جاباما
۱۵۹۴۶۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

۳۵۰ میلیارد بیاورید، بانک بزنید!

تا سال ۱۳۷۷ تمام بانک ها دولتی بودند و دو سال بعد طبق قانون، تاسیس بانک های خصوصی مجاز اعلام شد. در سال های بعد از آن تعداد زیادی بانک موفق شدند با کسب مجوز از بانک مرکزی، به عنوان بانک خصوصی فعالیت کنند و احتمالا تعداد آنها می تواند افزایش پیدا کند.

350 میلیارد بیاورید، بانک بزنید!





روزنامه هفت صبح: تا سال 1377 تمام بانک ها دولتی بودند و دو سال بعد طبق قانون، تاسیس بانک های خصوصی مجاز اعلام شد. در سال های بعد از آن تعداد زیادی بانک موفق شدند با کسب مجوز از بانک مرکزی، به عنوان بانک خصوصی فعالیت کنند و احتمالا تعداد آنها می تواند افزایش پیدا کند.

چگونه می توان یک بانک تاسیس کرد؟ در پاسخ به این سوال، نسیم آنلاین می نویسد که متقاضیان تاسیس بانک باید حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس بانک یعنی مبلغ سه هزار و 500 میلیارد تومان را تماما تعهد کرده و حداقل 50 درصد آن را قبل از صدور مجوز اولیه نزد بانک مرکزی ایران به صورت سپرده قرار دهد.

350 میلیارد بیاورید، بانک بزنید!

همچنین یک برنامه عملیاتی جامع مشتمل بر اهداف بانک، بازارهای هدف در مورد تامین منابع و تخصیص مصارف، رئوس سیستم های کنترل مدیریت، سیاست ها و تمهیدات پیش بینی شده برای مقابله با انواع خطرها (مدیریت ریسک)، ساختار سازمانی، نحوه تامین زبان های احتمالی، صورت های مالی پیش بینی شده برای حداقل سه سال اولیه فعالیت را به بانک مرکزی ارائه کنند.

همچنین متقاضیان تاسیس بانک باید از حسن شهرت مالی و حرفه ای برخوردار و فاقد سابقه محکومیت کیفری باشند. ممکن است برای استخدام در یک شرکت کوچک به کمتر از لیسانس رضایت ندهند اما برای تاسیس بانک، به هیچ مدرک تحصیلی خاصی نیاز ندارد، در عوض باید توانایی لازم برای تامین و تکمیل سرمایه بانک در صورت بی کفایتی سرمایه یا زیان کرد احتمالی را داشته باشید.

اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره، مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل بانک نباید سوء پیشینه داشته باشند. همچنین مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باید دارای حداقل مدرک کارشناسی بوده و بیش از پنج سال سابقه در امور مدیریت بانکی یا بازار پول و سرمایه داشته باشند.

بر این اساس بانک مرکزی مدارک اولیه متقاضیان را بررسی و در صورت تایید، مجوز اولیه را صادر می کند. البته موافقت اولیه بانک مرکزی با تاسیس بانک، صرفا به منظور تشکیل پرونده ثبتی و پذیره نویسی سهام توسط بانک مرکزی صادر می شود و به معنای تاسیس بانک نیست. در واقع مجوز ثبت اصلی به منظور ثبت بانک در مرجع ثبت شرکت ها صادر می کند و دریافت آن به معنی تاسیس نهایی بانک است.

کار به دریافت مجوز ثبت هم ختم نمی شود چرا که با مجوز ثبت نمی توان اقدام به تاسیس شعب کرد و برای تاسیس شعب لازم است مجوز فعالیت که اجازه نامه آغاز فعالیت است و از سوی بانک مرکزی صادر می شود دریافت شود. بانک مرکزی نیز با توجه به شرایط و مصالح مجوز تاسیس بانک ها را صادر خواهد کرد. همچنین مجوز تاسیس بانک در ایران تنها به صورت شرکت سهامی عام و با سهام و نام امکانپذیر خواهد بود.

اعضای حقوقی خواستار عضویت در بانک های خصوصی نیز باید ترازنامه و کلیه مدارک سه سال اخیر فعالیت های خود را تقدیم بانک مرکزی کنند. هر بانک خصوصی باید حداقل سرمایه تاسیس بانک که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود را فراهم کند.

از سوی دیگر هدف بانک نباید صرفا تامین منابع مالی برای سهامداران خود یا اشخاص و گروه های خاص باشد و هیچ موسسه دولتی حق ندارد بیش از یک درصد سهام یک بانک خصوصی را در اختیار داشته باشد مگر با مجوز بانک مرکزی. همچنین سرمایه بانک نباید از محل تسهیلات دریافتی از بانک ها و موسسات اعتباری تامین شود.

پس از تایید تمامی این موارد توسط بانک مرکزی، مجوز فعالیت بانک صادر و در صورت اجرای صحیح اساسنامه خود قادر به گسترش شعب و تمدید مجوز خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج