جاباما
۱۲۰۱۶۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

واردات نخستین فیلتر دوده به ایران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ورود نخستین فیلتر دوده برای حذف آلاینده های خودروهای دیزلی به کشور خبر داد.

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ورود نخستین فیلتر دوده برای حذف آلاینده های خودروهای دیزلی به کشور خبر داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد؛ این فیلترها که تکنولوژی پیشرفته و قابلیت خودپالایی دارند، روی اتوبوس‌های پایتخت نصب می شوند.

وحید حسینی با بیان اینکه این فیلترها که از سال ۱۹۹۸ در کشورهای اروپایی برای کنترل و کاهش آلاینده های هوا به کار گرفته می شود، گفت: تاکنون این فیلترها وارد ایران نشده بود و این نخستین بار است که قرار است برای کاهش آلودگی هوای پایتخت از این فیلترها برای کنترل و کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه در ایران حتی یک خودروی دیزلی نداریم که مجهز به چنین فیلترهایی باشد، گفت: نه در کامیون ها و نه در اتوبوس ها از چنین فیلترهایی استفاده نشده؛ در حالی که آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروهای دیزلی یکی از منابع مهم تولید آلاینده ها به ویژه ذرات معلق در هوا هستند. این فیلترهای دوده تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارند و دوده را که حاوی کربن و ذرات سمی و خطرناک است، در خود جمع می کنند و بعد از پر شدن ذرات کربن را می سوزانند و به دی اکسید کربن بی خطر تبدیل و وارد هوا می کنند و به این ترتیب ذرات معلق وارد هوا نمی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، ویژگی دیگر فیلترها دوده «قدرت خودپالایی» آنهاست و این فیلترها نیازمند تعویض نیستند. او ادامه داد: فیلترهای دوده ای که الان وارد ایران شده، نیاز به تعویض ندارند و به عبارتی عمرشان بی‌پایان است و تا زمانی که وسیله نقلیه عمر مفید دارد، این فیلترها نیاز به تعویض ندارند.

حسینی درباره ورود شهرداری تهران به نصب فیلترهای دوده روی خودروهای دیزلی شهرداری گفت: بر اساس قانون این فیلترها از ابتدای سال ۹۴ باید روی خودروهای دیزلی نصب شود، اما شهرداری تهران با توجه به وضعیت آلودگی هوا و برنامه هایی که در راستای کاهش آلاینده ها دنبال می کند، به طور داوطلبانه واردات و نصب فیلترهای دوده را آغاز کرده است. البته سازمان محیط زیست هم از این اقدام شهرداری استقبال کرده و مسئولان آن گفته اند نصب فیلترهای دوده روی سایر خودروهای دیزلی را از ابتدای سال ۹۴ آغاز می کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تعداد خودروهای دیزلی در تهران را حدود ۱۵۰هزار خودرو اعلام کرد و گفت: آلاینده هایی که از طریق این خودروها وارد هوای تهران می شود، تاثیر تعیین کننده ای در کیفیت هوای تهران دارد و در تولید ذرات معلق و همچنین دی اکسید گوگرد که یکی از دیگر از آلاینده های هواست، بسیار تاثیرگذارند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که نصب فیلترهای دوده روی اتوبوس ها و سایر خودروهای دیزلی شهرداری تهران از چه زمان آغاز می شود، گفت: از یک ماه دیگر نصب این فیلترها روی اتوبوس های بی.آر.تی آغاز می شود در مرحله اول این فیلترها به صورت پایلوت روی اتوبوس ها نصب می شود و پس از بررسی کارشناسی نحوه کارکرد آنها، همه اتوبوس های شهر تهران به فیلترهای دوده مجهز خواهند شد.

وی ادامه داد: فیلترهای دوده قابلیت کارکرد با سوخت دیزل با گوگرد بالا را ندارند، اما ناوگان حمل و نقل عمومی تهران سوخت دیزل با گوگرد کم می گیرد و لذا می توان از برخی از تکنولوژی های موجود در دنیا استفاده کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، فیلترهای مورد استفاده در پروژه تهران باید همگی دارای گواهینامه های کیفیت اروپایی باشند. فیلترهای دوده ای که شهرداری تهران وارد ایران کرده، پس از بررسی های کارشناسی و شناسایی تکنولوژی‌های به کار رفته در این فیلترها در نهایت از سه کشور آلمان، سویس و دانمارک انتخاب شده اند.

حسینی افزود: تعداد فیلترها ۸ نمونه با ۸ تکنولوژی متفاوت از سه کشور آلمان، سوییس و دانمارک است در واردات این فیلترها تجربه کشورهای مختلف را بررسی کردیم و در نهایت از سه کشور سه فیلتر دوده را انتخاب کردیم تا در یک دوره پایلوت کارکرد آنها را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی به کار رفته در این فیلترها پیشرفته است، گفت: در حال حاضر این فیلترها در ایران تولید نمی شوند، اما امیدواریم با واردات و به کارگیری آنها در خودروهای دیزلی در آینده تولیدکنندگان ایرانی بتوانند نمونه های داخلی را تولید و وارد بازار کنند، اما نمونه های تولیدی زمانی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند که دارای گواهینامه های کیفیت اروپایی باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج