخوان بگن مرکل همچین کار مهمیم نکرده مسوولین خودمون کشور ما رو از آلمانم موفق تر کردن؟؟! یا نمیخوان باور کنن صلاحیت داشتن به مرد یا زن بودن نیست؟ یا میخوان بگن حالا آلمان به جای خاصیم نرسیده ما خودمون یه قدم باهاش فاصله داریم؟؟

    • چی فکر میکردیم چی شد

      مسئولین ما دنبال طرح صیانت و محدودسازی و اختلاس و حقوق نجومی و کلا بی خیال مردم باش هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج