۱۲۸۱۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

از نوزاد تا بچه‌های دو ساله، با هرکدام چطور بازی کنیم؟

یالا بریم بازی، بازی، شادی! / پیشنهاد بازی برای کودکان

همه مادر‌ان به دنبال راهی هستند تا از بدو تولد بچه‌های‌شان را سرگرم کنند، اما به جز بازی و سرگرمی آنها مي‌خواهند استعدادهای کودک را هم پرورش دهند و ساعاتی خوش و شاد با نوزادشان داشته باشند.

یالا بریم بازی، بازی، شادی! / پیشنهاد بازی برای کودکان
یالا بریم بازی، بازی، شادی! / پیشنهاد بازی برای کودکان

همه مادر‌ان به دنبال راهی هستند تا از بدو تولد بچه‌های‌شان را سرگرم کنند، اما به جز بازی و سرگرمی آنها مي‌خواهند استعدادهای کودک را هم پرورش دهند و ساعاتی خوش و شاد با نوزادشان داشته باشند. رابطه مادر و نوزاد بهترین رابطه‌اي است که می‌تواند بین دو انسان برقرار شود و این بازی‌ها کمک می‌کند مادر رابطه بهتری با نوزاد داشته باشد و او را بهتر بشناسد. در مقابل، نوزاد هم بهتر مادر را می‌شناسد و در کنار او احساس بهتری خواهد داشت. به دنیای مادر و پدری خوش آمدید. شما می‌توانید از این پس بازی‌های پیشنهادی شهرزاد را در این صفحه دنبال کنید.


عروسک‌های انگشتی و تقویت قدرت بینایی

  • صفر تا 3 ماه
در اين مرحله نوزاد بیشتر وقت خود را در خواب می‌گذراند، اما ساعت‌هایی هم بیدار است و شما می‌توانید از این ساعات بهترین استفاده را كنيد. در این سن متوجه خواهید شد نوزاد شما میدان دید محدودی دارد و اجسام و اشیایی که از دایره دید او خارج باشند، نمی‌بیند. در عوض اگر وسيله‌اي را در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متري او قرار دهید دیگر سراپا چشم می‌شود و آن را دنبال می‌کند. برای تقویت حس بینایی کودک می‌توانید از عروسک‌های انگشتی استفاده کنید. این عروسک‌ها را یا از فروشگاه تهیه کنید یا خودتان درست کنید، حتی می‌توانید با کمی خلاقیت و کشیدن چشم و ابرو روي سر انگشتان‌تان عروسک‌های انگشتی زیبایی داشته باشید. نوزاد را در تختش به پشت بخوابانید و هر یک از عروسک‌ها را روی انگشتان اشاره دست‌های خود قرار دهید و بعد عروسک‌ها را از لبه تخت بالا بیاورید و در میدان دید نوزاد قرار دهید و با شعر و آواز و صداهای کودکانه توجه او را جلب کنید. وقتی او عروسک‌ها را دید آرام آرام حرف بزنید و هر یک از عروسک‌ها خودشان را معرفی کنند. مي‌توانيد با جملات ساده و تک کلمه‌ای یک مکالمه بین عروسک‌ها برقرار کنید. هر وقت احساس کردید نوزادتان دیگر توجه نمی‌کند نمایش جدیدی را آغاز کنید، یک رژه ساده یا دالی بازی با عروسک‌ها دوباره نوزاد را به وجد می‌آورد. با این کار می‌توانید حس بینایی نوزادتان را تقویت و او را به دنبال کردن اشیا و اجسام با چشم تشویق کنید.


بازی نور و تقویت کنجکاوی نوزاد

  • ۳ تا ۶ ماه
از این زمان به بعد شما پاسخ‌های جالبی حین بازی از نوزادتان می‌بینید. او دیگر قادر است به خوبی با شما ارتباط برقرار کند و در بازی‌ها نقشی داشته باشد.

نوزادان ۳ تا ۶ ماهه با کنجکاوی تمام محیط اطراف خود را نگاه می‌کنند و به دنبال کشف چیزهای جدید هستند. برای تقویت این حس می‌توانید با نور بازی‌های جالبی ابداع کنید. اتاق را کمی تاریک کنید و مدام با کودک خود صحبت کنید تا از حضور شما مطمئن شود و بعد چراغ قوه‌ای را روشن کنید و نور را روی دیوار یا اجسام بیندازید. با هیجان تمام به او بگویید: «نور رو ببین» و وقتی توجهش جلب شد آرام آرام نور را جابه‌جا کنید تا او نور چراغ را دنبال کند. نور چراغ را روی اشیا مختلف تکان دهید و باز هم با هیجان هر یک از اشیا را معرفی کنید، مثلا: « ببین اونجا یه صندلیه!»، «این رو ببین یه توپ اینجاست!» این کار هم قدرت تکلم و یادگیری کودک را افزایش می‌دهد و هم مفهوم روشنایی و تاریکی را به او می‌فهماند و کنجکاوی او برای دیدن اشیا بیشتر تحریک می‌شود. نوزادان این بازی را خیلی دوست دارند و اگر چراغ قوه را خاموش کنید اعتراض او برای ادامه بازی به خوبی بیانگر این موضوع است. بازی نور برای بچه‌های بزرگ‌تر هم جذاب است، حتی وقتی نوزادتان به حرف افتاد می‌توانید با قرار دادن نور روی اشیا مختلف، از او بخواهید تا اسم آن شی را بگوید. اگر احساس می‌کنید کودک‌تان از تاریکی می‌ترسد دراتاق را باز بگذارید تا کمی نور اتاق را روشن کند.


غلت بزن، غلت بزن!

  • 6 تا 9 ماه
در این سن کودک شما برای غلتیدن و ۴ دست و پا راه رفتن تلاش می‌کند و اگر پا‌هایش قدرت کافی داشته باشند، بیشتر سعی می‌کند تا خودش را بالا بکشد و روی پا‌هایش بایستد، اما پیش از این کار باید غلتیدن را یاد بگیرد. این بازی به او مفهوم غلتیدن را می‌آموزد و می‌تواند با تقلید از این بازی به مرور بغلتد. برای این بازی به یک شیشه نوشابه، کمی نخود و لوبیا یا اسباب‌بازی‌های رنگی نیاز دارید. با یک چاقو یک طرف شیشه‌ها را ببرید و اسباب بازی‌های بزرگ‌تر را درون شیشه قرار دهید. اگر اسباب بازی‌ها کوچک هستند می‌توانید از سر بطری آنها را به داخل هل بدهید و در بطری را محکم ببندید. محل برش را هم با چسب نواری دور تا دور محکم بپوشانید تا اسباب‌بازی‌ها بیرون نریزند. حالا شما یک اسباب‌بازی جدید چرخشی دارید. کودک را یک طرف بنشانید و خودتان طرف دیگر و بطری‌ها را از یک سو به سوی دیگر غلت بدهید و کودک را هم تشویق کنید تا از شما تقلید کند. بعد از چند بار او این بازی را یاد می‌گیرد. حتی می‌توانید دو تا از این اسباب‌بازی‌ها درست کنید و کنار کودک‌تان قرار بگیرید و با هم مسابقه دهید. با دیدن غلت خوردن بطری و اسباب‌بازی‌های درون آن و سر و صدای ایجاد شده از این بازی او هم به زودی تشویق می‌شود تا بغلتد، به همین سادگی.


یالا بریم بازی، بازی، شادی! / پیشنهاد بازی برای کودکان

توی جعبه یا بیرونش؟

  • ۹ تا ۱۲ ماه
نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه شما حالا آنقدر بزرگ شده که خیلی چیز‌ها را بفهمد، حالا دیگر به مکان‌های مختلف سرک می‌کشد و زمان مناسبی است که یک سری مفاهیم را با بازی به او بیاموزید. یک کارتن مقوایی بزرگ برای آموختن مفهوم «داخل» و «خارج» به شما بسیار کمک می‌کند. در ضمن یک مخفیگاه کوچک برای کوچولوی‌تان هم هست که می‌تواند در آن مدت زیادی سرگرم شود. یک کارتن بزرگ پیدا کنید کفش را با پتو گرم و نرم کنید و بعد کودک‌تان را با مقداری اسباب بازی درون کارتن بگذارید. مدتی به او فرصت دهید تا در این محیط بازی کند و لذت ببرد. حتی می‌توانید روی بدنه کارتن پنجره‌های بزرگ ببرید و از آنجا با هم دالی بازی کنید. بعد از این‌که کودک به محیط اختصاصی خود عادت کرد، اسباب بازی‌ها را يكي يكي بیرون بیاورید و مثلا بگویید: «توپ بیرون»، «کتاب بیرون»،... و بعد به ترتیب دوباره آنها را داخل کارتن بگذارید. به این ترتيب کودک شما هم مفهوم درون و بیرون را می‌آموزد و هم این‌که محلی اختصاصی برای بازی دارد.


کی اینجا قایم شده؟

  • 12 تا 16 ماه
کوچولوی شما که تا دیروز عاشق دالی بازی بود حالا هم مطمئنا از قایم باشک لذت خواهد برد. از صبح کله سحر تا خود شب می‌توانید این بازی را ادامه دهید، بدون این‌که کودک احساس خستگی کند. اول صبح نوبت شماست، پیش از این‌که از تخت بیرون بیایید زیر ملحفه قایم شوید و منتظر بمانید تا کودک‌تان با خنده‌های پی‌درپی دنبال شما بگردد. زمان حمام می‌توانید درون یک حوله بزرگ قایم شوید و اجازه دهید تا کودک به دنبال‌تان بگردد و بعد وقتی پیدای‌تان کرد با قلقلک‌های پی‌درپی او را شاد کنید. خب حالا دیگر نوبت کودک است که قایم شود. از او بخواهید خودش را پنهان کند، مطمئنا از دیدن یک دست یا پایش که بیرون مانده خنده‌تان خواهد گرفت، اما این فرصت خوبی است تا اعضای بدن را به او یاد بدهید، مثلا بگویید: «ببینم این پای کیه؟ یه دست می‌بینم!» و...

این طوری کودک شما هم از بازی لذت برده و هم چندتایی کلمه آموخته است. حتی می‌توانید وقتی زیر ملحفه قایم می‌شود تا شما او را پیدا کنید، بلندش کنید و به اتاق دیگری ببرید و او زمانی که یكهو بیرون مي‌آيد و مي‌بیند در اتاق دیگری است، از خنده غش كند.


جستجوگر کوچک

  • ۱۶ تا ۲۰ ماه
یک روز خوب و آفتابی را انتخاب کنید و با کوچولوی ۱۸- ۱۷ ماهه خود برای قدم زدن بیرون بروید. پارک مکان مناسبی برای این کار است. یک سطل کوچک به دست او بدهید و با او به جستجوی برگ‌ها، سنگ‌ها یا حتی میوه‌های درخت کاج بروید. از او بخواهید سطل را در دست بگیرد و مثلا اول برگ‌ها را جمع‌آوری کند. می‌توانید برای او به زبان ساده توضیح دهید برگ چیست و چگونه به زمین می‌افتد. بعد نوبت سنگ‌ها می‌رسد. برگ‌های شبیه هم را کنار هم بگذارید. سنگ‌های بزرگ را از سنگ‌های کوچک جدا کنید و این کار را تا آنجا که کودک‌تان از آن لذت می‌برد، ادامه دهید. با این کار کودک شما هم مهارت‌های زبانی‌اش افزایش می‌یابد و هم با طبیعت آشنا می‌شود. بعد او را راحت بگذارید تا هر کار دوست دارد بکند. ممکن است او بار‌ها سطل را خالی و دوباره پر کند. در این سن کودکان از این کار به شدت لذت می‌برند. با این کار مهارت‌های دستی و ادراکی آنها هم تقویت مي‌شود. اگر به ساحل دریا دسترسی دارید، جمع‌آوری گوش‌ماهی‌ها و صدف‌های رنگارنگ نیز در این سن برای کودکان بسیار جذاب است و در آخر می‌توانید تمام گوش‌ماهی‌ها را با هم به دریا بیندازید یا به خانه بیاورید و به عنوان دکور استفاده کنید.


  • 20 تا 24 ماه
کودک شما حالا نزدیک ۲ سال دارد و احتمالا قادر است کلماتی را بیان کند. با او به پارک بروید و از او بخواهید تا چشم‌هایش را ببندد و به خوبی به صدا‌ها گوش کند و بعد از دقایقی چشم‌هایش را باز کند. سپس از او بپرسید چه صداهایی شنید، صدای باد در میان شاخ و برگ درختان، صدای آب، صدای پرندگان، صدای بوق ماشین‌ها و... این بازی علاوه بر آن‌که سرگرم‌کننده است به کودک شما خوب گوش کردن را می‌آموزد. همچنین تلاش او برای بازگو کردن آنچه شنیده باعث می‌شود هم قدرت تخیلش پرورش یابد و هم مهارت‌های زبانی‌اش.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

یالا بریم بازی، بازی، شادی! / پیشنهاد بازی برای کودکان


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ریحانه شهریاری

      این بود بازی هاتون
      این جا که اصلا بازی نبود
      لطفا دو تا نه زیاد فقط دو تا بازی برای خوش کردن من و حمسال من بزارید باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج