۱۵۲۸۷۹
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

نظر زیباکلام درباره درباره مثال آبگوشت ترکان

صادق زیباکلام در پی اظهارات اخیر مهندس اکبر ترکان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی نوشت.

خبرآنلاین: صادق زیباکلام در پی اظهارات اخیر مهندس اکبر ترکان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جناب آقای مهندس اکبر ترکان

مشاور محترم رئیس‌جمهور

با سلام و تحیات باستحضار می‌رساند که ظرف یک هفته گذشته جنابعالی بواسطه بیان اینکه «ما فقط در خورش قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش صرفا می‌توانیم در عرصه بین‌المللی رقابت نماییم» مورد انتقادات گسترده، استهزاء و انواع حملات قرار گرفته‌اید. در برخی اخبار شنیدم که جنابعالی به‌واسطه کاستن از حجم آن حملات، در مقام «توضیح» برآمده‌اید.

نمی‌دانم صحت این خبر چه میزان است اما خواستم به عرض برسانم که اتفاقا شما کاملا درست گفته‌اید. هم بواسطه قیمت تمام‌شده تولید در ایران (که به‌مراتب از بسیاری از کشورهای همردیفمان همچون ترکیه، هند، کره، چین، مالزی و ... بیشتر است) و هم به‌واسطه کیفیت پایین بسیاری از کالاهای ساخت داخل، ما نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی رقابت نماییم.

در حالیکه هم قیمت انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر به‌مراتب پایین‌تر است و هم دستمزدها. معذلک کدام تولید ساخت ایران می‌تواند چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ کیفیت با مشابه ترک، مالزی یا حتی چین رقابت نماید؟ بماند تولیدات ساخت اروپا و آمریکا. فی‌الواقع تنها عاملی که باعث سر پا ماندن صنایع ما می‌شود انحصار و انحصار و باز هم انحصار دولتی است، یعنی جلوگیری از واردات کالاهای مشابه خارجی.

به مجرد واردات هر نوع کالایی فریاد تولیدکنندگان داخلی بلند می‌شود که چرا دولت جلوی واردات را نمی‌گیرد. علیرغم آنکه واردکنندگان مالیات بالایی هم می‌پردازند معذلک باز هم تولیدات داخلی نمی‌توانند با مشابه خارجی رقابت نمایند. این تازه در شرایطی است که ما هنوز به "سازمان تجارت جهانی" نپیوسته‌ایم.

جناب ترکان، آنچه بسیاری از کسانی که به جنابعالی یورش آورده‌اند نمی‌دانند آن است که زمانی که سرانجام ما به این سازمان بپیوندیم (فی‌الواقع ما چندین سال است که درخواست عضویت داده‌ایم اما تا کنون با عضویتمان موافقت نشده)، دیگر حق نخواهیم داشت مطابق مقررات تجارت جهانی جلوی واردات کالا به کشورمان را بگیریم.

اگر تولیدات داخل بر همین سیاق حمایت دولت به حیاتشان ادامه دهند، هیچکدامشان از پتروشیمی، آهن و فولاد، آلومینیوم و مس گرفته تا خودرو، پارچه، لاستیک و پلاستیک تا ... قادر نخواهند بود با مشابه خارجی چه از نظر قیمت و چه از لحاظ کیفیت رقابت نموده و عملا بخش اعظم صنایع فعلی کشور تعطیل خواهند شد. دعا کنیم آمریکا و سایر مخالفین پیوستن ایران به «سازمان تجارت جهانی» همچنان به مخالفتشان ادامه دهند.

تولیدات گران، فاقد استانداردهای بین المللی و با کیفیت نازل ساخت داخل فقط در پرتو حمایت گرمخانه بدون رقابت جهانی است که قادرند با اجحاف گسترده به حقوق مصرف‌کننده ایرانی که از هیچ حق انتخابی برخوردار نیست به حیات «دوپینگی»شان ادامه دهند.

جنابعالی خیلی خوشبین هستید و می‌فرمایید در «خورش قرمه سبزی و آبگوشت بزباش فقط قادر به رقابت هستیم.» نمی‌دانم آخرین بار که به قصابی تشریف بردید کی بود. ظاهرا می‌بایستی خیلی وقت‌ها پیش بوده باشد. جناب ترکان، با قیمتی که گوشت در ایران پیدا کرده بنده تردید جدی دارم که حتی در آن دو حوزه هم با قرمه سبزی و بزباش ترک یا چینی بتوانیم رقابت نماییم.

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

بیست و چهارم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و نود و سه»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      هم صحبت اقاي تركان كاملا درست و بجا و واقعي بود و هم توضيحات اقاي زيبا كلام در تائيد واقعياتي كه همه ميدانيم و نميدانم چرا قادر به قبولشان نيستيم !

    • شهرام

      دو کلمه حرف حساب

    • داداریان

      البته آقای زیبا کلام فزاموش کردند که توضیح دهند نقش آقای ترکان و حزب کارگزاران در نتیجه تولید واقتصاد کشور چیست؟
      حزب و افرادی که بیشترین زمان با اختیار کامل فرمان هدایت اقتصاد را بر عهده داشتند.

    • بدون نام

      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج