جاباما
۱۳۷۳۵۷
۸۶ نظر
۵۹۶۸
۸۶ نظر
۵۹۶۸
پ

بزرگترین دروغ های تاریخ ایران؛

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

در تاریخ جهان، مردان و زنان بسیاری را می شناسیم که دارای لقب بزرگ یا کبیر هستند. کاترین، شاه عباس و بسیاری دیگر که با کنکاش دقیق در زندگی و اعمال شان، این لقب را آنچنان که باید برازنده آنان نخواهیم یافت.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!





همشهری دانستنیها - نازیلا ناظمی: در تاریخ جهان، مردان و زنان بسیاری را می شناسیم که دارای لقب بزرگ یا کبیر هستند. افرادی مانند اسکندر، کنستانتین، شاپور دوم، پطر، کاترین، شاه عباس و بسیاری دیگر که با کنکاش دقیق در زندگی و اعمال شان، این لقب را آنچنان که باید برازنده آنان نخواهیم یافت.

تعداد قلیلی از شخصیت های تاریخی نیز وجود دارند که چنین القابی را بر دوش می کشند و انسان هایی هستند بزرگ، با نیتی خالص و شفاف و حسن مدیریت و اراده ای قابل تقدیر و شجاعتی مثال زدنی که دوست و دشمن در برابرشان وادار به احترام و تکریم می شود.

کوروش، بنیانگذار حکومت هخامنشیان و پایه گذار امپراتوری پارسیان آریایی از جمله این انسان های بزرگ است که بنا بر شواهد تاریخی و اذعان رقبا و دشمنان و بیگانگان بی تردید برازنده این نام و لقب می باشد.

کوروش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای مردم جهان شخصیت شناخته شده و قابل احترامی است اما متاسفانه در سال های اخیر گروهی از نویسندگان شاید ناخواسته شخصیتی افسانه ای از کوروش ساخته و گفته ها و کرده هایی غیرواقع را به او نسبت داده اند که هیچ پایه و اساسی ندارد.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

اغراق گویی ها و داستانسرایی های این دست نویسندگان را شاید بتوان ناشی از علاقه و میل به برجسته نشان دادن صفات نیک و والای این شخصیت مهم تاریخی دانست اما باید پذیرفت که اینگونه سهل انگاری ها بیشتر منجر به خدشه دار شدن چهره واقعی آن شخصیت تاریخی شده و در نهایت نتیجه ای عکس حاصل خواهد شد.

چاپ و نشر کتاب هایی بدون منبع و ماخذ در قطع های مختلف و تحت عناوینی مانند اندرزها یا سخنان حکیمانه کوروش و درج نوشته ای تحت عنوان وصیت نامه او در انتهای این قبیل کتاب ها در سال های اخیر و دست به دست شدن این نوشته ها در شبکه های اجتماعی بهانه ای شد برای پرداختن به صحت و سقم این نوشته ها و همچنین بررسی سنگ نبشته ها و کتیبه های به جای مانده از کوروش بزرگ و آنچه مورخین و نویسندگان دوره هخامنشی و نزدیک به زمان کوروش درباره وی نوشته اند.

در طول تاریخ ایران، کوروش هخامنشی شاید تنها شخصیتی باشد که بارها و بارها درباره او گفته اند و نوشته اند و زندگی او را از زوایای مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار داده اند. او مردی بود با کفایت و مدبر، سیاستمداری فهیم و جنگاوری سلحشور که توانست در مدت زمانی کوتاه و با سرعتی اعجاب آور، ضمن فایق آمدن بر ناهنجاری های برآمده از حکومت مادها، پادشاهی های مقتدری همانند لیدیه و بابل را مطیع و امپراتوری قدرتمند و قلمرویی عظیم شامل اقوام و ملل متنوع پایه گذاری کند.

کوروش به واقع پادشاه بزرگی بود اما برای شناخت بیشتر او و باخبر شدن از اینکه آیا صحبت هایی که به او نسبت می دهند واقعی است یا دروغین، باید سراغ چیزهایی برویم که امروز از کوروش باقی مانده. آیا مدرک محکم و قابل اطمینانی که نوشته یا گفته کوروش کبیر باشد و بتوان این سخنان و اندرزها را منسوب به آن کرد امروزه باقی مانده است.

آثار مکتوب منسوب به کوروش

از کوروش امروز این چیزها باقی مانده:

منشور کوروش:

بدون تردید همه ما با منشور یا استوانه منسوب به کوروش کبیر آشنا هستیم. منشوری که به عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر جهان شناخته می شود. این منشور در واقع فتح نامه ای است که بعد از تصرف بابل و ظاهرا به پیروی از سنت متداول میان پادشاهان سومری و بابلی به دستور کوروش روی لوحی استوانه ای شکل نوشته و مکتوب شده است.

بسیاری از بخش های این لوح به دلیل شکستگی از میان رفته است ولی از آنچه باقی مانده مشخص است که این لوح از دو قسمت تشکیل شده. بخش اول با توجه به نوع نوشتار و سخن گفتن از کوروش و نبونئید به صورت شخص سوم آشکار است که توسط شخصی غیر از کوروش، شاید کاتب استوانه یا یکی از کاهنان بابلی نوشته شده است. این بخش از خط اول تا خط نوزده استوانه را در بر گرفته است.
در این قسمت، کاتب مقدمه ای درباره شهر بابل، خدای مردوک، نبونئید، چگونگی فتح بابل، حمایت خدای مردوک از کوروش و سپاهیانش و حمایت مردم و بزرگان بابل، سومر و آکد از وی نوشته است.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

بخش دوم استوانه که از خط بیستم تا آخر را دربر گرفته و طولانی تر از قسمت اول است، از زبان کوروش و توسط کاتب نوشته شده است. در این بخش کوروش بعد از معرفی خود و پدرانش به چگونگی تصرف بابل و بازگرداندن ایزدان اقوام مختلف به جایگاه و مقر اصلی شان و آزاد کردن بردگان و برقراری صلح در سرزمین های تابع خود و بازسازی نیایشگاه و دیوار بابل می پردازد.

به غیر از استوانه اصلی، در سال ۲۰۱۰ دو قطعه کتیبه مسطح گلی در موزه بریتانیا شناسایی شد که قبل از این به اشتباه به عنوان یک متن پزشکی طبقه بندی شده بود. با بررسی و مطالعه دوباره این کتیبه ها مشخص شد که آنها در واقع نسخه های دیگری از منشور کوروش هستند. در این قطعات بخش هایی از منشور اصلی که شکسته شده، وجود دارد.

همچنین در ابتدای قرن بیستم دو قطه استخوان توسط یک پزشک چینی به کاخ - موزه پکن اهدا شد که نوشته هایی به خط میخی روی آنان وجود داشت. پس از بررسی های بسیار مشخص شد که این استخوان ها حاوی سطرهای ۱۸ تا ۲۱ استوانه کوروش و برخی قسمت های ناقص آن هستند.

نکته مهم در منشور کوروش و قطعات پیدا شده بعدی این است که در متن هیچ یک از آنان هیچ پند و اندرزی که بتوان به عنوان منبع و مأخذ سخنان حکیمانه نسبت داده شده به کوروش معرفی کرد وجود ندارد.

کتیبه منسوب به کوروش در پاسارگاد:

در بخشی از کاخ پاسارگاد که به تالار بار عام یا کاخ پذیرایی معروف است، روی دیوار ایوان شرقی کتیبه ای در چهار سطر به خط میخی پارسی، عیلامی و بابلی به این مضمون وجودآدرد: «اَدَم کوروُش خشایَ ثی یَ هخامَنی شی یَ» من کوروش شاه هخامنشی. به طور حتم این یک خط هم نمی تواند منبع خوبی برای کتاب های مورد نظر ما باشد.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

بنا به نوشته آریان مورخ یونانی در کتاب آناباسیس، کتیبه ای در سر در مقبره کوروش وجود داشته به این مضمون: «ای انسان من کوروش پسر کمبوجیه هستم. من شاهنشاهی پارس را بنیان نهادم و بر تمام آسیا فرمانروایی کردم. پس به این آرامگاه بر من رشک مبر (این مقبره را از من دریغ مدار)»

چنین کتیبه ای در حال حاضر در پاسارگاد وجود ندارد. با توجه به نوع نگارش و جملات به کار رفته در این متن، بسیاری معتقدند که چنین چیزی در اصل وجود نداشته و این متن بیشتر یک متن یونانی است تا پارسی. باید متذکر شد که آریان خودش مقبره کوروش و این سنگ نبشته را ندیده و تنها گفته های یکی از همراهان اسکندر در زمان داریوش سوم را نقل قول کرده است.

همچنین باید در نظر داشت که دو مورخ دیگر یونانی یعنی پلوتارک و استرابون که هر دو براساس آنچه مشاهدات همراهان اسکندر از پاسارگاد بوده، اشاره به کتیبه ای در مقابل در ورودی مقبره می کنند اما گفته آنها نه تنها با گفته آریان مغایرت دارد، بلکه با نوشته های دیگر نیز متفاوت است.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

استرابون می نویسد که در کتیبه ورودی مقبره نوشته شده بود: «اینجا آرامگاه من کوروش شاهنشاه است.» از سویی دیگر برخی از محققین بر این عقیده اند که اگر کتیبه ای هم وجود داشته می بایست بعد از مرگ کوروش و حتی شاید در زمان داریوش نوشته شده باشد.

کوروش در تورات:

تصرف بابل و آزاد کردن تمامی بردگان و اسرای جنگی از هر قوم و ملتی توسط کوروش بزرگ واقعه ای است تاریخی و حقیقی. براساس سالنامه های آشوری و اسناد بابلی و متن منشور کوروش، او پس از تصرف بابل فرمان آزادی تمام اسرا و بردگان و از جمله یهودیان و بازگشت آنان به سرزمین خودشان و بازسازی معبد بیت المقدس را صادر کرد.

در تورات (عهد عتیق)، در کتاب «عزرا» و کتاب «شعیاء» از کوروش به عنوان مسیح و نجات دهنده قوم یهود و بردگان یاد شده است. در کتاب عزرا فرمان بازسازی معبد بیت المقدس و بازپس دادن خزاین و ثروت یهودیان که توسط بخت النصر به بابل آورده شده بود، نقل شده است.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

در کتاب «شعیاء» نیز تنها از همراهی خداوند با کوروش در پیروزی بر بابل و آزادسازی بردگان سخن رفته است. در این دو بخش از تورات که از باستانی ترین منابعی است که نام کوروش در آن آمده، به غیر از فرمان بازسازی معبد بیت المقدس هیچ سخنی از کوروش نقل نشده است.

آثار مورخان یونانی

در میان مورخان یونانی هرودت، گزنفون و کتزیاس سه مورخی هستند که از لحاظ زمانی نزدیکترین فاصله را با زمان زندگی کوروش داشته اند و همچنین دو تن از آنان یعنی گزنفون و کنزیاس از نزدیک با بزرگان هخامنشی در ارتباط بودند. حدس و یقین بر این است که بیشتر حکایات و سخنان نسبت داده شده به کوروش از کتاب این سه تن نقل شده باشد.

هرودت و کوروش

هرودت در هالیکارناس یکی از ساتراپ های هخامنشی و در زمان داریوش اول متولد می شود. با آنکه به زبان پارسیان آشنایی نداشت، اما زندگی در قلمروی هخامنشیان باعث آشنایی او با فرهنگ و تمدن و اعتقادات و باورهای پارسیان شده بود.

با وجود آنکه بسیاری هرودت را پدر تاریخ می دانند اما کم نیستند مورخین و نویسندگانی که تاریخ او را به افسانه سرایی و داستان گویی تشبیه کرده و بسیاری از بخش های تاریخ او را بی پایه و اساس می دانند.

بخش دوم از کتاب اول هرودت اختصاص به تاریخ کوروش دارد. او ادعا می کند که با چند نفر از بزرگان پارسی حشر و نشر داشته و بسیاری از وقایع مربوط به کوروش و پس از آن را از آنان گرفته است.
آنچه مسلم است، پیش از هرودت، تاریخ نگارانی مانند شارون از اهالی لامپساک و هکاته مطالبی درباره مادها و فرمانروایی کوروش نوشته بودند که البته هردوت از این منابع بدون ذکر نام استفاده کرده است. با این وجود اشتباهات فاحشی در تاریخ او به ویژه در مورد زندگی کوروش وجود دارد.

او پارس را یکی از ایالات تابع ماد می داند، در حالی که چنین نبوده و پارس جزیی از پادشاهی مستقل ایران بوده است. او همچنین پدر کوروش را مردی عادی از پارس می داند، در حالی که کمبوجیه پدر کوروش پادشاه و حکمران پارس بوده و کوروش هم پیش از شکست مادها به حکومت پارس رسیده بود.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!
پرچم منسوب به کوروش هخامنشیان

ما در پی نقد تاریخ هردوت نیستیم، آنچه مهم است اینکه این کتاب می تواند یکی از ماخذی باشد که برای برخی سخنان منسوب به کوروش مورد استفاده قرار گرفته است. باید توجه داشت که هردوت در تاریخ خود با کوروش همانند پادشاهان دیگر برخورد کرده است. او را نه پیامبر می داند و نه نجات دهنده. بسیاری از اقدامات او در لیدیه و بابل و دیگر جنگ ها را نتیجه نصیحت اطرافیانش مانند کرزوس و هارپاک می داند. او هیچ اشاره ای به پندها و سخنان حکیمانه کوروش ندارد. ماجرای مرگ کوروش از زبان هردوت بیشتر شبیه افسانه است، هر چند خودش می گوید: «درباره مرگ کوروش افسانه بسیار است، اما من آن را که معتبرتر است، نقل کرده ام.»

او از خوابی سخن می گوید که کوروش قبل از کشته شدنش در جنگ علیه ماساژت ها دیده بود. او در خواب داریوش را می بیند با بال هایی که بر شرق و غرب سایه افکنده است. او داریوش را متهم به توطئه می کند و از پدرش ویشتاسپ که همراه او بوده می خواهد تا به پارس برگشته و داریوش را تحویل او بدهد. کوروش پس از آن به جنگ رفته و در میانه جنگ کشته می شود و ملکه ماساژت ها به خونخواهی پسرش دستور می دهد تا سر کوروش را از تن جدا کرده در تشتی از خون بیندازند. در اینجا هیچ صحبتی از وصیت نامه و چگونگی بازگرداندن جسد کوروش به پارس وجود ندارد.

کوروش پادشاه آرمانی گزنقون

بدون تردید یکی از منابع مهم دیگری که به عنوان ماخذ برای سخنان و رفتار و منش کوروش مورد استفاده قرار گرفته، کتاب «سیروبدی» یا «سیرت کوروش» که به صورت تعلیم و تربیت کوروش یا کوروش نامه هم ترجمه شده است. این کتاب نوشته «گزنقون» مورخ و سردار نظامی یونانی معاصر اردشیر دوم هخامنشی و برادرش کوروش کوچک است.

او از جمله شاگردان وفادار سقراط است. گزنقون از طریق جوانی به نام پروکسن که ظاهرا با کوروش کوچک، برادر اردشیر دوم (معروف به درازدست) نزدیک بود به سفر آسیایی صغیر و ملاقات با کوروش کوچک ترغیب می شود. گزنقون به رغم تمایل استادش و به دلیل شرایط بحرانی شهرهای یونان عازم شرق می شود.

او با جلب نظر کوروش کوچک فرماندهی نیروهای یونانی تحت امر او را برعهده می گیرد، اما منازعات کوروش و برادرش اردشیر منجر به شکست و مرگ کوروش شده و گزنقون رهبری ده هزار یونانی برای بازگشت به کشورشان را به عهده می گیرد.

گزنقون شرح کامل بازگشت این گروه و رویدادهای سفر و اطلاعات بسیار مهم جغرافیایی را در کتابی موسوم به «بازگشت ده هزار نفری» شرح داده است. گزنقون پس از بازگشت از شرق با مرگ استادش سقراط روبرو شده و علنا علیه مخالفین سقراط و به دفاع از او قیام می کند. در همین زمان است که دو اثر به نام های دفاعیه و خاطرات سقراط و خطابه دفاعیه افلاطون را تالیف می کند.

حضور او در سپاه کوروش کوچک و دفاع او از سقراط منجر به تبعید او از آتن می شود. او در تبعید در سیلونت در نزدیکی کوه اولمپ به مطالعه و تالیف مشغول می شود تا اینکه در سال 354 قبل از میلاد و در سن 90 سالگی در همانجا می میرد.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!

کتاب سیروپدی یا سیرت کوروش در واقع نوشته ای است در مورد تدبیر و سیاست و نحوه اداره امور سپاه و رموز پیروزی و چگونگی تشکیل یک امپراتوری قدرتمند. این کتاب در اصل تاریخ زندگی کوروش کبیر نیست. گزنفون با استفاده از تاریخ هردوت و مطالب نوشته شده توسط کنزیاس و شنیده های خودش، داستانی تاریخی می نویسدکه قهرمانش کوروش بزرگ است.

او در زمانی که هرج و مرج و جنگ های داخلی و نفاق و توطئه سراسر یونان را گرفته، همچون افلاطون که کتاب جمهوری را به منظور تعلیم و تربیت حکمرانان و رسیدن به مدینه فاضله می نویسد، کوروش نامه را به عنوان سرمشق و راهنمایی برای رسیدن به اتحاد و برقراری حکومتی مقتدر در یونان می نویسد.

او می داند که کوروش کبیر با درایت و قدرت فرماندهی توانست ملل و اقوام مختلف را تحت لوای یک حکومت درآورد. او داستان تصرف بابل را می داند و از آزادی اسرای جنگی که کاری غیرمتعارف میان فرمانروایان بوده با خبر است. پس کووروش کبیر الگوی او می شود. در کشورداری و فرماندهی اشتباهات فاحش تاریخی و جغرافیایی به خوبی نشان دهنده این امر است که او داستانی فلسفی بر اساس زندگی کوروش نوشته است.

مهمترین بخش این کتاب که در تضاد کامل با تاریخ است، واقعه مرگ کوروش است. مرگ کوروش و چگونگی آن با تمامی تحقیقات انجام شده، هنوز به درستی روشن نیست. آیا او در حین جنگ بر اثر اصابت تیر کشته شد؟ آیا به دلیل بیماری جان سپرد؟ آیا ملکه ماساژت ها واقعا سر او را بریده و در تشتی از خون انداخت؟ آیا کوروش آنقدر فرصت داشته تا قبل از مرگ فرزندانش را جمع کرده و وصیت کند؟

می دانیم که تمامی منابع تاریخی کشته شدن کوروش در میدان جنگ و دور از پارس را تایید کرده اند. با این وجود گزنفون معتقد است که او در پارس و در میان اعضای خانواده اش و پس از صحبت با فرزندانش جان می سپارد.

آنچه در کوروش نامه می خوانیم شباهت بسیاری به تراژدی های یونانی دارد. مهربانی و احترام نسبت به زیردستان و سپاهیان، احترام به خانواده، بخشش و ملاطفت نسبت به دشمنان و تلاش برای اتحاد از جمله مسائل مهمی است که در این کتاب بر آنها تاکید شده است؛ اموری که در شهرهای یونانی کمتر به آن توجه می شد.

گزنفون هیچ مدرک و منبعی برای کتابش معرفی نمی کند. مشخص نیست این همه حکایت و داستان و گفتگوهای دوجانبه کوروش با پادشاهان و بزرگان و خانواده اش را چه کسی برای او نقل کرده است. او نزدیک به صد سال با کوروش فاصله زمانی دارد و جز کوروش کوچک با شخص دیگری از خاندان هخامنشی معاشرت نداشته است. باید توجه داشت که کوروش، شهریار آرمانی گزنفون است. به هر حال این کتاب و نوشته های آن منبعی شده است برای آنچه امروز به نام «اندرزهای کوروش کبیر» می شناسیم.

گنزیاس، کوروش را چطور معرفی می کند؟

تاریخ کنزیاس نیز تماما بر پایه تخیل و افسانه است و در واقع هیچ منبع معتبری برای روایات تاریخی و حقیقی به شمار نمی آید. او در زمان اردشیر دوم به عنوان پزشک دربار هخامنشی خدمت می کرد. مدعی بود که برای نوشتن تاریخش از اسناد و دفاتر سلطنتی استفاده کرده است اما ادعاهای او در مورد تایید مورخان و نویسندگان نیست.

استفاده از تاریخ او به عنوان منبع زندگی کوروش نیاز به تامل و دقت بسیار دارد. به غیر از این کتاب باید به محتوای برخی از اندرزنامه های دوره ساسانی نیز اشاره کرد که در نهضت ترجمه و با همت گروهی از نویسندگان و دانشمندان ایرانی از نابودی نجات یافتند. در مجموعه این اندرزنامه ها به نمونه های بسیار مشابهی با سخنان منسوب به کوروش برخورد می کنیم، از جمله رساله هایی مانند «اندرز دانایان به مزدیسنان»، «اندرز خسرو قبادیان»، «اندرز انوشه روان به آذرباد»، «یادگار بزرگمهر» و غیره محتوی آنها بارها توسط نویسندگان و شعرا و مورخان ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا سخنان «کوروش کبیر» راست است؟!
کوروش در بازی Civilication

معروف نبودن نویسندگان این رسائل و آشنا نبودن ما با ادبیات باستانی کشورمان و استفاده از محتوای این رسائل بدون ذکر منبع باعث شد تا برخی از این پندها و اندرزها ندانسته به افراد مختلف در طول تاریخ نسبت داده شوند. جالب است بدانیم که برخی از این اندرزها و درس های اخلاقی حتی به برخی از سلاطین اروپایی مانند ناپلئون نیز نسبت داده شده است.

این مسلم است که کوروش در نظر ایرانیان و اروپاییان همیشه مظهر یک فرمانروای دادگر است. او با بهره گیری از هوش و درایت بسیار و قدرت فرماندهی و حکمرانی و با برقراری نظامی براساس تساهل و برابری و احترام توانست پایه های حکومتی مقتدر را پی ریزی کند. کوروش برای بزرگ بودن و بزرگ ماندن بی تردید نیازی به شاخ و برگ و زیاده گویی ندارد. شخصیت های مهم و تاثیرگذار تاریخ را باید همانگونه که بودند شناخت و به یاد آورد و به آنان احترام گذاشت.

چند سخن منسوب به کوروش

اگر در اینترنت جستجو کنید، به انبوهی از سخنان منسوب به کوروش برمی خورید که همه شان بی اعتبارند؛ چند نمونه از این جملات را بخوانید:

* آنان که با افکاری پاک و فطرتی زیبا در قلب دیگران جای دارند را هرگز هراسی از فراموشی نیست چرا که جاودانند.

* فرمان دادم تا بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک بسپارند تا اجزای بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد.

* باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.

* من به خاطر ندارم در هیچ جنگی برای عزت و کسب افتخار ایران زمین مغلوب شده باشم.

* همیشه با هم یکدل و صمیمی بمانید تا اتحادتان موید و پایدار بماند.

* حرکت قانون را بر خود واجب شمارید و خصایل و سنن قدیمی را گرامی بدارید.

* کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش به دنبال می آید.

* هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد، به کار خود سامان داده است.

* به احترام روح من که باقی و ناظر بر احوال شماست، به آنچه دستور می دهم عمل کنید.

* وقتی توبیخ را با تمجید پایان می دهید، افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر می کنند نه رفتار و عملکرد شما.

* خداوندا دست هایم خالی است و دلم غرق در آرزوها... یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خالی کن.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیروس

      فقط کوروش مانده بود که بهش گیر نداده بودید.

      پاسخ ها

      • اراز

        ادم به حرف مفت گیر میده دیگه

      • فرزند آریایی

        خانم ناظمی نیاز به توضیح نیست که کل دنیای تاریخ با چرندیات و صبحت های شما آدم وطن فروش آشنایی کامل دارند.شما نویسنده کتاب خون خواران تاریخ هستین که جای بسی شرمنده گی داره که به شما نام یک ایرانی را نسبت داد.شما جات تو همون آشپزخانه هستش چون لیاقت جامعه امروزی و مدرن را ندارید.اگه جرائت دارید برید و تو فرانسه یا .آلمان بگید که فرمان روایان شما خونخوار بودن

      • بدون نام

        انشا الله با ساخت فیلم کوروش کبیر خیلی از این شبهات حل می شود

    • بابك خرمدين

      بهترين ها، اگه اين مورخ يوناني نبودند ما كوروش بزرگ استوره پارس را نمي شناختيم...
      شما كه اينقد به استاد گزنفون و بقيه گير مي ديد: آيا خودتون خدمتي بزرگ به اندازه اونها به فرهنگ ايران نموديد؟

    • شهاب

      اگر به همین راحتی میشد در مورد تاریخ سخن گفت...اونم 500 سال قبل از میلاد مسیح...پس عصر ایران رو بیخیال شید برید مشکلات تاریخی رو حل کنید ...کوروش زمانی در مورد حقوق بشر صحبت میکنه که خیلی از همسایه های ما ادمخوار بودن و خیلیشون دنبال سوسمار تو بیابون می گشتن...کورش با این حرفها از تاریخ ایران حذف نمیشه همونطور که تا حالا نشده...

    • علیرضا

      سخنان کوروش بزرگ دروغ و جعله !!! چرا تاریخ مکتوب و متمدن ایرانی رو تحقیر می کنیم؟

      پاسخ ها

      • دانیال

        اگه تو حرف نزنی ما که ناراحت نمیشیم

      • بدون نام

        دوست داری تو توهم زندگی کنی داداش؟

        اینکه بتونیم حقایق تاریخی رو از دروغ ها و جعل ها تمیز بدیم، تحقیر تاریخه ایرانه یا تشخیص حقیقت از دروغ؟

      • سیروس

        بنده خدا با علامت تعجب نوشته دعواش نکنین

    • خشایار

      سخن نیک را باید شنید و اندرز گرفت حالا از هرکه می خواهد باشد

    • بدون نام

      واقعاً بی اطلاعی و نداشتن مطالعه با فرهنگ مردم چه می کنه. منبع همه چیز شده اینترنت

    • آراد

      بر فرض هم جملات را کوروش نگفته باشه ،حالا مگه اشکالی داره آدمها فکر کنند این جملات کوروش هست تا حداقل به احترام کسی که دوستش دارند رفتار ومنششان را بهتر کنند، چرا به جنبه مثبتش نگاه نمی کنیدهمش باید تخریب کنیم

      پاسخ ها

      • میثم

        از یک نظر خوب است ولی خوب باعث تقدس زایی بیش از حد شده و شخصیت تا حد یک قدیس بالا می رود. دربزرگی کوروش شکی نیست و اینکه احتمالا خود او هم اگر بود این را نمی پذیرفت که سخنان دیگران را به او نسبت دهند

    • الهام

      چرا الکی جو گیر میشید؟ کسی نمیتونه کوروش رو از تاریخ حذف کنه مسئله اینجاست که یه عده بدون لحظه ای فکر کردن هر چی که میبینن باور میکنن. ما ایرانیها عادت داریم اگه کسی رو بالا ببریم به عرش برسونیمش اگه هم پایین بیاریمش نابودش میکنیم

    • mehran ahouraie

      کوروش در خون من هست

      پاسخ ها

      • araz

        مطمعنی در خونتههههههه از فامیلات بپرس ببین اینجوریه یا اونجوریه

    • ایرانی مسلمان

      یکی از مسائلی که باعث بزگنمایی بیش از حد در شخصیت کوروش شده، بزرگ قرار دادن این شخصیت حتی فراتر از ائمه و اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌باشد تا به گونه‌ای بین ما و اهل‌بیت فاصله قرار بدن و در دین تردید ایجاد کنن. این امری است که خود غربی‌ها و یهودیان به آن اذعان نموده و مقصد آنها جدایی انداختن بین ما و امامان ما و امام زمان ما است که به هر طریقی می‌خوان عملی بشه حتی از طریق نیاکان ما و از خود ما علیه ما
      نمونه‌اش متنی است که مدتی است منتشر کردن مربوط به تاریخ باستان ایران مبنی بر چگونگی متن نکاح در آن زمان و مقایسه آن با بعد از ظهور اسلام که هیچ چیز غیر از تخریب اسلام و قول خدا و رسولش نمی‌باشد.
      اندکی تأمل کنیم و ببینیم به کجا داریم میرویم و ناخواسته در اهداف دشمن قدم نگذاریم...

      پاسخ ها

      • عمو رضا

        خب واقعا هم بالاتر بوده

    • حامد

      چرا نام و یاد کوروش بعضی هارو اذیت میکنه.....؟
      این ذره بین موشکافی چرا انقدر روی این شخصیت قرار دارد....؟که شاید روزی لکه ای دیده شود...؟؟؟هرگز.

      پاسخ ها

      • اراز

        برای اینکه یه مشت دروغ هستن خدایی تو باور میکنی تاریخ در 2500 سال خلاصه شده قبل اون هیچی نبود

      • محمد حسین

        داداش یه دقیقه بگو بیاد دم در کارش دارم

    • بدون نام

      كوروش شده سلاح بي دينان و دين گريزان اونايي كه اسلام را به بي ديني و بي بندوباري ترجيح ميدن همين

      پاسخ ها

      • رفیع

        اونکه تومیگی چیزی نداره که

    • محمد

      دوستان امامان و پیامبران رو وارد موضوع نکنید هر انسانی در دوره خود بزرگ و شریف بوده چه امام چه پیامبر چه پادشاهان چه انسان های تنگ دست پس شما به اشتباه باهم مقایسه نکنید، این موضوع مثل این میمونه که حضرت محمد(ع) رو با امام علی (ع)مقایسه کنید اصلا میشه، کوروش اونقدر بزرگ هست که نیاز به سخن ها نداشته باشه بعدشم دوستی که میگی کوروش شده صلاح بی دین ها چون یه نادان خودشو میچسبونه به یک دانا دلیل نمیشه که دیگه خودرواز اون انسان دانا دور کنی الان خیلی ها هستن میخوان امامان بزرگ رو خراب کنن، من خودم مسلمونم دینمو بسیار دوست دارم ولی کوروش هم برام بسیار محترمه با سپاس. اینم بدونید انسان بزرگ همیشه بزرگه چه با سخن چه بی سخن.

    • ماهان

      الان خداراشکردست به تیغ شده اندتاشخصیت کوروش راضعیف کنندولی مطمعن باشیدراه بجایی نمیبریدچون مردم اینقدراهم احمق نیستن

    • مهدی

      درود بر کوروش

    • پرسپولیس

      مطالب زیبایی وجود داره از شما تشکر میکنم

    • پرسپولیس

      توی این دنیا فقط مطلب کورش کبیر درسته

    • میلاد

      کوروش بزرگ کسی نبود که امثال ما بخوایم در موردش اظهار نظر کنیم اصلا در حدی نیستیم که بخوایم اینکارو کنیم. درود به شرف ایرانیهای اصیل و متمدن

    • نیما

      ممنون از اطلاعات مفیدتون ، موندم اینهمه شاه و پادشاه تو این مملکت بودن چرا کوروش ، یعنی دیگران نقشی نداشتن ، جالبم اینجاست جناب کوروش حرفهایی که زدهشبیه فلاسفه است تا پادشاه ، در هر بابی اضهار نظر کردن واقعا جای تامل داره ، دوستان مسلمان حضرت علی و پیامبر و از همه مهمتر قران اینقدر سخن مفید فرمودن لطفا همونا رو اویزه گوشتون کنین بقیه سخنان نغز پیش کش

    • مهسا

      خخخ ،واقعا مردم ما بعد از ظهور اینترنت و نرم افزارهایی مث واتس اپ و غیره چقد کوروش شناس شدن کم مونده نعوذ بالله کوروش و بزارن بالاتر از خدا ، حالا همینا تا ده سال پیش نمیدونستن کوروش بقال محلشونه یا پادشاه هخامنشی ، امان از جهل و تعصب بی جا ، کوروشم یکی مث بقیه ، انسانه بابا انسان ، تمام اطلاعات تاریخی ملت ما در مورد کوروش همین پیامهایی که تو شبکه ها دست به دست میچرخه ملت یه جوری نظر میدن انگار دکترای تاریخ از سوربن پاریس دارن جل الخالق

      پاسخ ها

      • مسلمون

        مهسا حرفت حقه ‏،‏ بعضی ها اینقدر کوروش رو بزرگ کردن کسی ندونه میگه خدا هست ‏،‏ فقط ‏۱۴‏ نفر تو تاریخ قابل تقدسیه که اونم چهارده معصوم هستن

      • افشین

        مهسا خانوم امیوارم نظرت درباره کسانی که در کنار آرامگاه کوروش هست نباشه چون همه مردم سرزمین کوروش اون رو مثل پدرشون دوست دارن و بهش احترام میذارن. بهت پیشنهاد میکنم یک بار از پاسارگاد دیدن کنی

    • حسن

      بعضی ازسخنان ائمه هم نه تنهابه کوروش بلکه همونوبه زرتشتم نسبت دادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ موردی اینچنینی نبوده

    • مریم

      زنده باد کوروش

    • پسر اریایی

      با سلام و دورود...تو که میگی کورش هم فقط یک انسانه فقط یک انسان.ببخشید کدوم یک از شما انسانی با صفات واقعی رو دیدید?کورش همونطور ک اسمش توی کتابای برخی پیامبران الولعزم اومده فردی بسیار عدالت جو و با عدل بوده.همچنین در قران هم ب اسم ذولقرنین اسمش اومده ک برخی دانشمندان بزرگ کورش بزرگ رو پیامبر دونسته اند و این میتونه توضیحی کامل باشه برای اونایی ک فقط میگن 14معصوم یا میگن فقط کورش شما اگ واقعا کورش و پیامبر دوست باشین همچین حرفی نمیزنید من خودم مسلمونم و کورش دوست و باعث افتخارمه توی خوده دین زرتشت ک کورش هم دینش زرتشت بوده همه ایرانیا رو ب امدن منجی عالم بشریت یا همون پیامبر اکرم دعوت کرده.پس اگ وطن دوست و مسلمون واقعی و کورش دوست واقعی هستین ب تخریب دین و تاریخ و افرای مهم تاریخ کشوری نپردازید.حالا دونستن اینکه پیامبر کی بوده کورش کی بوده چه چیزیو عوض میکنه ما مردم ایران عادتمونه ک چیزیو ک با رنج درست کردیم ب راحتی خراب میکنیم ما باید بریم دنبال علم و پیشرفت تا برای وطنمون افتخار افرین باشیم.موفق باشین

    • محمد

      با عرض سلام... در ابتدا باید بگم شخصیت هایی مانند چنگیز خان برای مغولستان... سلطان سلیمان برای ترک ها... عمر برای اعراب به خاطر فتح ایران... توی کشورشون بزرگ و گرامی داشته میشند در صورتی که افرادی خون خوار بوده اند کوروش هم از این قاعده استثناء نیست اون بیش از هفصد جنگ داشته که فقط چهار تا از اونا بدون قتل و غارت نبوده و به کشور های ضعیف همسایه خود به وحشیانه ترین حالت حمله کرده ثروت عظیم هخامنشیان از این طریق بوده... در نکته دوم باید عرض بشه هیچ یک از مفسران قران از صدر اسلام نگفته اند که کوروش همان ذولقرنین هست در استوانه کوروش به صراحت اعلام شده کوروش بت پرست و چند خدا بوده حال چنین شخصی را میتوان پیامبر گفت

      پاسخ ها

      • افشین

        طبق تفسیر المیزان که معتبر ترین تفسیر قرانی در جهان است به صراحت گفته شده که ذوالقرنین همان کوروش بزرگ است و همچنین شهید مطهری نیز در گفته های خود این موضوع را درست دانسته است و متاسفم برای ایرانی هایی که اصلا رنگ و بویی از کوروش تو وجودشون نیست امیدوارم روزی برسه که 7 آبان تمام مردم ایران در پاسارگاد جمع بشن و روز تولد پدر ایران زمین رو جشن بگیرن. راستی سال تحویل نزدیکه و از ایرانی های عزیزم دعوت میکنم لحظه سال تحویل رو کنار آرامگاه کوروش باشن تا جشنی رو به افتخار ایران رقم بزنیم دوستدار شما افشین پاسارگاد

    • افشین

      پیشنهاد میکنم یک بار به پاسارگاد بیاین و خودتون در مورد کوروش قضاوت کنین مخصوصا 7آبان یا لحظه سال تحویل

    • بدون نام

      سلام جناب اقای افشین خان تفسیر المیزان را خوب بخون که علامه نفرموده کوروش است بلکه فقط نقل قول کرده ونظر خود علامه نیست.یاعلی مدد.

    • ژوپین

      مشکل از اونجا شروع شد که کنابخونه های مارو اتیش زدند و واس پیدا کردن تاریخ کشور خودمون مجبور شدیم حرف هر بی اصل و نسبی رو باور کنیم...

      پاسخ ها

      • بهبهانی

        چه فرقی داشت اگر هم آتش نزده بودند بعدش توسط مغول ها نابود می شدند

      • عاطفه

        میگم شما اول ثابت کن 1400 سال پیش کتابخونه داشتیم تا برسیم به اینکه آیا آتیش زدن یا نه؟!

    • احمد

      هرکاری کننین نمیتونین کوروش بزرگ رو کمرنگ یا نابود کنین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله کوروش بزرگه ولی بعضی ها میخوان ازش خدا بسازن و کوروش پرستی را رواج بدند

    • سعید

      مهم آینه که این حرف ها درست است مهم نیست مال کی است

    • مرتضی

      حیف انرژی و کالری که آدم خرج کنه در مورد آقای کوروش بخونه و بخنده.......بایدم به اینجور کسایی خندید...جسدش تو آخرین جنگی که کشته شده پیدا نکردن اما جالب اینجاست که قبر داره شگفتا خخخخخخ....بعد اینکه خودشنم میگن ما میدونیم که 7آبان تولدش نیس اما باز براش جشن تولد میگیرن....خخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به هرحال تاریخ است و تاریخ هم همیشه با حب و بغض نوشه شده

      • سعید

        خب چه ربطی داره اینهمه آدم تو جنگ کشته میشن و برنمیگردن و جسدی ازشون پیدا نمیشه ولی خانواده اون افراد براشون قبر تعیین میکنن حالا چه برسه به یه پادشاه .اینهمه امام و امام زاده داریم که حتی شجره نامه هم ندارن حتی نمیدونیم واقعا مقبره این افراد درسته یا نه اما خلاصه باید مقبره داشته باشن عین کبک سرتو تو برف کردی نمیخواهی بفهمی

    • بهبهانی

      من به عنوان یک ایرانی وطن دوست معتقدم کوروش فرد بزرگی تو تاریخ ایران بوده و باید گرامی داشته بشه ولی برخی افراد که ضد اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند برای پیشبرد اهدافشون و جذب عموم مردم این موضوع رو تو رسانه ها و گوش کرنا کردند که دین اسلام دین متعلق به عرب هاست و ما باید به دین نیاکان خود بازگردیم و برای این کار از یک اسطوره تاریخی استفاده می کنند و از شخصیت بزرگ کوروش استفاده ابزاری می کنند برای القای دیدگاه و اندیشه های ضد اسلامی و سکولار خود به عموم مردم به خصوص جوانان ودر واقع می خواهند نشان بدهند ارزش های ملی گرایانه و ناسیونالیستی ایرانیان با ارزش های اسلام در تضاد است ولی متاسفانه باید عرض کنم که تا حدودی به اهداف پلیدشان رسیده اند

    • بدون نام

      چراشما به خدا شرک میورزیم چه چهارده معصوم چه کوروش غیرخداهستند
      تقدس فقط از آن پروردگارمهربانست چرا تا قل نمی کنید

      پاسخ ها

      • q

        تو ساکت باشی بهتره....

    • صمد

      از این کارتون خیلی خوشم اومد. متاسفانه اکتر ایرانیا بصورت غریزی و از روی عادت دوس دارن از شخصیتها یک بت و یا یک دیکتاتور بسازن و تو این کار اینقدر زیاده روی می کنن که زمانی میاد که دیگه از اون شخصیت و موضوع زده میشن و میفتن دنبال دلایلی برای برگرداندن موضوع. و اینجاست که کار از کار گذشته. مانندش زیاد هست هم درحال حاضر و هم شخصیتهای 1400 و 1500 سال پیش که شدن متل یک بت مقدس و مظهر خدایان

    • میرزا

      شخصیت وبزرگی انسان ها را گذر زمان ثابت می کند، چنانچه شخص یا کسی چیزی در وجود خود نداشته باشد گذشت زمان و تاریخ آن را می نویسد، و چون بزرگان همچنین که دوست داران و حامیانی دارند مسلما دشمنانی نیز دارند، اگر انسان تاریخ را از قلم و زبان نویسندگان مختلف بخواند متوجه حقیقی و یا کذایی آن میشود، خلاصه اگر کورش بزرگ واقعاً بزرگ و کبیر نمی بود این چنین در سراسر جهان از او نام برده نمی شد! حال مگر بزرگی و کبیر بودن یک شخص در گذر تاریخ چه ضرری به دیگران می رساند؟

    • حسین

      مردفقط علی بن ابی طالب ودیگرهیچ

    • زهرا عطایی

      بنده در زندگی فقط خدا را می پرستم و بعد به رسول و اهل بیت ایمان دارم و هرکسی غیر از این ها انسان های خاکستری اند انسان خاکستری چه پادشاه چه گدا همه خوب و بد دارند این واقعیت مسلم بشری است حال پادشاه ایرانی یا انیرانی باشد همه خلق شده از خیر و شر اند و انسان نسبی است نه مطلق .

    • زهرا عطایی

      با سلام بنده قبول دارم کوروش بزرگ و عادل بوده ولی قلبا نمی توانم دوست بدارم به بقیه نظرات احترام می گذارم ولی این پادشاه در قلب ما جایی ندارد خوب بودن با دوست داشتن فرق دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به شدت در قلب من جای داره

    • بدون نام

      خوب همتون نظرخودتونوگفتیدولی فک نکنم هیچکدوتون سوادخوندن نوشتن داشته باشیددادین کسی واستون نوشته اخه چیارباکوروش دارین شما برین دنبال زندگیتون

    • بدون نام

      نسل و آیین ما از کوروش کبیر سرچشمه میگیره. راه کوروش رو ادامه دادن بر ما فارسی زبانان واجب است

    • بدون نام

      تمام دانستنیهای که از کوروش گفته شده یا به جا مانده اثری از بدی یا بی عدالتی وجود نداشته . چه بسا که این همه خوبی ادامه ای نداشته. و الان چه کوروش های که انسان از خود ساخته و چه بی عدالتی ها برای نفع خود میکنند.

    • صادق

      باسلام و تحیت . مقاله بسیار عالی بود متشکرم . آنهایی كه محقق و متخصص هستند خودشان میدانند چگونه صحت و سقم مطالب را بیآبند و آنهایی كه .... (بماند )

    • ناصر

      آخر ای بابا در این قرن 21 میخواهی 25 قرن عقب برگردی. بعد هم دو دستی این کشور به اصطلاح آریایی را مثل هاخامانیشیان بدهی به بیگانگان.

    • علی

      دوستان این توطعه دشمنان هست کی با خراب کردن نام کوروش کبیر بین ما ایرا نیان تفرقه بندازندمتاسفانه عده ای از ما با نام اسلام داریم در بازی یهودی ها غلط میخوریم وکسانی که این سوالات رو مطرح کردن خود به احتمال زیاد خود یهودیان بودند این متن هم متن خوبی بود چون سعی شده بود چیزی کم وزیاد گفته نشود و از استادان بزرگ تاریخ در ان نقل شده بود

    • علی

      دوستان این توطعه دشمنان هست کی با خراب کردن نام کوروش کبیر بین ما ایرا نیان تفرقه بندازندمتاسفانه عده ای از ما با نام اسلام داریم در بازی یهودی ها غلط میخوریم وکسانی که این سوالات رو مطرح کردن خود به احتمال زیاد خود یهودیان بودند این متن هم متن خوبی بود چون سعی شده بود چیزی کم وزیاد گفته نشود و از استادان بزرگ تاریخ در ان نقل شده بود

    • بدون نام

      وای بر شما... نژادپرستان

    • بدون نام

      کوروش کبیر . تو هیچوقت جایگاهت را از دست نخواهی داد . درود بر تو
      لطفا این چند نویسی ها رو تمام کنید . وای به حال اون روز که مردم ناراحت شوند

    • یه ایرانی

      اینو همه میدونیم که کورش کیه همه میدونیم که نزاد های دیگه به کورش احترام میزارن به جوز یه نزادکه نمیگم حتی یهودیان هم به کورش بالاترن احترامو میزارن کورش پادشاه نیمی از جهان بود

    • بدون نام

      بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم زنده باد کوروش کبیر شاه شاهان اسطوره ایران زمین

    • 7 ابان ابانی ام

      خانومی که این چرندیات رو نوشتی
      یعنی تو از گزنفون و هرودوت و دانشمندان ایرانی یونانی بیشتر حالیته.
      ببینم تو که این چرت وپرت هار رو نوشتی میدونی زندگینامه کوروش چطور بود خوب به ما هم بگو یاد بگیریم
      حتما میخوای بگی ۷ ابان و منشور حقوق بشر هم افسانه است.
      مگه اینکه از روی ناش من و هموطنام رد بشی تا تاریخ مون رو به یغما ببری.
      تا جوان ایرانی خون در رگ دارد خونش را فدای راه کوروش و ایران میکند.
      تا خون در رگ ماست/ایران وطن ماست

    • علی

      سلام به مردم ایران زمین
      و سلام و درود به کوروش کبیر

    • امید

      سلام ب همه دوستان. متاسفانه جدیدا تو کشور داره یه جریاناتی رخ میده ک ب صلاح هیچکدوممون نیست . مشکل ما اینه ک داریم کوروش و امام علی و ائمه رو مقابل هم قرار میدیم.درصورتی ک باید امام علی رو با عمر بن خطاب و عثمان و معاویه و ابوبکر مقایسه کنیم و بگیم ک شیعه و امام علی حق بوده و کوروش کبیر رو با امپراطوران ظالم روم و یونان و چین مقایسه کنیم میایم مقابل هم قرارشون میدیم ب جای ایکنه بگیم کشور ایران تمدن داره و به تاریخمون افتخار کنیم و بگیم از امریکا و انگلیس ک دم ازحقوق بشر میزنن برتریم و بگیم ک شیعه از دین یهود و سنی و مسیحی بالاتره میاییم کوروش و امام علی رو مقابل هم قرار میدیم و باعث جبهه سازی تو@کشورمون میشیم.چیزی ک هویت و اصالتمون رو مقابل اعتقاداتمون قرار میده و نتیجه ای جز نابودی و خونریزی تو کشور نداره.برنامه ای سازماندهی شده توسط دشمنای کشور عزیزمون ایران مثل امریکا و عربستان و اسراییل ک تعصب تاریخمون رو مقابل تعصب دین پاکمون شیعه قرار میدن . ما باید بجای جبهه سازی به کوروش و امام علی افتخار کنیم. افتخارکنیم ک بی هویت نیستیم افتخار کنیم ک امام علی رو داریم افتخار کنیم ک شیعه هستیم افتخار کنیم ک کوروش کبیر رو داریم نه اینکه برادرهای خودمون رو مقابل هم قراربدیم و بزاریم دشمنان ایران و تشیع سواستفاده کنن.ما کی میخاهیم این چیزارو بدونیم کی میخاهیم روشن باشیم دراین زمینه ها. کی میخاهیم تیرهای دشمن رو ببینیم!!!!!!!!! زنده باد تشیع زنده باد کوروش کبیر زنده باد خامنه ای زنده باد ایران!!!!!!!!!

    • arshia

      درود بر کوروش کبیر

    • سید

      امان از جهل... امان از نژادپرستی... جعل تاریخ میکنید بعد میگید چه اشکال داره؟؟؟؟ کم مونده بگید کوروش وصیت کرده بود در بازی با آرژانتین حواستون به مسی باشه!!!!!!
      دست بردارید از تعصب و ویران کردن تاریخ!!!
      گذشته گذشت بگید الان چی دارید؟؟؟ سرتون رو کردید زیر برف همش دلتون به گذشته خوشه.هر چیزی حدی داره

    • دیاکو

      تقریبا تمام کسانی که القاب بزرگ و کبیر و ... برایشان ساخته اند ، دیکتاورها و فریب کارانی بزرگ بوده اند : کورش ، داریوش ، رضا شاه ، نمرود ، چنگیز خان ، کاترین و ... .

    • مغز متفکر

      کوروش هرچی بود حداقل کشورشو ساخت،شما به جایی اینکه۷آبان بلندشید برید سرقبرش،برید یه فکر به حال مملکتمون بکنید،کوروش واقعی اون جوانایی بودن که رفتن هشت سال جلو دشمن جنگیدن...

    • محمدجواد

      کوروش کبیر ادم بزرگی بوده و شاید هم منجی حق تعالی چون نامش در تاریخ موندگار شده و به خوبی از اون یاد میشه اما این سخنان مال کوروش نیس چون یک کتیبه از کوروش مونده که هنوز نتونستن ترجمه کنن و چیز هایی ام که ترجمه کردن ربطی به این سخنان ندارد و کسانی که خیلی سخنان زیبا دوس دارن بزارید سرشون گرم باشه

    • ارسن

      lی سوال:از کسی ک وجود خارجی نداره چطور حمایت یا بر ضدش حرف میزنید؟

      پاسخ ها

      • IRAN

        درود. یه چیزی به اونایی که میگن هرچی بودید بودید الان چی هستید بگم:اخه شغال به اونا افتخار نکنیم به کی افتخار کنیم و الگو بگیریم کی از کوروش بزرگ بهتر که با تمام ثروت و قدرتش ظلمی نکرد و گناهی مرتکب نشد . حالا سوال ایجاد میشه که اگر قراره به این افراد افتخار نکنیم به کی افتخار کنیم به تویه شغالی که تاریخ خودتو پس میزنی به تویی که برای یه کیک و ساندیس ایران و وطنت رو میفروشی ؟ بعدشم باید در نظر بگیریم که هرکی دم از خوبی و دوستی زد نیت درستی نداره. این خانوم خودشو مخلص و خوب و موافق نشون میده تا باور های ما درباره یکتا بودن خوبی و عدالت کوروش در زمان خودش تا به امروز عوض کنه یا از بین ببره!حواستون به ادمای اطرافتان باشد که انسان هایی اشغالی که همه چیزشان را به ساندیس و کیک میفروشن رویتان تاثیر نگذارند درود بر ایران و ایرانی

      • IRAN

        . این خانوم خودشو مخلص و خوب و موافق نشون میده تا باور های ما درباره یکتا بودن خوبی و عدالت کوروش در زمان خودش تا به امروز عوض کنه یا از بین ببره!حواستون به ادمای اطرافتان باشد که انسان هایی اشغالی که همه چیزشان را به ساندیس و کیک میفروشن رویتان تاثیر نگذارند درود بر ایران و ایرانی

      • IRAN

        شما اگه قران رو قبول داری و افسانه نیست برو سوره کهف ایه 83 تا98رو بخون

    • پرسپولیس پرسپولیسی

      عزیزمن اینی که میگی قبرکورش است بیابروچندتاازتاریخ های قدیم رابخوان تابدونی این قبرمتعلق به کیست?این متعلق به دویاسه نظریه است اول میگن قبرمادرحضرت سلیمان دوم میگن قبرمادریکی ازمادران فرماندهان قدیم که اسم آن فرمانده سلیمان است وسوم میگن قبردختریکی ازپادشان یهودکه اسمی ازآن برده نشده که بعداگفته شده اسمش اتوسااست به هرحال کوش رااین همه مقدس وبزرگ نکنیدیکی بودمثل رضاخان وپادشاه قاجار,,ونه بزرگترچون فقط دنبال خون وخون ریزی بودودرروزکشته شدنش همه نوکران وکنیزان دربارراباکشته شدنش خفه کردن وکشتن تادراون دنیابهاش باشن ببینیدچقدرکوته فکروپلیدبودن پس خواهشن الکی وبدون مطالعه چیزی راباورنکنیم ونبایدعقلمان درگوشمان باشدبایداندیشه خوب مطالعه کردن داشته باشیم

      پاسخ ها

      • سعید

        چرت و پرت نگو سلیمان تو ایران چیکار میکنه ،نکنه فکر میکنی. مادر سلیمان چندهزار کیلومتر با پای پیاده اومده ایران شایدم با هواپیما اومده شماها هرچی داستانه قبول دارید اونوقت واقعیت رو قبول ندارید

    • خشایار

      از جنایات هخامنشی ها که توسط همین نویسنده ها نوشته شده هم مینوشتید. شاهان هخامنشی زورگو و مستبد و خونخوار بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج