جاباما
۱۳۲۰۸۹
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

زندگی بر روی کره مریخ اکنون چند سالی است که به شکل جدی در دستور کار دانشمندان قرار گرفته است و روز به روز که معضلات زندگی بر روی کره زمین به دلیل فشارهای فعالیت های انسانی بیشتر میشود، این موضوع نیز بیش از پیش در مرکز توجه قرار میگیرد.

تابناک: زندگی بر روی کره مریخ اکنون چند سالی است که به شکل جدی در دستور کار دانشمندان قرار گرفته است و روز به روز که معضلات زندگی بر روی کره زمین به دلیل فشارهای فعالیت های انسانی بیشتر میشود، این موضوع نیز بیش از پیش در مرکز توجه قرار میگیرد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر قرار باشد بشر بر روی کره مریخ زندگی کند، خانه ها به چه شکل خواهند بود؟ NASA پاسخ شما را میدهد...

اکنون مدت زمان زیادی است که NASA به دنبال پروژه های تحقیقاتی رفته است که هدف اصلی آنها کشف علایم حیاتی بر روی کره مریخ نزدیکترین سیاره برای زمینی ها است. اینکه اساسا آیا حیات بر روی این کره وجود دارد یا اینکه علم توان ایجاد حیات مشابه زمین را بر روی این کره دارد یا نه؟

هرچند هنوز شاید زمان زیادی باقی مانده است که بتوان از زندگی به شکل زمینی بر روی کره مریخ یا هر سیاره دیگری صحبت کرد، اما این موضوع مانع از آن نمیشود که NASA همه چیز را از هم اکنون برای آن زمان تدارک دیده باشد. از همین روی است که این نهاد با همکاری Makerbot اقدام به برگزاری مسابقه ای با نام Mars Base کرده است که هدف از آن ارائه طرح هایی از چگونگی سکونت بر روی کره مریخ است. طرح هایی سه بعدی قابل چاپ از زندگی بشری بر روی کره مریخ با استفاده از منابع این سیاره یا وسایلی که از کره زمین به آنجا برده میشود.

۲۲۸ طرح برای این مسابقه ثبت نام کردند که از میان آنها سه طرح جوایز اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند. جایزه اول به Nova Hornberger اختصاص یافت که طرح خود را با عنوان Queen B ارئه و به شکل سه بعدی چاپ کرده بود:

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

طرح وی یکی ساختمان با دو اتاق خواب و دو حمام به شکل شش ضلعی است. این همچنین به گونه ای رقم خورده است که بشر را از تابش پرتو های کیهانی با استفاده از پنل های تخلیه شده اورانیوم حفاظت کند و همچنین با استفاده از یک رآکتور شیمیایی حرارتی که در زیر زمین تعبیه شده است حرارت و گرمای منزل را تامین کند:

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

«نواه» در خصوص طرح خود بیان کرده: سعی کردم در طرح خودم بیش از همه از نظریات علمی استفاده کنم و آنها را با استفاده از چاپ سه بعدی اثبات نمایم. چیزی را طراحی کرده ام که از زندگی در آن بر روی کره مریخ برای چند سال احساس رضایت کنم:

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

اما طرحی که جایزه دوم را در این مسابقه از آن خود کرده است از سوی شخصی با نام Valcrow و با عنوان Martian Pyramid یا هرم مریخی ارائه شده است. این طرح نیز از ویژگیهای خاصی برخوردار است از جمله اینکه از شکل هندسی سه گوشه با ثبات برخوردار است، از سیستم علمی برای تولید غذا و خوراک بهره میبرد و همچنین از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی و از یک منبع ذخیره آب برخوردار است:

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

رتبه سوم اما به طرحی اختصاص یافته که از سوی Chris Starr ارائه شده و بیش از همه قوام و استحکام آن مورد توجه قرار گرفته است. نام این طرح Mars Acropolis است که برداشتی از بنای تاریخی آکروپولیس در یونان است و به گونه ای طراحی شده است که در ساختار آن فلزات کامپوزیت استفاده شده:

خانه شما روی مریخ این شکلی است!

در این طرح سه گلخانه با اهداف تهیه و تولید خوراک و غذا و همچنین منبع تولید اکسیژن در نظر گرفته شده است و در بالاترین نقطه ساختمان مکانی برای ذخیره آب تعبیه شده. این آب از بخارات موجود در اتمسفر مریخ تولید خواهد شد.

«بری پتیس» مدیر اجرایی Makerbot در خصوص این مسابقه گفته است: ما از دیدن طرح هایی که به شدت از ساختمان های موجود بر روی کره زمین الهام گرفته شده اند هیجان زده شدیم. طرح هایی که در برابر گذر زمان و تغییرات شدید آب و هوایی استحکام و مقاومت دارند. انتخاب تنها سه طرح برگزیده از بین ۲۲۸ طرح ارائه شده کار سختی بود اما خوشبختانه مهندسان JPL از NASA در کار قضات کمک بسیاری به ما کردند زیرا NASA این مسابقه را بسیار جدی تلقی کرده است.

گفتنی است که هرچند هنوز برای رفتن به کره مریخ بسیار زود است، اما شاید بتوان گفت که اگر زمانی بشر برای زیستن پا به کره مریخ بگذارد، احتمالا در بناهایی شبیه به اینها سکونت خواهد گزید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهسا

      همونی که اول شده عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج