۱۲۶۲۱
۴ نظر
۵۱۱۹
۴ نظر
۵۱۱۹
پ

پیکرتراشی مدرن یا بادی کانتورینگ

دکتر شاهین بهجو - جراحی پلاستیک و زیبایی

چاقی (OBESITY) که امروزه به عنوان بیماری قرن شناخته شده است. شایع ترین علت مراجعه بیماران به کلینیک های جراحی زیبایی و پلاستیک است. به طور کلی عارضه چاقی به ۲ گروه کلی چاقی عمومی یا فراگیر (generalized) و چاقی موضعی یا اصطلاحا سلولیت تقسیم بندی می شود که درمان آن ها کاملا متفاوت است.

طی سال های اخیر دستیابی به اندام متناسب شایع ترین علت مراجعه به کلینیک های جراحی و زیبایی بوده است. داشتن تناسب اندام، گذشته از جنبه زیبایی شناسی تاثیرات مهمی در سلامت عمومی بدن و تنظیم متابولیسم قندها، چربی ها و کاهش مخاطرات قلبی و عروقی دربر داشته است.

معیار اصلی در رویکرد درمان چاقی فراگیر یا موضعی شاخص جرم بدن (BMI) است که از تقسیم وزن بیمار (Kg) بر مجذور قد (متر) به دست می آید. در چاقی موضعی که شایع ترین فرم این اختلال محسوب می شود BMI در محدوده زیر ۳۰ قرار داشته اما تجمع نا به جای چربی در مناطقی چون شکم، پهلو، پایین تنه و... منجر به بروز معضلی موسوم به سلولیت یا لیپودیستروفی می شود. مطالعات بالینی متعدد نشان داده اند که ورزش و رژیم غذایی تاثیر محدودی بر کنترل سلولیت ها داشته و درمان این عارضه نیازمند اقدامات درمانی منسجم تر و تهاجمی تری است که در اصطلاح پزشکی به پیکرتراشی یا Body contouring موسوم است. این مقاله اشاره ای به کلیات روش های جراحی و غیرجراحی بادی کانتورینگ دارد.

۱ - لیپولیز با پرتو لیزر

فناوری لیپولیز (برداشت چربی) به وسیله اشعه لیزر طی دهه اخیر تحول شگرفی در درمان چاقی موضعی و فراگیر به وجود آورده است. لیزر لیپولیز قادر است طی یک جلسه حجم های بالای چربی (بالغ بر ۱۲-۱۰ لیتر) را از نواحی مختلف بدن خارج کند. این روش که معمولا به صورت سرپایی و با بی حسی انجام می شود برخلاف روش سنتی لیپوساکشن نه تنها موجب شل شدن و افتادگی پوست نمی شود بلکه به دلیل تحریک کلاژن سازی در بافت پوست نوعی لیفت غیرجراحی نیز به صورت همزمان انجام می دهد.

دکتر شاهین بهجو - جراحی پلاستیک و زیبایی

در لیزر لیپولیز نیازی به برش جراحی و بخیه نیست و ردی بر جا نمی گذارد. ایمنی انجام لیپولیز در نواحی مختلف بدن مانند غبغب، صورت، بازو، بالاتنه، شکم و پهلو، بالاپا و ساق در سنین مختلف به اثبات رسیده است. در این بررسی ها هیچ گونه عارضه قلبی - عروقی یا افزایش خطر بروز آمبولی چربی گزارش نشده است.

فناوری لیزر لیپولیز توسط سازمان FDA آمریکا، استاندارد اروپا (CE) و وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار گرفته است.

۲ - لیفت به روش جراحی

در مواردی که بهدنبال نوسانات زیاد وزن، بارداری یا سنین بالاتر، پوست بدن نیز دچار شلی و افتادگی بیش از حد شده باشد علاوه بر خارج ساختن چربی، کشیدن پوست اضافی نیز ضرورت می یابد که در نواحی مختلف بدن به اسامی متفاوتی موسوم است:

*لیفت شکم و پهلو (آبدومینوپلاستی یا Tummytuck)

ضمن اصلاح چاقی و افتادگی ناحیه شکم و پهلو ترک های پوستی، فتق ها و بسیاری از خطوط بخیه قبلی در ناحیه شکم را از بین می برد. این عمل معمولا با بی هوشی عمومی و یک شب بستری در کلینیک انجام می شود.

*لیفت بالاتنه (ماموپلاستی یا ماموپکسی)

به عمل برداشت نسج اضافی یا بالاکشیدن بالاتنه اطلاق می شود که معمولا به صورت سرپایی و با بی هوشی عمومی انجام می شود. درصورت نیاز به افزایش حجم بالاتنه می توان از پروتزها در سایزها و ابعاد مختلف استفاده کرد.

*لیفت صورت و گردن (facelift)، لیفت پلک و ابروها (مانکن لیفت)

برای اصلاح افتادگی صورت و گردن، رفع خطوط عمیق چهره در ناحیه خط خنده (نازولبیال) و اطراف چانه یا بالاکشیدن پلک و ابرو انجام شده و معمولا با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی امکان پذیر است.

دکتر شاهین بهجو - جراحی پلاستیک و زیبایی

۳ - ایمپلنت یا پروتزگذاری

تحلیل رفتن نسج چربی در نواحی مختلف بدن ممکن است به دلیل عوامل ژنتیک یا نوسانات وزن یا به دنبال شیردهی ایجاد شود. پروتز یا ایمپلنت وسیله ای است که با ماندگای دائمی موجب حجم دهی به نواحی مختلف بدن از جمله گونه ها، چانه، بالاتنه یا پایین تنه می شود. این وسیله که عموما از جنس سیلیکون ساخته می شود هیچ گونه واکنش نامطلوبی با بافت های بدن ندارد. هرچند عمل جراحی تعبیه پروتز قدمتی ۵۰ ساله دارد اما طی دهه اخیر و با تایید ایمنی ژل سیلیکون توسط سازمان FDA آمریکا، پروتزهای نسل جدید با استقبال بسیار زیادی رو به رو شده و اکنون به یکی از رایج ترین اعمال جراحی پلاستیک و زیبایی تبدیل شده است. جراحی تعبیه پروتز معمولا به صورت سرپایی انجام شده و نیازی به اقامت یا بستری در بیمارستان ندارد. مطالعات بالینی متعدد، ایمنی درازمدت پروتزها را تایید کرده اند و هیچ گونه مشکلی در بارداری و شیردهی در آینده ایجاد نمی کنند.

۴ - تزریق چربی، پلاسما (PRP) و فیلر

بافت چربی به دلیل داشتن سلول های زنده و فاکتورهای رشد فراوان امروزه به عنوان اکسیر جوانی شناخته شده است. پلاسما یا بخش مایع خون نیز علاوه بر این ویژگی ها، واجد عناصری موسوم به پلاکت است که نقش مهمی در تولید فاکتورهای رشد سلولی برعهده دارند. امروزه تزریق چربی و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) کاربرد وسیعی در حجم دهی و جوان سازی در نواحی مختلف صورت و اصلاح چین های عمیق چهره، پرکردن گودی زیر چشم و حتی تقویت و رشد مجدد موها پیدا کرده است.

شاخص جرم بدن

۲( قد )/ (میزان طبیعی ۲۵-۱۸) (kg) وزن =BMI

ابتدا BMI خود را محاسبه کنید: به عنوان مثال در فرد ۱۷۰ سانتی متری با وزن ۶۸ کیلوگرم ۲۳/۴=۲(۱/۷)/۶۸ =BMI

شاخص جرم بدن: BMI

*زیر ۳۵-۳۰: درمان های چاقی موضعی یا بادی کانتورینگ شامل لیپولیز با لیزر با یا بدون عمل جراحی لیفتینگ

*بالای ۳۵: ابتدا درمان های چاقی فراگیر شامل بالون یا حلقه معده / بای پس یا گاسترکتومی Sleve و پس از کاهش وزن و رسیدن به BMI طبیعی انجام لیفت یا لیپولیز.


دکتر شاهین بهجو - جراحی پلاستیک و زیبایی


دکتر شاهین بهجو

تخصص : بورد تخصصی جراحی، ترمیمی پلاستیک و زیبایی

آدرس مطب : سعادت آباد - بین چهارراه سرو و بوستان - شماره 104 - مجتمع نگار - طبقه 2 - واحد 58

تلفن: 09122958078 و 7-22147216

وبسایت : www.drbehjoo.com

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

دکتر شاهین بهجو - جراحی پلاستیک و زیبایی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشته علي بلندي

      لطفا هزينه هاي اين جراحي ها را نيز قيد كنيد.
      با تشكر

    • شاناز شولي

      با سلام مايل هستم پلك هاو زير چشمهايم را جراحي زيبايي كنم

    • بهاره

      لطفاهزینه جراحی آبدومینوپلاستی برای شکمی که ترک دارد وچربی زیادی نداردرابفرماییدممنون

    • سارا

      سلام میخواستم هزینه ساکشن رابدونم باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج