۱۱۵۷۰۸۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

توافق اخیر ایران و آژانس چه بود؟

در پی انتشار بیانیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم ایجاد دسترسی ایران به سایت کرج و مغایر خواندن این اقدام با توافق اخیر آژانس و ایران، توضیحاتی درباره این درخواست خارج از چارچوب توافق، مطرح می‌شود.

ایسنا: در پی انتشار بیانیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم ایجاد دسترسی ایران به سایت کرج و مغایر خواندن این اقدام با توافق اخیر آژانس و ایران، توضیحاتی درباره این درخواست خارج از چارچوب توافق، مطرح می‌شود.

در بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ و همچنین در مذاکرات انجام شده ذیل این بیانیه مشترک، به صراحت به آژانس اعلام شده است که به دلیل اقدامات خرابکارانه تروریسم هسته‌ای علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و در پی آن انجام تحقیقات قضایی و امنیتی کشور در سایت کرج، در حال حاضر امکان تعویض کارت حافظه (دوربین) این سایت، که در حال بازسازی است، برای بازرسان آژانس امکان‌پذیر نیست و در همین راستا عنوان «تجهیزات مشخص شده» در بیانیه مشترک شامل تجهیزات نظارتی سایت کرج نمی‌شود.

در جلسه اخیر مدیر کل آژانس و هیئت ایرانی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وین، رافائل گروسی درخواست اعزام بازرس‌ها به سایت کرج را مطرح می‌کند، این خواسته با مخالفت جدی و پاسخ منفی مهندس اسلامی مواجه و اعلام می‌شود که به دلایل قضایی و امنیتی این درخواست مورد تایید جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت.

متاسفانه در سال‌های اخیر به کرات شاهد رویکرد سیاسی و غیرمنصفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برخورد با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم؛ این رویکرد موجب برهم‌زنی تعادل سیاسی مذاکرات گردیده و روند تعامل سازنده را خدشه‌دار و بدبینی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات آژانس را به همراه داشته است.

دو مولفه حسن نیت و اعتماد، ازجمله اصول غیرقابل انکار در انجام هر نوع مذاکره است.

جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده است که مذاکرات بر مبنای اقدامات سازنده و حرفه‌ای و به دور از سیاسی کاری و گزارشات جهت‌دار ، به نتیجه خواهد رسید.

در مورد این گزارش و پس از عدم موضع‌گیری و محکومیت صریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقابل اقدامات بی‌نتیجه و خرابکارانه تروریسم هسته‌ای در ایران، در بیانیه اخیر و بر اساس مصالح جمهوری اسلامی ایران در پایبندی به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، به روشنی بیان شده است که تعویض کارت حافظه(دوربین) با رعایت ملاحظه عدم خوانش و رویت صرفا محدود به «تجهیزات مشخص شده» ("identified equipmen") برای آژانس مجاز می‌باشد و این پاسخی آشکار، در جواب سیاست‌های دیکته شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج