جاباما
۱۱۵۶۶۳۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اصولگرایان به مدیریتی شفاف تن خواهند داد؟!

سید‌محمدرضا میر‌تاج‌الدینی، نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت در عملکرد و تصمیمات مسئولان در دولت و قوه قضائیه شد.

شرق: سید‌محمدرضا میر‌تاج‌الدینی، نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت در عملکرد و تصمیمات مسئولان در دولت و قوه قضائیه شد.

این درخواست در پی نهایی‌شدن طرح شفافیت آرای نمایندگان مطرح شده است که در دستور کار صحن قرار گرفته است. طرحی که «نه» بزرگ از نمایندگان مجلس یازدهم دریافت کرده و شفافیت در جبهه اصولگرایان فراتر از شعار نبوده و نیست.

در شرایطی که اکثریت مجلس به دوفوریت طرح شفافیت رأی داده بودند دقیقا چند روز بعد در صحن آن را رد کردند تا نمادی از رفتار دوگانه اصولگرایان در تصمیم‌سازی‌ها را شاهد باشیم؛ مجلسی که داعیه شفافیت داشت در ظاهر خود را موافق نشان داد و در عمل دل به مخفی‌کاری داشت و طرح را رد کرد. بنابراین در‌حالی‌که سرنوشت این طرح در صحن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اصولگرایان مجلس، دولت و قوه قضائیه را به شفافیت از جنس خود دعوت می‌کنند.

اصل شفافیت یکی از مهم‌ترین اهرم‌های مقابله با فساد اداری و اقتصادی است و راه دزدی و اختلاس و خیانت را بر سود‌جویان خواهد بست اما به شرط اجرای حقیقی نه طرحی نمایشی که راه گریز از شفافیت را پیش‌بینی‌کرده باشد و فقط برای ژست سیاسی تصویب شود.

در این رابطه سید‌محمدرضا میر‌تاج‌الدینی با اشاره به نهایی‌شدن طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس که به‌زودی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، گفته است: طرح شفافیت آرای نمایندگان به ارتقای جایگاه و عملکرد مجلس و مردمی‌بودن آن کمک می‌کند.

اصولگرایان به مدیریتی شفاف تن خواهند داد؟!

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان از پیش از آغاز رسمی فعالیت مجلس یازدهم به‌ دنبال شفافیت بودند، عنوان کرد: شفافیت در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار مثبت فراوانی دارد و نحوه تصمیم‌گیری‌ها در دستگاه‌ها را روشن می‌کند.

او افزود: دولت و قوه قضائیه نیز می‌توانند با شفاف‌کردن تصمیم گیری‌های خود در هیئت دولت و شورای عالی قضائی به جز بخشی که به لحاظ امنیتی ملاحظاتی دارد، مکمل شفافیت عملکرد مجلس شورای اسلامی شوند. نایب‌رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم‌گیری‌ها از چشم مردم مخفی نماند، اعتمادسازی شده، موجب همراهی ملت با دولت و دستگاه‌های حکومتی می‌شود و از بروز حواشی جلوگیری می‌کند.

در همین راستا، علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس توضیح داده است: هیئت‌رئیسه این طرح را در سامانه ثبت و بارگذاری کرده است از این رو خیلی طول نمی‌کشد که در صحن مطرح شود. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اظهار کرد: شفافیت موجب سامان‌یافتن بسیاری از مسائل در مجلس می‌شود و از یک ‌سو منشأ تحرک در مجلس خواهد شد و از سویی دیگر موجب می‌شود نمایندگان با مطالعه وارد موضوعات در صحن و کمیسیون‌ها شوند.

او با بیان اینکه جلسات کمیسیون‌ها نیز علنی می‌شود، بیان کرد: با حضور صداوسیما در کمیسیون‌ها و پخش جلسات، کارایی کمیسیون‌ها به شدت بالا می‌رود. طبق طرح مذکور مصوبات جلسات هیئت‌رئیسه نیز در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد. این نماینده مجلس عنوان کرد: بر اساس طرح شفافیت مشخص می‌شود هر نماینده‌ای چه رأیی داده است و آیا در رأی‌گیری شرکت کرده یا خیر؛ این کار باعث می‌شود مردم در زمان انتخابات مجلس، نماینده خود را درست‌تر و دقیق‌تر انتخاب کنند.

علیرضا سلیمی افزود: با تصویب طرح شفافیت آرا، نماینده در اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد بنابراین در امور مرتبط با نمایندگی و درباره طرح‌ها و لوایح با کارشناسی بیشتری اظهارنظر می‌کند. عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طرح شفافیت باعث ارتقای کارایی مجلس می‌شود و انتظار می‌رود قطار این طرح در مجلس یازدهم به ایستگاه برسد و ثمرات شیرین آن را ببینیم.

در رابطه با تأثیرات مثبت طرح شفافیت سخن بسیار گفته می‌شود اما با تبصره‌ و موادی راهکارهای دورزدن شفافیت هم پیش‌بینی شده تا این‌گونه این بار نمایندگان مجلس به آن رأی مثبت دهند و در صورت لزوم جلسات را غیر علنی برگزار کنند.حتی برای غیر شفاف‌کردن سفر‌ها و مأموریت‌های نمایندگان هم که قرار بود طبق این طرح کاملا شفاف اطلاع‌رسانی شود، تبصره‌ای گنجانده شده تا در موارد خاص با تصویب کمیسیون برای اعضای کمیسیون و درمورد اعضای هیئت‌رئیسه مجلس با تصویب هیئت‌رئیسه، اطلاعات مربوط به مأموریت‌ها منتشر نشود.

حال با چنین طرح ابتدایی دعوت از قوای دیگر برای پیوستن به شفافیت هرچند به‌عنوان گام نخست مقبول است اما در عمل فراتر از شعار نخواهد بود و شفافیتی نمایشی ایجاد خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج