۱۱۷۳۲۵۶
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

مسی ۷تایی می‌شود یا لوا به حقش می‌رسد؟

مسی یا لواندوفسکی؟ سوال اصلی هواداران فوتبال در فاصله تنها یک‌روز مانده به اعلام برنده جایزه توپ طلای ۲۰۲۱ این است که کدام‌یک از این دوستاره فاتح این جایزه مجله فرانس فوتبال خواهد شد؟

فرهیختگان: مسی یا لواندوفسکی؟ سوال اصلی هواداران فوتبال در فاصله تنها یک‌روز مانده به اعلام برنده جایزه توپ طلای ۲۰۲۱ این است که کدام‌یک از این دوستاره فاتح این جایزه مجله فرانس فوتبال خواهد شد؟ فرانسوی‌ها سال‌هاست که این جایزه را به بهترین بازیکن دنیا اهدا می‌کنند و این دوره از معدود دفعاتی است که رقابتی نزدیک و تنگاتنگ بین دو بازیکن برای رسیدن به این عنوان وجود دارد و اگرچه حدس‌هایی در فضای مجازی درباره برنده آن زده و حتی گفته می‌شود کاغذی که در آن اسامی برندگان نوشته‌شده لو رفته و عکس‌های مختلفی از آن منتشر شده است اما روز دوشنبه نهایتا مشخص می‌شود ژورنالیست‌های منتخب کشورهای مختلف در این رای‌گیری چه کسی را شایسته رسیدن به این جایزه مهم دانسته‌اند.

مسی که برای هفتمین توپ طلا و رسیدن به رکوردی به‌ظاهر دست‌نیافتی تلاش می‌کند یا مهاجم گلزن بایرن‌مونیخ که فصل پیش به‌مراتب شایستگی بیشتری برای رسیدن به این عنوان داشت اما درنهایت با بدشانسی‌اش، فرانس فوتبال تصمیم گرفت برای نخستین‌بار این جایزه را اهدا نکند.

مسی ۷تایی می‌شود یا لوا به حقش می‌رسد؟

شانس بیشتر مسی

سال پیش وقتی ستاره لهستانی مونیخی‌ها همراه این تیم قهرمان اروپا شد و آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای را نیز از خود به‌جای گذاشت، کمتر کسی تردیدی درباره شایستگی او برای رسیدن به توپ طلا داشت. عملکرد نه‌چندان خوبی کریس رونالدو و لئو مسی که در سال‌های گذشته همواره مدعیان اصلی این جایزه بودند، تردیدی باقی نگذاشته بود که لواندوفسکی پس از سال‌ها درخشش در فوتبال آلمان به آنچه استحقاقش را داشته خواهد رسید. اما ویروس کرونا باعث شد فرانس فوتبال در تصمیمی عجیب اهدای این جایزه در سال 2020 را لغو کند و به این ترتیب لواندوفسکی از رسیدن به اولین توپ طلای خود محروم شد.

این اتفاق سروصدای زیادی در فوتبال اروپا ایجاد کرد و بسیاری معتقد بودند مدیران این مجله نباید چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کردند. به‌هرحال این ماجرا به پایان رسید و درخشش ادامه‌دار لوا سبب شد او در سال 2021 همچنان روی نوار موفقیت قدم بردارد. او اگرچه در تیمش همچنان به گلزنی ادامه می‌داد اما قهرمانی در بوندس‌لیگا تنها عنوانی بود که او همراه مونیخی‌ها در فصل قبل به‌دست آورد و در جام حذفی و لیگ قهرمانان نتوانستند توفیقی داشته باشند.

پس از اینکه فهرست 30 نفره نامزدهای نهایی کسب توپ طلا اعلام شد، به‌نظر می‌رسید رقابت اصلی بین او و مسی برای فتح این جایزه خواهد بود. انتشار عکسی از آرایی که لو رفته بود، او را به‌عنوان برنده توپ طلای 2021 معرفی کرد و هواداران این ستاره لهستانی خوشحال بودند که بالاخره زمان تقدیر از نمایش فوق‌العاده او فرارسیده است. بااین‌حال در روزهای اخیر ورق به سود مسی برگشته و به‌نظر می‌رسد این فوق‌ستاره آرژانتینی برای هفتمین‌بار این جایزه را تصاحب خواهد کرد. براساس آنچه بنگاه‌های شرط‌بندی به‌تازگی اعلام کرده‌اند مسی را باید برنده این عنوان بدانیم و ظاهرا آرای او بیش از رقبایش خواهد بود.

مسی باوجود شروع نه‌چندان خوبش در پاری‌سن‌ژرمن هنوز هم یکی از بهترین‌های فوتبال دنیاست و عملکرد خوبش در کوپا آمه‌ریکا سبب شد دوباره شانس اصلی رسیدن به این جایزه باشد. در این فهرست به‌جز لواندوفسکی، نام‌هایی چون کریم بنزما، لورنزو اینسینیه و جورجینیو نیز در رده‌های بالایی قرار خواهد داشت.

مسی پیش از این با کسب 6 توپ طلا در این زمینه رکورددار است و شاید تا سال‌ها کسی نتواند این رکورد را جابه‌جا کند، البته درحال‌حاضر رونالدو 5 بار این جایزه را برده اما اینکه در سال‌های آینده بتواند این عنوان را تصاحب کند با توجه به سن‌وسالش کمی بعید به‌نظر می‌رسد، از طرف دیگر مسی فصل پیش در بارسلونا دورانی ناموفق را سپری کرد و درنهایت این باشگاه را برخلاف میل باطنی‌اش ترک کرد.

مسی درحالی نوکمپ را ترک کرد که در آخرین فصل حضورش در این تیم تنها قهرمانی در کوپا دل‌ری را جشن گرفت و لالیگا را به اتلتیکو مادرید واگذار کردند. انتقال او به فرانسه چندان شروع خوبی نداشت و اگرچه در دیدار رفت برابر منچسترسیتی در لیگ قهرمانان موفق شد نخستین گلش با پیراهن پاریسی‌ها را به ثمر برساند اما برای گلزنی در لیگ فرانسه تا هفته پیش انتظار کشید تا اینکه نهایتا در جریان برتری 3 بر یک تیمش برابر نانت توانست یکی از گل‌ها را به‌ثمر برساند.

اعجوبه آرژانتینی شاید در رده باشگاهی سال چندان موفقی را پشت‌سر نگذاشت اما در تیم ملی آرژانتین بالاخره توانست یک جام معتبر را ‌همراه تیمش فتح کند و پس از 28 سال تیم ملی کشورش را قهرمان کوپا آمه‌ریکا کرد. همین موفقیت باعث شد او شانس بیشتری برای رسیدن به توپ طلا داشته باشد و براساس شانسی که بنگاه‌های شرط‌بندی برای مدعیان فتح این جام قائل شده‌اند، ظاهرا باید برنده امسال را لیونل مسی بدانیم که قرار است برای هفتمین‌بار با این جایزه ارزشمند عکس بگیرد.

رفع ایراد بزرگ

مسی در بارسلونا بارها با درخشش خود جام‌های گوناگون را برای تیمش به ارمغان آورد و در این سال‌ها همیشه یکی از مدعیان اصلی رسیدن به این جایزه بوده است. او امسال در تصمیمی جنجالی بارسلون را به مقصد پاریس ترک کرد تا ماجراجویی تازه‌ای را در لیگ فرانسه آغاز کند. اگرچه در ابتدا به‌نظر می‌رسید انتخاب این لیگ توسط مسی بسیار هوشمندانه است و او در تیمی پرستاره و لیگی که تیم‌های چندان قدرتمندی ندارد به‌راحتی می‌تواند آمار گلزنی خود را بهتر کند اما با شروع مسابقات مشخص شد اوضاع برای او به آن راحتی نیست که تصور می‌شد. او فصل پیش 52 بار برای آبی‌واناری‌ها به میدان رفت که حاصل آن 38 گل و 14 پاس گل بود. با وجود این آمار قابل‌قبول، بارسا با هدایت رونالد کومان رتبه‌ای بهتر از سومی در لیگ به‌دست نیاورد و این اتفاق برای هواداران این تیم اصلا قابل‌تحمل نبود.

یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که در این سال‌ها به مسی گرفته می‌شود عملکرد ضعیف او در تیم ملی است که برخلاف بازی در بارسلونا نمی‌تواند بار موفقیت تیمش را به‌دوش بکشد. در جام‌جهانی 2014 او نزدیک‌ترین فاصله را با نخستین جام خود با آلبی‌سلسته داشت اما در فینال و در وقت‌های اضافه به آلمان باختند و این حسرت باز هم برای مسی و هواداران آرژانتین باقی ماند که یک جام مهم را فتح کنند. در تابستان امسال وقتی او همراه تیم ملی کشورش در برزیل توانست به فینال کوپا آمه‌ریکا برسد، به‌نظر می‌رسید این رویا در حال تبدیل شدن به واقعیت است، البته آنها در فینال باید برابر تیم پرستاره میزبان به میدان می‌رفتند و کار بسیار دشواری پیش رو داشتند.

درنهایت این آرژانتین بود که بازی را با یک گل برد و در زمین حریف دیرینه خود جام قهرمانی را مسی بالای سر برد. او درطول این تورنمنت نمایشی فوق‌العاده داشت و با 4 گل، 5 پاس گل، خلق 21 موقعیت و 28 شوت که 11 مورد آن در چارچوب بوده درخشش در حد یک فوق ستاره داشت. همین عملکرد خوب باعث شد هوادارانش او را شایسته فتح توپ طلای امسال بدانند و اگرچه در تیم جدیدش نتوانسته هنوز بدرخشد اما نمایش بدون نقص در تیم ملی او را در صدر شانس‌های اصلی توپ طلا نشانده است.

اشک‌های او پس از قهرمانی در این تورنمنت و زمانی که تیم در بازگشت به آرژانتین این موفقیت را جشن گرفت، نشان می‌داد که فشار زیادی روی این ستاره 34 ساله وجود داشته و به‌نظر می‌رسد بار سنگینی از روی دوش او برداشته شده است.

لوا سوم شده؟

مسلما اگر این جایزه امسال به مسی برسد، هواداران لواندوفسکی به‌شدت به این اتفاق اعتراض خواهند کرد و درحالی‌که هنوز منتظر اجرای عدالت درباره این ستاره لهستانی و جبران توپ طلایی هستند که به عقیده آنها سال قبل از او دزدیده شد، عدم اعطای آن در این دوره می‌تواند خشم آنها را چندین برابر کند. دو فصل پیش او در 47 بازی تیمش آمار عالی 55 گل زده را به ثبت رساند و در قهرمانی تیمش در بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان نقشی اساسی داشت. بدون‌شک 180 خبرنگاری که در این رای‌گیری شرکت دارند به‌خوبی می‌دانند که لواندوفسکی در سال گذشته شایسته رسیدن به این عنوان بود اما آیا می‌توان به جبران اتفاقات سال قبل، در این دوره این جایزه را به او داد.

اگرچه لواندوفسکی امسال هم یکی از بهترین‌های فوتبال دنیا بوده و بایرن‌مونیخ با کمک 48 گلی که او در 40 بازی به‌ثمر رساند، توانست قهرمانی دوباره در بوندس‌لیگا را جشن بگیرد و البته موفق شد رکورد گرد مولر افسانه‌ای در بیشترین گل زده در یک‌فصل در این مسابقات را جابه‌جا کند اما شاید ارزش کاری که مسی با آرژانتین انجام داد بیشتر از درخشش لوا در رقابت‌های باشگاهی باشد. البته این اختلاف‌نظر وجود داشته که عنوان بهترین بازیکن دنیا باید به بازیکنی برسد که از نظر فردی و تکنیکی در جایگاه بالاتری نسبت به سایرین قرار دارد یا بازیکنی که در کسب جام و موفقیت‌های باشگاهی و ملی به تیم خود کمک می‌کند.

در این فهرست البته بازیکنان دیگری نیز وجود دارند که در سال 2021 نمایش خوبی در تیم‌های خود داشتند و می‌توانستند فاتح این جایزه لقب بگیرند. جالب اینکه به‌تازگی یک روزنامه‌نگار اسپانیایی اعلام کرده که لواندوفسکی حتی نتوانسته در جایگاه دوم قرار بگیرد و کریم بنزما، مهاجم فرانسوی رئال مادرید آرای بیشتری نسبت به او به‌دست آورده است. جوزپ پدررول معتقد است بنزما توانسته در این رای‌گیری به لطف درخششی که با لباس رئال داشته در رده دوم قرار بگیرد و لواندوفسکی سوم شده است.

بنزما که به‌تازگی دوباره به تیم ملی کشورش دعوت می‌شود و در سال 2021 عنوان قهرمانی دومین دوره لیگ ملت‌های اروپا را به‌دست آورد در رئال مادرید هم سالی بسیار خوب را سپری کرد و گل‌هایش در دو فصل اخیر موجب شده بارها تیمش از بحران خارج شده و دیدارهای مهمی را به سود خود خاتمه دهد. بااین‌حال شاید قرار گرفتن او در رده دوم این فهرست جنجال تازه‌ای را برای فرانس فوتبال و توپ طلایش ایجاد کند.

یکی دیگر از شانس‌های رسیدن به این عنوان جورجینیو، هافبک ایتالیایی چلسی است که فصلی عالی را پشت سر گذاشت و دو قهرمانی مهم را در این سال به‌دست آورد. او ابتدا با آبی‌های لندن فاتح لیگ قهرمانان شد و سپس در یورو 2020 همراه ایتالیا جام قهرمانی را بالای سر برد. او درکنار لورنزو اینسینه درمجموع نمایش خوبی در سال 2021 داشتند اما در رقابت با ستاره‌هایی چون مسی و لواندوفسکی بعید است رای زیادی را به خود اختصاص دهند. انگولو کانته، محمد صلاح و کریس رونالدو هم که فصل نسبتا خوبی را در رده باشگاهی سپری کردند نیز احتمالا در بین 8 نفر برتر این فهرست قرار خواهند گرفت.

سردبیر مخفی‌کار

این مراسم قرار است فردا در پاریس برگزار شود تا درنهایت برنده سال 2021 این جایزه مشخص شود. تا اینجا احتمالا تعداد افرادی که نام برنده نهایی را می‌دانند دیگر چندان محدود نیست و به‌جز بازیکن موردنظر، اطرافیان و باشگاهش از این موضوع آگاه شده‌اند اما تا همین چند روز پیش پاسکال فره، سردبیر فرانس فوتبال یکی از معدود نفراتی بود که نام برنده نهایی را می‌دانست. معمولا در این برهه از سال او تماس‌های تلفنی زیادی از سراسر دنیا دارد که به‌دنبال یافتن نام برنده نهایی توپ طلا هستند. معمولا هم این افراد مدیر فنی، مدیرعامل باشگاه‌ها یا ایجنت‌هایی هستند که می‌خواهند بدانند آیا بازیکن موردنظرشان توانسته این جایزه را ببرد یا نه، حتی گاهی خود بازیکنان هستند که با فره تماس می‌گیرند.

تقریبا الگوی رفتاری همه آنها با سردبیر ریشو و خوش‌ذوق مجله نیز مشابه است. آنها ابتدا مشغول احوالپرسی می‌شوند و سپس مکالمه را به‌سمت این جایزه می‌برند تا از زیر زبان او نام برنده را بیرون بکشند. آنها درباره روند برگزاری مراسم و میزان آمادگی مجله برای آن سوال می‌کنند، آیا رای‌گیری تمام شده؟ آیا همه چیز خوب پیش می‌رود؟ فره درحالی‌که به این سوالات پاسخ مثبت می‌دهد به‌خوبی می‌داند هدف آنها از این پرسش‌ها چیست. این تنها سوالی است که آقای سردبیر نمی‌تواند به آن پاسخ دهد.

حتی در این نشریه تنها دو نفر هستند که تا روزهای پایانی نام برنده نهایی را می‌دانند؛ خود او و دستیار اجرایی‌اش که بسیار مورد اعتماد است. دلیل آن هم این است که اگر اتفاقی برای فره بیفتد مراسم با مشکل روبه‌رو نشود. فره گفته است: «تصور کنید من تصادف کرده‌ام. هنوز هم باید توپ طلا اهدا شود. این ششمین سالی است که من این مراسم را برگزار می‌کنم و سردبیر هستم. خوشبختانه هنوز اشتباهی در این زمینه و لو رفتن نام برنده نداشته‌ام.»

او درباره تماس‌هایی که گرفته می‌شود نیز گفته است: «من دوست ندارم دروغ بگویم و به همین دلیل به آنها می‌گویم نمی‌توانم فعلا نام برنده را لو بدهم؛ چراکه درست نیست آنها قبل از اعلام عمومی برنده را بدانند.» فره تلاش می‌کند تا آخرین فرصت باقی‌مانده این اسامی را به‌صورت محرمانه حفظ کند و فقط در چند روز پایانی مجبور است به برخی افراد اطلاع‌رسانی کند. برنده و افرادی که کارهای او را انجام می‌دهند باید برنامه‌های خود را بدانند و از روند برگزاری مراسم اطلاع داشته باشند. به همین دلیل سردبیر مجله در فاصله کمی تا مراسم آنها را باخبر می‌کند.

فره تا پیش از این هفته‌ها باید تلاش کند این موضوع را از همه مخفی کند و این کار برایش بسیار سخت و دشوار است. کار انتخاب از حدود ماه سپتامبر (شهریور) آغاز می‌شود، جایی که 10 عضو منتخب مجله فرانس فوتبال دو فهرست نهایی را برای ارسال به ژرونالیست‌های منتخب آماده می‌کنند؛ فهرست 30 نفره بهترین بازیکنان مرد و لیست 20 نفره بهترین زنان فوتبالیست در طول سال. این لیست‌ها برای فره ارسال می‌شود تا درباره آنها تصمیم‌گیری نهایی انجام و درباره برخی انتخاب‌ها نیز بحث ‌شود.

او گفته است: «معمولا در فهرست مردان بین 20 تا 22 نفر هستند که تقریبا همه روی آنها اجماع دارند و اختلافی درباره این نفرات وجود ندارد اما باید درباره 8 تا 10 نفر -که ممکن است جابه‌جا شوند- صحبت کنیم. این جلسه ممکن است بین 2 تا 3 ساعت طول بکشد و درنهایت باید همه از فهرست نهایی راضی باشند. ما شاید درطول فصل بیش از هزار بازی را تماشا کنیم تا فهرست نهایی ما تقریبا به واقعیت نزدیک باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چندسال دیگه کارشناسان خواهندگفت انتخاب مسی ورونالدوموجب افت دیگرچهره ها شد.

    • بدون نام

      همیشه یک توپ بایدبرای مسی بزارن

    • بدون نام

      الان خشک شدن دریاچه ارومیه میفته گردن مسی
      مسی حقشه و می بره

    • بدون نام

      کاشکی به فسی توپ طلا بدن تا همه جهان بفهمند که همه توپ های طلایی مسی پارتی بازی و لابی بازی بوده امسال مسی با غارسا جام نگرفت هیچ ۸ گل هم از لولندفسکی خورد یه جام کشاورزان دوستانه با آرژانتین گرفته که اونم دیماریا گرفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج