جاباما
۱۱۶۲۸۱
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

سبک زندگی در جام جهانی

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

حالا وقتش است همه انرژی فروخفته را تخلیه کنیم. می شود به راحتی از این فرصت سوءاستفاده کرد. برای یک ماه شاد بودن و شادی کردن، یک ماه صبح تا شب فوتبال دیدن و پای نقد و تحلیل و حواشی جذابش نشستن.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!





همشهری جوا ن: وقتی شما این مطلب را می خوانید جام جهانی شروع شده و خیلی ها از همین حالا منتظرند تا بعد از اولین برد تیم ملی به کوچه و خیابان ها بیایند. غیر از هوادارای تیم ملی، بازار کری خوانی ها هم داغ شده و خط و نشان کشیدن و کل کل های مجازی و حقیقی آغاز. بعضی ها هم پیش بینی های خودشان از روند بازی ها و قهرمان را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند.

در این اوضاع و احوال چه فوتبالی باشید و چه نباشید، پیوستن به جرگه جوگیران جام جهانی گریزناپذیر است. حتی آن دسته روشنفکرنماها که همیشه دویدن 22 نفر دنبال یک توپ را به سخره می گیرند هم این روزها خودشان را آماده می کنند که بنشینند پای حداقل یکی دو مسابقه جذاب و تماشایی.

حالا وقتش است همه انرژی فروخفته را تخلیه کنیم. می شود به راحتی از این فرصت سوءاستفاده کرد. برای یک ماه شاد بودن و شادی کردن، یک ماه صبح تا شب فوتبال دیدن و پای نقد و تحلیل و حواشی جذابش نشستن؛ سبک زندگی عادی و هر روزه را به هم می ریزد.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

باید برایش فکری کرد. در سبک زندگی این هفته می خواهیم خودمان را برای زندگی کردن و زنده ماندن در این ماه آماده کنیم. حالا در این وانفسا که هر کس به فکر خودش و تیم محبوبش است، چه کار کنیم هیجان را تا سر حد مرگ بالا ببریم؟ چطور بیشتر به ما خوش بگذرد؟ قلق های هواداری از راه دور چیست؟ اصلا می شود طوری برنامه ریزی کنیم که آخرش مشروط شدن و گیرهای خانواده این خوشحالی ها را از دماغمان درنیاورد؟

چه گزینه هایی روی میز برنامه های رادیویی و تلویزیونی این دوره جام جهانی است؟

به تماشای خاک های سبز

تماشای جام جهانی حتما اولین پیشنهاد برای به اوج رساندن هیجان و شادی است اما از آنجا که دست قریب به اتفاق مان از خرماهای بر نخیل برزیل کوتاه است، می توانیم همین جا پای تلویزیون دل خوش کنیم به گزارش های مزدک و خودمان را از راه همان سیگنال ها تصور کنیم در جو خوشحالی و فضای ورزشگاهی که با چند ثانیه تاخیر اینجا می رسند.

امسال شبکه های تلویزیونی برای رو کم کنی یکدیگر هم که شده باشد، زودتر دست به کار شده اند و از اول خرداد برنامه های مختلف و متنوعی را آماده پخش کرده اند. هر چه از جام جهانی و حواشی آن بخواهید را انگار قرار است بتوانیم در همین جعبه جادو پیدا کنیم.

از فوتبال فقط خود فوتبال را می خواهید؟

بازم مثل همیشه، عادل برنده می شه؟

اگر به دنبال اصل هیجان و تحلیل های درست درمان و نقدهای صریح از عملکرد تیم ملی و حواشی ۹۰ طور هستید، بدانیدکه این دوره بخت با ما یار است. بعد از شایعات یک ماه گذشته که می گفتند شبکه سه بازی ها را پخش نمی کند و فقط شبکه ورزش به طور زنده بازی ها را پخش می کند، در نهایت خبر رسید که شبکه سه هم با شبکه الجزیره به توافق رسیده و بازی ها را مستقیم از الجزیره اسپرت خواهد گرفت.

مدیران شبکه سه از اوایل اردیبهشت امسال به صرافت این افتادند که برنامه اس و قس داری روبراه کنند تا حداقل این دوره دل مخاطبان را به دست بیاورند و از رقبای داخلی عقب نمانند. برای همین هم برای اولین بار تهیه کنندگی ویژه برنامه جام جهانی را به فردوسی پور پیشنهاد دادند، عادل هم با تیزهوشی همیشگی اش تهیه کنندگی «یک جهان، یک جام» امسال را پذیرفت. البته این خبر به مذاق طرفداران گزارش های فردوسی پور خوش نیامد؛ چرا که حالا عادل باید در تهران بماند و از گزارش های او برای بازی های تیم ملی و حواشی پشت پرده های برزیل خبری نیست و این بار مزدک میرزایی است که به همراهی گروه ورزش شبکه سه برای گزارش مستقیم بازی های ملی مسافر برزیل می شود.

از جزییات ویژه برنامه شبکه سه اینطور آورده اند که از شبکه ZDF آلمان الگو گرفته اند و عادل فردوسی پور، رضا جاودانی و محمدحسین میثاقی اجرایش می کنند و تا به این لحظه غیر از این خبری به بیرون درز نکرده است تا ببینیم آقای خاص فوتبال ایران، این بار چه غافلگیری برایمان دارد.

به دنبال اتفاقات بامزه این رویداد می گردید؟

کاپیتان قرمز کلاه در کنار زیدان

اما تلویزیون با تقسیم وظایفی که انجام داده برای شما اهل دل ها که همیشه حواشی برایتان از اصل هم جذاب تر است و در هر رویدادی دنبال وجه بامزه ماجرا می گردید، شبکه دو را پیش رویتان گذاشته تا با «کلاه قرمزی» به تماشای بازی ها بنشینید.

البته چند روز بعد از منتشر شدن عکس عادل با «عزیزم ببخشید» و «کلاه قرمزی» و باقی دوستان در نهایت فردوسی پور به شایعات بازی در کلاه قرمزی پایان داد و گفت صرفا به دعوت طهماسب در پشت صحنه بخش جام جهانی این برنامه حاضر شده.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

قسمت اول کلاه قرمزی ویژه جام جهانی آماده شده و قرار است بخش های بعدی را همزمان با شروع جام جهانی بسازند که بتوانند قصه را براساس اتفاقات بازی های تیم ملی پیش ببرند اما شبکه دویی ها غیر از این با «ورزش از نگاه دو» هم سروصدای زیادی راه انداخته اند و اینطور که بویش آمده «ورزش از نگاه دو» که از مهر ماه سال گذشته با اجرای پیمان یوسفی و میثم زمان آبادی به روی آنتن می رود، یک تیم عریض و طویل را برای پوشش خبری مسابقات به برزیل فرستاده و از آن طرف زین الدین زیدان را هم به عنوان میهمان و کارشناس به استودیوش در تهران دعوت کرده. اگر این اخبار به صحت و سقم خودشان باقی بمانند، می شود به تلویزیون این روزها امیدوار بود.

چیز زیادی از گذشته نمی دانید؟

از جام ایرانی بنوشید

آن دسته از دوستان تین ایجی که قبل تر از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را اساسا یادشان نمی آید و هیچ خاطرات حتی مبهمی از بهترین حضور ایران در ۹۸ فرانسه ندارند و موقع شنیدن آمار و ارقام بازی ها دچار سرگیجه می شوند و از همه بدتر موقع کری خوانی ها نمی توانند سوابق و قهرمانی های تیم محبوب شان را به رخ بکشند این فرصت طلایی را از دست ندهند.

شبکه ورزش در برنامه «تاریخچه ورزش جام جهانی» از ۵ خرداد به پیشواز رقابت ها رفته است و هر شب ساعت ۲۳ نحوه صعود تیم ها در سال های گذشته، گل ها و مکان های برگزاری جام های جهانی و تصاویر این بازی ها و خلاصه هر چه از ریز و درشت این جام بخواهید را روی دایره می ریزد.

برازوکای رنگارنگ، با تهیه کنندگی یوسفی و میرزایی در زمین شبکه ورزش افتاده است؛ برنامه ای جوانانه که در آن مجری و خبرنگاران، اخبار جام جهانی را بازخوانی می کنند و با بررسی بازی های تدارکاتی، تیم های صعود کرده این دوره را معرفی می کنند.

پخش عکس ها و ویدئوهای مردمی از هیجانات پیش از شروع رقابت ها از دیگر بخش های این برنامه است. رادیو جوان هم «جام ایرانی» را برای این رویداد ترتیب داده است و می توانید از پنج خرداد تا آغاز رقابت ها هر روز ۱۲ تا ۱۲:۳۰ مستندی از حضور ایران در جام های جهانی است با صدای عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی را از جام جوان بنوشید.

به دنبال اتفاقات کمتر گفته شده می گردید؟

جام قهوه ای

اگر تماشای بازی ها را از دست داده اید یا وقت ندارید به طور کامل بنشینید به تماشای همه شان، شبکه خبر را از دست ندهید. در بخش های خبری مختلف و زیرنویس ها آخرین نتایج را لحظه ای اعلام می کند. به جز این، شبکه خبر در آیتم ویژه «جام قهوه ای» در مجله خبری ساعت ۱۴:۳۰، کشورها و تیم های ملی شرکت کننده را در جام جهانی برزیل معرفی می کند؛ آن هم به همراه تاریخچه ای از ادوار گذشته جام جهانی و ارائه اطلاعاتی تازه از نوآوری و فن آوری های مورد استفاده در جام بیستم. غیر از این در «هر روز ورزش» که هر روز ظهر ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه به نمایش درمی آید، با حضور کارشناسان نحوه صعود ۳۲ تیم شرکت کننده را در طول برگزاری جام جهانی بررسی می کند.

چطور فوتبال ببینیم؟

بازی ها را کجا ببینیم؟ چه کنیم که خوشحال بمانیم؟

تنها در خانه

فوتبال دیدن، آن هم یک ماه تمام برای خودش داستانی دارد. از یک طرف درست سر ساعت پخش مهمترین بازی ها، مادر خانواده می خواهد برای هزارمین بار تکرار رستگاران را از شبکه تماشا ببیند، از این سمت، خواهر کوچکتر کنکور دارد، آن طرف مهمان می آید و بچه کوچکشان ونگ می زند. یک جایی هم بالاخره پدر اعتراض می کند: «هر روز، هر روز فوتبال که نشد زندگی!»

تنهایی فوتبال دیدن هم که خب به کسی حال نمی دهد.در این گیرودار بهترین کار این است که چند نفر مثل خودتان پیدا کنید و برنامه ای مدون برای تماشای بازی ها بریزید. دور همی فوتبال دیدن همانا و جیغ و داد و بالا پایین پریدن همان. حالا این وسط اگر همسایه، پیرمرد، مریض، بچه نوزاد و اینها در دست و پا باشد، خودش مصیبتی است؛ پس قبل از هر چیز یافتن یک دوست که خانه ای در سکوت هم داشته باشد، ضروری است.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

بعد از شناسایی دوست مورد نظر به او هم تلقین کنید که تنها تنها بهش خوش نمی گذرد و شما می توانید از تنهایی درش بیاورید و بعد یک دوره بساط چتر شدن را به پا کنید. فقط حواستان باشد که زحمت خوراکی ها و تنقلات و نهار و شامتان را گردن دوست بخت برگشته ای که می خواهید یک ماه در خانه اش تلپ شوید نیندازید و دنگ سهمتان را حساب کنید تا دفعه بعدی هم وجود داشته باشد!

اگر آن وسط ها یک ال سی دی ۴۲ اینچ به بالا برای تماشا ردیف بود که بود، اگر نبود هم خیلی مهم نیست اما حواستان پیشاپیش به آنتن و خدمات اینچنینی باشد که در این رعد و برق های بهاری قطعی در کار نباشد.

اگر همه جمع تان با هم طرفدار یک تیم نباشید مزه می دهد و یارکشی می کنید. خوبی اش این است که با کمک جو موجود می شود از خجالت همه ناراحتی های سابق هم درآمد. پس رفقا را سوا نکنید که هر سلیقه ای جایی به کار آید. همزمانی دور گروهی با فصل امتحانات را هم می شود بهانه ای کرد برای پیچاندن خانه و خانواده به بهانه درس خواندن های گروهی.

روی پوست شهر

هر چه دور همی بزرگتر باشد، آدم ناخودآگاه هیجان زده تر می شود و احساس می کند تو قلب ماجراست. با همه گیر شدن قضیه پخش فوتبال در سینماها، تا به الان که ما این را می نویسیم، سینمادارها با زنانه، مردانه کردن سالن ها موافقت نکرده اند و سردار رادان هم اجازه پخش مختلط را نداده است.

از آن طرف پخش هر فوتبالی در سالن های برج میلاد هم کلا متوقف شده، می ماند پارک ها و بوستان ها. در تهران، اردبیل، قم و بعضی شهرهای دیگر، مسئولان شهری قول داده اند بازی های را از تلویزیون های سطح شهر پخش کنند. می توانید سر شب دست خانواده را بگیرید ببرید پیک نیک؛ هم دل بچه ها را شاد می کنید و هم خودتان کنار کلی هم میهن، بازی های تیم ملی را می بینید و به دنبالش حس غرور ملی و تعصبتان چند برابر شکوفا می شود.

خیلی از مراکز تجاری هم از تلویزیون های بزرگی که در سالن دارند فوتبال را پخش می کنند که در نوع خودش فضاهای خاطره انگیزی ایجاد می کند. خوابگاهی ها، پادگانی ها و آنهایی که موقع پخش بازی ها شیفت کاریشان است هم از توفیق اجباری دور همی فوتبال دیدن بهره برده اند.

چطور از نتایج باخبر شویم؟

اگر به هر دلیلی نتوانستید مسابقات را از تلویزیون تماشا کنید نگران نباشید. یک عالمه راه دیگر برای در جریان قرار گرفتن هست

موازی کاری با تلویزیون!

اگر می خواهید اخبار و حواشی جام جهانی را دنبال کنید، لازم نیست که حتما سر ساعت بازی در جای خاصی باشید تا از طریق تلویزیون بازی را زنده تماشا کنید. چرخیدن در سایت ها و استفاده از اپلیکیشن هایی که روی تلفن همراه نصب می شوند، به شما کمک می کنند بیرون از خانه هم پیگیر اتفاقات جام جهانی باشید.

۱- رادیو، صدای مهجور جام جهانی

شاید حرارتی که در پخش تصاویر جام جهانی باشد، در پخش رادیویی آن نباشد. اما نقطه قوت آن در دسترس بودنش است. ساده ترین گوشی های موبایل هم قابلیت اتصال به رادیو را دارند. تنها کافی است یک هندزفری به آن متصل کنید و همه جا گزارش زنده بازی ها را داشته باشید.

صدا و سیمای ایران، هم پوشش تلویزیونی و هم پوشش رادیویی جام جهانی را خریداری کرده و شبکه رادیویی ورزش قطعا این مسابقه ها را پوشش خواهد داد. معمولا آنها حتی بازی های همزمان را هم به خوبی پوشش می دهند. یعنی هی از این مسابقه به آن یکی سرک می کشند.

۲- اینترنت دنیای خبر

نمونه خوب داخلی اش سایت ورزش ۳ است. ویدوی گل های بازی ها و هایلایت های مسابقه با سرعت قابل قبولی در آن آپلود می شود. برنامه بازی ها و جدول رده بندی هم در صفحه اصلی به راحتی قابل دسترس است. در زمان برگزاری جام جهانی ستونی اختصاصی هم برای اخبار در نظر گرفته خواهد شد.

اما اگر نگاه ریزبینانه تری به فوتبال دارید و کمی با زبان انگلیسی آشنایی دارید سایت های قدرتمندتری هم وجود دارد. سایت معتبر fourfourtwo.com علاوه بر امکاناتی که گفته شد، تیم تحلیلگری دارد که بازی ها را مورد نقد قرار می دهد. ترکیب اولیه یا لاین آپ تیم ها را قبل از شروع بازی در اختیار شما قرار می دهد. آمار کلی بازی و آمار هر بازیکن را هم می شود در قسمت statzone دنبال کرد.

این سایت از مدت ها قبل بخشی را برای جام جهانی در سایت خود کنار گذاشته که با نماد ریو در صفحه اول به راحتی قابل دید است. سایت های دیگری مثل zonalmarking.com هم با گرافیکی ساده چینش بازیکنان دو تیم در زمین و حرکات آنها را نشان می دهد و تاکتیک های مربیان تیم ها را نقد می کند. دو سایت Bsport.com، whoscored.com اینفوگرافی های جالبی از بازیکنان، مربیان و تیم ها روی خروجی خود قرار می دهند.

اگر خیلی به دنبال پیگیری های عمقی و تحلیلی نیستید و فقط دنبال خبرهای سرگرم کننده هستید، سایت های Dailymail و mirror گزینه های خوبی هستند. این دو سایت مملو از اخبار درگوشی و زرد و حواشی تیم ها در بیرون از مستطیل سبز هستند. اگر عکس باز هستید و دوست دارید از دریچه دوربین عکاسان حرفه ای با اتفاقات برزیل همراه شوید، سایت هایی مثل Gettyimage اسکرین شات های بی نظیری از بازی ها را بلافاصله بعد از بازی و حتی همزمان با برگزاری بازی می گذارند.

۳- تکست کامنتری، گزارش خواندنی

سایت BBC در قسمت ورزشی خود بخشی دارد تحت عنوان Live text که بازی های جام جهانی را از طریق گزارش لحظه به لحظه به کمک جملات کوتاه گزارش خواهد کرد. در این قسمت صحنه های حساس بازی، کارت زرد و قرمز، کرنرها و البته گل های بازی در قالب جملات کوتاه خبری روی خروجی قرار می گیرند.

دنبال کردن یک بازی به این سبک شاید کمی عجیب باشد ولی خالی از لطف هم نیست. البته سایت های دیگری مثل sportmole.co.uk هم قسمت live text commentary دارند که همین کار را انجام می دهند. پیگیری فوتبال از طریق گزارشگر متنی یا تکست کامنتری رایگان است.

۴- اپلیکیشن، همه چیز در یک صفحه

تمامی این برنامه های مبتنی بر اتصال به اینترنت هستند و از این لحاظ محدودیت دارند. اپلیکیشن «یازده» معروفترین اپلیکیشن به زبان فارسی است که می توانید با نصب آن روی گوشی خود از نتایج زنده لحظه به لحظه بازی ها باخبر شوید. اگر در حد خیلی مبتدی انگلیسی بلدید اما بهترین پیشنهاد Fotmob است. یک اپ دوستداشتنی که صفحه مخصوص جام جهانی اش را از هفته پیش باز کرده و علاوه بر گزارش زنده بازی و نتیجه ها، کلی مصاحبه و اطلاعات ریز و درشت از تیم های حاضر در مسابقه ها می گذارد که مدام هم به روز می شوند. این اپ را به راحتی و رایگان می توانید از سایت بازار دانلود کنید.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

اگر محصولات اپل استفاده می کنید، محصولات جالب تری در دسترس تان هستند. شما می توانید از اپل استور برای آی پد، آی فون یا آی پاد خود اپلیکیشن های مربوط به شبکه های بزرگ تلویزیونی را دانلود کنید و از مزایای گوناگون آن لذت ببرید.

مهمترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن در این دسته که جزو محبوبترین ها در اپل استور است، به اپلیکیشن شبکه ورزشی اسکای تعلق دارد. شما می توانید این اپلیکیشن را به صورت رایگان از اپل استور دانلود کنید و با گرافیکی پویا و فوق تصور، در تب جام جهانی ذوب شوید.

این اپلیکیشن از طریق اتصال به اینترنت می تواند امکاناتی مثل جدول مسابقات، آمار بعد از بازی، نتایج کلی، ویدئوهایلایت و لاین آپ تیم ها در شروع مسابقه و نحوه چینش در زمین را در اختیار شما قرار دهد. این اپلیکیشن توسط تیم قدرتمند شبکه اسکای اسپورت حمایت می شود. به همین خاطر جزو برترین ها در بین رقبای خود است.

«یورو اسپورت» هم اپلیکیشن رایگان دیگری است که می توانید روی محصولات کمپانی اپل نصب و استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که شکل ظاهری آن برای آی پد با آی فون فرق می کند. دامنه کاربرد این اپلیکیشن نسبت به رقبای مشابهش گسترده تر است و فقط مختص فوتبال نیست. ورزش های تنیس، فرمول یک، بسکتبال NBA و یورولیگ و حتی تورهای بزرگ دوچرخه سواری دنیا هم از طریق آن قابل دنبال کردن است.

«یورو اسپورت اپ» گرافیکی شناور دارد و چیدمان صفحه اصلی دست خودتان است. اینکه چه چیزهایی قابل مشاهده باشند و در کجای صفحه اصلی قرار داشته باشند. دامنه سرویس دهی این اپلیکیشن سرتاسری نیست و صرفا مختص اروپا و آمریکای شمالی است که با حقه اتصال از طریق سرور اروپایی قابل دور زدن و استفاده است.

البته اپلیکیشن های premium یا پولی دیگری هم وجود دارند که اگر خیلی باکلاس هستید و کارت اعتباری دارید، می توانید از اپلیکیشن هایی مثل FOX SOCCER استفاده کنید و با استفاده از آن به دوستان و اطرافیان خود فخر بفروشید!

چطور هواداری کنیم؟

شیرجه در دل هیجان یا سبک زندگی هواداری

معجون هیجان خوراکی

تماشای فوتبال در اتفاق مهمی که فقط هر ۴ سال یک بار می افتد، آداب خاصی دارد. برای اینکه جام جهانی بیشتر بهتان بچسبد، باید معجونی از هیجان و خوراکی و طرفداری درست کنید. وقت را بیش از این از دست ندهید. اردوی آماده سازی را شروع کنید تا موقع تماشای مسابقه ها زنگ تفریح نباشید! برای این کار باید حواس تان به چندتا چیز باشد.

۱- خوردنی ها:

تخمه آفتابگردون سیری چند؟

شکاندن تخمه شور آفتابگردان حکم جان را دارد بر جسم تماشای فوتبال. کیسه زباله و ظرف به تعداد کافی دم دستتان باشد که هی جارو به دست نشوید برای رفت و روب کردن پوست تخمه ها. چند نوع چیپس و ماست با طعم های مختلف را هم بزنید تنگش و حتما یک فلاسک پر چای آماده هم برای بین دونیمه کنار گذارید. از خوردنی های دیگر اما در منابع نوشیدنی های انرژی زا را آورده اند و یک ورق محض احتیاط قرص زیرزبانی و آسپرین بچه که یک وقت از فرط هیجان دچار گرفتگی عروق نشوید.

۲- پوشیدنی ها:

تموم شهر همون رنگی که تو می پوشی بپوشن

پوشیدن پیراهن تیم ملی محبوبتان همینجوری به خودی خود اعلان جنگ است برای رقبا. هم در مترو و اتوبوس سر کری خوانی ها باز می شود، هم اعلام موضعی است در دانشگاه و مدرسه و احیانا محل کار تا بقیه حساب کار دستشان بیاید و یادشان باشد از کی باید شیرینی صعود و قهرمانی بگیرند و کی را باید سوژه دست انداختن ماه های آتی کنند.

پیراهن های تیم های ملی مختلف حاضر در جام جهانی هم تازه به تازه به دست ورزشی فروش ها رسیده است. بعضی ها دارند کالکشن را کامل می کنند. فی الحال و در مثل برای داشتن پیراهن درجه دو نیمار برزیلی و مسی آرژانتینی باید بالای ۵۰ هزار تومان دست به جیب شوید اما پیراهن درجه دو و سه تیم هایی مثل هندوراس را البته اگر یافت می شود، با زیر ۲۰ هزار تومان می شود خرید.

اینکه بخواهید پشت پیراهن اسم خودتان را چاپ شود یا نه هم کمی قیمت را بالا و پایین می کند اما تاثیر چندانی ندارد. از فروشنده ها بپرسید می گوییم بشنوید و باور نکنید. پیراهن تیم ملی هم در سه درجه به فروش می رسد که درجه یک آن ۳۰۰ هزار تومان ودرجه دو ۹۶ و درجه سه ۳۶ هزار تومان است. اما حالا که گزارش پیراهن هایی که آل اشپورت با دست خودش به تیم ملی داده را در شماره پیش خوانده اید، پس انتظار خاصی از اینها هم نداشته باشید.

۳- خرده ریزها

پرچم کی بالاست؟

حالا درست است که وووِ ووو زلا مال آفریقای جنوبی ها بود اما بوق و شیپور برای تشویق هر چند کوچکش از اسباب و لوازم هر نوع هواداری است، خصوصا اگر پای تیم ملی در میان باشد. پرچم های کوچک و بزرگ هم که لازمه ریختن در خیابان و شادی و به اهتزاز درآوردنشان از سنن دیرین است. اگر از پوشیدن پیراهن ورزشی در مکان های عمومی حس خوبی ندارید شال هواداری و کلاه و دستبند هم گزینه خوبی هستند که خصوصا دختر خانم ها می توانند امتحانش کنند.

جدول متوسط خرج و مخارج هواداری برای هر نفر

مصرفی ها

نام خوردنی

حجم

قیمت

تخمه آفتابگردان

یک کیلو

۱۵۰۰۰ تومان

چیپس

یک بسته

۱۵۰۰ تومان

ماست موسیر

۲۵۰ گرمی

۱۵۰۰ تومان

نوشابه انرژی زا

۲۵۰ میلی لیتر

۶۰۰۰ تومان

چای ارل گری

صد گرمی

۳۰۰۰ تومان

قند شکسته

چهارصد گرمی

۱۴۰۰ تومان


ماندنی ها

محصول

حجم

قیمت

پرچم کشورهای مختلف

کوچک

15000 تومان

پرچم کشورهای مختلف

بزرگ

30000 تومان

استیکر

یک بسته

5000 تومان

مچ بند

یک جفت

6000 تومان

شال هواداری

متوسط

20000 تومان

پیراهن تیم های ملی

معمولی

50000 تومان

پیراهن تیم های ملی

درجه یک

200000 تومان


چطور کل کل کنیم

کل کل موقع تماشای مسابقات جام جهانی، آداب و رسوم خاص خودش را دارد. اگر بدون آگاهی و دانش کافی وارد عرصه شوید، ای بسا همه چیز با دلخوری و ناراحتی پایان یابد؛ پس به این توصیه ها دقت کنید و مواظب باشید!

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

۱- عصبانی نشوید

حفظ خونسردی و آرامش، مهمترین قدم در یک کل کل موثر و عمیق است. اگر از متلک ها و کُری های رقیب (به خصوص وقتی عقبید) دچار خشم و استرس شوید، تمرکزتان را روی بازی از دست می دهید و نمی توانید خوراک لازم برای جواب دادن به موشک های قاره پیمایش را داشته باشید. ضمن اینکه فراموش نکنید؛ ورود به کل کل یک بازی دوطرفه است، همیشه احتمال باخت می رود. اگر جنبه شکست ندارید، از این در تو نیایید.

۲- مواظب عصبانی شدن بقیه باشید

اینکه شما به وظایف فوتبالی تان عمل می کنید، دلیل نمی شود که دیگران عامل به تکالیفشان باشند و عصبانی نشوند؛ لذا همیشه زیرچشمی و به طور غیرمحسوس رقبا را در نظر بگیرید. اگر طرف کاسه صبرش در آستانه لبریز شدن است و همین آن و دم احتمال می رود ظرف پوست تخمه را برگرداند یا با لحن «سی؟ سی گفتی داداس؟» بیاید سراغتان، سکوت پیشه کنید و از توفیقات تیمتان لذت ببرید. به هر حال بچه ها دارند حرفشان را توی زمین می زنند. یادتان نرود کل کل نباید بیش از هزینه کلامی، خرجی روی دستتان بگذارد!

۳- از هیچ گزینه ای سرسری نگذرید

اصلا برای کل کل منتظر موقعیت گل، کرنر خطرناک، ضربه ایستگاهی مماس یا شوت زوزه کشان نباشید. برای یک «کل کلیست» حرفه ای، هر صحنه ای - از لایی بیست و پنج زاری و پرچم آفساید و فیرپلی و تکل از پشت تا اعلام وقت های تلف شده و حرکات ناجوانمردانه و اوت دست و دست به مهره - یک پاس گل و یک موقعیت کم نظیر است.

این مهارت شماست که به این اتفاقات روزمره، رنگ و بوی خاص بودن می دهد و بهشان ارزش افزوده می بخشد (شخصا به یاد دارم در بازی آرژانتین - سوئد ۲۰۰۲، یکی از مهمترین خوراک های کل کلمان به واسطه تصویر تماشاگر مهربان آرژانتینی که در استادیوم به فرزندش شیر می داد و از سیمای ملی هم پخش شد، فراهم گردید).

۴- شادی بعد از گل را جدی بگیرید

تضعیف روحیه و بردن حریف به لاک دفاعی، یک استراتژی موثر و کاربردی در کل کل است. از این لحاظ، لحظه ای که تیم محبوبتان گل می زند، لحظه ای طلایی و استثنایی محسوب می شود. به هیچ عنوان این لحظه را ساده و همچون گزارش های آقا جواد در حال چک کردن اس ام اس برگزار نکنید. تا حد ممکن هوار بکشید، کف بزنید و از گلزنان تعریف کنید (توصیه شخصی حقیر استفاده مکرر از عبارت «توی/ درون دروازه» هست). البته هیچگاه به چشمان رقیب کل کلیتان نگاه نکنید. زبان بدن در کل کل به اندازه لسانی که توی دهانتان است اهمیت دارد. گاهی بی تفاوتی اثر بیشتری می گذارد.

۵- از حواشی/ تاریخچه غافل نشوید

کل کل بیش از اینکه یک فن فوتبالی باشد، یک مهارت سخن وری است. طبعا لازم نیست شما به اندازه پیمان یوسفی و جناب علیفر از تعدد ازدواج و طلاق های بازیکنان و مربیان بدانید اما خب خیلی هم که نباید آفساید باشید! گاهی همین جور رسوایی های اخلاقی، پرونده های مالی، خیانت به باشگاه سابق، شش تای پنجاه و دو و ... می تواند عصای دست شما در محیط توفان زا باشد.

۶- طنز داشته باشید

این یکی خیلی قابل آموزش نیست، یا دارید یا ندارید اما اگر طبع طنز دارید، واقعا حیف است که با خشونت در کلام، سطح کل کلتان را پایین بیاورد. خیلی بِت و بی تفاوت، همه را با تیغ تیز زبانتان بنوازید. اوج هنر شما وقتی است که رقیبتان را هم از این حقیقت به خنده بیندازید.

۷- به فکر باخت احتمالی باشید

بالاخره تیمتان ممکن است ببازد. این خطر از ثانیه اول بازی شما را تهدید می کند لذا باید از همان سوت اول به فکر جمع آوری اسناد و مدارک کافی برای سوت آخر باشید. ضد فوتبال، ناداوری، صدای بلندگوی استادیوم، چمن زمین (!) و حتی شکاف لایه اوزون می تواند توجیه شکست احتمالی شما در پایان مسابقه باشد تا جلوی رقیب سرافکنده نباشید.

۸- بعد از برد آرامش خود را حفظ کنید

به قول شاعر، مردی نبود فتاده را پای زدن. هرگز وقتی برنده بازی شدید، بعد از سوت پایان، کل کل را ادامه ندهید. رقیب را (با حفظ شئون) در آغوش بکشید، روی شانه اش بزنید و بگویید «این مسابقه ها همه اش بهانه است. اصلش آزمون زندگیه.» حتی می توانید رفتار آقا امیر قلعه نویی را سرلوحه خویش قرار دهید و بابت اینکه عملیات پرس را به خوبی انجام داده اند ازشان تشکر کنید. بالاخره شما برده اید و قلعه شاه مال شماست.

۹- قبل از اتمام یک باخت سنگین صحنه را ترک کنید

گاهی بازی از زمانی به بعد، یکسره می شود. مثل آرژانتین - آلمان ۲۰۱۰؛ اینطور وقت ها بی خودی توی صحنه نمانید. گل سوم را که خوردید، یک زنگ یا اس ام اس الکی را بهانه کنید و بزنید به چاک. بعدش هم خواستید راستش را بگویید طوری نیست. اجازه بدهید پشت سرتان بگویند: «رفت و ترسید» تا اینکه جلو رویشان بی ارج و مقدار شوید. بالاخره این جور وقت ها باید بین بد و بدتر انتخاب کرد. نمی شود هزینه ها را به صفر رساند. انگ ترس و ذلالت خوردن به از متهم شدن به حماقت و سوژه خنده گشتن است. چهارتا گل را چطور می خواهید جمع کنید؟ حق کشی؟ ضد فوتبال؟ بازی در زمین حریف؟ بی خیال! موبایلتان را خاموش کنید و خلاص!

۱۰- بعد از باخت دقیقه نودی قیافه جدی بگیرید

ممکن است ورق در عرض چند دقیقه برگردد و شما از وضعیت پشت به زین، در موقعیت برعکس قرار بگیرید. در شرایط اینچنینی، شوک وارده چنان شدید است که آدرنالین دو نقطه خط ترین انسان ها را هم به اوج می رساند و نمی شود چون خَمُشان بی گنه روی بر آسمان کرد و سوت زد لذا کاملا تلخ و زهرمار باشید. خشمگین و غضبناک، در حد فرمان دوم. اینطوری کسی جرأت نمی کند سر به سرتان بگذارد و فوری همه در موقعیت «نخود نخود / هر که رود خانه خود» قرار می گیرند.

چالش های سر راه زندگی در جام جهانی

دوی با مانع

فکر نکنید حالا که همه چیز را آماده کرده ایم و به مرحله آخر رسیده ایم و با خیال آسوده و لوازم و رفقای همراه نشسته ایم پای تماشا، کار تمام شده است، خیر، تازه با خان های یکی پس از دیگری مرحله آخر روبرو می شوید و بعضا با کارشکنی عوامل اندرونی و بیرونی. اما این دوره جام جهانی چه فرقی با سایر دوره ها دارد؟ خطرهای سر راهمان در این دوره از جام جهانی چیست؟ چطور دورشان بزنیم؟

با بازی های آخر شب چه کنیم؟

آه خواب آلودگی...

از صبح رفته اید سر کلاس و درس و امتحان؟ یا نه اصلا نشسته اید پای همین جام جهانی و بعد از تمام شدن بازی ها هم چشم دوخته اید به مانیتور دیوایس تان، دارید حساب کتاب می کنید که کدام تیم ها صعود می کنند به مرحله بعد و همینطور چشمانتان را خسته و خسته تر می کنید تا می رسید به بازی آخر شب. حالا اگر بازی جذاب باشد و گزارش کسل کننده ای نداشته باشد، خودش آدم را بیدار نگه می دارد اما اگر سوییس بخورد به یک تیم آفریقایی، تکلیف یک ضد فوتبال معلوم می شود. این جور وقت هاست که اگر نتیجه مهم باشد و بخواهید بازی را تا انتها ببینید، باید خودتان را ببندید به قهوه و چای و نوشابه های انرژی زا و مسلما از جادوی تخمه نباید غافل شد. اگر هم به تنهایی بازی را تماشا می کنید، از طریق اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی کانتکت شوید به سایر شب زنده داران و دسته جمعی از همین بازی کسل کننده سوژه های خنده دار دربیاورید. برای لایک بیشتر!

مسیر قهرمانی ایران را شرح دهید

امتحانات را کجای دلمان بگذاریم؟

اگر مثل ما بدبخت بیچاره ها تا خود پانزدهم تیر ماه باید بکوبید بروید دانشگاه امتحان بدهید که خدا صبرتان دهد، اگر هم که مسئولان مدرسه و دانشگاه لطفی بهتان کرده باشند، احتمال اینکه باز بخشی از بازی های مرحله گروهی درست در بحبوحه سر و کله زدن با کتاب و جزوه همراه باشد زیاد است. اینجور وقت ها برای یک بار هم که شده سعی کنید شب امتحانی نباشید و در فرجه یک هفته ای قبل از امتحانات یک دور جزوه هایی که تا حالا رنگشان را هم ندیده اید را روخوانی کنید.

راه دیگر این است که در همین دورهمی های تماشای فوتبال یک بچه درسخوان پیدا کنید و ازش بخواهید نکته های مهم را خلاصه وار بین دو نیمه هم که شده برایتان توضیح دهد. تقسیم بندی و بخش بندی درس ها هم جواب می دهد. اگر خواننده هایتان همپوشانی نداشته باشد هر کسی در این فرصت کم اگر یک بخش نمره بیار بخواند، می توانید سر جلسه اطلاعاتتان را با هم شیر کنید. فوت و فن های این همدیگر خودتان بهتر از هر کسی بلدید.

اگر همه اینهار ا امتحان کردید و جواب نداد، برای خودتان تنبیه و تشویق بگذارید. هر امتحانی را که خراب کردید، از دیدن سه بازی آینده محرومید و اگر خوب درس خواندید، به عنوان جایزه به خودتان تماشای یک بازی را آوانس بدهید.

تجربه روزه داری و جام جهانی چطور است؟

سحری با طعم فوتبال

تقارن بخشی از جام جهانی با ماه رمضان را به فال نیک بگیرید. وقتی گرسنه و تشنه بی رمق چشم به ساعت دوخته اید تا اذان مغرب؛ همین تماشای فوتبال می تواند کلی سرحالتان بیاورد و آدرنالین های فروخفته را به جریان خونتان برگرداند. بعد اصلا گذر زمان و گرسنگی هم از یادتان می رود. کمی در ساعت بیولوژیک بدنتان دستکاری کنید. بی رمقی روزهای طولانی را با خواب سر کنید و بعد برای بعد از افطار تا سحر برنامه بریزید تا قبراق و سرحال برای سایر امور زندگانی و جام جهانی آماده باشید.

چطور خانواده و گیرهایشان را بپیچانیم؟

من را به حال من رها بکن!

مادر پدرها اصولا عادت دارند گیر بدهند. تلویزیون ببینی گیر می دهند، پای اینترنت و لپ تاپ بنشینی گیر می دهند، مدام خانه باشی گیر می دهند، بزنی بیرون باز هم همینطور. حالا هم که جام جهانی فرصت است برای اینکه بهانه ای تازه دستشان باشد تا یادشان بیاید شما همیشه دنبال این بازیگوشی ها بوده اید و حواستان به درس و مشق نبوده و این فوتبال دیدن ها برایتان نان و آب که نمی شود هیچ، چشمانتان را هم خراب می کند و آخرش از این بالا و پایین پریدن ها سکته می کند.

شما هم به جوگیران جام جهانی بپیوندید!

حالا یا باید پیه غرغرهای آخر شبی را به تن بمالید و کلا برای تماشای فوتبال بزنید بیرون یا کلک هایی سوار کنید که خانواده بیایند در تیم شما. بودن تیم ملی در جام جهانی و برافروختن عرق ملی میهنی اولین کاری است که می توانیدبرای همراه کردن خانواده انجام دهید و بنشانیدشان پای تلویزیون. غیر از این می توانید در خانه مسابقه پیش بینی راه بیندازید و جایزه هایش را هم انجام دادن وظایف سایر اعضا تعیین کنید و به بهانه پخت غذا و خرید رفتن مجابشان کنید که بازی ها را تا انتها ببینند و کاری به کار شما نداشته باشند.

همه بازی ها را ببینیم یا نه؟

اعتیاد جرم نیست!

تماشای فوتبال های پی در پی اعتیادآور است. یکهو به خودتان می آیید و می بینید تلویزیون را چهار تصویره کردید، مبادا ثانیه ای از یک بازی را از دست بدهید. برای پیشگیری یا درمان این اتفاق اول از همه باید حواستان باشد که همه بازی ها ارزش دیدن ندارند و حالا بازی اروگوئه و کاستاریکا را هم بی خیال شوید، اتفاق چندانی نمی افتد؛ خصوصا در مراحل یک هشتم نهایی اگر تیم های قدر به پست هم بخورند، احتیاط و محافظه کاریشان مانع از این می شود که بازی جذابی ارائه دهند اما اگر همین اتفاق مثل بازی اسپانیا - هلند جام نوزدهم در مرحله ای مثل نهایی بیفتد که تیم ها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، می توانید مطمئن باشید که هر تیمی خودش را به آب و آتش می زند که نبازد و مسلما شاهد جذاب ترین بازی خواهید بود.

پس برای تصمیم گرفتن اینکه چه بازی را ببینید و کدام را ایگنور کنید، صرفا به اسم تیم ها توجه نکنید و شرایط حساس و موقعیت شان را هم بسنجید. بازی هایی که برایتان حکم تشریفاتی دارد و می دانید در صورت برد هم تیم محبوبتان صعود نمی کند به مرحله بعد را کلا بی خیال شوید. اعصاب آدم به فنا می رود این جور وقت ها. این وسط همیشه تیم هایی هستند که می خواهند از هم یک انتقام دیرینه بگیرند و بازیشان مثل داربی های لیگ برای هواداران مهم است. اگر کمی هم طرفدار خشونت و اکشن حین تماشا هستید، این بازی ها را از دست ندهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sadegh

      ههه
      جالب بود
      فقط بگم که بازی های جام جهانی شب پخش میشه ها
      ، ربطی به لحظاتی که مردم روزه هستن نداره

    • بدون نام

      حتی آن دسته روشنفکرنماها که همیشه دویدن 22 نفر دنبال یک توپ را به سخره می گیرند هم این روزها خودشان را آماده می کنند که بنشینند پای حداقل یکی دو مسابقه جذاب و تماشایی.

      !!! من 90 % بازی ها رو دیدم با اینهمه که چی؟ بازم بهتر از بی کاریه !

    • فالکائو

      فقط کاش روزی دوتا بازی برگزار میشد بازی ساعت 2:30 خیلی دیره مهمتر از همه اینا تلویزیون led و رسیورhd که ما نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج