جاباما
۱۱۷۵۶۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نظر صریح رهبری درباره نمایش ساز در تلویزیون

بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با ارسال توضیحاتی، نظر صریح رهبر انقلاب درباره نشان‌دادن ساز در تلویزیون را اعلام کرد.

ایسنا: بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با ارسال توضیحاتی، نظر صریح رهبر انقلاب درباره نشان‌دادن ساز در تلویزیون را اعلام کرد.

«اقتصادآنلاین» در ادامه نوشت: روز گذشته فتوایی از مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی درباره نشان‌دادن ساز در تلویزیون منتشر شد که ظاهر آن حکایت از جایزبودن این امر داشت.

نظر صریح رهبری درباره نمایش ساز در تلویزیون

در متن این فتوا آمده بود: «آن دسته از آلات موسیقی که عرفا از آلات مشترک بوده و قابل استفاده برای موسیقی حلال می‌باشد، خرید و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جایز است و تفاوتی هم بین تلویزیون و جاهای دیگر نیست.»

در پی انتشار این فتوا، بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری توضیحاتی ارسال کرد که در آن، نظر صریح رهبر انقلاب در این‌باره بیان شده است.

متن توضیحات بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: «پاسخ ارسال‌شده در رابطه با سؤال از نشان‌دادن آلات موسیقی در صدا و سیما مربوط به خرید و فروش و استفاده از آلات مشترک بوده و در جواب، متعرض به نشان‌دادن آلات موسیقی در تلویزیون نشده است. بنابراین استفاده حکم نشان‌دادن آلات موسیقی در صدا و سیما از این پاسخ صحیح نیست و نظر مبارک مقام معظم رهبری در این‌باره تغییری نکرده است و نظر معظم‌له همان است که در درس خارج فقه (جلسه ۳۲۰) در مبحث غنا و کتاب غنا و موسیقی انتشارات انقلاب اسلامی صفحه ۴۸۹ بیان شده است.»

نظر مقام معظم رهبری درباره نشان‌دادن آلات موسیقی در صدا و سیما: «....لذا یک سؤال دیگری از ما پرسیدند، که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند پرسیدند که: چرا شما اجازه نمی‌دهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟ آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد می‌زند مثلاً، ویالون دارد می‌زند، صدایش به گوش می‌آید، امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمی دهید، این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تهتّک است نفس نشان‌ دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه می‌بینند، خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. این را ما از مذاق شرع به کلّی دور می‌بینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم.

هر آن چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور، لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد. حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی حرام در جامعه وجود نداشت؛ یعنی موسیقی‌دانهای مسلمان متعبّد متدیّنی پرورش پیدا کردند که آنچه پخش می‌کنند، موسیقی غیر حرام است، موسیقی غیر لهوی است، بلکه مقرّب الی الله است، اگر به آنجا رسیدیم، آن وقت بگوییم: آموزشگاه هم تشکیل بدهند، نمایشگاه هم تشکیل بدهند. امروز آن‌طورها نیست، امروز وضع موسیقی در کشور، وضع مطلوبی نیست. همچنان موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین، در این شرایط هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، به نظر ما جایز نیست.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج