جاباما
۱۲۸۹۲۱
۳۵ نظر
۵۰۹۴
۳۵ نظر
۵۰۹۴
پ

مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

در تهران برای رهن هر متر خانه باید یک میلیون تومان پرداخت، در صورتی که با مهاجرت به مناطق استان البرز این مبلغ به ۴۰۰ هزار تومان کاهش می یابد.

مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج





روزنامه هفت صبح : ترافیک سنگین اتوبان تهران - کرج از اشتهای سیری ناپذیر پایتخت برای بلعیدن جمعیت خبر می دهد اما همیشه دست بالای دست بسیار است. کرج که حالا برای خودش استان شده، خیلی از تهرانی ها را به سوی خود کشیده است. همه آنها یک دست نیستند؛ بعضی هایشان زوج های جوانی هستند که توانایی پرداخت اجاره های سنگین در آپارتمان های تهران را ندارند و دسته دیگر مردمی هستند که می خواهند از تهران نه خیلی دور باشند و نه خیلی نزدیک.

در ترافیک اتوبان کرج می توانید کارمندان زیادی را تشخیص دهید که هر روز صبح برای رفتن به محل کار خود راه تهران را در پیش گرفته اند و در پایان ساعت کاری خود به کرج برمی گردند. حضور آنها در ایستگاه مترو هم ملموس است. زمان رفت و برگشت این مسافران در بعضی مواقع به چهار ساعت می رسد. چه چیزی باعث شده آنها خودشان را به تحمل این وضعیت راضی کنند؟ ما به سراغ بنگاه های ملکی و مشاوران املاک کرج رفته ایم تا ببینیم اختلاف قیمت اجاره رهن و خرید مسکن در کرج چه تاثیری در تصمیم آنها دارد.

کارمندان، زوج های جوان، جوانانی که می خواهند مستقل شوند، بازنشستگان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی، برخی از دارندگان مشاغل تولیدی یا صنعتی که ورشکست شده اند، عمده ترین افرادی هستند که استان البرز را برای سکونت انتخاب می کنند. اگرچه این افراد به خوبی می دانند که پایتخت فرزندانش را از خود می راند اما آنها هم مانند همه غیرتهرانی ها در تصورات خود تهران را شهر فرصت ها می دانند و حاضر نیستند شغل دیگری در شهر جدید خود پیدا کنند یا محل کار خود را به آنجا انتقال دهند.

حتی اگر این فرض محال را قبول کنیم که همه شرکت ها و ادارات حداقل حقوق پرسنل خود را برمبنای نرخ ابلاغ شده از سوی وزارت کار پرداخت می کنند، آیا می توان زندگی در یک خانه کوچک ۷۰ متری که رهن آن متری یک میلیون تومان است را با ۶۰۰ هزار تومان حقوق اداره کرد؟ و آیا می توان در تهران با متری چهار میلیون تومان خانه خرید؟

مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

بنابراین تنها تدبیری که می توان به خرج داد این است که از یک شهر پرخرج به حومه رجوع کرد اما گریز تهرانی ها تنها محدود به کارمندان و اقشار کم درآمد نیست بلکه سالمندان، بازنشستگان و بیماران قلبی و تنفسی هم در دسته مهاجران قرار می گیرند که نه گرانی، بلکه دود و دم هوای تهران آنها را از خود می راند. در این دسته باید افرادی را نیز که به خاطر شغل خود مثل کارخانه های واقع در اطراف تهران با شعبه های تازه تاسیس مشاغل در حومه از تهران می روند را اضافه کرد.

تهران گریزها که می خواهند از پایتخت نیز بهره مند شوند چند گزینه ای را برای کوچ خود دارند. هشتگرد در شمال شرقی تهران، پردیس در شرق، پرند در جنوب غربی و استان البرز در شمال غربی. با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دهه ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵، کرج بیشترین نرخ رشد سالانه جمعیت را داشته که بخش اعظم آن به خاطر حضور مهاجران از دیگر نقاط کشور است. همچنین براساس آمارهای ثبت احوال در سال ۹۲ استان البرز با ۹ هزار و ۸۵۱ مورد، بیشترین مهاجرپذیری را در خود دیده است.

البرزنشینان تهرانی کجا ساکن می شوند؟

در شهر کرج، مناطقی مثل عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر جزو محله های اصطلاحا بالای شهری به حساب می آیند که گروه های قوی تر از نظر درآمدی، برای سکونت خود به آنجا منتقل می شوند. این محله ها علاوه بر تناسب فرهنگی با این قشر از آب و هوای مناسب تری نسبت به نقاط مختلف کرج برخوردار است.

مثلا منطقه عظیمیه که دارای وضعیت کوهپایه ای و آب و هوای مناسب تری نسبت به نقاط دیگر کرج است، همتای منطقه فرمانیه در تهران است. بلوار سرسبز چهار باندی مهرشهر که ابتدای آن از باغ سیب عبور می کند نیز دارای آب و هوای معتدلی است که دل سالمندان و بازنشستگان را برای دور بودن از سطح مرکز شهر می رباید اما از آنجایی که مناطق عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر محلات گرانقیمت تری هستند، سرمایه گذاران به خاطر سوددهی بیشتر، بر زمین های وسیع تری سرمایه گذاری می کنند. بنابراین متراژ خانه ها از ۱۱۰ متر شروع می شود و به ۴۰۰ متر می رسد. این مناطق بیشتر مناسب کسانی است که دارای حداقل درآمد دو میلیون تومان هستند و معمولا کارمندان و زوج های جوان توانایی پرداخت رهن و اجاره های هنگفت در این محله ها را ندارند.

گوهردشت نیز منطقه ای در حال ساخت و ساز است که مورد اقبال جوان ترها قرار می گیرد. این منطقه نه چندان بالای شهر اما منطقه ای متوسط است که با منطقه تهرانپارس تهرانی ها در البرز برابری می کند اما براساس پاسخ هایی که البرزنشینان به هفت صبح دادند، بیشتر مهاجران، گلشهر را انتخاب می کنند.

گلشهر منطقه ای مرکزی مانند هفت تیر تهران است که بیشتر تجاری می نماید اما ساکنان دسترسی راحت تری به بازار، مترو و دیگر نقاط شهری از نظر وسایل حمل و نقل برای ساکنان نقاط مسکونی خود دارند. محله های مسکونی تر گلشهر، خیابان های انوشیروان، عطار و خیام هستند.

در گلشهر متراژ خانه ها از ۴۰ متر شروع می شود و به ۲۵۰ متر ختم می شود. از جمله مناطق متوسط نشین دیگر می توان به بلوار ارم اشاره کرد که مورد توجه کارمندان و زوج های جوان است اما مهاجران کرج تنها قشرهای متوسط و مرفه نیستند. در انتهای بلوار ارم منطقه کیانمهر قرار دارد که عموما قشرهای متوسط را در خود می بیند. علاوه بر این قشرهای ضعیف تر از نظر درآمدی به نقاط دیگر مانند فردیس مراجعه می کنند که البته قیمت مسکن در این منطقه تفاوت چندانی با کیانمهر ندارد و بیشتر، شاغلین کرج در این منطقه اسکان می کنند.

قیمت های رهن و اجاره در البرز

به طور میانگین نقطه شروع قیمت رهن خانه ها در استان البرز از ۲۰ میلیون تومان شروع می شود و به بالا می رود. مثلا در منطقه فردیس با ۲۵ میلیون تومان می توان خانه ای حدوداً ۱۰۰ متری رهن کرد. در کیانمهر نیز رهن و اجاره ها به همین صورت ظاهر می شوند اما در بلوار ارم متوسط به ۳۰ میلیون تومان می رسد. قیمت رهن کامل در منطقه مهرشهر برای یک خانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ متری به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان است. می توان به طور میانگین هزینه رهن برای هر متر آپارتمان را در استان البرز ۴۰۰ هزار تومان دانست در حالی که در تهران برای هر متر خانه باید معادل یک میلیون تومان مبلغ ودیعه یا معادل ۳۰ هزار تومان اجاره پرداخت.

مشاوران املاک استان البرز نیز می گویند بیشتر مهاجران کارمندان و زوج های جوان هستند. وقتی علت این مسئله را از آنها می پرسیم به اصلی ترین مشکل این قشر که فرار از گرانی تهران است اشاره می کنند. فرض کنید کسی بخواهد با ۸۰ میلیون تومان در محله های غربی تهران مثل آریاشهر خانه ای رهن کند. می توانند با رساندن این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان به صورت قراردادی در گلشهر کرج صاحب خانه شود. علاوه بر این، نرخ متوسط رهن برای هر متر خانه یک میلیون تومان در تهران است درصورتی که در گلشهر می توان با متری ۴۰۰ هزار تومان خانه رهن کرد. علاوه بر این چون در گلشهر حتی خانه های ۴۰ متری هم فراوان یافت می شود، هزینه های مسکن پایین تر می شوند.

مهمترین دلیل مهاجرت تهرانی ها به کرج

به گفته یکی از مشاورین املاک، برخی افراد با وجود داشتن خانه ای حدود ۱۰۰ متری در خیابان فرشته تهران با ارزش ۹۰۰ میلیون تومان قصد ورود به این استان را داشته اند بنابراین با همین هزینه توانسته اند خانه ای ۲۵۰ متری در بلوار چهارباندی مهرشهر خریداری کنند. برخی نیز دیده اند با پولی که از فروش خانه شان واقع در تهران به دست می آورند می توانند دو واحد آپارتمان برای خود و فرزند خود که در آستانه ازدواج است تهیه کنند.

اگرچه اغلب افرادی که از تهران می آیند از مشکل مسکن می گریزند اما این درست نیست که بگوییم همه مهاجران تنها به این دلیل از تهران می روند. دلیل دیگر برخی از مهاجرین که اندک هم نیستند مثل سالمندان یا بیماران تنفسی، سکونت پیدا کردن در نقاط آرام به دور از شلوغی مرکز شهر است تا با توجه به امکانات موجود، روند سلامتی خود را بهبود بخشند.

توصیه مشاورین املاک

بنگاه های مشاوره املاک بیشتر پیشنهادهای خود را به مراجعین برمبنای میزان سرمایه ای که دارند و معیارهایی که در نظرشان است ارائه می دهند و با توجه به این معیارها آنها را به مناطق مختلف شهر هدایت می کنند. یکی از مشاورین املاک در پاسخ به این سوال که آیا البرزنشینان تهرانی برای سکونت محله های کرج را از نظر امنیت بررسی می کنند، گفت کرج به خاطر داشتن چهار زندان یعنی زندان های مرکزی، کچویی، رجایی شهر و زندان قزلحصار از نظر وقوع حوادث، شهر خطرخیزی است اما این مسئله در گزینش عمده این افراد آنقدر تاثیری ندارد اما برخی از مراجعین مثل خانم های مجرد یا بازنشسته در مورد این مسئله حساس هستند. با اینحال، این افراد مزیت هایی مثل به دور بودن از شلوغی، هوای پاک تر و مخارج پایین تر زندگی که در البرز می بینند را به معایبش ترجیح می دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • pantea

      کرج خیلی بهتره از هر لحاظ

    • شاهین کاکاوند

      شهرجدید پردیس بدلیل نزدیکی به منطقه یک تهران از کرج و سایر شهرکهای دور و بر تهران بمراتب بهتر است

    • بدون نام

      وقتی توی تهران استخدامن در واقع یه با اضافه هم هستن--- این همه رفت و امد بار ترافیک فقط زیاد میکنه در واقع اینا فقط شب میرن میخابن خونشون اگه همونجا هم استخدام میشدند میشد گفت یه دردی علاج شد!!!

      پاسخ ها

      • مجید

        خیلی برام جالبه همه یاد گرفتن کرج خوابگاهه آخه مرد مومن من هم تو تهران زندگی کردم الانم چند ساله کرجم می خوام بگم واقعا از تهران بهتره میشینم تو مترو اکسپرس یه چرت کوچیک می زنم میرسم خونه ولی واقعا تهران جهم شده ماهی یکبار که مرکز شهر کار دارم واقعا غصم میگیره با این جمعیت مترو تهران دیگه جان داره به نظر من تو کرج با قیمت خیلی مناسب تو یه منطقه خیلی خوب هوای عالی ترافیک کمتر اکثر جاهاشو پیاده هم میشه رفت چون خیلی راحت می تونید مرکز شهر خونه بخرید با قیمت مناسب در کل اصلا قابل قیاس با تهران نیست .

    • زهرا

      کمالشهر کرج چه جور جایی?

    • مهدی

      مطالبی که در مورد منطقه گوهردشت و گلشهر نوشته شده کاملا نادرست است،

    • مازیار

      با سلام گوهردشت از محله های بالاشهر و معروف کرج میباشد، که دارای بافت ویلایی به متراژ های 1000،700،600،500 متری میباشد که به تدریج ویلاهای آن تبدیل به آپارتمانهای لوکس یشتر متراژ بالا شده است، و هنوز در هر کوچه آن کلی ویلایی باقی مانده است، و خیابان اصلی آن یکی از خیابانهای برند و لوکس کرج میباشد ، منطقه گلشهر هم بورس خدمات و تعمیرات ماشین میباشد و در انتهای خیابان گلشهر تعدادی مجتمع تجاری و جود دارد، بهتر تنظیم کننده گزارش حداقل حضوری یک سری به این مناطق بزند بعد اطلاعات درست را ویرایش کند با تشکر

    • اسعدی

      خیلی ممنون دوستان..من خواستم یک منزل در بالای شهر کرج بخرم اما بیشتر از 150میلیون نمی خواهم بدم..کجا می توانم بخرم؟ممنون

    • بدون نام

      با سلام، مهر شهر فقط فاز چهارش خوبه، بقیه نقاطش اصلا خوب تیست،چون ویلایی ارزون داره، بازنشسته ها اونجا رو انتخاب میکنند.در ضمن گوهر دشت یکی از مناطق سطح بالای کرج است، جهانشهر هم فقط خیابون کسری خوبه، آلودگیش هم بیشتره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهرشهر فاز 4 بهترین نقطه هست. اصلا کی گفته فاز 4 جز مهرشهر حساب می شه؟!!!! شما تا حالا مهرشهر رو از نزدیک دیدید؟

    • دکتر فرهمند

      باسلام و خسته نباشید به نظر دوستان با 150 میلیون کجای کرج مناسب هست ؟ 45 متری گلشهر برای سکونت مناسبه؟

    • مسعود

      با سلام دوستان با 120 تومن اپارتمان 60 متری و نسبتا خوب کجای کرج میشه خرید. جایی که دسترسی به مترو و اتوبان کرج چالوس و الودگی کمتر و نسبتا خلوت باشه؟

    • بیات

      گوهردشت شمالی ترین منطقه ی کرج هستش...عظیمیه شمال شرقی...جهانشهر مرکز و مهرشهر جنوب غربی...
      چطور نویسنده میگه گوهردشت منطقه متوسطیه؟
      خیابون اصلی گوهردشت هم که پر از کالای لوکس ... نه مثل جهانشهر ابگیره...نه عظیمیهپرته رو داره...نه مثل مهرشهر پرته

    • علی

      به نظر من که هم در تهران زندگی کردم و هم در کرج تهران جای زندگی نیست مگر محله های خاص شمال شهر که آن هم بسیار شلوغ شده و دیگر مناطق تهران به مهرشهر کرج و جهانشهر و عظیمیمه نمی رسد

    • سمی

      هیچ جا مثل تهران نمیشه کرج هر قدر هم خوب باشه باز معلومه شهرستانه دلگیره فقط تهران

    • بدون نام

      تهرانو همین شهرستانیا ساختن

    • تهرانی

      بهترین وباکلاس ترین وخوش آب وهواترین جای کرج که فبلا هم جداازکرج بوده وفرهنگ بد کرج رو نداره مهرشهره فاز 1 و2 و3

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا نفهمیدیم چه شد مهرشهر به کرج چسبید دوست من.

      • بدون نام

        از اون بدتر هیچ وقت نفهمیدیم فاز 4 کی چسبید به مهرشهر!!!

    • بدون نام

      کرجیا همشون بی فرهنگ نیستن همونطور ک تهرانیا هم همشون با فرهنگو با کلاس نیستن همه جایه دنیا خوبو بدو بافرهنگو بی فرهنگو داره . مهرشهرو تهرانم از این قاعده مستثنی نیستن ، در ضمن داریم میبینیم که فساد تویه تهرانو کرج از همه جایه ایران بیشتره . پس فکر نمیکنم فساد کلاسو فرهنگ باشه....

    • ............

      سلام کسی میتونه بگه چهار راه طالقانی کرج چطوریه از نظر زندگی و مراکز خرید و شلوغی لطفا توضیح بده

    • سعید

      به نظر من اندیشه با فاصله خیلی کم به تهران و بافت قوی فرهنگیان و کارمندان و کارخانه داران از کرج مناسبتره ضمن اینکه در حال پیشرفته و شهر خیلی اصولی ساخته شده خصوصا فاز ۳ اندیشه همه ویلایی هستند

    • شقایق

      مطمئنم که نویسنده تاحالا کرج نیومده گوهر دشت شمالی ترین منطقه کرجه و مقایسه گوهردشت با تهرانپارس خیلی خنده داره :/ قیمت املاک تو خیابونای گوهر دشت با عظیمیه برابری میکنه گاها...همچنین گلشهر تنها پوئن مثبتش دسترسی به مترو هست و خیلی مورد استقبال مردم نیست به عنوان یه منطق سطح بالا در مورد چهار باندی مهرشهر هم باید بگم که باغ سیب رو با خاک یکسان کردن و باغ سیبی دیگه وجود نداره همش مزرعه ذرت شده و هوای مطلوب گذشته رو نداره. در هر صورت عظیمیه جهانشهر مهرشهر گوهردشت بهترین مناطق کرج هستن دوست عزیز

    • رضا

      خدا رو شکر ما از خوزستان نجات پیدا کردیم . بهترین شهرهای خوزستان.... شوشتر، مسجدسلیمان و شهرهای اطرافش مخصوصا، ایذه و دزفول الباقی خوزستان رو باید گل گرفت.

    • هومن

      رکود بازار و تورم و گرونی تهرون باعث شده ما هم بریم سمت کرج

    • علی

      سلام رضا جان..الان کجای کرج ساکن شدی،؟
      ولا خوزستان آباد و باصفا بود و هست فقط مسله گرما و ریز گردهاش امون مردم رو بریده

    • مری

      مطالبی که در مورد فردیس نوشته بودید اصلا صحت نداره
      فردیس خیلی پول دار هم داره که باغ های گرون قیمت تو شهریار دارند و به دلایل شخصی نمیرن تهران
      اصلا تهران پر از دهاتی و شهرستانیه دیگه ...

    • سارا

      بنطرتون پرند واسه زندگی بهتر یا کرج؟

    • بدون نام

      ۱۵ سال پیشاز خونه پدرم خواستم بلند شم رفتم بنگاه گفت با این پولت برو پرند اون طرفا چون بچه نارمک بودم برام سخت بود امدم با همان پول بالای شهر کرج جهانشهر کرفتم ۱۵ سال کرجم ۱۱ سال فقط یکجا نشستم بچه ناف تهرانم الان عاشق کرجم چون محل کارم تهرانه رفت امد کردم ولی بچل هام ا رامش داشتن الان همه تهرانیا هجوم به شهرک اندیشه اوردن چون ۲۰ دقیقه تهرانن خونه های اندیشه سه برابر شده بهترین کار مهاجرته به اطراف پرند پردیس کرج

    • بدون نام

      من بچه کهران ۱۵ سال پیش نتونستم محل پدری نارمک خونه بکیرم رهن امدم بالای شهر کرج خونه رهن کردم باهمان پولی کل تاران بهم ندادن با مترو هم رفت امد میکنم خیلی برامم خوبه یک خانه ۱۱ سال نشستم چون میخواست بفروشه یکماه بلند شدم اینجا هم خیلی مناسب کیرم امد شکر خدا اونهایی که تهران اسیرید بیاید کرج راحترید ارزانتره تمام جنوبیا بخاطر کرد قبار امدن کرج

    • بدون نام

      هر کس پول داره تا مترو نرفته پرند وهشتگرد با سی تومن هشتگرد میتونن مسکن مهر بخرن اگر مترو بره گرانتر میشه اشالاه مترو هشتکرد شش ماه دیکه راه میافتهدارن برقشو میکشن

    • بدون نام

      هر کس پول داره تا مترو نرفته پرند وهشتگرد با سی تومن هشتگرد میتونن مسکن مهر بخرن اگر مترو بره گرانتر میشه اشالاه مترو هشتکرد شش ماه دیکه راه میافتهدارن برقشو میکشن

    • ارین

      فردیس شهرک هایی داره مثل دهکده و ناز که از مهرشهر کرجم گرونترن شهرک دهکده معروفه کلی پولدار داره چطور ندیده همچین چیزی نوشتین درضمن قیمت خونه تو فلکه های فردیس بالاس

    • بابک

      تهرانو همین شهرستانیها و دهاتیها پر کردن دیگه
      شما برو توی یک اداره تو تهران ، از هر ۵ نفر ، ۵ نفر دهاتی هستن
      یا لهجه دارن اصلا نمیفهمی چی میگن
      ولی تو مشهد ، اصفهان ، شیراز ...
      همه اصیل هستن
      فقط چون پایتخت هست خونه هاش گرونه
      اگه بخوام صادقانه بگم ، تهران فقط ونک به بالا خوبه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه یکی نیست بگه شماهایی که ادعای تهرانی بودن میکنین معلوم
        تهران قضیه ای بیش نبوده اصلا شهر نبوده از زمان قاجار شهر شده فقط ری بوده تهرانی وجود نداشته همه دهات بوده بدبختای دهاتی خودتون از همه دهاتی ترین هستت مال کدوم دهاتی بودین ؟ریشتون کجاست اصالتتون کجاییه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج