جاباما
۱۱۶۰۸۱۱
۱ نظر
۵۰۵۶
۱ نظر
۵۰۵۶
پ

حقایقی که آقایان درباره سرطان پروستات نمی‌دانند

پروستات در برخی از آقایان همراه با افزایش سن بوجود می آید، اما در بعضی مواقع مشکلات بزرگی رابوجود می آورد که ممکن است زندگی شمارا مختل کند.

برترین‌ها: پروستات در برخی از آقایان همراه با افزایش سن بوجود می آید، اما در بعضی مواقع مشکلات بزرگی رابوجود می آورد که ممکن است زندگی شمارا مختل کند.

دربسیاری از مردان مشکلات پروستات بخشی طبیعی از افزایش سن است و تغییرات هورمونی باعث بزرگ شدن پروستات تقریباً در ۹۰درصد مردان در ۸۰ سالگی می شود اما در حالی که بزرگ شدن آن می تواند ناراحت کننده نباشد، این سرطان پروستات است که مردان باید بیشتر نگران آن باشند.

سرطان پروستات یک نوع سرطان با رشد آهسته است که در صورت تشخیص زودهنگام کنترل می شود به همین دلیل مهم است که در مورد آن و برخی از حقایق شگفت انگیز این نوع سرطان بیشتر بدانید.

حقایقی که آقایان درباره سرطان پروستات نمی‌دانند

سرطان پروستات می تواند مردان جوان را نیز تحت تأثیر قرار دهد

میانگین سن تشخیص سرطان پروستات 66 سال است اما مردان جوانتر نیز می توانند مبتلا شوند. در حقیقت سرطان پروستات در مردان جوان (زیر 50 سال) اغلب تهاجمی تر است و می تواند سریعتر گسترش یابد و درمان را دشوارتر کند به همین دلیل، مردان بالای 40 سال باید از هرگونه تغییر در سلامتی خود آگاه شوند. برخی از علائم سرطان پروستات که باید از آنها آگاه باشید عبارتند:

  • تکرر ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • جریان ضعیف ادرار
  • نیاز ناگهانی به ادرار کردن در نیمه شب
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار

در مطلب " سرطان پروستات از اولین نشانه تا آخرین درمان " بطور کامل درباره علائم و درمان این مشکل دردناک مردانه توضیح داده شده است.

شایع تر از آن است که فکر می کنید

به گفته موسسه ملی سرطان، سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان غیر پوستی در بین مردان است و پس از سرطان ریه، دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان بشمار می رود.

اگر زود تشخیص داده شود، قابل درمان است

یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد سرطان پروستات این است که این بیماری نسبتاً خوش خیم است و رشد کندی دارد. با تشخیص زودهنگام، درمان سرطان پروستات تقریباً به 99 درصد می رسد اما این تعداد در سرطان های تهاجمی تر یا پس از متاستاز شدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

این نشان می دهد که غربالگری و تشخیص زودهنگام برای نجات جان مردان مبتلا به سرطان پروستات چقدر حیاتی است.

ممکن است نیاز به غربالگری زودهنگام داشته باشید

از آنجا که تشخیص زودهنگام می تواند تأثیر بسزایی روی نتیجه بیمار داشته باشد، متخصصان مراجعه به پزشک را پیشنهاد می کنند تا ارزیابی های دقیق را در مورد زمان شروع غربالگری به جای انجام معاینه استاندارد در سن 50 سالگی انجام دهند. بسته به سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطر، شروع غربالگری در سن 40 سالگی ممکن است انتخاب مناسبی باشد.

حقایقی که آقایان درباره سرطان پروستات نمی‌دانند

علائم آنها قطعی نیستند

علائم سرطان پروستات، در صورت وجود می توانند به چیزهای دیگری مانند پروستاتیت نسبت داده شوند. اینها می تواند مواردی مانند نیاز به دفع مکرر یا مشکل در کنترل جریان ادرار و همچنین مسائل جنسی مانند اختلال نعوظ یا انزال دردناک باشد. در صورت مشاهده هر یک از این موارد با پزشک خود مشورت کنید، اما قبل از غربالگری سرطان پروستات منتظر تجربه آن نباشید.

سرطان پروستات همیشه به جراحی یا درمان نیاز ندارد

هنگام تشخیص ابتلای یک مرد به سرطان پروستات، تهاجمی بودن سرطان با استفاده از ابزاری به نام مقیاس گلیسون تعیین می شود. سرطان پروستات با نمره ۶ یا کمتر کم خطر، ۷ متوسط ​​و ۸ تا ۱۰ پرخطر محسوب می شود.

افرادی که جز رده کم خطر هستند این احتمال را دارد که سرطان آنها آنقدر آهسته رشد کند که در طول زندگی خود نیازی به درمان نداشته باشند و به جای درمان، پزشک ممکن است نظارت فعال را توصیه کند که شامل:آزمایش های منظم PSA و بیوپسی برای اطمینان از عدم تهاجم بیشتر.

درمان عوارض طولانی مدتی دارد

بیمار و پزشک باید اثرات بالقوه طولانی مدت درمان را در نظر بگیرند و آنها را در برابر تهاجمی بودن سرطان مقایسه کنند. مطالعه ای نشان داد که ۱۵ سال پس از جراحی یا پرتودرمانی سرطان پروستات، تعداد قابل توجهی از مردان دچار اختلال عملکرد جنسی، مشکلات ادرار یا هر دو شده اند مسائلی که می تواند کیفیت زندگی مردان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

حقایقی که آقایان درباره سرطان پروستات نمی‌دانند

درمانها بسیار متفاوت هستند

درمان برای هر بیمار متفاوت است، بنابراین برنامه درمان برای هر مورد سرطان پروستات به صورت موردی تعیین می شود و ممکن است به یک روش جراحی برای از بین بردن تومورها یا برداشتن پروستات نیاز باشد و یا شاید از اشعه، شیمی درمانی، درمان هورمونی یا ایمونوتراپی استفاده شود یا پزشک ترکیبی از این موارد را توصیه کند.

تغییر در شیوه زندگی کمک کننده است

برخی مطالعات نشان می دهد بین عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی و چاقی و افزایش سرطان پروستات ارتباط وجود دارد، هرچند سن، سابقه خانوادگی و نژاد مهمترین عوامل خطر هستند. تغییر در شیوه زندگی مردان برای بهبود سلامت پروستات، مواردی است که سلامت کلی بدن را بهبود می بخشد، تغییراتی شامل:ترک سیگار، حفظ وزن سالم و داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار و کاهش مصرف گوشت بسیار مهم است.

حقایقی که آقایان درباره سرطان پروستات نمی‌دانند

ارتباط ژنتیکی با سرطان پروستات ممکن است

سن و شیوه زندگی می تواند در ایجاد سرطان پروستات نقش داشته باشد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که عوامل ارثی می توانند علت باشند. ثابت شده است که جهش ژنی BRCA۱ یا BRCA۲ منجر به سرطان پروستات می شود (این همان جهش ژنی مرتبط با برخی از سرطان های سینه است). مردانی که در خانواده خود مردانی مبتلا به سرطان پروستات دارند باید خود را به دقت زیر نظر داشته باشند و با پزشک مشورت تا علائم سرطان پروستات را جستجو کنند.

اکثر مردان از سرطان پروستات جان سالم به در می برند

اکثر مردان مبتلا به این سرطان زنده می مانند. نود و پنج درصد از کل موارد سرطان پروستات در حالی که سرطان داخل پروستات است تشخیص داده می شود در این صورت سرطان هنوز در یک منطقه محدود قرار گرفته و تشخیص و درمان آن بسیار ساده تر می شود.

همچنین ۹۹ درصد از مردان مبتلا به سرطان پروستات حداقل پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند به همین دلیل تشخیص زودهنگام اهمیت زیادی دارد و می تواند تأثیر زیادی بر درمان داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • و

      من با خواهش بعد بادعوا همسرم و راضی میکنم شاید چند ماه یاسالی یکبار یه ویزیت یاازمایش بده اقایون چه تصوری از بدن خودشون دارن ؟اینکه مریض نمیشن یا بی خیال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج