۱۵۱۵۲۳
۱ نظر
۵۷۷۸
۱ نظر
۵۷۷۸
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

از بازار خرید و فروش شاسی‌بلندهای کوچک یا همان کراس اوورها، باید به عنوان پرفروش‌ترین بازار میان خودروهای شاسی‌بلند نام برد. کلاسی که در ایران تنوع قابل قبولی دارد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند
مجله تخت گاز:

سوزوکی گرند ویتارا (با موتور 2400)

از بازار خرید و فروش شاسی‌بلندهای کوچک یا همان کراس اوورها، باید به عنوان پرفروش‌ترین بازار میان خودروهای شاسی‌بلند نام برد. کلاسی که در ایران با خودروهایی نظیر کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، نیسان قشقایی و سوزوکی گرندویتارا شناخته می‌شود و تنوع قابل قبولی دارد.

در‌ این میان، سوزوکی گرندویتارا را باید به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و به اصطلاح، عامه‌پسندترین اعضای‌ این کلاس در ایران برشمرد. سوزوکی گرند ویتارا هم‌زمان در کشورهای ژاپن، آمریکا، ‌اندونزی و اسپانیا تولید می‌شود.‌ این خودرو در ژاپن با نام اسکودو و در آمریکای شمالی با نام ساید کیک شناخته می‌شود.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

این مدل از ویتارا، در واقع نسل سوم‌ این شاسی‌بلند محبوب است که حضور آن در ایران، در سال ۸۶ و با واردات مدل‌های ۲لیتری آغاز شد. از سال ۸۸ نیز، ایران خودرو که تا پیش از‌ این ویتارا را به صورت ساخته شده وارد می‌کرد، مونتاژ آن را در کشور اغاز کرد. در سال ۲۰۰۸ نمونه فیس لیفت شده ویتارا از سوی سازنده معرفی شد، این خودرو در نمای ظاهری تغییر چندانی به خود ندیده بود، اما مهم‌ترین تغییر آن، استفاده از موتور ۲.۴لیتری با کد j۲۴B به جای پیشرانه نسبتا ضعیف ۲لیتری بود. در سال ۸۹ تولید مدل ۲لیتری در کشور متوقف و نمونه ۲.۴لیتری جایگزین شد. از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری مدل جدید، می‌توان به گرافیک متحول شده چراغ‌های جلو و راهنمای روی آینه‌های جانبی اشاره کرد.

طراحی گرند ویتارا در کل ساده و هماهنگ است، اما رنگ و لعاب و زرق وبرق رقبای کره‌ای‌‌ها را ندارد.‌ این مساله در بحث طراحی اتاق و فهرست آپشن‌ها نیز خود را نشان می‌دهد، و‌ اینجاست که دلیل تفاوت قیمت چند ده میلیونی میان گرند ویتارا و رقبای کره‌ای، بیشتر خود را نشان می‌دهد. ویتارا ۲.۴لیتری در دو سطح تجهیزات ۵ و ۸ عرضه می‌شود. در میان فهرست آپشن ها، جای خالی سانروف بسیار احساس می‌شود. اما بحث فنی جایی است که ویتارا می‌تواند برای کره‌ای‌ها دردسرساز شود. مدل ۲.۴لیتری با دو گیرباکس ۵سرعته دستی و ۴سرعته اتوماتیک در کشور عرضه می‌شود. مهم‌ترین نقطه قوت ویتارا، قابلیت تنظیم حالت‌های انتقال قدرت گیرباکس کمکی، در سه برنامه مختلف است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

که رقبای کره‌ای از نبود دنده سنگین در مقابل ویتارا رنج می‌برند و همیشه در حالت چهار چرخ متحرک حرکت نمی‌کنند. از دیگر نکات جالب ویتارا، می‌توان به کلید at power اشاره کرد که با فشردن آن، گشتاور و دور موتور در دنده‌های مختلف بالا می‌رود. اما با توجه به ارتفاع کم از سطح زمین و سیستم فنربندی، از‌ این کراس اوور ۱۷۰ اسب بخاری، نمی‌توان انتظار قابلیت مناسب آفرود و پیمودن مسیرهای بسیارناهموار را داشت.‌ این در حالی است که در مسیرهای هموار و جاده‌ای، ویتارا خودروی پرشتابی نشان می‌دهد.

سیستم تعلیق‌ این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است، سیستم تعلیق ویتارا چندان نرم عمل نمی‌کند و برخی ضربات را به داخل کابین منتقل می‌کند. هم‌چنین صداهای اضافی داخل کابین، از دیگر نکات منفی ویتارا به شمار می‌آیند. از دیگر نقاط قوت ویتارا نسبت به رقبای وارداتی‌اش، می‌توان به ارزان‌تر بودن و در دسترس بودن لوازم جانبی اش اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی

سواری گرند ویتارا با هر موتوری، هیچ گاه حس شاسی بلند سواری به شما نخواهد داد

رقبای داخلی و خارجی

Nissan Qashqai

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

New Actyon

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

HyundaI IX۳۵

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

پیشنهاد نهایی

سوزوکی ویتارا با قیمتی پایین تر از رقبایی نظیر اسپرتیج و توسان ، از دایره وسیع تر خریداران برخوردار است. همچنین با توجه به مونتاژ آن در داخل کشور، وضعیت بهتری در زمینه خدمات پس از فروش و قیمت لوازم جانبی دارد، اما طراحی ظاهری و فهرست امکانات آن یک سر و گردن از کره ای ها پایین تر است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

هیوندای سانتافه ix۴۵

بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید‌ این شاسی‌بلند مطرح معرفی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه به ایرانراه یافت.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

هیوندای، سانتافه جدید را در دو گونه اسپرت و معمولی تولید می‌کند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است، سانتافه‌های وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه است. ولی فاصله محورها در مدل معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و می‌توان آن را جایگزین هیوندای وراکروز برشمرد. البته از واردات‌ این مدل به ایران خبری نیست و با توجه به‌ اینکه در امریکا تولید می‌شود، ورودش به ایران بعید به نظر می‌رسد.

طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و شیکتر و با صلابت تر از قبل نشان می‌دهد. اگر به‌ این خودرو دقت کنید متوجه شباهت‌هایی با برادر کوچکترش یعنی ix۳۵ خواهید شد.

به پیروی از طراحی ظاهری، طراحی کابین هم در‌ این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل سوناتا و گرنجور را دنبال می‌کند. تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول جلو گیج کننده است، اما ارگونومی‌ مناسب کابین، دسترسی به همه آنها را آسان ساخته است.

کیفیت قطعات کابین به مراتب بالاتر از نسل قبلی است و تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در‌ این زمینه، قابل ستایش است. برای پوشش صندلی‌ها و روکش فرمان چرم طبیعی قابل سفارش است، هم‌چنین با پرداخت مبلغی بیستر صندلی‌های ردیف عقب هم مجهز به گرمکن می‌شوند. نمایشگر ۴.۳ اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی برخوردار است و نمونه ۸اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای‌ این مدل قابل سفارش است. هم‌چنین سفارش سقف پاناروما زیبایی کابین را دو چندان می‌کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

در راستای سیاست جدید خودرو سازان کره‌ای، که کاهش حجم موتور و قدرت تولیدی بیشتر اساس آن است، برای سانتافه اسپرت دو نوع موتور ۴سیلندر به حجم‌های ۲.۴ لیتر و ۲لیتر عرضه شده است. نمونه‌های وارد شده به ایران از پیشرانه ۲.۴ لیتری بهره می‌برند، این پیشرانه قادر است ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدی توسط جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

سواری سانتافه در مسیرهای شهری کاملا نرم و راحت و بی‌صداست. البته در شتاب‌گیری‌ها سیستم فنربندی نمی‌تواند به خوبی خودرو را تعلیق کند و تکان‌های کابین زیاد می‌شود. هم‌چنین برای تسلط بیشتر روی خودرو، فرمان در سه حالت راحت، معمولی و اسپرت تنظیم می‌شود. به لطف وجود سیستم HAC و DBC، بالا رفتن و پایین آمدن از شیب‌ها با راحتی بیشتری همراه است. هم‌چنین وجود سامانه‌های ESC و VSM و ATCC، در پیچ‌های تند، به راننده اعتماد به نفس می‌دهد. قابلیت آفرود سانتافه جدید در سطح متوسطی قرار دارد و از نظر سواری و قابلیت‌های حرکتی، بیشتر با خودروهای شهری مطابقت دارد تا شاسی‌بلندهای آفرودی.

مهم‌ترین ویژگی

بازار متنوع و خوب خرید و فروش، هم در نمونه های صفر و هم کارکرده

رقبای داخلی و خارجی

Ssangyong Kyron

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Toyota Rav۴

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Kia Sorento

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

پیشنهاد نهایی

این روزها سانتافه جدید به واسطه طراحی جذابش، باعث کمرنگ شدن رقیب دیرینه اش، کیا سورنتو شده است.سانتافه از نظر کیفیت سواری،فضای کابین و حتی قابلیت طی کردن مسیرهای سنگلاخی،خودرویی مناسب برای خانواده های ۵نفره است. طیف متنوع آپشن های نصب شده روی سانتافه جدید،‌به شما قدرت خرید با هر بودجه ای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون را می دهد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

تویوتا لندکروزر ۲۰۱۳

تویوتا لندکروزر در تمام دنیا، به عنوان نماد شاسی‌بلندها و خودروهای بیابانی به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۲ تویوتا به منظور به‌روزرسانی ظاهر لندکروزر، طراحی‌ این شاسی‌بلند غول پیکر را دستخوش تغییراتی کرد، که‌ این تغییرات جزیی به زیباتر و لوکس‌تر شدن ظاهر لندکروزر کمک شایانی کرده‌اند. گرافیک داخلی چراغ‌های جلو وعقب تغییر کرده است و استفاده از لامپ‌های LED در آنها تاثیر به سزایی روی ظاهر خودرو گذاشته است. جلوپنجره در مدل جدید جای خود را به نمونه تماما استیل داده است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

هم‌چنین زه کرومی ‌اضافه شده روی درب‌های جانبی و سپر جدید جلو با مه شکن‌های مربعی شکل، از دیگر تغییرات اعمال شده در مدل فیس‌لیفت محسوب می‌شوند. شایان ذکر است، لندکروزر در دو مدل سپر بلند و سپر کوتاه در کشور عرضه می‌شود، که نمونه سپر بلند از محبوبیت بیشتر و ظاهر اسپرت‌تری برخوردار است.

به لطف ابعاد بزرگ بدنه فضای داخلی بسیار جادار و بزرگ است و هفت نفر به راحتی در آن جای می‌گیرند. صندلی‌های جلو قالب مناسبی دارند، اما نرمی ‌فنرها باعث شده تا بعضی مواقع بدن روی آنها سر بخورد که‌ این مساله در صندلی‌های عقب پررنگ تر است. کیفیت قطعات داخل کابین در سطح یک SUV ۳۰۰ میلیونی نیست. روکش صندلی‌ها در مدل GXR استاندارد پارچه‌ای است و‌ این موضوع در‌ این بازه قیمتی کمی‌ عجیب به نظر می‌رسد. البته صندلی‌های چرمی‌ با قابلیت تنظیم برقی با پرداخت مبلغی بیشتر برای آن قابل سفارش است. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و از فضای مناسب پا و سر بهره می‌برند. طراحی کابین ساده است و شاید تنها قسمت هیجان انگیز کابین، کنسول جلو و صفحه کیلومتر شمار باشد.

لندکروز همچون اکثر مدل‌های تویوتا در مقایسه با رقبا از فهرست امکانات محدود رنج می‌برد. به طوری که حتی صندلی‌های برقی در مدل استاندارد آن دیده نمی‌شوند و تهویه مطبوع به صورت دستی برای ردیف عقب قابل تنظیم است. البته برای مدل GXR plus سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی‌ با قابلیت تنظیم برقی، مانیتور برای صندلی‌های ردیف عقب و سنسور پارک عقب به لیست امکانات مدل معمولی اضافه می‌شوند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

سواری عالی لندکروزر باعث می‌شود کم و کاستی‌های آن را فراموش کنید و به شدت به آن علاقه‌مند شوید. وزن زیاد باعث شده سواری لندکروزر بسیار نرم باشد و ناهمواری‌های مسیر کمتر داخل کابین احساس شود. ولی ابعاد بزرگ بدنه و نرمی ‌کمک فنرها از آن یک SUV با هندلینگ نسبتا پایین ساخته است. به گونه‌ای که وقتی با سرعت بالا وارد پیچ‌های تند می‌شوید، کمی ‌نامتعادل نشان می‌دهد.

هم‌چنین موتور ۶سیلندر ۴۰۰۰سی سی در مدل GXR با قدرت ۲۴۰اسب بخار باعث شده تا لندکروزر به هیچ عنوان SUV چالاکی نباشد، پس فکر کورس گذاشتن با سایر خودروها را از ذهنتان بیرون کنید. اما تقویت ترمزها در‌ این مدل، توقف خودرو را با اطمینان بیشتری همراه ساخته است. برگ برنده‌ این خودرو قابلیت آفرود عالی آن است، که باعث می‌شود در بیابان کمتر خودرویی بتواند پا به پایش حرکت کند و از‌ این نظر زبان زد است. لندکروزر ۲۰۱۲ از امکانات آفرودی زیادی برخوردار است، اما نمونه‌های وارد شده به کشور از سامانه KDSS یا سیستم تعلیق جنبشی بی‌بهره هستند.

از طرفی ابعاد بزرگ و مصرف سوخت بالای آن چندان مناسب مسیرهای شهری نیست. هم‌چنین قیمت گزاف حدود ۴۰۰ میلیون تومانی به یکی دیگر از مشکلات لندکروز تبدیل شده است و دایره مخاطبانش را محدودتر کرده است. مدل ۲۰۱۲ فقط در نمونه GXR وارد کشور می‌شود و جای خالی مدل VXR با موتور ۸سیلندر و فهرست امکانات کامل‌تر احساس می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی

لندکروزر جسور و شجاع است و کاملا این حس را به شما هم منتقل می کند.

رقبای داخلی و خارجی

Toyota Fortuner

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Rexton W

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Kia Sorento

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

پیشنهاد نهایی

لندکروزر برای عاشقان سفر و آفرود طراحی شده است و از آن می توان به عنوان یک شاسی بلند لوکس و شکیل هم استفاده کرد.اما توجه داشته باشید ابعاد بزرگ آن و مصرف سوخت بالا چندان مناسب شهرهای شلوغ نیست و فهرست امکانات رفاهی لندکروزر،افرادی که به دنبال آپشن های متنوع و هیجان انگیز هستند را ناامید می کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

ب ام و X۶ - مدل ۲۰۱۴ فیس لیفت

سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و دنیا را با مفهوم جدید شاسی‌بلند کوپه آشنا کرد و دیری نپایید که X۶ به واسطه ظاهر زیبا و جذابش به یکی از محبوب ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و تبدیل شد. در طراحی ب‌ام‌و X۶، از آناتومی ‌بدن کرگدن الهام گرفته شده است. گلگیرهای ورم کرده و بدنه عضلانی، به همراه چراغ‌های عبوس جلو، از X۶ یک شاسی‌بلند با صلابت و جذاب ساخته‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

فرم خاص قسمت عقب و شیب سقف نقطه تمایز X۶ با سایر شاسی‌بلندهاست، که البته مورد پسند هر سلیقه‌ای نیست. نمونه فیس لیفت شده X۶ مدتی است که وارد کشور شده و ظاهر آن دستخوش تغییرات‌ اندکی شده است. از جمله تغییرات‌ این مدل می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و طراحی جدید سپر جلو اشاره کرد، که روی ظاهر خودرو تاثیر بسزایی گذاشته‌اند.

فضای کابین X۶ مانند نمای بیرونی آن زیبا و جذاب است و شباهت زیادی با سایر محصولات ب‌ام‌و دارد. استفاده از سیستم انحصاری idrive در‌ این مدل، باعث شده تا از شلوغی کنسول جلو خبری نباشد. هم‌چنین کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و استفاده از قطعات آلومینیومی‌ در جای جای کابین، جلوه اسپرت کابین را دوچندان کرده است.

سرنشینان صندلی‌های جلو از نظر فضا و راحتی مشکلی احساس نمی‌کنند، اما فرم خاص طراحی عقب خودرو و شیب زیاد سقف، به فضای سر‌ این قسمت لطمه زده است. ردیف عقب مدل‌های ۶سیلندر موجود در کشور به علت و جود کنسول وسط ۲ نفره است، اما با حذف کنسول از ردیف عقب که در برخی مدل‌های ۸سیلندر دیده می‌شود، سه نفر در‌ این قسمت جای می‌گیرند. که البته به علت محدودیت فضا نفر سوم دچار مشکل می‌شود و سر سرنشینان قدبلند با سقف سایدگی‌ ایجاد می‌کند.

فهرست بلند بالای آپشن‌ها و هم‌چنین ارتقا سطح تجهیزات در مدل فیس لیفت باعث می‌شود تا کمبود فضای کابین را فراموش کنید. از نظر سطح تجهیزات، X۶ فیس لیفت با ب‌ام‌و سری۵ مقایسه می‌شود.

از امکانات جالب توجه X۶ می‌توان به سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، سیستم ناوبری حرفه‌ای با نقشه ۳بعدی و صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد. البته کمبود امکاناتی همچون ماساژور صندلی‌ها در X۶ به چشم می‌خورد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

هنگام سواری با X۶ باید از قابلیت آفرود آن صرف نظر کنید، اما فراموش نکنید با یکی از اسپرت ترین و قوی ترین شاسی‌بلندهای بازار رو برو هستید. تعلیق X۶ هم‌چون خودروهای اسپرت خشک طراحی شده و تکان‌های مسیر کاملا داخل کابین قابل لمس است. البته سیستم تنظیم ارتفاع خودکار تا حدودی X۶ را با مسیرهای مختلف تطبیق می‌دهد. نقطه قوت X۶ در قلب تپنده ۸سیلندرش نهفته است. قدرت موتور ۴۰۷اسب بخاری، شتاب حدود ۵ ثانیه‌ای و جعبه دنده ۸سرعته استپ ترونیک هوشمند در کنار فرمانی تیز و دقیق و هندلینگ عالی، همه چیز را برای یک رانندگی اسپرت و هیجان انگیز مهیا ساخته‌اند.

هم‌چنین هماهنگی و عملکرد جعبه دنده نیز در‌ این میان بی‌نظیر است و قابلیت تعویض دنده‌ها با شیفترهای پشت فرمان، هیجان رانندگی را دو چندان کرده است. از‌ این رو X۶ می‌تواند از پس بعضی از کوپه‌های اسپرت پر ادعا هم براید و یکی از پرشتاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار لقب بگیرد. مصرف سوخت X۶ با توجه به مشخصات موتوری‌اش، منطقی به نظر می‌رسد. البته دید محدود عقب راننده را دچار مشکل می‌سازد که سنسورهای عقب و سیستم کمکی پارک، تا حدودی‌ این مشکل را مرتفع کرده‌اند.

رقبای داخلی و خارجی

Porsche Cayenne

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Benz GL

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

Lexus RX۳۵۰

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

مهم‌ترین ویژگی

علی رغم موتور پر قدرتی که X۶ دارد، هنوز هم در قابلیت های آفرود ضعف دارد.

پیشنهاد نهایی

خیلی ها X۶ را خودروی بلاتکلیفی می دانند، نه قابلیت آفرودی یک شاسی بلند را دارد، نه ارتفاع و فرم بدنه یک خودروی عادی را دارد. تنها دو نکته خریداران با این بودجه را به سمت X۶ جذب می کند. اول طراحی ظاهری فوق العاده اش و دیگری هم قابلیت های فنی خیره کننده، که از این جهت بی شباهت به کوپه های اسپرت ب ام و نیست.

با خرید X۶ بسیار در خیابان ها جلب توجه خواهید کرد و می توانید پوست اکثر شاسی بلند های بازار را در اتوبان ها بکنید، اما در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار آفرودی، باید از سر راه شاسی بلندهای بسیار ارزان تر نظیر پرادو و یا کیا سورنتو کنار بروید!

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سوگل حسن زاده

      خیلی خوب بود و قیمت خیلی ارزان بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج