جاباما
۱۱۹۵۹۱
۱ نظر
۵۳۸۹
۱ نظر
۵۳۸۹
پ

Porsche Cayenne S Vs Lexus LX ۵۷۰

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت

اگر اهل آفرود و طبیعت گردی هستید، پولتان از پارو بالا می‌رود و از خودروی شاسی بلندی که می‌خرید انتظار امکاناتی در حد بنز Sکلاس دارید، به هیچ عنوان این نوشتار را از دست ندهید. شاید در نگاه اول این مقایسه کمی ‌غیر منطقی به نظر برسد.

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت
مجله تخت گاز: اگر اهل آفرود و طبیعت گردی هستید، پولتان از پارو بالا می‌رود و از خودروی شاسی بلندی که می‌خرید انتظار امکاناتی در حد بنز Sکلاس دارید، به هیچ عنوان این نوشتار را از دست ندهید. شاید در نگاه اول این مقایسه کمی ‌غیر منطقی به نظر برسد. مقایسه یک شاسی بلند لوکس و فوق‌العاده بزرگ، با یک شاسی بلند با خلق و خوی اسپرت و خیابانی. اما اگر از زاویه‌ای دیگر، یعنی قیمت به این مقایسه نگاه کنیم، در می‌یابیم که لکسوس LX۵۷۰ و پورشه کاین S، نزدیک‌ترین رقیب یکدیگر به شمار می‌آیند و از این نظر خریداران را بسیار گیج می‌کنند. در این مقایسه اما، سعی کرده‌ایم برجسته‌ترین قابلیت‌های هریک را مشخص کنیم تا معلوم شود هر کدام از این خودروها، چه نوع شخصیتی را به سوی خود جذب می‌کند.

هتل پنج ستاره

LX۵۷۰ به عنوان بزرگترین شاسی بلند لکسوس با خودروهایی نظیر بنز GLکلاس، آئودی Q۷ و رنج‌روور رقابت می‌کند. در ایران اما یکه‌تازی می‌کند و تقریبا می‌توان گفت رقیبی هم کلاس خود ندارد. البته از تویوتا لندکروزر نمی‌توان چشم پوشید. این خودرو تنها هم کلاس LX۵۷۰ در ایران است که زمین تا آسمان با این شاسی بلند لوکس تفاوت دارد و قیمتش نصف قیمت LX۵۷۰ است.

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت

LX نخستین بار در سال ۱۹۹۶ با نام LX۴۵۰، برای رقابت با خودروهایی نظیر بنز GL کلاس و رنج‌روور از سوی لکسوس معرفی شد. پس از دو سال، مدل جدیدتر با موتوری قوی‌تر به نام ۴۷۰LX معرفی شد. اما در سال ۲۰۰۳ نسل فعلی LX۵۷۰ با سه نوع انجین مختلف معرفی شد. نمایشگاه دیتروت ۲۰۱۲ محل رونمایی از مدل فیس‌لیفت LX۵۷۰ یا همان مدل ۲۰۱۳ این خودرو بود. مدلی که هم اکنون شاهد حضور آن در ایران هستیم.

لکسوس LX۵۷۰ روی پلت‌فرم لندکروزر ساخته می‌شود و درنمای ظاهری نیز شباهت‌های زیادی با این شاسی‌بلند محبوب دارد. اما با نگاهی کلی به ظاهرش، آن را بسیار لوکس‌تر و با پرستیژتر از لندکروزر خواهید یافت. فرم جلو پنجره استیل که مدتی است به یکی از المان‌های طراحی خودروهای لکسوس تبدیل شده، در کنار چراغ‌های مجهز به لامپ‌های LED روشنایی در روز، نمای جذابی برای قسمت جلو رقم زده‌اند.

ارتفاع دماغه خودرو بر خلاف پورشه کاین زیاد است و پروژکتورهای بزرگ روی سپر، حس قدرت را به خوبی منتقل می‌کنند. نمای جانبی و طراحی قسمت عقب لکسوس دقیقا نقاطی هستند که شباهت ها با لندکروزر، در این نقاط به اوج خود می‌رسد. در نمای جانبی سعی شده با کروم‌کاری دور شیشه‌ها و استفاده از یک نوار پهن براق روی درها، سادگی این قسمت کم‌رنگ‌تر شود. قسمت عقب اما، جایی است که LX۵۷۰ را بسیار لوکس و چشم نواز می‌یابید. چراغ‌های LED در کنار قطعات فلزی و سپر ورم کرده عقب، نمای جالبی برای این قسمت رقم زده‌اند. درب صندوق عقب بر خلاف کاین به صورت دو تکه باز می‌شود و فضای فوق‌العاده بزرگی را در اختیار قرار می‌دهد.

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت

در مرکز سپر عقب نیز پکیج تریلر بال نصب شده است. به لطف وجود این پکیج کاربردی، لکسوس غول پیکر این قابلیت را دارد که ۳۱۷۵کیلوگرم را به دنبال خود بکشد. این آپشن در مسافرت‌ها، هنگام بیرون کشیدن یک خودروی دیگر و یا حمل کاروان یا قایق، به خوبی خود را نشان می‌دهد. وقت آن رسیده به داخل این هتل لوکس قدم بگذاریم. با بازشدن درها چراغ‌های روی رکاب و زیر آینه‌های بیرونی روشن می‌شوند.

رتبه اول رده بندی کیفیت

با نگاهی به کابین این خودرو، در می‌یابیم که بی‌خود نیست لکسوس رتبه اول رده‌بندی کیفیت را به خود اختصاص داده و گوی سبقت را از آلمانی‌ها ربوده است. روی کنسول جلو، پنل درب‌ها و صندلی‌ها، پوشش چرم طبیعی و فوق‌العاده با کیفیت به چشم می‌خورد. همچنین چوب استفاده شده در تریم داخلی لکسوس LX۵۷۰، چوب درخت اقاقیای آفریقایی است که در دکوراتیو جت‌های شخصی و قایق‌های تفریحی به چشم می‌خورد. دکمه‌ها و قطعات فلزی استفاده شده روی کنسول جلو نیز جلوه‌ای اسپرت به کابین بخشیده‌اند. میان دو صندلی یک زیر آرنجی بزرگ با پوشش چرمی ‌قرار دارد که با باز کردن آن به یخچال ۸ لیتری این خودرو دسترسی پیدا خواهید کرد. فضای کابین LX۵۷۰ بسیار جادار است و گنجایش ۷ سرنشین را دارد.

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت

صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به سیستم گرمایش و سرمایش نیز مجهز شده‌اند. همچنین LX۵۷۰ یکی از معدود شاسی بلندهایی است که صندلی‌های عقب آن نیز مجهز به گرمکن هستند. دو صندلی اضافه در فضای پشت ردیف دوم نیز به صورت برقی باز و بسته می‌شوند تا راحتی در کابین این خودرو به اوج خود برسد. تمام شیشه‌ها و سانروف برقی LX۵۷۰ به فیلتر جذب اشعه مضر خورشید مجهز شده‌اند. و در این فضای ایمن که ۱۲ عدد ایربگ آن را احاطه کرده‌اند، می‌توانید به نوای موسیقی پخش شده از سیستم صوتی مارک لوینسون گوش فرا دهید. این سیستم صوتی قدرتمند به ۱۹ بلندگو در سراسر کابین مجهز شده است و دو عدد مانیتور پشت صندلی‌های جلو و هدفون بلوتوث، سرگرمی‌ سرنشینان ردیف عقب را مهیا می‌کنند.
مانیتور ۸ اینچی جلو نیز اطلاعات خودرو، اطلاعات رهیاب ماهواره‌ای و تصاویر ارسالی از دوربین‌های نصب شده در بدنه را نشان می‌دهد.

همچون پورشه کاین، دکمه‌های مربوط فنرها و سیستم‌های حرکتی خودرو، در قابی استوانه‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند. نرمی ‌یا خشکی فنرها در سه حالت کامفورت، معمولی و اسپرت تنظیم می‌شوند. ارتفاع خودرو نیز به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. میزان گشتاور وارد شده به چرخ ها نیز از این قسمت و در دو حالت سبک و سنگین قابل کنترل است.

پورشه یا لکسوس؟ مقایسه دو SUV هم‌قیمت

موتور V۸ این خودرو که با کد FE_UR شناخته می‌شود، توسط دکمه استارت روشن می‌شود. این موتور حجیم ۷/۵ لیتری به تکنولوژی VVTI یا زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده است. از دیگر سیستم‌های موجود در موتور LX۵۷۰ می‌توان به سامانه کنترل هوشمند دریچه گاز و سیستم کنترل هوای ورودی اشاره کرد. با چرخیدن یک دور فرمان، دوربین‌های کنار آینه‌ها تصویر فضای اطراف خودرو را در نمایشگر نشان می‌دهند تا هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد. بی‌صدا بودن کابین با خودروی لوکسی همچون رولزرویس قابل مقایسه است. اکوستیک کابین LX۵۷۰ عالی انجام شده و فقط در دورهای بالا صدای غرش موتور ۸سیلندر گوش را نوازش می‌دهد. فراموش نکنید که با راحت‌ترین شاسی بلند بازار طرف هستید. به لطف وجود کمک فنرهای ضد شوک و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار، کمتر تکانی در مسیر حرکت به کابین وارد می‌شود. این سیستم پیشرفته فنربندی، حالت رانندگی را با سنسورهای مختلف سنجیده و بهترین وضعیت را انتخاب می‌کند. در این میان سیستم تنظیم ارتفاع فعال یا X_AHC نیز بی‌تاثیر نیست. واکنش موتور ۳۳۶ اسب بخاری LX۵۷۰ به پدال گاز، جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد، و در هر سرعتی که اراده کنید، شتاب فوق‌العاده این غول ۷/۲تنی سرنشینان را در صندلی‌ها فرو خواهد برد. البته این پیشرانه پرقدرت خیلی هم پر اشتهاست و در هر ۱۰۰ کیلومتر، به طور ترکیبی ۱۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با وجود ارتفاع زیاد از سطح زمین و جثه بزرگ، LX۵۷۰ از هندلینگ فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا، اعتماد به نفس راننده را برای فشردن پدال گاز بالا می‌برد.

اگر لکسوس LX۵۷۰ را به عنوان خودروی خود انتخاب کرده‌اید، حتما اهل آفرود و پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای هستید. این غول دو دیفرانسیل یکی از بهترین و مجهزترین شاسی بلندهای آفرود موجود در بازار است. از سامانه‌های حرکتی این خودرو می‌توان به سیستم HAC (کنترل حرکت اولیه در شیب ها)، VSC(کنترل پایداری)، TRC(کنترل لغزش در پیچ‌ها) و سیستم‌های کمکی دیگر نظیر قفل دیفرانسیل اشاره کرد. همچنین سامانه CONTROL CRAWL در کنار سیستم ترکشن کنترل، هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از تپه‌ها سرعت حرکت را کنترل می‌کند.گشتاور ۵۳۰ نیوتن متری نیز در دور ۳۲۰۰ به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. سیستم ترمز قوی این خودرو بسیار مناسب عمل می‌کند. و این وزنه سنگین وزن را بدون دایو رایج در شاسی بلندهای تویوتا متوقف می‌کند.

در کل LX۵۷۰ را می‌توان یک شاسی بلند فوق‌العاده با درجه‌ای بالا از راحتی، کیفیت، امکانات و قابلیت‌های حرکتی دانست که در عین لوکس بودن، هر وقت که اراده کنید قابلیت‌های اسپرتی نیز از خود نشان می‌دهد. از تنها مشکلات این خودرو می‌توان به ابعاد بسیار بزرگ که با مسیرهای پرترافیک شهری ناسازگار است و مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد. همچنین ماهیت لوکس این خودرو باعث شده تا اکثر افرادی که به سراغش می‌روند در رنج سنی میان سال‌ها باشند تا جوانان اسپرت سوار. پس اگر خواهان یک شاسی بلند اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید!

۹۱۱ قد کشیده!

در این سوی گود پورشه کاین حضور دارد. شاسی بلندی اسپرت با یک دنیا جذابیت. خودرویی که بر خلاف LX۵۷۰، ذاتی کاملا اسپرت دارد و مهم‌ترین فاکتوری که آن را نسبت به لکسوس متمایز می‌کند، اصالت این خودرو است. تولید یک شاسی بلند از سوی پورشه، حرکت ماجراجویانه‌ای به حساب می‌آمد. چرا که تا پیش از کاین، تمام محصولات پورشه را کوپه‌های اسپرت موتور عقب تشکیل می‌دادند. اما پورشه بالاخره این ریسک را پذیرفت و برای اولین بار، کاین را در سال ۲۰۰۲ به عنوان تنها شاسی بلندش معرفی کرد. نسل پیشین کاین، اولین محصول پورشه بود که پس از مدت‌ها وارد ایران شد. استقبال عالی از این خودرو باعث شد تا نسل جدید نیز مدت کوتاهی پس از معرفی به ایران راه پیدا کند. کاین ۲۰۱۱ برای اولین بار در سال ۸۹ وارد ایران شد. ابتدا این خودرو تنها در مدل‌های ۶ و ۸سیلندر(کاین S ) وارد ایران شد. اما این روزها شاهد تردد نمونه‌های GTS و توربو نیز در کشور هستیم. در این میان اما، کاین S از نظر قابلیت‌های فنی و همین‌طور از نظر قیمت، بیشترین شباهت را با لکسوس LX۵۷۰ دارد. بر عکس لکسوس، طراحی کاین کاملا اسپرت و جوان پسند است. همچنین اصالت در طراحی این خودرو موج می‌زند و با نگاهی گذرا به بدنه این خودرو، به یاد کوپه‌های اسپرت پورشه منتهی با قد و قواره‌ای بلندتر خواهید افتاد. پروژکتورهای LED جلو و هواکش‌های بزرگ روی س‍پر نمایی متفاوت برای کاین رقم زده‌اند. شیب شیشه عقب نیز در نوع خود جالب اسست و با سایر شاسی بلندها تفاوت دارد.

گلگیرهای جلو و عقب حالتی ورم کرده دارند و آیینه‌های جانبی همانند خودروهای اسپرت،توسط پایه‌ای روی درها قرار گرفته‌اند.که این مسئله دید اطراف را بهتر از قبل کرده است.طراحی قسمت عقب کاین، نسبتا ساده است. ولی چراغ‌های LED طیفی عقب و سراگزوزهای دوبل، به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب، زیبایی خاصی برای این قسمت به ارمغان آورده‌اند.

اولین حسی که با بازکردن درب کاین به بیننده دست می‌دهد، شلوغی بیش از حد کابین و تجمل‌گرایی طراحان پورشه است. کابین کاین به‌طور هنرمندانه‌ای طراحی شده و کیفیت فوق‌العاده قطعات کابین قابل لمس است. کنسول میانی جلو ذهن را به سوی سدان اسپرت این شرکت، پوشه پانامرا می‌برد. دریچه‌های تهویه هوا حالت کلیشه‌ای سایر خودروها را نداشته و به‌صورت عمودی طراحی شده‌اند. همچنین سرنشینان ردیف عقب از چهار دریچه مجزا به همراه تنظیمات مستقل سیستم تهویه بهره می‌برند.

صندلی‌های بزرگ کاین بسیار راحت و دربرگیرنده هستند و تنظیمات آنها به صورت برقی در ۱۲ جهت انجام می‌شود. همچنین گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و سردکن صندلی‌های جلو، به همراه سیستم حافظه یکپارچه با فرمان و آینه‌ها قابل سفارش هستند.

فرمان خوش‌دست کاین ترکیبی هنرمندانه از چرم و چوب و آلومینیوم است. شیفترهای تعویض دنده بر خلاف سایر خودروها روی فرمان قرار دارند، ولی با سفارش فرمان اسپرت دیزاین این شیفترها به پشت فرمان منتقل می‌شوند. همچنین اگر اهل پیست و مسابقه هستید، با سفارش شما سیستم کرنوگراف جایگزین قطب‌نمای دیجیتالی روی داشبورد می‌شود. یکی دیگر از المان‌های جالب طراحی داخل کابین کاین، دستگیره‌های خوش فرم نصب شده روی درها و کنسول وسط است که در مسیرهای پرتکان و ناهموار به کمک سرنشینان می‌آیند. سراسر کابین با چرم مصنوعی پوشانده شده است و پوشش چرم طبیعی فقط برای رنگ‌بندی‌های قهوه‌ای و اسپرسو قابل سفارش است. همچنین سفارش پوشش جیر برای سقف و ستون‌ها و سقف پانوراما، جلوه لوکس کابین را دوچندان می‌کنند.

سیستم صوتی BOSS به هراه ۱۴بلندگو، ساب و آمپلی‌فایر به صورت استاندارد روی کاین عرضه می‌شود. البته در صورت پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید از سیستم صوتی BRUMSTER که فقط روی خودروهای گران قیمت بوگاتی نصب می‌شود لذت ببرید! همچنین دو عدد مانیتور به همراه هدفون بلوتوث نیز برای سرنشینان ردیف عقب قابل سفارش هستند. ارتفاع کاین در ۷ حالت مختلف تنظیم می‌شود. در حالت عادی ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین ۲۱ سانتی‌متر است. در کمترین حالت این ارتفاع به ۱۶ سانتی‌متر و در بیشترین حالت به ۲۷ سانتی‌متر می‌رسد و نکته جالب اینکه کاین می‌تواند در عمق نیم‌متری آب حرکت کند. سیستم LCA، خودروهایی که از عقب در حال سبقت گرفتن هستند را شناسایی کرده و رادارهای گوشه سپر از انحراف به اطراف جلوگیری می‌کنند و به راننده هشدار می‌دهند. همچون لکسوس LX۵۷۰، کاین نیز می‌تواند وزنی حدود ۵/۳تن را به دنبال خود بکشد، که این قابلیت با توجه به فرم اسپرت کاین عجیب به نظر می‌رسد.

بازی اسب های بخار

به بررسی فنی کاین S می‌رسیم، بخشی که هر کسی را متحیر می‌کند. موتور ۸/۴لیتری این خودرو مجهز به سیستم DFI است و بدون بهره‌گرفتن از سیستم پرخوران قادر است ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متری به هرچهار چرخ این خودرو منتقل می‌شود. کاین از سیستم دو دیفرانسیل با نسبت ۶۰ به ۴۰ بین محور عقب و جلو برخوردار است.

سیستمPLUS PTV گشتاور را در چرخ‌ها مدیریت می‌کند. سیستم PSM یا همان کنترل پایداری پورشه از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ترمز اتوماتیک دیفرانسیل( ADB) ، مدیریت کشش پورشه ( PASM) و کنترل دینامیک شاسی ( ABD) قابلیت عالی حرکتی را برای کاین، چه در مسیرهای آفرود و چه در مسیرهای شهری به ارمغان آورده است. البته روح کاین به خیابان نزدیک‌تر است تا بیابان! کاین اسپرت‌ترین سواری و اسپرت‌ترین هندلینگ را میان شاسی بلندهای بازار ایران دارد. سیستم تعلیق در سه حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. گیرباکس ۸سرعته کاین فوق‌العاده پیشرفته است. البته جای خالی گیرباکس PDK روی کاین احساس می‌شود. با فشردن دکمه اسپرت گیرباکس، ضرایب دنده کوتاه می‌شود و تعویض دنده‌ها در این حالت ذهن را به سوی خودروهای مسابقه‌ای می‌برد. این بوکسور سنگین وزن قادر است ظرف۹/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و نهایت سرعت آن به ۲۵۸کیلومتر در ساعت می‌رسد. مصرف ترکیبی کاین S طبق اعلام کارخانه عدد ۵/۱۰ لیتر را نشان می‌دهد، که با توجه به تنظیمات ECU این خودرو و شرایط کشور، این مصرف در حالت عادی به ۱۴لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. در انتها این دو شاسی بلند نسبتا هم‌قیمت را بسیار متفاوت می‌یابیم.

لکسوس LX۵۷۰ بسیار لوکس است و بیشتر افراد پا به سن گذاشته را به سوی خود جذب می‌کند. قابلیت‌های بیابانی و آفرود این خودرو عالی است، اما جثه بزرگ در کنار مصرف بالا، کمی‌از قابلیت‌های شهری این خودرو کاسته. در نقطه مقابل اما، کاین قرار دارد. شاسی بلندی اصیل با ذاتی اسپرت که از یک دنیای متفاوت است. کاین از جذابیت‌های حرکتی بیشتری نسبت به لکسوس برخوردار است و کاملا باب میل جوان ترهاست. البته فراموش نکنیم، علی‌رغم آپشن‌های کمکی برای تقویت قابلیت آفرود این خودرو، روح کاین با مسیرهای شهری و رانندگی‌های اسپرت سازگارتر است تا بیابان گردی و پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      سلام ... لکسوس بسیار قدرتمند و زیبا و زیبایی بهتر از پورشه دارد و همچنین تولید مشترک آمریکا وژاپن می باشد که سرآمد کیفیت قطعات و بازدهی بالای خودرو ها هستند ... شخصا لکسوس می پسندم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج