جاباما
۱۵۳۷۸۷
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

کدام روحانی در ختم پاشایی به منبر رفت؟

حجت الاسلام شهاب مرادی که معمولاً برای مراسم ختم به منبر نمی رود و تنها در موارد محدودی مانند چهلم قربانیان زلزله بم یا درگذشت مرحوم خسرو شکیبایی سخنران آیین ختم بوده است، در این مراسم به منبر رفت.

عصر ایران: مراسم ختم مرحوم مرتضی پاشایی در حالی در مسجد امیرالمومنین تهران برگزار شد که انبوه جمعیت برای تسلیت گویی به خانواده وی در این مسجد گردهم آمده بودند.

حجت الاسلام شهاب مرادی که معمولاً برای مراسم ختم به منبر نمی رود و تنها در موارد محدودی مانند چهلم قربانیان زلزله بم یا درگذشت مرحوم خسرو شکیبایی سخنران آیین ختم بوده است، در این مراسم به منبر رفت.

مرادی موضوع سخنرانی خود را به بحث مغفول "مهربانی" در جامعه ما اختصاص داد و راز محبوبیت مرحوم مرتضی پاشایی را مربوط به این موضوع دانست.

وی با اشاره به این که مهربانی یکی از بهترین دارایی هایی است که می توانیم داشته باشیم گفت که مردم ما بسیار خوب مهربانی را متوجه می شوند و وقتی دیدند که مرتضی با آن که بیمار بود، مهربانانه برای آنها می خواند، قدردانش شدند و دیدیم که چقدر نسبت به او ادای احترام کردند.

خطیب مراسم یادبود مرتضی پاشایی با اشاره به این که هنگام درگذشت هنرمندان دیگری مانند مرحوم لطفی، مشکاتیان، بهبهانی این همه جمعیت ابراز احساسات نکردند گفت: مرتضی یک ویژگی هم داشت که از چشم مردم دور نماند و آن راست قامتی اش بود که در برابر بیماری سرطان قد خم نکرد و تا آخرین لحظه با بیماری جنگید. مردم انسان های مقاوم را دوست دارند کما این که جانبازانی که برای دین و میهن جنگیده اند و اکنون دهها سال است که درگیر جانبازی شان هستند را دوست دارند.

وی تاکید کرد که این دوست داشتن ها ، ناشی از مهربانی است و نه ترحم چون در ترحم ، مهربانی با تحقیر همراه می شود در حالی که آنچه در مورد مرتضی شاهدش بودیم ، مهربانی آمیخته با تحسین بود.

حجه الاسلام مرادی در عین حال مهربانی را ارزشی دینی دانست و گفت: در احکام زراعت آمده است که مستحب است بعد از برداشت محصول، حداقل تا سه روز بقایا و ته مانده های آن را جمع آوری نکنند تا حیوانات و پرندگان نیز بتوانند از آن استفاده کنند. چنین دینی که به مهربانی با حیوانات توصیه می کند، حتماً برای مهربانی با انسان ها ارزش بیشتری قائل است و بدان توصیه های مؤکدتری می کند.

مرادی با اشاره به این که در مراسم ختم معمولاً سوره "الرحمن" قرائت می شود گفت: نام این سوره نیز به معنای "مهربان" است که این نامگذاری نشان دهنده جایگاه مهربانی در دین مبین اسلام است.

وی در پایان با یادآوری این که قرار بود مرتضی به کربلا برود و حتی ویزایش نیز صادر شده بود ولی به دلیل بیماری نتوانست به عتبات مشرف شود، به جای روضه خوانی، نوای " بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا..." را خواند که با همخوانی جمعیت همراه شد و مراسم سخنرانی با پیوستن مرادی به جمع حاضران که با استقبال آنها مواجه شد، به پایان رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقاي مرادي عاليه

    • تحصيلي

      با سلام
      با تشكر از شما كه مطالب را به اين خوبي تشريح كرديد اينقدر روان بود كه من احساس كردم خودم در مسجد هستم . خداروشكر كه آبرومندانه بود و گزارش درگيري نداشت . با تقديم احترام

    • مریم

      آقای مرادی رو دوست دارم
      میشه گفت روحانیون متفاوت رو دوست دارم!
      گزارش شما هم خیلی خوب بود. سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج