جاباما
۱۱۶۰۹۹۰
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

خرید و فروش خودرو و نکاتی مهم درباره آن

افزایش روزانه قیمت خودرو سبب می‌گردد که خرید و فروش خودرو بیشتر شود. پیش از اقدام برای خرید و یا فروش خودرو لازم است نکاتی را بدانید که در این مطلب راهنمای شما خواهیم بود.

برترین‌ها: هر روزه معاملات زیادی در بنگاه‌های معاملات اتفاق می‌افتد. یکی از این معاملات، خرید وفروش خودرو است. خرید و فروش خودرو نیز همانند خرید و فروش منزل، یکی از معاملات رایج در جامعه ما می‌باشد. این موضوع علاوه بر داشتن مدارک و شرایط خاص، به آگاهی کافی از ابعد حقوقی نیز احتیاج دارد.

در این مطلب قصد داریم تا هر آن چیزی که در رابطه با خرید و فروش خودرو نیاز است بدانیم، بیان کرده و به جزئیات این مساله بپردازیم. با ما همراه باشید تا از روند نقل و انتقال خودرو آگاه شوید.

خرید و فروش خودرو و نکاتی مهم درباره آن

مراحل خرید و فروش خودرو

برای نقل و انتقال خودرو، نیاز است تا سه مرجله پشت سر گذاشته شود. این سه مرحله ثابت بوده و برای تمام معاملات خرید و فروش خودرو نیاز است. این مراحل عبارتند از:

تنظیم قرارداد نقل و انتقال

تنظیم مبایعه نامه یا قولنامه خودرو به سبب تعهد به نقل و انتقال رسمی خودرو اولین کاری است که باید انجام شود.

تعویض پلاک

دومین مرحله مراجعه به مراکز تعویض پلاک، فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید است.

تنطیم سند رسمی انتقال خودرو

سومین مرحله نیز مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و انتقال سند به نام مالک جدید خودرو و یا انتقال حواله است.

مدارک و شرایط مورد نیاز

برای انجام مراحل ذکر شده، شرایط و مدارک خاصی موردنیاز است تا خریدار و فروشنده فراهم کنند. این شرایط و مدارک عبارتند از:

کارت خودرو و برگه سبز

همانطور که می‌دانید این دو سند، اسناد اصلی احزار مالکیت خودرو هستند. این بدان معنی است که از منظر نیروی انتظامی، کسی که برگ سبز و کارت خودرو به نامش باشد، مالک واقعی خودرو است.

برگه کمپانی

برگه کمپانی در واقع فاکتور خرید خودرو از شرکت تولید کنده است و تاریخ خرید خودرو و نام خریدار خودرو در آن قید شده است. در هنگام خرید و فروش خودرو این مدرک نیاز است.

سند قطعی

سند قطعی خودرو برگه‌ای است که از منظر قوه قضاییه مالک خودرو را مشخص می‌کند. برای انتقال همین سند قطعی است که باید بعد از مرحله تعویض پلاک به دفاتر رسمی مراجعه کرد و انتقال سند را انجام داد. اما این در رابطه با خودرو‌های دست دوم صدق می‌کند. یعنی اگر خودرو دست اول باشد و مستقیما از کارخانه خریداری شده باشد این سند را ندارد و در واقع کمپانی و سند سبز هر دو به نام یک نفر بوده و بنابراین نیازی به سند قطعی نیست.

بیمه شخص ثالث

حتما همه شما می‌دانید که بیمه شخص ثالث بسیار مهم و ضروری می‌باشد و بدون آن حتی بیرون رفتن با خودرو کار خطرناکی است چه برسد به اینکه بدون بیمه شخص ثالث بخواهید خرید و فروش خودرو انجام دهید.

مدارک شناسایی و وکالت

در هنگام انتقال خودرو کارت ملی و یا وکالت نامه رسمی و محضری خود را به همراه داشته باشد.

برگه عدم خلافی

خودرویی که می‌خواهید بخرید باید تمام جریمه‌های راهنمایی و رانندگی اش پرداخت شده باشد. می‌توانید با مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰ اقدام به دریافت برگه عدم خلافی کنید.

تسویه حساب عواض شهرداری

تمام خودرو‌ها سالانه باید عوارض شهرداری را پرداخت کنند. این عوارض بسته به نوع و مدل و ابعادی که خودروی شما دارد متفاوت است. باید توجه داشته باشید خودرویی که می‌خواهید خریداری کنید عوارض شهرداری را پرداخت کرده باشد.

خرید و فروش خودرو و نکاتی مهم درباره آن

مدرک احراز سکونت خریدار

زمانی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنید باید مدرکی که نشان دهنده محل سکونت شماست نیز به همراه داشته باشید. این مساله به خاطر این است که نوع پلاک تخصیص داده به خودروی شما مشخص شود. اینکه چه پلاکی با چه کدی به خودروی شما اختصاص داده شود. این مدرک می‌تواند حتی قبض خدماتی نیز باشد. البته نکته مهم این است که قبض باید به نام خودتان باشد.

کارشناسی خودرو

اما قبل از همه این مراحل که شاید مهمترین قسمت برای خرید و فروش خودرو نیز باشد کارشناسی خودرو است. کارشناسی خودرو به این منظور صورت می‌گیرد که خریدار بتواند با اطمینان خاطر از سالم بودن خودرو، اقدام به خرید آن کند. بسیاری از فروشنده‌ها با ترفند‌های خاصی خودروی خود را طوری جلوه می‌دهند که نتوان هیچ عیبی روی آن گذاشت. کارشناسی خودرو کار سخت و تخصصی است مه با کوچکترین اشتباه می‌تواند شما را متحملل ضرر‌های مالی بزرگی کند؛ بنابراین در این مورد خساست به خرج ندهید و حتما خودروی خود را توسط یک کارشناس متخصص، کارشناسی کنید و با خیال راحت به خرید خودروی مد نظرتان بپردازید.

نکات مهم در خرید خودرو دست دوم

موارد زیادی وجود دارند که شما زمانی که اقدام به خرید خودروی دست دوم می‌کنید باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

بررسی شاسی‌های خودرو

شاسی خراب یکی از نقاظ ضعف خودرو‌ها می‌باشد. این مورد می‌تواند ضرر‌های زیادی را در اینده برای شما به همراه داشته باشد.

چک کردن سقف و ستون ها

این موارد را به منظور بررسی تصادف و ضربه شدید خودرو بررسی کنید. اگر سقف خودرو آفتاب سوخته باشد معمولا این معنا را دارد که فابریک کارخانه است و تاکنون تعویض نشده است. اما با این حال باید لاستیک‌های دور سقف را جدا کرده و قسمت‌های جوش خورده آن را چک کنید.

خرید و فروش خودرو و نکاتی مهم درباره آن

پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر

حتما این مورد را بررسی کنید تا در هنگام بارش باران، آب به داخل خودرو نفوذ نکند.

سلامت موتور و سیستم برق رسانی

در هنگام خرید و فروش خودرو، در مورد زمان تعویض تسمه تایم بپرسید. تسمه تایم نباید بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج