۱۱۷۲۹۸۱
۲۲ نظر
۵۰۰۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
پ

احتمال تصویب افزایش حداقلی مزد ۱۴۰۱

تورم فزاینده بالای ۵۰ درصدی ماه‌هاست معیشت عموم مردم را تحت فشار گذاشته و هر روز بر تعداد خانواده‌های زیر خط فقر اضافه می‌شود. در چنین شرایطی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برای سال آینده افزایش حقوق حول و حوش ۱۰ درصد خواهد بود.

رویداد ۲۴: تورم فزاینده بالای ۵۰ درصدی ماه‌هاست معیشت عموم مردم را تحت فشار گذاشته و هر روز بر تعداد خانواده‌های زیر خط فقر اضافه می‌شود. در چنین شرایطی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برای سال آینده افزایش حقوق حول و حوش ۱۰ درصد خواهد بود.

با نزدیک شدن به تقدیم بودجه ۱۴۰۱ به مجلس و فصل پایانی سال، بحث تعیین حقوق سال آینده گرم شده و زمزمه‌های رقم پیشنهادی دولت از یک سو و مزدبگیران از سوی دیگر جدی شده است. سال گذشته رقم حقوق کارمندان به طور متوسط ۲۵ درصد و رقم حقوق کارگران تقریبا ۳۲ درصد افزایش پیدا کرد. هرچند حتی همین نرخ رشد حقوق هم از تورم عقب ماند و طبق محاسبات مجموع دریافتی حقوق حداقل بگیران فقط ۴۰ درصد از هزینه‌های سبد معیشت خانواده‌ها را پوشش می‌دهد.

حالا به نظر می‌رسد دولت جدید حتی از دولت قبل یک گام عقب رفته و معتقد است اساسا افزایش حقوق مزدبگیران باعث تورم می‌شود و امسال نباید حقوق‌ها افزایش پیدا کنند.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفته: «دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. این روش بهتر از آن است که ۲۰ درصد حقوق را بالا بردند و ۳۰ درصد بر تورم کشور افزودند.»

این گفته رییس سازمان برنامه و بودجه در حالی است که تمامی محاسبات نهاد‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد سهم نیروی کار از هزینه تمام شده بنگاه‌های تولیدی بین ۵ تا ۷ درصد است و در میان سیاست‌های تورمی دولت افزایش حقوق کمترین تاثیر بر تورم را دارد.

به عنوان مثال دولت حسن روحانی و اکنون هم دولت ابراهیم رئیسی برای جبران کسری بودجه اقدام به انتشار وسیع اوراق بدهی کرده که تاثیر تورمی جدی بر اقتصاد دارد. نمونه دیگر چاپ پول است که یکی از اقدامات همیشگی دولت در برابر کسری بودجه بوده و شدیدا باعث افزایش پایه پولی و به دنبال آن افزایش تورم می‌شود.

کسری بودجه و سفره خالی کارگران

آن چنان که از اظهارات دولتی‌ها مشخص است رقم پیشنهادی دولت برای افزایش حقوق سال آینده به طور میانگین ۱۰ درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود قرار است حقوق کارکنان دولت به صورت پله‌ای افزایش پیدا کند و از ۵ درصد شروع شده و بالاترین میزان افزایش حقوق ۳۰ درصد باشد.

این اعداد در حالی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده که نرخ تورم سالانه به گواه مرکز آمار ۴۴ درصد و به گواه بانک مرکزی حدود ۵۰ درصد است. طبق قانون کار یکی از معیار‌های تعیین حقوق باید نرخ تورم باشد و نرخ افزایش حقوق باید بالاتر از نرخ تورم تعیین شود. اما باتوجه به گفته‌های رییس سازمان برنامه و بودجه دولت قصد دارد رقم حقوق را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نرخ تورم تعیین کند.

دولت اما واقعیت‌های معیشتی را به نظر می‌رسد از اساس وارد معادلات خود نکرده است. چراکه امسال با رشد شدید نرخ تورم و عقب ماندن نرخ افزایش دستمزد از تورم بزرگ‌ترین سقوط قدرت خرید در تاریخ دهه‌های اخیر ایران اتفاق افتاد. ضمن اینکه هیچ دوره‌ای تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران نبوده که ۴ سال متوالی قدرت خرید مردم کاهشی باشد.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته: «دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد.». اما این مقام مسئول توضیح نداده که دولت با چه چوب جادویی می‌تواند بدون افزایش سطح دستمزد‌ها قدرت خرید خانوار‌ها را افزایش دهد، در حالی که طبق تمام نظریه‌های اقتصادی و معادلات اقتصادی مهم‌ترین اهرم افزایش قدرت خرید پیشی گرفتن سطح دستمزد‌ها نسبت به تورم است.

جالب اینجاست که دولت سیزدهم از زمان آغاز کار تاکنون تنها وعده‌هایی که در مورد افزایش قدرت خرید خانوار‌ها داده بسته‌های معیشتی و افزایش یارانه‌های نقدی بوده که هرچند تاکنون عملی نشده، اما حتی این وعده‌ها در صورت تحقق هم نمی‌تواند گره گشا باشد. چراکه از یک سو آن قدر رقم ناچیزی است (صحبت از یارانه ۱۶۰ هزارتومانی است) که معادل خرید دو کیلو برنج است و هم از سوی دیگر همواره این سیاست‌ها از سوی کارشناسان مورد نقد است، از این منظر که دولت فقط در ازای آزادسازی قیمت انرژی این یارانه را توزیع می‌کند؛ بنابراین هم می‌تواند در کوتاه مدت آثار تورمی داشته باشد و هم در بلندمدت باعث وسیع ترشدن دامنه فقر می‌شود، همچنان که بعد از سال ۸۹ با توزیع یارانه نقدی ۴۵ هزارتومانی اتفاق افتاد.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده و سیگنالی برای تعیین حقوق سال آینده است این است که رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بودجه سال آینده بدون کسری بسته می‌شود. گرچه همه دولت‌ها چنین ادعایی دارند، اما به نظر می‌رسد دولت رئیسی برای ابراز چنین ادعایی دست به کاهش رقم افزایش حقوق کارکنان دولت زده و از این محل هزینه‌های جاری خود در بودجه را کاهش داده است. نرخ تصویبی دولت برای حقوق کارمندان هر سال تاثیر زیادی هم بر تعیین نرخ افزایش حقوق کارگران دارد و از این بابت برای جامعه کارگری نرخ مهمی است.

برخی می‌گویند احتمالا افزایش حقوق کارمندان دولت بیش از ۱۵ درصد نباشد. اگر قرار باشد حقوق کارگران هم به همین میزان افزایش پیدا کند، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

حالا باید دید اگر چنین برنامه‌هایی از سوی دولت بخواهد با جدیت پیگیری شود، واکنش جامعه کارگری و مزدبگیر به این مساله چگونه خواهد بود. باتوجه به شرایط دشوار معیشتی و کسری بودجه خانوار‌ها این سیاست دولت با اعتراض گسترده در سطح جامعه همراه خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      هیچی یعنی بدبختی کارگر ادامه دارد یک روزی درست میشه منتظر میمانیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجای پیشنهاد جابجایی یکساله حقوق کارگربامسولین محترم ودلسوزمخالف مصالح عمومی است که چاپ نکردید؟ حقوق شماراکه نگفتم.

    • بدون نام

      خودشان نجومی میگیرند برای کارگر بودجه ندارند :!!!

    • یا حق

      مشکل کشور اینست به یکی پول زیاد و نجومب می دهند و می گویند پدر کارمند و کارگر را دربیاور و اونم ساده لوحانه به این کار تن می دهد

    • بدون نام

      دولت شعار ه ونباید از دولت ومجلس حداقلی انتظار خاصی داشت که به حال مردم سودمند باشد

    • رزمنده دیروز

      اقای محترم یا حالا خانوم محترم سانسور نکنید

    • بدون نام

      حقوق ها رو نبرین بالا ولی سوبسید به کارنجات و آب و برق و مایحتاج بدین بهتر از اضافه کردن به حقوق کار گران و کارمندان هستش خدا بیامرز هویدا در کارخانه بیسکویت مینو آمده بود کارگران گفتند حقوقمان کمه هویدا گفت حقوق رو اضافه نمیکنیم ولی سوبسید مایحتاج رو میدیم که روغن پنج کیلویی بود ۴۵ ریال دادند ۲۳ ریال هم کار گر راضی بود هم دولت فقط روعن نبود هزاران کالای مایحتاج زندگی شکر کیلویی ۲۳ ریال بود کردند ۸ ریال اول انقلاب این قیمت بود با اضافه کردن حقوق باز تیشه به ریشه کار گر خواهیم زد

      پاسخ ها

      • گلات سوزش

        چرت نگو

    • گلات سوزش

      خخخخ یعنی اگه اینجور بشه بازم کارگرا ادامه میدن؟ یعنی بازم بی عرضه بازی در میارن؟

    • بدون نام

      رئیسی رسما کمر همت بسته هرچی کارگر و خونواده کارگر هست از ریشه نابود کنه

    • بدون نام

      پراید را 20 میلیون بکن عیبی نداره حقوق را 10 درصد کم کن

    • ابوالفضل

      واقعاً حیف نون بااین حقوق اضافه کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازقدیم گفتن شکم سیر از حال شکم گشنه خبر نداره..

    • علی

      خدا کنه این اشتباه رو انجام بدند

    • بدون نام

      از یه آدم بیسواد انتظاری جز این نیست

    • بدون نام

      انشاا... در قبر (شاید،،، وشاید) زندگی درست میشه،
      آقایون میخورن و میچاپن و میبرن،،، بودجه هست،، ولی برای کارگر و کارمند فقط تحریم ها هست،،،

    • بدون نام

      وضع اقتصاد کشور به نابودی میرود .

    • بدون نام

      من یک کارگر هستم با پنج نفربا دریافتی چهار ملیون نمی دونم به فکر خوراکشان باشم یالباسشون یا مریضی یا وسایلی که میخوان و خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی چیزهای دیگر

    • بدون نام

      مجاس هم بفکر کارگر ان و بازنشستکان نیست فقط خودشان واقازاده ها

    • رزمنده دیروز

      از حقوق کارگر هم نمیگذرند

    • ایمانی از تبریز

      از اول انقلاب مردم را با وعده های پوچ قول داده اند ومردم دیگر نه به دولت اعتماد دارند ونه انتظار یعنی هیچ واقعا متاسفم که روی گنج بشینیم و همیشه در رنج و عذاب خدا به دادمان برسد انشاالله

    • بدون نام

      خواهشا حرف الکی نزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج