جاباما
۱۵۶۸۹۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

جنتی: باید مراقب برخی ترانه‌های مبتذل بود

علی جنتی گفت: در این دوره سعی شده چه در حوزه کتاب و چه در سایر حوزه‌هایی که ممیزی در آن صورت می‌گیرد، از افراد دانشمند، اهل فکر و آشنا به این نوع مبانی استفاده ببریم که بی‌جهت سراغ برخی خرده‌گیری‌ها و سخت‌گیری‌ها نروند.

خبرگزاری فارس: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز پنجشنبه، ششم آذر ماه سال جاری با حضور در برنامه خبری زنده «صبح با خبر» ضمن تشریح برنامه­ ها و فعالیت­ های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشریح سیاست های این وزارتخانه در دولت یازدهم به سولات این برنامه پاسخ داد.

شرح پرسش و پاسخ این برنامه به شرح زیر است:

آقای جنتی توضیحاتی درباره آنچه در یک سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده است بفرمایید.

وزارت ارشاد مسوولیت بسیار عظیم و حاکمیتی در حوزه فرهنگی کشور بر دوشش است و همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده اند "فرهنگ یکی از اساسی ترین مسایل کشور است" و بقیه مسایل از جمله مسایل سیاسی و اقتصادی ذیل فرهنگ تعریف می شود. و ما هم ادعایی نداریم که در این زمینه ها تنها متولی امر فرهنگی کشور هستیم بلکه وزارت ارشاد یکی از متولیان فرهنگ کشور است و دهها نهاد، سازمان و حتی شخصیت حقیقی که در حوزه فرهنگی و هنری فعالیت می کنند می توانند در ارتقای فرهنگی کشور نقش داشته باشند.

ولی وزارت ارشاد به عنوان بخشی از دولت با توجه به اختیاراتی هم که دارد می تواند نقش موثرتری در این زمینه ایفا کند؟

طبیعتا وزارت ارشاد به دلیل اینکه دستگاه حاکمیتی است و عموم مجوزهای فرهنگی در حوزه مختلف از جمله کتاب، فیلم، هنرهای نمایشی، موسیقی و سایر محصولات فرهنگی که در کشور توزیع می شوند عموما باید مجوز انتشارشان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود؛ بنابراین با این وظایف این وزارتخانه نقش موثرتری نسبت به دیگر نهادهای فرهنگی کشور بر فرهنگ جامعه ایفا می کند.

صیانت از ارزش ­ها و آرمان­ های انقلاب اسلامی در وزارت ارشاد

صیانت از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی یکی از وظایف وزارت ارشاد است در این زمینه چه اقداماتی کرده اید؟

وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق سایر اسناد فرا دستی از جمله سند چشم انداز بیست ساله توسعه، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... ابلاغ شده است و صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی یکی از همین وظایفی است که بر دوش این وزارتخانه است. در این زمینه تلاشمان این بوده که اول نیروهای جوان، مومن و مستعد که آمادگی دارند تا در زمینه های فرهنگی و هنری فعالیت کنند را کشف کنیم و پرورش دهیم و در بسیاری از زمینه ها از جمله مالی، فکری، آموزشی و ... کمک می­کنیم تا رشد یابند و وارد میدان فرهنگی و هنری کشور شوند و از ابزارهای هنری که واقعا یکی از رساترین ابزارها برای انتقال پیام است بتوانند به بهترین وجه در جهت رشد و توسعه همین ارزش ها استفاده کنند و در این حوزه فعالیت کنند.

مراقبت­ های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همچنین مراقبت هایی که باید در این زمینه داشته باشیم هم باید مورد توجه قرار گیرد. در این مورد هم فعالیت­ های ایجابی باید انجام داد که مثلا در حوزه کتاب باید کمک کنیم کتاب های ارزشی اعم از آنچه به عنوان کتاب دینی از آن یاد می کنیم و یا کتاب هایی که صبغه دینی مستقلی هم ندارند ولی کتاب ارزشی است و در زمینه ای اخلاقی و اجتماعی آموزنده است چاپ شود و بیشتر در جامعه رواج پیدا کند. کتاب هایی را هم که در حوزه دفاع مقدس و مقاومت تدوین می شود حمایت می کنیم و از طرفی هم باید مراقب باشیم احیانا برخی از کتاب ها و نشریاتی که برای جامعه مضر است وارد جامعه نشود.

در طول مدت زمانی هم که در وزارت ارشاد مسوولیت داشته ام برخی از کتاب هایی را که همکاران ما بررسی و اجازه نشر نداده اند برای من فرستاده اند و واقعا مشاهده کردم برخی از رمان هایی که تدوین شده علی رغم اینکه این حس به وجود می آید که نویسنده آنها ذهن بسیار فعال و تیزی داشته و توانسته یک داستان را از ابتدا تا آخر به خوبی بپروراند ولی در عین حال به سمت مسایلی کشیده شده است که یا مسایل جنسی را به وضع مبتذلی مطرح کرده است و یا برخی از مسایل الحادی را مطرح کرده و یا مسایلی را که با منافع ملی کشور واقعا منافات دارد را مطرح کرده اند و اینها از جمله مسایلی است که جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید از آنها و نشر آن در جامعه مراقبت کنیم.

در حوزه موسیقی نیز به همین ترتیب است و در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از موسیقی فاخر که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید فرموده اند حمایت می شود. و در عین حال باید مراقبت کنیم که برخی از ترانه هایی که اشعار مبتذل در آن است و به حال جامعه مضر است و یا موسیقی آن با مبانی ارزشی ما سازگار نیست در جامعه نشر نیابد و در تلاش هستیم یک غذای سالم فکری در اختیار جامعه قرار گیرد.

این کاری است که به نظر من باید در همه حوزه ها انجام شود و در حال حاضر در حوزه کتاب نیز در حال انجام است. در تمامی حوزه های دیگر از جمله سینمایی، هنرهای نمایشی و ... این مراقبت ها وجود دارد.

از دیگر تلاش ها در این زمینه این است که با هنرمندان تعامل برقرار کنیم تا آنها از نظر فکری واقعا به این نتیجه برسند که همه ما باید در جهت ترویج و توسعه ارزش های ملی و دینی مان حرکت کنیم. زیرا در این زمینه با اجبار پیش نمی رویم.

جلوگیری از خرده­ گیری‌­ها و سخت گیری­‌های بی اساس

چرا در طول یک سال اخیر برخی امیدی را پیدا کرده اند که در حوزه فرهنگی کشور می توانند برنامه های خاص خود را دنبال کنند ولی بعدا که وارد شدند با موانعی روبرو شده اند؟

امید پیدا کردن که در اصل اشکالی ندارد و ما نیز به عنوان دولت تدبیر و امید هستیم ولی باید استعدادها را در مسیر صحیح هدایت کنیم و تا کنون آنچه مورد تایید قرار گرفته مجوز آن صادر شده است و مواردی که با معیارهای ما سازگار نبوده به هیچ وجه مجوزی برای آنها صادر نشده است.

نکته ای که باید به آن در اینجا تاکید کنم این است که در گذشته برخی از خرده گیری هایی صورت می گرفت که واقعا به جا نبوده است ولی در این دوره سعی شده چه در حوزه کتاب و چه در سایر حوزه هایی که ممیزی در آن صورت می گیرد از افراد دانشمند، اهل فکر و آشنای به این نوع مبانی استفاده ببریم که بی جهت به سراغ برخی خرده گیری ها و سخت گیری ها نروند و امروز ناشرین، نویسندگان، مولفان و ... احساس می کنند که دراین دوره خرده گیری های بی جهت صورت نمی گیرد. و آثار و کتب های آنها بی جهت نگه داشته نمی شود.

وجود فضای مسوولانه

به نظر من این امید ناشی از این است که به هر حال این افراد احساس می کنند یک فضای جدیدی ایجاد شده است ولی باید یادآور شوم این فضا در عین حال فضای مسوولانه است و این طور نیست که رها باشد و هر کسی هر طوری که می خواهد وارد این فضا شود و جولان بدهد و احیانا برخی از افکار و اندیشه های مغایربا ارزش های ملی ما را ترویج کنند.

موضوع تهاجم فرهنگی موضوعی است که سال هاست مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و در هر دوره ای هم دشمنان روشی را در این زمینه انتخاب کرده اند تا از طریق آن با فرهنگ اسلامی ایرانی ما مقابله کنند؛ بعد از فتنه ۸۸ این روش تغییر کرد و در این دولت نیز قاعدتا روش خود را تغییر خواهند داد؛ در حوزه جنگ نرم و در موضوع تهاجم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران مدیریت جنابعالی چه برنامه هایی را دنبال کرده است؟

ابتدا باید بدانیم که مصادیق جنگ نرم چیست؛ امروز در شرایطی هستیم که شبکه های مختلف ماهواره ای در کشورمان قابل استفاده است و می توان از بیش از هزار شبکه ماهواره ای استفاده کرد. به ویژه برخی شبکه های فارسی زبان که اصولا برای مقابله با انقلاب اسلامی طراحی و راه اندازی شده اند و آنها سعی می کنند یک سبک زندگی غربی را در جامعه ما ترویج دهند و روی بسیاری از مناسبات ما از جمله سبک لباس پوشیدن، غذا خوردن، رفتارهای اجتماعی و اخلاقی، معیارهای ارزشی و ... تاثیر بگذارند و معیارهای ارزشی جدیدی را ارایه دهند. و این یکی از مصداق های جنگ نرم است که امروز با آن روبرو هستیم.

به هر حال امروزه استفاده از این شبکه های ماهواره ای هم به نوعی اجتناب ناپذیر شده گر چه بر خلاف قانون است و به طور قانونی کسی نمی تواند از ماهواره استفاده کند ولی همه ما شاهد این هستیم که بخش قابل توجهی از مردم کشور از آن استفاده می کنند و به عنوان یک فناوری جدیدی که به آن دست می یابیم از آن استفاده می کنند؛ همانطوری که ما خودمان اگر بخواهیم شبکه های تلویزیونی مان را در خارج از کشور و یا در مناطق کور کشور مورد استفاده قرار دهیم باید از فناوری ماهواره ای استفاده کنیم.

انتقال پیام از طریق شبکه­‌های اجتماعی سرعت یافته است

بخش دیگری که باید به آن اشاره کرد شبکه های ارتباطی و اجتماعی است که امروز در اختیار قرار گرفته است و این هم بسیار وسیع شده است یعنی انتقال پیام از طریق این شبکه های اجتماعی و ارتباطی بسیار با سرعت در حال انجام است و بسیار ارزان هم صورت می گیرد؛ و این هم یکی از مواردی است که می تواند آثار منفی روی فرد و در سطح وسیع بر روی جامعه بگذارد.

بسیاری از نمادهای دیگری نیز وجود دارد که آنها در حال توسعه مسایل غیر ارزشی در جامعه هستند و عمده برخورد ما نیز با همین موارد است. بنده ضمن اینکه معتقدم باید قانون را صد در صد عمل کرد و امروز با توجه به حاکمیت قانون ممنوعیت استفاده از شبکه های ماهواره­ای وهمچنین برخی شبکه های اجتماعی که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه مضر تشخیص داده شده اند اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که این موارد همانطور که استفاده های مضر دارند در عین حال استفاده های مفید هم دارند و ما باید سعی کنیم برای ترویج مبانی ارزشی خودمان بهترین استفاده را از آنها کنیم. ولی باید جلوی موارد مضر آنها گرفته شود.

نکته مثبتی که باید به آن اشاره کرد اینکه جمهوری اسلامی ایران امروزه در بخش های مختلف تبلیغاتی، فرهنگی و پژوهشی وارد این میدان شده است و هزاران سایت و پایگاه اطلاعاتی ایجاد شده است و از طریق این پایگاه های اطلاعاتی اطلاعات خود را به دیگران منتقل می کنند.

من اعتقاد دارم که ما ضمن اینکه باید مراقب برخی از مضرات شبکه های اجتماعی و ماهواره ای باشیم در عین حال می توانیم بهترین استفاده برای توسعه فرهنگ و ارزش های خودمان را از آنها ببریم و نباید از این موضوع غفلت کنیم.

به طور مثال جریان تروریستی داعش با آن حرکات وحشیانه ای که انجام می دهند در عین حال بیشترین استفاده را برای توجیه عملیات وحشیانه خود از شبکه های اجتماعی می برند و واقعا تعجب انگیز است که آنها چطوربا توجه به اینکه افکار منحطی دارند توانسته اند از کشورهای اروپایی و آمرکایی این همه جوان جذب کنند. به نظر این بر اساس استفاده ای است که از همه امکانات رسانه ای و ارتباطی شان می کنند و ما نباید از این موضوع غفلت کنیم و لازم است حسن استفاده را از این امکان داشته باشیم.

در همین راستا آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا اقدامی انجام داده است؟

در وزارت ارشاد مرکزی به نام مرکز توسعه فناوری و رسانه ای دیجیتال وجود دارد و عمده وظایف آن تولید محتوا و نظارت بر آن است. در حوزه تولید محتوا وزارت ارشاد شبکه ملی فرهنگ را طراحی کرده است که به طور مرتب از نظر اطلاعات تغذیه می شود و می توان به عنوان یک گوگل ملی و بومی در زمینه اطلاعات فرهنگی و علمی از آن استفاده کرد. و مراکزی هم در استان ها وجود دارد که علاقه مندان با مراجعه با آن می توانند از این شبکه استفاده کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اصولا بحث تولید محتوا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می شود، کار فناوری آن نیز به وزارت ارتباطات مربوط می شود و بخشی از آن هم به حوزه صدا و سیما مربوط می شود؛ پیامک های انبوه مراکز نیز از جمله مواردی است که به موضوع تولید محتوا که در حوزه وظایف وزارت ارشاد است برمی گردد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این حوزه بر اساس وظایفی که شورای عالی فضای مجازی بر عهده اش گذاشته فعال است.

در طول یک سال اخیر دغدغه های فرهنگی از سوی متدینین، علما و به ویژه مقام معظم رهبری مطرح شده است؛ مقام معظم رهبری یک واژه ای را در موضوع فرهنگ مورد تاکید قرار داده اند و آن اینکه از جناح های فرهنگی انقلابی و مومن در کارها استفاده شود و موضوع دیگر که فرهنگ را هم شامل می شود اینکه فتنه خط قرمز است؛ در این دو حوزه در وزارت ارشاد چه دقت ها و مراقبت هایی می شود که هم از جناح انقلابی مومن استفاده شود و هم اینکه در حوزه های مختلف وزارتخانه فتنه به عنوان خط قرمز مورد توجه باشد؟

سوال اول شما را در ابتدای صحبت هایم اشاره کردم و دوباره تاکید می کنم که از نیروهای جوان و مستعدی که مومن به انقلاب نیز باشند؛ حمایت می شود البته وزارت ارشاد به عنوان یک نهاد حاکمیتی همه کسانی که در حوزه های مختلف وارد کار می شوند و آن کسی که قلم به دست می گیرد و کتاب می نویسد و یا نشریه ای چاپ می کند و یا به دنبال ساخت فیلمی است را در چارچوب قانون حمایت می کند ولی اولویت های آن حمایت از نیروهای ارزشی و محتواهای ارزشی است.

درباره فتنه هم که موضوع کاملا مشخصی است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری خط قرمز همگان است. بنابراین مراقبت در این زمینه نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و برخی از فیلم یی که برای دریافت مجوز به ارشاد آمده اند را من خودم شخصا دیده ام و چون به مسایل فتنه به طور مستقیم پرداخته شده بود مجوز اکران داده نشده است.

در حوزه کتاب نیز همین روش وجود دارد و در دیگر بخش ها نیز این مراقبت ها وجود دارد و به طور طبیعی در وزارت ارشاد از هیچ نیرویی که به نوعی گفته می شود که با فتنه مرتبط است در هیچ رده ای تا به حال استفاده نکرده ایم.

اقتصاد مقاومتی جزو وظایفی است که وزارت ارشاد با جدیت آن را دنبال می­کند

در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی حداقل ۲ بند به شکل مشخص به حوزه فرهنگی بر­می­گردد، یک بند ۲۰ که ابلاغ شده که فرهنگ جهادی در حوزه اقتصادی باید ترویج و تبیین شود و دومی بحث گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی است که دولت و نهادهای دولتی باید انجام دهند؛ از ابزارهای فرهنگی مثل فیلم، کتاب و یا همه ابزارهایی که در اختیارتان بوده است برای تبیین و گفتمان سازی و فرهنگ جهادی در حوزه اقتصاد مقاومتی چه استفاده­هایی کرده ­اید؟

از لحظه­ ای که سیاست­ های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد؛ بلافاصله رییس جمهور محترم نیز آنرا به دولت ابلاغ کردند و جلساتی هم در ریاست جمهوری در این مورد تشکیل شده و وظایفی که بر عهده هر وزارتخانه­ای بود به آنها ابلاغ شد. تقریبا یک بند از این سیاست­ها مستقیما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می­شود و یکی دو بند آن هم به طور غیر مستقیم به این وزارتخانه مربوط می­شود. عمده این وظایف در زمینه مساله فرهنگ سازی است که ما هم در پی ابلاغ این مصوبه، کمیته ­ای را در وزارت ارشاد تشکیل دادیم با هدف پیگیری این امر که به طور مرتب در حال فعالیت است و نتایج اقدامات آن نیز هر چند وقت یک بار در جلساتی که در ریاست جمهوری توسط معاون اول رییس جمهور تشکیل می­شود به صورت گزارش ارایه می­شود.

همه تلاش ما در این مورد این است که در چارچوب سیاست­هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده­اند در جهت فرهنگ سازی، ایجاد وجدان کاری، مقابله با مصرف گرایی و فرهنگ مصرف گرایی از همه ابزارهایی که داریم استفاده کنیم. کتاب­هایی که دراین زمینه تدوین می­شود و یا کتاب­هایی را در این زمینه می­توان سفارش داد و فیلم­هایی که در این زمینه ساخته می­شود را دنبال می­کنیم.

البته نقش صدا و سیما هم به عنوان یکی از دستگاه­های بسیار موثر در این زمینه و نقش آن در فرهنگ سازی را نباید فراموش کرد که با هماهنگی و همفکری که وزارت ارشاد با این سازمان دارد می­توانیم این کار را پیش ببریم. البته در آغاز کار هستیم و تا نتایج آن ظاهر شود طبیعتا یک مقدار زمان می­برد. ولی به هر حال اقتصاد مقاومتی جزو وظایفی است که وزارت ارشاد با جدیت آن را دنبال می­کند.

یکی از مهمترین حوزه هایی که ارشاد در آن فعالیت می­کند موضوع فرهنگ سازی در سبک زندگی اسلامی ایرانی است که برای خانواده­ها هم بسیار مهم است؛ وزارت ارشاد تا الآن چه کارهایی در این مورد انجام داده است؟ البته یکی از مهمترین مصادیق آن هم بازی­هایی است که برای کودکان بسیار اهمیت دارد، در این مورد چطور ورود کرده اید؟

به نکته مهمی اشاره کردید. در این مورد وظیفه­ای در قالب شورای فرهنگ عمومی بر عهده وزارت ارشاد است که خوشبختانه بر اساس ساختارهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است شورایی تحت عنوان شورای فرهنگ عمومی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و جلسات آن هم در حال حاضر به طور مرتب تشکیل می­شود.این شورا حدود ۳۰ عضو از نهاد­های مختلف از جمله شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه فرهنگی بنیاد شهید، حوزه فرهنگی بسیج و... دارد.

سبک زندگی از اولویت ­های شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد است

مباحث اصلی این شورا همه آن چیزی که به فرهنگ عمومی کشور مربوط می­شود است که از آن جمله می­توان به سبک زندگی که مقام معظم رهبری در سفری که به استان خراسان شمالی داشته اند و به ۲۶ تا ۲۷مورد و مصادیق آن اشاره فرموده­اند؛ اشاره کرد و جزو اولویت­هایی است که به طور مرتب در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دارد. به ویژه اینکه در سال گذشته که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری شرف یاب شدند ایشان دوباره تکیه عمده­شان بر روی فرهنگ عمومی و سبک زندگی و بازگشت به فرهنگ خودی خودمان و مقابله با فرهنگ وارداتی بود. حتی مثال­هایی در حوزه­های اسباب بازی و برخی از ورزش­های سنتی و بومی که داریم عنوان فرمودند.

توجه به بازی­های رایانه ­ای در وزارت ارشاد

یکی از نهادهایی که در این مورد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز وجود دارد بنیاد بازی­های رایانه­ای است که هم خودش مشترکا با بخش خصوصی برخی بازی­ها را طراحی و می­سازد و هم اینکه از بخش خصوصی حمایت می­کند تا این بازی­ها را بسازد. طبیعتا از جمله اولویت­هایی که در مسابقات و جشنواره­ها در این خصوص وجود دارد؛ تاکید بر بازی­هایی است که بر معیارهای ارزشی ما استوار باشد و در جلسات شورای فرهنگ عمومی نیز بر این امر همیشه تکیه می­شود.

البته شورای فرهنگ عمومی از نظر ساختاری یکسری مشکلاتی را دارد که باید آن را تجدید ساختار کنیم. در سطح کشور هم­اکنون در همه استان­ها ئ شهرستان­ها شورایی با عنوان شورای فرهنگ عمومی وجود دارد و می­توان گفت مجموعا در کشور حدود ۱۰ هزار نفر در قالب شورای فرهنگ عمومی درگیر مسایل فرهنگی هستند و تلاش ما این است که هم از نظر ساختار این شورا را اصلاح کنیم و هم اینکه اولویت­هایی که در این مورد را داریم به همه استان­ها منتقل کنیم.

فعالیت­‌های بنیاد مد و لباس وزارت ارشاد در جهت معیارهای ارزشی

به بنیاد مد و لباس نیز باید اشاره کرد که در این حوزه مشکلاتی در کشور وجود داشت که شاید برخی از خانواده­های متدین هم می­خواستند لباس­هایی را با معیارهای اسلامی پیدا کنند و با زحمت زیادی می­توانستند آنرا بیابند ولی بعد از اینکه بنیاد ملی مد و لباس فعال شد هم طرح­های مناسب و زیبایی طراحی شد که هم منطبق با معیارهای ارزشی ما است هم اینکه زمینه برای تولید آنها فراهم شد. و این نوید را می­دهم که در آینده­ای نه چندان دور مردم می­توانند مجتمع­های تجاری را ببینند که در آنجا به هر لباسی که منطبق با معیارهای ارزشی ما باشد دسترسی داشته باشند.

در وزارت ارشاد در حوزه بازی­‌های رایانه­ ای آیا فقط برنامه­ ریزی می­ کنید و یا در بازی­ هایی که برای بچه­ ها ایجاد خلاقیت و تحرک هم می­ کند؛ برنامه­ ریزی دارید؟

همه این موارد در وزارت ارشاد وجود دارد؛ در شورای فرهنگ عمومی درباره اسباب بازی هم بحث می­شود. خود اسباب بازی که در اختیار کودک قرار می­گیرد و بازی­های فکری که می­تواند در ساخت شخصیت کودک تاثیر بگذارد مورد بحث قرار می­گیرد. برخی از واردات بی رویه­ای نیز در گذشته وجود داشته و باعث می­شده که آثار سوء اخلاقی روی کودکان بگذارد؛ در این مورد هم وزارت ارشاد قدم­های خوبی برداشته است به خصوص برخی از مراکز مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به عنوان یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی هم محسوب می­شود اقدامات خوبی دراین زمینه انجام داده است و تولیدات خوبی داشته است. و به این نکته هم توجه می­شود که آنچه از خارج از کشور نیز وارد کشور می­شود مطابق با معیارهای ارزشی ما باشد.

وزارت ارشاد برای تقویت زبان فارسی چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش زبان فارسی است. بخشی از این وظایف در حوزه خارج از کشور است که در گذشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متولی این امر بود و هم اکنون نیز رایزن­های فرهنگی ما در خارج از کشور چنین وظیفه ای را دارند؛ همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی از این کار بر عهده بنیاد سعدی است.

تلاش برای حذف نامگذاری­ های مراکز با واژه ­های غیر فارسی و فرنگی

یکی از مواردی که در این زمینه بر آن توجه شده است و در حال پیگیری است؛ استفاده از واژه­های غیر فارسی و فرنگی است که متاسفانه به عنوان نام بسیاری از مراکز و فروشگاه­های کشور است. وزارت ارشاد به طور مرتب بر اساس قانون ابلاغیه ارسال می­کند که با اینگونه نامگذاری­ها برخورد شود. البته کار بسیار سنگین و دشواری است و با توجه به گسترش آن مراقبت هایی در بخش نشریات و روزنامه­ها به وجود آورده­ایم که به عنوان مثال می­توان به مسابقات نمایشگاه مطبوعات اشاره کنم که به نشریات و کسانی که درست نویسی می­کنند امتیازاتی تعلق می­گرفت. و این یکی از توجهات وزارت ارشاد به زبان فارسی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج