جاباما
۱۲۷۲۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

برای پیشگیری از تالاسمی چه کنیم؟

ریشه تالاسمی در قبل ازدواج است!

تالاسمی یک بیماری همولتیک مادرزادی و ارثی است كه به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود. اگر هر دو والد دارای ژن معیوب باشند، اين بيماري به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر فقط یکی از والدین ژن معیوب را داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) بروز می‌کند.

ریشه تالاسمی در قبل ازدواج است!

تالاسمی یک بیماری همولتیک مادرزادی و ارثی است كه به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود. اگر هر دو والد دارای ژن معیوب باشند، اين بيماري به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر فقط یکی از والدین ژن معیوب را داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) بروز می‌کند. اگر فردی مبتلا به تالاسمی مینور باشد در طول زندگی مشکلی ندارد و می‌تواند مثل افراد سالم زندگی عادی داشته باشد، اما چنین افرادی هنگام اننتخاب همسر باید دقت كنند، زیرا اگر با فردی که مثل خودشان تالاسمی مینور دارد، ازدواج کنند، در هر بار بارداری به احتمال ۲۵ درصد فرزندی مبتلا به تالاسمی ماژور و به احتمال ۵۰ درصد فرزندی مبتلا به تالاسمی مینور و به احتمال ۲۵ درصد فرزندی سالم به دنیا خواهند آورد.

علائم و عوارض تالاسمی: هموگلوبین خون مبتلایان تالاسمی ماژور غیر طبیعی است. در واقع هموگلوبین خون این افراد کم می‌شود. همین اختلال در هموگلوبین سبب بزرگ شدن طحال و کبد می‌شود. افزایش حجم شدید مغز استخوان به خصوص در استخوان‌های صورت و جمجمه، چهره خاصي در افراد تالاسمی ایجاد می‌کند (چهره موش خرمایی). این بیماران باید مرتب خون تزریق کنند. شکسته شدن مولکول‌های هموگلوبین بیمار سبب آزاد شدن آهن در خون می‌شود. از سويي خون تزریق شده هم مقدار زیادی آهن دارد. هر نیم لیتر خونی که به بیمار تزریق می‌شود، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم آهن دارد و این مقدار آهن نمی‌تواند از بدن دفع شود. بنابراین آهن خون افزایش یافته و در اندام‌هایی مانند قلب، کبد، پانکراس، غدد، طحال و... رسوب می‌کند.(هموسیدروز)رسوب آهن در این بافت‌ها عوارضی جدی دارد. برای پیشگیری از رسوب آهن باید آمپول دسفرال برای بیمار تزریق شود که هزینه بالایی دارد. بنابراین مادران بايد پیشگیری از به دنیا آوردن چنین فرزندانی را جدی بگیرند.

  • پیشگیری از تالاسمی

برای پیشگیری از به دنیا آوردن فرزند مبتلا به تالاسمی بهتر است حتما قبل از ازدواج مشاوره‌های ژنتیک را انجام دهید و به توصیه‌های متخصص گوش دهید. برای بررسی ژنتیک شما و همسرتان آزمایش‌هایی از شما گرفته می‌شود.

۱. انجام آزمایش خون از نظر کم خونی CBC و هموگلوبین A۲

۲. انجام آزمایش روی جنین در هفته‌های اول بارداری

اگر آزمایش نشان داد با احتمال زیادی فرزند مبتلا به تالاسمی به دنیا خواهد آمد، حتما به‌ جای خودخواهی به آینده و مشکلاتی که چنین فردی را در بر مي‌گيرد، فکر کنید.

تالاسمی در ايران: متاسفانه آمار تالاسمی در ایران بالاست. تالاسمی در ابتدا علامتی ندارد اما بعد از مدتی مادران متوجه زردی و ناآرامی در فرزند خود می‌شوند و بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های تشخیصی معلوم می‌شود کودک به تالاسمی مبتلاست. در کشور ما علل ابتلا به تالاسمی و رنج کشیدن از آن توجه نکردن به مشاوره‌های قبل از ازدواج، دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتي و درماني و تشخیص نابهنگام بیماری اعلام شده است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

ریشه تالاسمی در قبل ازدواج است!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج