جاباما
۱۲۰۴۱۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

Android L در برابر iOS ۸

در ماه گذشته هم اپل و هم گوگل از به‌روزرسانی آیندهٔ سیستم‌عامل‌هایشان پرده‌برداری کرده‌اند. هم iOS ۸ و هم Android L به‌روزرسانی‌های جنجالی و پر سروصدایی بوده‌اند و تغییرات زیادی در هر دو سیستم‌عامل ایجاد می‌کنند.

یک پزشک: در ماه گذشته هم اپل و هم گوگل از به‌روزرسانی آیندهٔ سیستم‌عامل‌هایشان پرده‌برداری کرده‌اند. هم iOS ۸ و هم Android L به‌روزرسانی‌های جنجالی و پر سروصدایی بوده‌اند و تغییرات زیادی در هر دو سیستم‌عامل ایجاد می‌کنند.

بااینکه دوست داریم هر دو سیستم‌عامل را باهم مقایسه کنیم و سر اینکه کدام ویژگی در کدام‌یک زودتر آمده بحث و مجادله کنیم ولی این جنگ بی‌پایان و بی‌فایده است. هردو سیستم‌عامل شاهد پیشرفت‌های مهمی در راستای بهبود عملکرد، زیباتر و جذاب‌تر شدن ظاهر، روان‌تر شدن و کارآمدی بهتر هستند.

Android L در برابر iOS 8

در این مقاله می‌خواهیم هر دو به‌روزرسانی را مقایسه کنیم و ببینیم هرکدام چه چیزی برای ما به ارمغان می‌آورند.

الهام رقبا از یکدیگر

«گوگل این قابلیت را از اپل دزدیده! اپل قابلیتی در iOS آورده که اندروید از سال‌ها پیش داشته است» این حرف‌ها هرساله بعد از معرفی هر به‌روزرسانی مطرح می‌شود.

Android L در برابر iOS 8

شرکت‌های رایانه‌ای از ایده‌های هم الهام می‌گیرند و بدین‌صورت می‌توانند نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بهتر، کاراتر و زیباتری برای ما به ارمغان بیاورند. البته افرادی که بر روی شرکت خاصی تعصب‌دارند از این پیشرفت تعبیر دزدی می‌کنند و بر سر اینکه فلان قابلیت متعلق به کدام شرکت است باهم دعوا می‌کنند. اکنون می‌خواهیم ببینیم در به‌روزرسانی‌های مطرح‌شده کدام‌یک از دیگری الهام گرفته است.

اپل در به‌روزرسانی iOS قابلیت نصب صفحه‌کلیدهای جانبی را ایجاد کرده که از سال ۲۰۰۹ در اندروید ۱.۵ وجود داشته است. با این قابلیت کاربران محدود به صفحه‌کلید اریجینال iOS نخواهند بود و به‌زودی می‌توانند صفحه‌کلیدهای مشهور اندروید مثل SwiftKey, Swype, Minuum و … را در آیفون یا آیپد خود نصب کنند.

البته قابلیت نصب صفحه‌کلیدهای جانبی تنها یک بخش از قابلیت توسعه‌پذیری iOS است. توسعه‌پذیری به این معنی است که نرم‌افزارها محدود به خودشان نخواهند بود و می‌توانند با شرایط خاصی سیستم‌عامل را توسعه دهند. این قابلیت که از قدیم در اندروید وجود داشته به کاربران اجازه می‌دهد برای مثال محتویات یک برنامه را با برنامهٔ جانبی دیگر به اشتراک بگذارند. مثلاً می‌توانند یک صفحهٔ وب را از Safari به نرم‌افزار نت‌برداری Evernote‌ بفرستند. یا عکس‌هایشان را از نرم‌افزار Photos به نرم‌افزار VSCO Cam‌ بفرستند.

Android L در برابر iOS 8

Siri دستیار صوتی اپل در iOS ۸ یک قابلیت جدید خواهد داشت. این قابلیت که حالت دست‌آزاد (Hands-Free) نام دارد به کاربر امکان می‌دهد وقتی آیفون یا آیپد را به شارژ زده، بدون اینکه بخواهد به گوشی دست بزند تنها با گفتن Hey,Siri نرم‌افزار را فراخوانی کند و دستورات صوتی‌اش را بگوید. در اندروید نیز این قابلیت وجود دارد. در Google Now با گفتن Ok, Google می‌توانید دستیار صوتی گوگل را فراخوانی کنید. این قابلیت یکی از روش‌های اصلی کار با ساعت‌های هوشمند Android Wear می‌باشد. البته نباید قابلیت Touchless Control را در Moto X‌ از قلم بیندازیم که باوجودآن، گوشی همواره آمادهٔ دریافت فرمان‌های صوتی است. قطعه‌ای الکترونیکی در این گوشی بکار رفته است که مانع از هدر رفتن بیش‌ازحد باتری در اثر این قابلیت می‌شود.

Android L در برابر iOS 8

اندروید در به‌روزرسانی جدیدش از قابلیت نمایش نوتیفیکیشن‌ها بر روی صفحهٔ قفل رونمایی کرد. این قابلیت مدتی است که در iOS وجود دارد. البته نوتیفیکیشن‌ها بر روی صفحهٔ قفل اندروید، عملکرد و ظاهر متفاوتی دارند. این نوتیفیکیشن‌ها با کشیده شدن به طرفین حذف‌شده و با دو بار زدن انگشت باز می‌شوند.

پشتیبانی از پردازندهٔ ۶۴ بیتی که در نسخهٔ جدید اندروید رونمایی شده است پیش‌ازاین در iOS وجود داشت. البته نمی‌توان گفت گوگل این ایده را از اپل الهام گرفته. چون پردازش ۶۴ بیتی از سال‌ها پیش در رایانه‌ها مطرح بوده. ولی می‌توان گفت اپل در این مسیر از گوگل جلو زده است.

سرویس حافظهٔ آنلاین گوگل، Google Drive نام دارد. جالب است اپل نام سرویس جدید حافظهٔ آنلاین خود را iCloud Drive گذاشته است.

هرچه این دو سیستم‌عامل به‌روز می‌شوند بیشتر به هم شباهت پیدا می‌کنند. این شباهت چون در راستای کارایی بهتر و آسان‌تر به وجود می‌آید اصلاً بد نیست. هنوز تفاوت‌های بسیاری میان اندروید و iOS وجود دارد. مهم این است که کدام‌یک کارش را بهتر انجام می‌دهد. چه اهمیتی دارد که کدام‌یک زودتر انجام داده است؟

ظاهر جدید

در به‌روزرسانی اندروید، ظاهر این سیستم‌عامل به‌کلی تغییر کرد و حتی یک روش جدید طراحی به نام Material Design به وجود آمد. الآن طراحی تخت مد شده ولی Material Design فراتر از تخت است. در Material Design عناصر صفحه نه‌تنها ساده‌تر شده‌اند بلکه دارای ارتفاع می‌باشند. این ارتفاع با نورپردازی و سایه‌پردازی مشخص می‌شود.

Android L در برابر iOS 8

آنچه ما تاکنون از Android L دیده‌ایم زیبا است. البته این زیبایی صرفاً از عکس‌ها پیدا نیست چون انتخاب گزینه‌ها و عوض شدن صفحه در Android L با انیمیشن‌های جذاب و متنوع همراه است. در Android L نوتیفیکیشن‌هایی مثل تماس یا پیام به‌اندازهٔ قبل مزاحم کارمان نمی‌شوند. چون به‌جای اینکه تمام صفحه باشند، به‌صورت یک پیغام کوچک در بالای صفحه ظاهر می‌شوند. ترکیب سادگی و زیبایی را می‌توان به‌خوبی در این قابلیت مشاهده کرد.

Android L در برابر iOS 8

منوی برنامه‌های اخیر (منویی که با نگه‌داشتن دکمهٔ خانه باز می‌شود) نیز تغییر کرده است. این منوی جدید، ما را یاد منوی زبانه‌ها در Safari و کارت‌های WebOS می‌اندازد. زبانه‌های گوگل کروم به‌صورت کارت در منوی برنامه‌های اخیر باز می‌شوند. این قابلیت خوب و کاربردی است به‌شرط اینکه تعدد زبانه‌های گوگل کروم باعث شلوغ شدن بیش‌ازحد این منو نشود.

iOS در نسخهٔ ۸ تغییرات خیلی زیاد ظاهری ندارد. تحول ظاهر iOS سال گذشته در نسخهٔ ۷ اتفاق افتاد. بااین‌حال شباهتی در تغییرات ظاهری اندروید در نسخهٔ L، و تغییرات ظاهری iOS در نسخهٔ ۷ وجود دارد. هر دو سیستم‌عامل در نسخهٔ جدیدشان دارای عمق هستند. عمق در iOS ۷ نوعی نظم و سلسله‌مراتب میان برنامه‌های بازشده تعبیر می‌شود که به کاربر کمک می‌کند جایگاهش را در سیستم‌عامل بهتر درک کند. عمق در Android L تعبیر به ماده (Material) می‌شود. باوجود عمق در ظاهر سیستم‌عامل، گزینه‌ها و عناصر صفحه بیشتر شبیه ماده عمل می‌کنند و کاربر هنگام کار با آن حس طبیعی‌تری دارد.

Android L در برابر iOS 8

به‌روزرسانی‌های هر دو سیستم‌عامل باعث می‌شود کاربران حس بهتری در کار با گوشی و یا تبلت‌هایشان داشته باشند. لذا ما از هر دو تغییر استقبال می‌کنیم.

یکی برای همه، همه برای یکی

شاید بتوان «پیوستگی و هماهنگی» را مهم‌ترین قابلیت iOS ۸ دانست. این قابلیت اشتراک یکپارچهٔ اطلاعات در آیفون، آیپد و مک است که با به‌روزرسانی‌های iOS ۸ و OS X Yosemite به خانوادهٔ محصولات اپل آمد. برای مثال وقتی در آیفون دارید ایمیل می‌نویسید می‌توانید آن را در آیپد ادامه دهید. می‌توانید جواب تماس را به‌جای آیفون در مک بدهید، با آیپد پیامک بفرستید و زبانه‌های بازشده در مرورگر Safari را میان تمام دستگاه‌های اپل به اشتراک بگذارید. هدف این قابلیت این است که کاربر بتواند کارهایش را در کمترین زمان ممکن و با هر دستگاهی که در دسترس دارد انجام دهد.

Android L در برابر iOS 8

برخی قابلیت‌های مشابه نیز در اندروید وجود دارد. برای مثال می‌توانید ایمیل نیمه‌کاره را به‌صورت پیش‌نویس (Draft) رها کنید و سپس آن را در هر رایانه، تبلت و یا گوشی دیگری ادامه دهید. گوگل جدیداً دامنهٔ کار اندروید را خیلی از گوشی‌های موبایل فراتر برده است. اندروید هم‌اکنون نه‌تنها برای گوشی‌ها و تبلت‌ها، بلکه برای ساعت‌های هوشمند، تلویزیون و پنل داشبورد خودروها موجود است. حتی سیستم‌عامل Chrome OS در به‌روزرسانی جدید می‌تواند برنامه‌های اندروید را اجرا کند و به تماس‌های گوشی پاسخ بدهد. با شیوهٔ جدید طراحی Material Design هماهنگی میان محصولات گوگل فراتر از برنامه‌ها و اطلاعات خواهد رفت و ظاهر اندروید، برنامه‌ها و خدمات تحت وب گوگل مشابه خواهند شد.

Android L در برابر iOS 8

می‌توان گفت هم گوگل و هم اپل درراه هماهنگی و یکپارچگی خدمات الکترونیکی در گجت‌ها گام برمی‌دارند. بااینکه راهشان تفاوت دارد، ولی این رویکرد می‌تواند کیفیت خدمات الکترونیکی ارائه‌شده به کاربران را افزایش می‌دهد.

دیگر ویژگی‌ها

جستجوی Spotlight‌ در iOS ۸ پیشرفت بسزایی داشته است. اکنون این ابزار می‌تواند اخبار، موسیقی‌ها و فیلم‌های iTunes، مکان‌های پیشنهادی، Wikipedia، و … را جستجو کند.

Android L در برابر iOS 8

باقابلیت Family Share دیگر احتیاج نیست هرکدام از اعضای خانواده، برای محصولات خریداری‌شده از iTunes جدا پول بپردازند. بلکه اگر یک نفر یک محصولی را خریداری کرد دیگر اعضای خانواده نیز می‌توانند آن را بر روی دستگاه‌های اپلشان دریافت کنند.

در iOS ۸ مخاطبینی که جدیداً با آن‌ها ارتباط داشته‌اید در منوی برنامه‌های اخیر (که با دو بار زدن دکمهٔ خانه باز می‌شود) نشان داده می‌شوند.

Android L در برابر iOS 8

شاید یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های iOS ۸ نوتیفیکیشن‌های تعاملی باشد. این نوتیفیکیشن‌ها به‌صورت یک پیغام بالای صفحه ظاهر می‌شوند و می‌توانید با کشیدنشان به سمت پایین به آن‌ها جواب بدهید بدون اینکه از برنامه یا بازی که با آن کار می‌کنید خارج شوید.

افرادی که در نسخه‌های قبلی اندروید پروژه‌های بهینه‌سازی عملکرد مانند پروژهٔ کره (Butter) را انجام می‌دادند در این نسخه پروژهٔ Volta را معرفی کرده‌اند. وظیفهٔ این پروژه بهینه‌سازی مصرف باتری است. این پروژه نه‌تنها سیستم‌عامل را ازلحاظ مصرف باتری بهینه‌تر می‌کند، بلکه ابزاری برای مدیریت و نظارت بهتر بر مصرف باتری در اختیار کاربران و برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. حالت Power Saver با کاهش سرعت پردازنده و فرکانس صفحهٔ نمایش، در مواقع ضروری در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند.

Android L در برابر iOS 8

پک گسترش اندروید، یک بستهٔ ویژهٔ نرم‌افزاری است که به بازی‌سازان امکان می‌دهد بازی‌هایی باکیفیت PC برای اندروید بسازند.

HealthKit در iOS ۸ تمام اطلاعات سلامتی شمارا از دستگاه‌های مربوطه مثل مچ‌بندهای تناسب‌اندام دریافت کرده و یکجا ذخیره می‌کنند.

Google Fit در اندروید شامل یکسری بستهٔ نرم‌افزاری است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد بهتر از ابزارهای هوشمند تناسب‌اندام استفاده بکنند.

کدام به‌روزرسانی مهم‌تر است؟

امسال هم اپل و هم گوگل یک نمایش حسابی راه انداختند و از قابلیت‌های زیادی پرده‌برداری کردند. تمرکز اپل در برطرف کردن کمبودها و تمرکز گوگل بر تغییر ظاهر قدیمی اندروید بود. هردو سیستم‌عامل دارای ظاهری بهتر از قبل و هوشمندتر از همیشه هستند. اکنون هردو سیستم‌عامل قابلیت پردازش ۶۴ بیت دارند. Android L دارای انیمیشن‌های زیبا و متنوع است و در عوض iOS ۸ ژست‌های لمسی کارآمد و قدرتمندی دارد. هر دو سیستم‌عامل دارای قابلیت هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف هستند.

البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که خیلی از ما هم‌اکنون از سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنیم راضی هستیم. لذا از آن به‌روزرسانی بیشتر استقبال می‌کنیم که تنوعی در ظاهر سیستم‌عامل ایجاد کرده و آن را از حالت همیشگی‌اش خارج کند. به همین دلیل شاید Android L بتواند با استقبال بهتری از جانب کاربران روبرو شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج