۱۱۶۶۴۴۶
۴۹ نظر
۵۳۰۵
۴۹ نظر
۵۳۰۵
پ

شیوه عجیب ابراز عشق در میان نوجوانان ایرانی

اخیرا‌ مد‌شده‌ دختران‌ و‌ پسران‌ جوان‌ به‌ نشانه‌ عشق‌خون‌ هم‌ را‌ در‌شیشه‌کرده‌ و‌به‌صورت‌گردنبند‌ از‌آن‌ استفاده ‌می‌کنند.

روزنامه آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: ابراز علاقه و عشق در میان نسل جوان و در جامعه وارد وادی‌ها عجیب و جدیدی شده است.خون دیگران را در شیشه کردن سبک جدیدی از ابراز علاقه است. به این صورت که اخیرا مد شده است برخی از دخترها و پسران برای اثبات عشق خود به دیگری و به نشانه عشق و علاقه به یکدیگر خون خود را در شیشه کرده و در قالب گردنبند به گردن می‌اندازند. نسل جوانی که عشق هایشان به غیر واقعی بودن معروف است این روزها خون یکدیگر را در شیشه می‌کنند. این نوع ابراز علاقه توسط متخصصان و کارشناسان متعددی باید مورد بررسی قرار بگیرد.شاید در نوع تربیت این افراد قصورات مختلفی رخ داده و روش ابراز علاقه جایگاهی در برنامه‌های تربیتی آن‌ها نداشته است. بیم آن وجود دارد که ابراز علاقه به این روش پایان ماجرا نباشد و این نسل برای ابراز علاقه خود به کارهای عجیب و شاید خطرناک دیگری نیز دست بزنند.

شیوه عجیب ابراز عشق در میان نوجوانان ایرانی

دید مازوخیسمی در مسیر عشق

فاطمه رسولی روانشناس کودک و نوجوان در این باره به ما گفت:«به طور کلی عشق و مشکلات ناشی از آن در دوران نوجوانی مسئله‌ای است که گریز از آن اجتناب ناپذیر است. فرد در این دوران چون در کنترل احساسات خود بی‌تجربه است و هنوز نمی‌داند احساسات خود را باید چگونه مدیریت کند گاهی دچار مشکلاتی در این زمینه می‌شود و ممکن است به صورت غلط احساسات خودش را بروز دهد. متاسفانه دیدی که نوجوانان در رابطه با عشق و دوست داشتن دارند بسیار اشتباه است.این اشتباه یک اشتباه رایجی است که به واسطه حضور در فضای مجازی و دیدن سریال‌های نامناسب شکل گرفته است.

فضای مجازی و برخی از سریال‌ها عشق را به صورتی برای نوجوانان به نمایش می‌گذارند که فرد حس می‌کند اگر عاشق شد در این مسیر باید دوران بسیار سختی را طی بکند و اینکه عشق حتما با خود سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری را به همراه دارد.به دلیل این تصویری که از طریق رسانه و فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است، نوجوانان فکر می‌کنند که در راه دوست داشتن باید رنج و مشقت فراوانی را تحمل بکنند. یک نوع دید مازوخیسمی یا خود آزاردهی در نوجوانان به وجود آمده که به واسطه آن ممکن است دست به رفتارهایی بزنند که آن را در معنای عشق جست و جو می‌کنند. »

نوجوانان معنای عشق را برابر با عذاب کشیدن خود می‌دانند

وی ادامه داد:« در این رابطه برای مثال نوجوانان به رفتارهایی مانند خودزنی،جراحت و خون در شیشه کردن روی می‌آورند. به دلیل اینکه این نوجوانان معنای عشق را برابر با عذاب کشیدن خود می‌دانند. نکته‌ای که وجود دارد این است که علت اصلی این حالت‌های مازوخیسمی یا خودآزار دهی می‌تواند خشم نهفته باشد؛ خشم به خود و اینکه فرد نمی‌تواند خشم درونی خود را به راحتی برون ریزی کند و یا اینکه در شناسایی احساسات خود بی‌تجربه باشد و نتواند بین احساسات زودگذر و دائم خود تمییز قائل شود.

شیوه عجیب ابراز عشق در میان نوجوانان ایرانی

یک مسئله دیگری که در تاثیر زیادی بر نوجوانان می‌گذارد این است که جدیدا به کار بردن کلماتی مانند عزیزم، عشقم و... بسیار زیاد و در فرهنگ ما عشق کلامی به نحوی عادی‌سازی شده است.شاید افراد به هرکسی ابراز علاقه کلامی می‌کنند و این مسئله باعث شده است که شاید برای ابراز عشق زودگذر نوجوانی استفاده از کلمات برایشان کافی نباشد و فکر کنند که باید حتما برای طرف مقابل خود کار خاصی را انجام دهند. یک حالت چشم و هم چشمی وجود دارد و آمار این نوع ابراز علاقه توسط نوجوانان روز به روز در حال افزایش است.»

خودزنی می‌تواند به خودکشی منجر شود

رسولی ادامه داد:« درواقع این نوع ابراز علاقه‌ها مانند خودزنی در بسیاری از مواقع می‌تواند به خودکشی منجر شود و آسیب شدیدی را به وجود آورد. بنابراین حتما والدین باید به علائم و علامت‌های خودزنی حواسشان باشد و باید قصد فرزند خود را از این نوع رفتار‌ها بفهمند.برای مثال یکی از دلایل اصلی دست زدن به این نوع رفتارها نابسامانی روابط عاطفی در خانواده است.اینکه رابطه پدر و مادر دچار مشکل باشد یا محیط زندگی خانه پر تنش باشد.به طور کلی باید به فرزندان خود ابراز علاقه به شیوه درست را یاد بدهیم که چگونه احساسات خود را به درستی بیان کنند. باید به آن‌ها کمک کنیم احساسات خود را بپذیرند و از اول همه سعی کنند که از احساسات خود لذت ببرند.

در ادامه معنای واقعی عشق را به آن‌ها یاد بدهیم.والدین سعی کنند که در بیان احساسات خود دقت کنند، هر کلمه احساسی را برای هر فردی به کار نبرند، به نوجوانان یاد بدهید که این کلمات بار عاطفی زیادی دارند و برای افراد با ارزش باید مورد استفاده قرار بگیرند. حتما سعی کنیم در رابطه با احساسات پیچیده با نوجوانان صحبت کنیم و مسائل را برای آن‌ها توضیح بدهیم. باید با نوجوانان صادق باشیم. تمام این مولفه‌ها برای پیشگیری از دست زدن به این نوع رفتارها در نوجوانان موثر است. »

افراط در فرد گرایی

سعید معدنی جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره به ما گفت:«عشق در جوامع شرقی یک پدیده جدید است. یعنی ابراز عشق به معشوق برای ازدواج در جامعه ایران پدیده‌ای نوظهور است. در قدیم در جوامع شرقی عشق برای ازدواج معنا نداشت؛ این خانواده‌ها و سنت بودند که برای افراد همسر انتخاب می‌کردند. در واقع این جمع بود که برای یک فرد تصمیم می‌گرفت. در قدیم خانواده صلاحیت همسران انتخاب شده را تشخیص می‌داد.در حقیقت این فرهنگ جمعی بود که برای افراد تصمیم می‌گرفت.

شیوه عجیب ابراز عشق در میان نوجوانان ایرانی

از زمانی که فرهنگ غربی آمده است همیشه بین والدین و فرزندان اختلاف و نوعی جنگ وجود دارد. در حقیقت والدین فرزندان خود را غیر طبیعی می‌دانستند. این موضوع الان به اینجا رسیده است که فرد گرایی به شکل افراطی حاکم شد است. اگر قبلا این جمع بود که برای ازدواج تصمیم می‌گرفت این روزه فرد خودش تصمیم میگیرد. نوجوانان این تصمیم گرفتن را با مقوله‌های شوآف کردن و خود را نشان دادن برای شهرت پیدا کردن مخلوط کرده اند.وسائل ارتباطی جدید جوانان را پررنگ و مشهور می‌سازند لذا برخی از جوانان برای دستیابی به شهرت به این کار‌ها دست می‌زنند.»

تهاجم فرهنگی

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به ما گفت:«در دوره نوجوانی به دلیل باز شدن سنسور‌های جنسی و ترشح هورمون‌های عشق طبیعتا گرایش به جنس مخالف آرام آرام در نوجوان شکل می‌گیرد.پایه عشق دوره نوجوانی به جای عشق عمدتا مسئله هورمون و تغییرات هورمونی است.اما چون در این دوره عمده رفتار نوجوان بر پایه هیجانات و احساسات است طبیعتا رفتارهای نامتعارف نسبت به جنس مخالف در این دوره زیاد دیده می‌شود.این مورد خون در شیشه کردن ‌ مورد جدیدی است ولی قبلا مواردی شبیه به این مورد وجود داشت.

معمولا احساسات و عشق دوران نوجوانی بیشتر از دو الی سه سال طول نمی‌کشد. ولی باید با کسانی که از پیچیدگی‌های دوران نوجوانی سوء استفاده می‌کنند و آن را تبدیل به یک بیزینس می‌سازند برخورد شود. این گروه به این اندازه بسنده نخواهند کرد. از سوی دیگر به سادگی نمی‌توان این مسئله را تقلیل داد و امکان اینکه یک مفهوم فرهنگی و تهاجم فرهنگی پشت این موضوع وجود داشته باشد کم نیست. به همین دلیل ابتدا باید نوجوانان را توجیه کنیم که چنین رفتار‌هایی نداشته باشند و در گام بعد دستگاه‌های ذی ربط باید نظارت بیشتری داشته باشند. این مسائل در آینده می‌تواند برای نوجوانان بسیار مسئله ساز باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این عشقها عشق شهوت است و کور کور رانه یک بار باهم دست وصورت بشورند مشخص میشه -- زندگی باید و نباید زیادی دارد این نوع عشقها را در ازدواج دانشجویی خیلی ها تجربه کردند که بعد از 6 ماه منجر به طلاق شد و در خود آمار مطبوعاتی کشور انعکاس یافت

      پاسخ ها

      • سعید سرخ

        دقیقا
        باهات موافقم

      • بدون نام

        پسر همسایه مون تو مشهد دانشگاه رفت،خودمون ساکن غرب کشوریم،اونجا عاشق همکلاسیش شد و ازدواج کرد و دختر دار شد،بعد از پایان تحصیلات زنش حاضر نشد بیاد تو شهر ما زندگی کنه و از هم جدا شدن و بچه رو هم داد به باباش،الان اون بچه پیش مادربزرگش در همسایگی ما زندگی میکنه،میخوام بگم تو چهار سال عشق و ازدواج و بچه و جدایی رو تجربه کرد

      • بدون نام

        یه آبی بیاد همه عوامو با خودش می بره نوجوانها که عوام ترین بخش جمعیت هستند و خیلی هم غیر قابل تحمل و چندش آورند.خوشحالم بچه ندارم

      • بدون نام

        من که با دختری از ترکیه ازدواج کردمو راضیم دخترا ایرانی بی عاطفن و فقط دنبال پولن و خوش استایلی زندگی اینا نیست

      • بدون نام

        تهاجم فرهنگی مربوط به نوجوانها در دهه هفتاد و هشتاد بود. الان دیگه کلا فرهنگی نمونده بهش تهاجم بشه!

      • بدون نام

        والا من سه نوجوان دارم از پذیرایی غیرت نمی کنن برن آشپزخانه .خدایا شکرت من طاقت این چندش بازیا رو ندارم خودت مواظبشون باش

      • بدون نام

        خوب میکنند به کسی ضرر نمیزنن عمر کسی رو هدر ندادن

    • سیانا

      ممنون از.متن ونوشتار زیباتون

    • naser

      بزاریدبچه هاخوش باشن عشق ودوستی روهم ازاینابگیریددیگه چیزی ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر تو حرف میزنی بابابزرگ. چند سالته؟

      • بدون نام

        عشق و دوستی تو رو خدا آگاه کنید بچه هاتون که تا بیست سالگی تصمیمات آنها عاقلانه نیست و از روی هیجانات هستش .روزی نیم ساعت با آنها حرف بزنید تا با خیال راحت سفره دلشون رو باز کنن .سرزنش نکنید اما از مشکلات بلوغ و عوارض آن تو گوششون بخونید ‌.اگاهی چشم آنها رو به روی هیجانات غلط باز می کنه

    • سارا

      اگر پدر و مادر این افراد خوب باشند فرزندان هم الگو پذیر می شوند وگرنه الگویشان غیر از خانواده می شود ،پدری که فقط زن می گیرد و مادری که فقط شوهر می کند ،الگوی خوبی نیست و .........

    • Rozesefid

      البته مطلقا نمیشه گفت تمامی عشق هایی که در سنین نوجوانی شکل میگیره غیر منطقی و صرفا برای حس آن سن است ، زمانی که دو طرف به بلوغ فکری رسیده باشند و باعث پیشرفت یکدیگر شوند میشه گفت اون عشق عاقلانه و واقعی است چیزی که متاسفانه در فرهنگ کشور ما جا نیفتاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نوجوان و عقلانیت باهم جور نیستند
        افسار نوجوان دست احساساتشه و هرجا اون بخواد میره

      • بدون نام

        نوجوانان راه طولانی دارن تا وارد دنیای بزرگان بشن .کاش به آنها امکان رشد بدیم زندگی همش ازدواج نیست بلکه انسان نیاز به بلوغ فکری و رشد عقلانی داره البته که بدون تحصیل و آگاهی اینها اتفاق نمی افته

      • بدون نام

        بعضیا جوری میگن آدم تو نوجونیی حیوونه و افسارش دست احساساتشه انگار خودشون نوجون نبودن

    • بدون نام

      ما فکر می کردیم دهه هفتادیا عجیب غریبن ولی این دهه هشتادیا دیگه کلا رد دادن!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رد دادن چیه درست صحبت کن

      • بدون نام

        شما به خواهر و برادر دهه هفتادی حسودی میکردی حالا هم نوه های دهه هشتادی پدر و مادرت رو بهانه کردی دهه هشتادی مهربانن خود محورن یعنی دوست دارن دنیا حول اونها بچرخه اما پاک و معصومند و به وقتش مهربان و بخشنده هستن عاقلترن آگاهی بیشتری نسبت به دوران پیشین تو سن کمشون دارن فقط کافیه مثل یه دوست باهاشون رفتار کنی

    • بدون نام

      از الان خون همدیگه رو تو شیشه میکننن ببین ازدواج کنن چی میشه من خودم 20 سالمه و تعجب میکنم از این جور چیزها

      پاسخ ها

      • ..

        لطفن اینقد به ما دهه هشتادیا توهین نکنین
        ما اونقد هم آدم بدی نیستیم والا
        شما توی ما خیلی آدمای با معرفتی میتونی پیدا بکنی
        هر جا میریم به هر سایتی نیگا میکنیم به دهه هشتادیا توهین میشه
        اگه میبینین که یه دهه هشتادی زیاد باهاتون راحت نیس خب مطمئن باشین که مشکل از خودتونه
        شما اگه بیایی بشینی پیش همون دهه هشتادیه چن تا حرف بزنی و خودتو توی دلش جا کنی ببین چیکارا واست میکنه
        بند آخر: اینقد به دهه هشتادیا توهین نکنین، مشکل از خودتونه

        ..ما ام مث شما آدمیم

      • بدون نام

        راست میگه والا دیواری از ما کوتاه تر پیدا نکردین؟مگه ما چه هیزم تری به شما فروختیم؟
        نگران نباشید حالا غول های دهه نودیتون میان ببینیم اونا را میخواین چیکار کنین

      • ala

        راست میگه.
        ما دهه هشتادیا چ پسر و چ دختر ک خودمم از لحاظ معرفت،محبت،عشق نمونه ایم.
        ولی اینو یاد گرفتیم واسه هرکی هرکی خرجش نکنیم.
        دوست عزیز اگر رفتارمون باهات بده مشکل از خودته و بدون لایق محبت و عشق ما نیستی.
        ما هشتادیا ت تنهایی بزرگ شدیم و تنهایی یادمون داد محبتت و فقط مفتی واسه خودت خرج نکن.
        سعی کنین اینقدر قفلی رو ما نزنین.

    • تینا

      من اتفاقا فکر می کنم عشق دوران نوجوانی پاک تر و خالص تره . چون فرد بدون در نظر گرفتن شغل و جایگاه اجتماعی و ... عاشق میشه و به معشوق به عنوان کالا نگاه نمی کنه:)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ زود هم فارغ میشه

    • بدون نام

      من ۱۸ سالمه
      والا نه دیدم نه نشنیدم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین روش زندگی ازدواج بکنید با کسی که هم کفو تون اما هرگز به بچه آوردن فکر نکنید بچه یعنی تمام عمرت جوانیت سلامتید اگر پول داشته باشی پولت همه را خواهد گرفت بچه های این دوره بی رحمند وخودخواه بهترین زندگی یه زن وشوهر فقط دوتا یی باشند وزندگی کنند با بچه باید مردگی کرد اونهایی که عقل دارند بچه نمی آورند عمرشونو به باد نمیدهند

    • بدون نام

      حالم از دوره نوجوانی و نوجوانان بهم میخوره، پر از علایق و تمایلات مزخرف، خوشحالم که تو دهه ۳۰ زندگی هستم و هرگز دلم برای اون دوران تنگ نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حیف که دیر متوجه میشن

    • بدون نام

      دهه ۸۰

    • بدون نام

      دهه ۸۰

    • بدون نام

      برگشت به ریشه غارنشینی

    • نا شناس

      من وهمسرم در سن کم ازدواج کردیم قبل از ازدواج عاشق هم بودیم والان هم هستیم خدا رو شکر الان صاحب دو پسر زیبا وبا همکاری ودرک همدیگه تونستیم هم خونه بخریم وهم ماشین وخدارو شکر الان کنار هم احساس خوشبختی میکنیم زندگی فقط نیاز به درک بالا داره

      پاسخ ها

      • احمد

        آفرین به غیرتتون

    • بدون نام

      چقدر بد اینها فقط مال اینکه از فرهنگ اصیل خودمون جدا شده ایم و برای نشان دادن مثلا با کلاس بودن پناه بردیم به فرهنگ غرب

    • بدون نام

      شما تازه به گوشت خورده خواهرمون خانوم آنجلینا جولی در ایام جوانی همینطور خون دوست پسرشو کرده بود تو شیشه گردنش آویزون کرده بود الان مادر نمونه شده!

    • بدون نام

      عشق همون هورمونه
      تمام

    • satanicheel@ymail.com

      درسته دهه هشتادیا باماخیلی علایق ورفتارشون متفاوته ولی همه بدنیستن خیلی ازمشتریهای من دهه هفتادوهشتادن حتی نود .طرزرفتاروشوخیاشون بعضا زننده اس ازنظرما وجامعه ولی وقتی باهاشون حرف میزنی خیلی مهربون ودلسوزهستن البته توهمه سنین ادم بدهست ولی همه یجورنیستن

    • بدون نام

      این بحث دهه ها مسخره است

    • بدون نام

      وقتی آموزش نمیدن، همینه دیگه

    • بدون نام

      سطحی- الکی- بی عمق- پولکی و هیجانی-
      بطور خلاصه عشقشون مفتش گرونه

    • بدون نام

      مشکل ما این که مهدکودک و دانشگامون قاطی مدارس قاطی نیستند اتفاقا مدارس باید مختلط باشه که یک پسر راه و روش درست ارتباط گرفتن با یک دختر از بچگی یاد بگیره و برعکسش

    • Ghoi

      به دهه ی هشتادی ها توهین نکنین لطفا
      اگه دهه هشتادیا بد یاخوب هستن تربیت شماس طرز رفتار شما بزرگتر هاس
      لطفا الکی هم درمورد همه نظرندین!

    • بدون نام

      متنفرم از عشق..چون شک ندارم که دروغه و الکی.....همین. البته خودمم دهه هشتادیم پس همه دهه هشتادیا اینجوری نیستن

    • سام

      بالاخره تو هر دهه ای یه جور عاشق میشن و بروز میدن به نظرم به محیط نسل ان موقع ربط داره نسل قدیم انقدرتکنولوژی نبود چشم تو چشم مدتها نمیگفتن که در نوع خودش قشنگ بود واین نسل نمیپسنده ولی نسل جدید با تکنولوژی جدید ابراز میکنه خوب بدش کارندارم بهر حال باید به هر نسلی وابراز عشقش احترام گذاشت به خانواده مربوط نیس انگشت شماره به نسل محیط تکنولوژی مربوطه

    • M

      حالا نمیشه برن خون اهدا کنن بجای اینکه بریزن تو شیشه ثوابش بیشتره ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه کل خونی که توی شیشه جمع بشه چقدر حجم داره؟

    • رها

      تا 20 سالگی چیزی به اسم عشق وجود نداره فقط بالا و پایین شدن هورمونهاست همین و بس .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج