جاباما
۱۳۱۲۶۸
۱۲ نظر
۵۰۱۹
۱۲ نظر
۵۰۱۹
پ

زمانه عوض شده آقای فردوس!

با پایان مجموعه‌ی دوم از سریال «ستایش» در تلویزیون، هوشنگ صدفی - منتقد - در یادداشتی به نقد این سریال پرداخت.

خبرگزاری ایسنا: با پایان مجموعه‌ی دوم از سریال «ستایش» در تلویزیون، هوشنگ صدفی - منتقد - در یادداشتی به نقد این سریال پرداخت.

صدفی در بخشی از یادداشت ارسالی خود، اظهار کرده است: پرداخت طولانی و بدون نقاط عطف در مجموعه «ستایش» ناتوانی نویسندگان و کارگردانان ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد؛ البته به دست‌اندرکاران ساخت این مجموعه تلویزیونی باید تبریک گفت که توانسته‌اند برای اولین بار در تاریخ مجموعه سازی تلویزیون پا در جای پای مجموعه‌سازان مطول امریکایی و ترکیه بگذارند.

این منتقد در یادداشت خود با اشاره به نگاه متفاوت سازندگان مجموعه تلویزیونی «ستایش» آورده است: این مجموعه محصول تلاش دو کارگردان سینمایی و تلویزیونی ایران است. دو کارگردان با دو بینش متفاوت و متعلق به دونسل مختلف. آن چه که این دو کارگردان و هنرمند را به هم پیوند زده است مجموعه دراماتیکی «ستایش» در قاب تلویزیون ایران است؛ قابی که توانسته مخاطبان عام را مدتی باتقابل فکری و چالش های سبک زندگی دو نسل اول و دوم پیوند زند.

زمانه عوض شده آقای فردوس!

صدفی همچنین درخصوص دیدگاه سعید مطلبی عنوان کرده است:

سعید مطلبی، نویسنده «ستایش» کارگردان فیلم‌های ایرانی، فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ تعداد ۱۰ فیلم سینمایی را با ساز و کارهای فیلم فارسی کارگردانی کرده است. او دلبستگی‌های سینمای قبل از انقلاب اسلامی را دارد؛ بنابراین نوشته‌های او تاحدودی با چاشنی غمگنانه فیلم‌های فارسی و هندی درآمیخته است از این رو گذشته‌گرایی و تعلق خاطر به خاموشی نسل باباشمل‌ها و ادبیات بیانی «فردوس» در مجموعه تلویزیونی «ستایش» بانگاه او پیوند خورده است.

او در ادامه یادداشت خود با اشاره به اینکه سعید سلطانی، کارگردان شناخته شده تلویزیون ایران، توانمندی خود در قاب تلویزیون را به واسطه ساخت مجموعه تلویزیونی «پس از باران» در فضای ارباب و رعیتی قبل از انقلاب اسلامی کسب کرد، عنوان می‌کند: سلطانی فارغ التحصیل سینما از دانشکده هنر است. او در مقام کارگردانی، نویسندگی و تدوین تاکنون در تهیه و تولید برنامه های متنوعی در تلویزیون همکاری داشته است.

همکاری در مجموعه های «قصه های شب»، «شمارش معکوس»، «به سوی افتخار» و برخی از کارهای داستانی کم کم او را در مجموعه‌سازی تلویزیونی توانا ساخت و ساخت مجموعه اول و دوم «ستایش» شاید اوج فعالیت هنری او در قاب رسانه ملی باشد.

وی در این یادداشت معتقد است:

«جذابیت مجموعه دوم «ستایش» مدیون تاثیرگذاری پخش مجموعه اول آن است؛ بنابراین کارگردان با پرداخت اولیه در شخصیت پردازی و ایجاد گره‌های داستانی در روند قصه، دیگر نیازی به ارایه رفتار و کردارهای تعریف شده برای مخاطبان مجموعه دوم «ستایش» ندارد.

حالا دیگر برای بینندگان تلویزیونی هرکدام از شخصیت‌های داستانی از جمله خانواده پدر سالار «فردوس» و خانواده زن سالار «ستایش» شناخته شده‌اند. از این جا به بعد در روند قصه‌پردازی تقابل دو تفکر با چالش‌های فکری و سبک زندگی متفاوت ادامه می یابد.»

وی با اعتقاد بر اینکه باورپذیری شخصیت «فردوس» بیشتر مدیون دو شخصیت نقش محمد علی کشاوز در فیلم سینمایی «مادر» مرحوم علی حاتمی و مجموعه تلویزیونی «پدر سالار» اکبر خواجویی است، اشاره کرده است:

«به هرحال هر کدام از این شخصیت ها با بازی توانمند محمد علی کشاورز در نقش شخصیت های ماندگار نسل گذشته قلدر ماب توانسته الگوی مناسبی برای پرداخت شخصیت و دیالوگ فردوس فراهم کند موضوعی که در ذهن مخاطب عام موجب همذات‌پنداری می شود و از همان آغاز بین خانواده‌های ایرانی نوعی تقابل در زندگی خانوادگی را به چالش می کشد.»

زمانه عوض شده آقای فردوس!

صدفی معتقد است:

«با گذشت زمان و تغییرات محسوس در زندگی و رفتار تک‌بعدی «ستایش» و «حشمت» این نوع چالش های رفتاری کم کم رنگ می بازند اما هم چنان آثار آن را می‌توان در یک دندگی و لجبازی طرفین به خوبی مشاهده کرد. به عبارتی نویسنده و کارگردان خواسته با تاثیرپذیری از فضای مردسالاری گذشته و زن سالاری حاکم بر جامعه، نوعی تحلیل جامعه شناختی از دو نگاه تک بعدی را در این اثر به نمایش بگذارند.»

وی با اتقاد بر اینکه مجموعه تلویزیونی «ستایش»، داستان پیچیده ای ندارد که نیازی به تمرکز مخاطبان برای درک محتوا داشته باشد، مطرح کرده است:

«روایت ساده ای که با گره های فرعی تاحدودی مخاطب را با پشتوانه قبلی به خود گره می زند و صرفا با خلق صحنه های غمگنانه گذشته و آینده قصه را پیش می برد.»

وی با اشاره به این مطلب که تم اصلی داستان «ستایش» فروپاشی خانواده پدر سالار حشمت فردوس است، آورده است:

«فردوسی که با گذشت زمان نتوانسته شرایط حاکم بر جامعه و تغییرات محیطی را درک کند بنابراین محکوم به شکست است و حالا برای ایجاد ضد قهرمان در مجموعه تلویزیونی شخصیت منفی دیگری باید شکل بگیرد تا نسل اول داستان این گونه خرد و خاکشیر نشود و این موضوع با ورود زنی به زندگی «صابر»، فرزند «حشمت» اتفاق می افتد تا کارگردان بتواند دوباره شخصیت فردوس را با نگاهی جدید در مجموعه آتی با حمایت نوه در یک مبارزه نفس گیر احیا کند و ضد قهرمانان مجموعه را به نوعی مجازات کنند.»

او معتقد است:

«حکایت زندگی ستایش و فردوس، روایت زندگی برخی از ایرانیان است که نتوانستیم با تغییرات زندگی اجتماعی وفق دهیم و هم چنان دوست داریم با روابط ساده و تعریف شده در مدارخانواده ، مدیریت خود را اعمال کنیم. گذر از مرحله پدرسالاری به دوره زن سالاری و در نهایت فرزند سالاری می‌تواند تغییرات چشمگیری در سبک زندگی ایجاد کند. متاسفانه آقا فردوس هنوز این پیام دگردیسی را دریافت نکرده که زمانه عوض شده و دیگر در بر همان پاشنه قبلی نمی‌چرخد!»

صدفی در بخشی دیگر از نوشته‌های خود درخصوص نقد سریال «ستایش ۲» آورده است:

«تمرکز بر پیشرفت روند ساده داستان و ایجاد قصه‌های فرعی، دیگر فرصتی را برای طراحی صحنه و القای گذشت زمان در طراحی و دکور داستان، خلق روش‌های مطلوب تصویر‌برداری و سایر عناصر هنری به کارگردان نمی‌دهد؛ چرا که او دوست دارد همان روند داستان را به طور مستقیم به تماشاگر انتقال دهد و توجهی به سایر عناصر هنری مجموعه‌سازی تلویزیونی ندارد. هر چند در برخی از موارد قواعد طلایی تلویزیونی برای هم دلی مخاطبان و نزدیکی آنها با روند قصه رعایت نمی شود قواعدی که می‌تواند در قاب کوچک تلویزیون کمک زیادی به تماشاگران آنان بکند.

وی همچنین عنوان می‌کند:

«اطناب گرایی در روند پرداخت قصه کم کم آثار منفی خود را به خوبی به تماشاگر نشان می دهد کارگردان و تهیه کننده مجموعه برای تامین هزینه های تولید مجبور می شوند گره‌های ناچسبی به قصه بچسبانند که خط اصلی داستانی را با کش و قوس هایی همراه می‌کند.

قصه‌های فرعی از جمله، تلاش اطرافیان برای ازدواج دوم ستایش، خواستگاری از دختر ستایش، طرح اتهام قتل پسر ستایش ، ادامه رفتار پدرسالاری حشمت فردوس، پیوند تصادفی و فیلم فارسی نوه و پدر بزرگ، حضور غیر توجیه فردوس در شمال، ایجاد روایت های عاشقانه نوه های فردوس ،آمدن ستایش به تهران و ارتباط با یک دوست قدیمی و قس علیهذا همه و همه تلاش های نافرجام نویسنده و کارگردان برای آب بستن به مجموعه تلویزیونی ستایش است .»

هوشنگ صدفی در پایان یادداشت ارسالی خود به ایسنا آورده است:

«با این حال رسانه ملی می تواند با استفاده از آثار ماندگار ادبیات فارسی و به‌کارگیری نویسندگان توانا بدون پردازش داستان دنباله دارخطی با ایجاد فراز و نشیب متعدد در قصه و القای تحلیل جامعه شناختی از شرایط اجتماعی، شخصیت های متنوعی رادر مجموعه بکار گیرد تا مخاطبان رسانه با الگو گیری از این سبک زندگی سروسامانی به خانواده های ایرانی بدهند مگر اینکه شعارهای تبلیغاتی رسانه ملی صرفا برای طرح درچشم انداز رسانه ملی باشد و ارتباطی به مجموعه سازی در تلویزیون ایران ندارد !»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • dalton

      سریالهای ایرانی همشون مزخرفن.

      پاسخ ها

      • محمد رضا

        شما سریالهی ...جم و فارسی وان را ببینید..
        البته من منتقد یریله وتلوزیون هستم ....اما نه این که همه را به یک چوب بزنیم..مثلا استفاده از خانم محمدی در سریالهای مذهبی ویا خانوادگی اشتباه است ....چون ایشان چندین چهره دارد وحجاب برایشان بی معنی است

      • ایرانی

        شما که آمریکا تشریف دارین ..چه نیازی هشتش که سریالهای مزخرف ایرانی را ببینید؟؟؟ خوب هالیوودی نگاه کنید .
        خوش ساخته ...با معنیه... درسته.... آدمهاش خوبن .... اصلا گوده گوده

    • بدون نام

      زیاد بود نخوندم .

    • محمدطرفدار برترين ها

      اول كه ستايش 2شروع شد
      گفتم اين بار هم چهره تكراري نرگس محمدي
      چند قسمت اول نگاه نكردم!
      ولي بعد طرفدارش شدم مثل قبل

      اما چهره نرگس محمدي بيرون سيما شده هزاران داستان تو شبكه هاي اجتماعي بهتره دور اين چهره خط بكشه نه استعداد داره نه...

    • بدون نام

      واقعا مسخره بود چه ضروروتی داشت که اصلا ادامه میدادن و اینطوری ضعیف وبد

      من که خودم چند قسمتی رو دیدم کلا پشیمون شدم دیگه ندیدم ولی هرکس دیده ناراضی بود
      چرا وقتی نمیتونید سریال خوب بسازید اینهمه وقت و هزینه خودتون ومردم و الکی میگیرید واسه چی

      پاسخ ها

      • محمدرضا

        کاملا موافقم ..حیف این همه هزینه برای یه مشت .حرف ومطلب .....

    • رودابه

      قبول دارم ستایش خیلی سریال فوق العاده ای نیست ولی انقدر موفق بوده که تونسته دو فصل مخاطب داشته باشه و به نظر من از سریال هایی که در ماه رمضان پخش شده بهتر است.

    • بدون نام

      حيف وقت كه صرف تماشاي اين فيلم بشه.واقعا خيلي سطح بايين و افتضاح بود.

    • عادل راجی

      اگه خواسته باشن دوباره این سریال را ادامه بدن ...خدا کنه از نرگس محمدی استفاده نشه ..من موندم جواب بچه هام که در مورد حجاب این خانم در فیلم وخارج فیلم می پرسن چی بگم

      پاسخ ها

      • شیلا

        از نرگس محمدی به معنای واقعی کلمه متنفرم . اما شما به فرزندانتون یاد بدید که قرار نیست از روی یک کاراکتر راجع به شخصی شناخت پیدا کنن . اگه قرار بود بازیگرا همونطوری باشن که تو فیلم یا سریال هستند پس الان باید مثلا خانم نونهالی یه خلافکار خطرناک باشن یا مثلا همین سریالی که اخیرا داره پخش می شه آیا می شه آقای پسیانی رو یه ساواکی خوند؟ یا مثلا آقای واشقانی رو می شه توبیخ کرد که آقا شما چرا تو سریال پلیسید و بیرون نیستید ؟؟؟؟!!!!!!!

    • amir

      این سریال خوب بود و توانست اکثر ایرانیها را به خود جذب کند و به نظر من درسته زمونه عوض شده ولی خیلی واقعیتها هنوز پایداره و تکراری از این جهت که برای ما در زندگی قابل لمس.عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج