۱۶۶۶۷۵
۷۴۲۹
۷۴۲۹
پ

از چه سنی باید کرم شب و روز استفاده کرد؟

آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه با وجود مراقبت از پوست و انتخاب رژيم غذايي مناسب، به چه دليل باز هم دچار برخي مشكلات پوستي مي‌شويد؟ آيا مي‌دانيد شستن اشتباه صورت هم مي‌تواند باعث اين مشكلات شود؟

از چه سنی باید کرم شب و روز استفاده کرد؟
مجله سیب سبز - محيا شاه‌محمدي: شستن صورت كه از برنامه‌هاي روزانه هر فردي محسوب مي‌شود، در نگاه اول كار ساده‌اي به‌نظر مي‌رسد. همه ما هر روز بعد از كار و فعاليت‌هاي روزانه، صورت‌مان را مي‌شوييم، غافل از اینكه گاهي برخي عادت‌هاي اشتباه در شستن صورت ممكن است ما را دچار مشكلات پوستي ازجمله خشكي، سوزش، خارش، تحريك‌پذيري، جوش و... كند.

مسئله اين است كه اگر شست‌وشوي صورت را به‌درستي انجام ندهيم، صدمه‌اي كه از اين طريق به پوست‌مان وارد مي‌شود از فايده‌اش بيشتر خواهد بود. در ادامه با هم به بزرگ‌ترين اشتباهات رايج شست‌وشوي صورت و اينكه اصلاح برخي عادت‌ها چگونه مي‌تواند باعث رفع و كاهش مشكلات پوستي آزار‌دهنده شود، مي‌پردازيم.

استفاده از پاك‌كننده‌هاي نامناسب

پاك‌كننده بايد به‌طور كامل مواد آرايشي، گرد و خاك و دوده را از روي پوست پاك كند، اما پوست را بيش از حد از روغن‌هاي طبيعي و سلول‌هاي سالم دور نگه ندارد. پوست حساس صورت در طول فعاليت‌هاي روزانه، آغشته به انواع مواد آرايشي، كرم‌هاي ضدآفتاب، باكتري‌هاي پوستي، سلول‌هاي مرده، خاك و چربي مي‌شود. در این صورت پاك‌كننده‌اي مناسب است كه نه خيلي ملايم باشد که شما را مجبور به شستن دوباره و استفاده مجدد از پاك كننده كند و نه بيش از حد سخت و قوي باشد كه باعث خشكي، تحريك و قرمزي پوست شود.

از چه سنی باید کرم شب و روز استفاده کرد؟

بسته به نوع پوستي كه داريد بايد از تميزكننده‌هايي استفاده كنيد كه ph آنها براي پوست شما مناسب باشد. پس براي پوست‌هاي خشك از تميزكننده‌هاي چرب‌تر و براي پوست‌هاي چرب از تميزكننده‌هاي كف‌دار و ژله‌‌ای استفاده كنيد.

افراط در شست‌وشوي صورت

در بيشتر موارد، يك يا دو بار شست‌وشوي روزانه صورت براي پوست كافي است و هربار شستن بيشتر مي‌تواند موجب تحريك پوست شود، جالب است بدانيد شستن زياد پوست منجر به توليد بيش از حد چربي در پوست مي‌شود، حتي اگر شما از مواد آرايشي استفاده نمي‌كنيد و فقط كرم ضدآفتاب به صورت‌تان مي‌زنيد يا تعريق پوست‌تان در طول روز زياد است، الزاما نياز نيست در پايان روز از پاك‌كننده استفاده كنيد.

سعي كنيد صورت‌تان را با آب ولرم شست‌وشو دهيد. استراحت دادن به پوست و استفاده كمتر از محصولات پاك‌كننده به سلامت پوست و حفظ چربي در آن كمك مي‌كند.

تنظيم نامناسب درجه حرارت آب

برخي مي‌گويند آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آنها را مي‌بندد، اما اين افسانه‌اي بيش نيست. واقعيت اين است كه منافذ پوستي عضله‌اي براي باز و بسته شدن ندارند. در حالي كه آب گرم احساس خوبي در پوست شما ايجاد مي‌كند، مي‌تواند چربي‌هاي محافظ پوست را از بين ببرد و آن را بيش از حد خشك كند. به همين علت بهتر است حمام‌تان بيشتر از ۱۰ دقيقه طول نكشد.

براي اينكه پوست‌تان آسيب نبيند و خشك نشود دماي آب بايد معتدل باشد، يعني نه خيلي سرد و نه خيلي داغ. اولين گام براي داشتن پوستي سالم و زيبا شست‌وشوي مناسب آن با آب ولرم است.

خشك كردن صورت با حوله نرم

بهتر است اجازه دهيد پوست‌تان خودش خشك شود اما اگر مي‌خواهيد از حوله استفاده كنيد، توجه داشته باشيد كه براي صورت حتما حوله نرم باشد. حوله را به آرامي روي پوست بگذاريد و ‌برداريد و زياد با حوله پوست‏تان را مالش ندهيد. ماساژ با حوله حس خوبي مي‌دهد، ولي باعث كشيده شدن پوست مي‌شود كه حالت الاستيك پوست را به‌خطر مي‌اندازد. هرگز از هر حوله‌اي استفاده نكنيد.

اگر عادت داريد بعد از شستن صورت از حوله مشترك خانواده استفاده كنيد، اين كار را ترك كنيد، چون باعث بروز حساسيت، آكنه و خشكي پوست مي‌شود. بهترين كار استفاده از حوله نرم، شخصي و تميز است. با اين كار جلوي ورود باكتري‌ها به پوست‌تان را مي‌گيريد.

از مرطوب كننده استفاده كنيد

براي به حداكثر رساندن جذب و كمك به رطوبت پوست، بلافاصله پس از پاكسازي آن در حالي كه پوست هنوز مرطوب است، از مرطوب‌كننده استفاده كنيد. همين كار را براي سرم و محصولات ديگر پوستي هم به‌‌كار ببريد. منتظر ماندن براي خشك شدن پوست باعث مي‌شود مرطوب كننده به سختي جذب پوست شده و مي‌تواند منجر به چربي يا رنگ و رو رفتگي پوست شود. براي پوست‌هاي خشك بايد از مرطوب‌كننده‌هاي حاوي چربي استفاده كرد.

در مورد پوست‌هاي چرب نيازي به استفاده از مرطوب كننده نيست مگر در معرض آب و هواي خيلي گرم يا خيلي سرد قرار بگيريد. براي پوست‌هاي نرمال هم بايد از مرطوب‌كننده‌اي كه ميزان چربي كمتري داشته باشد، استفاده كرد. نكته ديگر اين است كه با افزايش سن نياز پوست به مصرف مرطوب‌كننده بيشتر مي‌شود و ممكن است پس از گذشت چند سال متوجه این موضوع شوید.

صورت‌تان را خيلي تميز نشوييد!

كاهش در شست‌وشوي صورت و سطحي‌تر شستن آن، منجر به باقي ماندن مواد موثر پوست و افزايش شست‌وشو باعث مسدود شدن منافذ و خشكي پوست مي‌شود. نيازي نيست صورت‌تان را خيلي هم دقيق و با حوصله بشوييد. صورت‌تان را مثل صبح‌هايي كه عجله داريد يا شب‌هايي كه خيلي خسته‌ايد، بشوييد! يعني نياز نيست براي اين كار خيلي وقت صرف كنيد. خط رويش مو، بيني و خطوط فك، قسمت‌هايي هستند كه معمولا ناديده گرفته مي‌شوند پس بهتر است به اين قسمت‌ها بيشتر توجه كنيد.

از چربي‌ها نترسيد

زمانی طولاني، چربي‌ها به‌عنوان موادي شناخته می شدند که منافذ پوست را می بستند. اما به مرور زمان نظر كارشناسان تغيير كرد. آنها مي‌گويند برای انواع پوست مي‌توان از پاك‌كننده‌هاي حاوي چربي استفاده کرد. پاک‌کننده‌های مناسب باعث تميز شدن منافذ و باكتري‌ها مي‌شوند و به تعادل چربي پوست كمك مي‌كنند. از آن دسته از محصولات پاك‌كننده حاوي چربي استفاده كنيد كه پايه طبيعي و گياهي دارند.

حتي مي‌توانيد روغن بادام با كيفيت بالا، روغن هسته زردآلو، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان را از فروشگاه‌هاي مواد غذايي بخريد و امتحان كنيد (روغن زيتون و روغن نارگيل، براي پوست‌هاي چرب مناسب است و ممكن است براي پوست‌هاي ديگر مشكل ايجاد كند). فقط كافي است يكي از اين روغن‌ها را روي صورت خود ماساژ دهيد و بعد با يك حوله نرم كه در آب گرم خيس كرده‌ايد، پاك كنيد.

برای پوست هزينه كنيد

آیا در هر سنی باید از کرم روز و شب استفاده شود؟

استفاده از كرم‌هاي روز و شب يك كار لوكس و غيرضروري نیست. به گفته متخصصان پوست، استفاده از اين محصولات از بروز خشكي پوست پيشگيري مي‌كند و روند پيري پوست را به‌تاخير ‌مي‌‌اندازد. همچنين كرم‌هاي روز و شب خاصيت مرطوب‌‌كنندگي بالايي دارند. كرم‌‌هاي روز اغلب سبك و حاوي ضدآفتاب‌ هستند؛ با اين وجود اين كرم‌ها هرگز نمي‌‌توانند جايگزين ضدآفتاب شوند. اما كرم‌‌‌هاي شب غليظ‌تر از كرم‌هاي روز بوده و مواد مغذي و ويتامين‌‌هاي مفيد زيادي براي پوست دارند و بهترين زمان استفاده از آنها بعد از ۳۰سالگي است.

- براي پوست خيلي محتاطانه هزينه نكنيد. با خريد بجا و به‌موقع محصولات شست‌وشوي صورت مي‌توانيد از هزينه‌هاي ديگر پوستي، جلوگيري كنيد. دنبال محصولات ساده و با تركيبات طبيعي بگرديد و از محصولاتي استفاده كنيد كه روي پوست ماندگاري زيادي داشته باشند.

- از مواد تحريك‌كننده پوست مثل عطرها، رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعي دوري كنيد، بعضي موادي كه براي تميز كردن آلودگي‌هاي پوستي مورد استفاده قرار مي‌گيرند از شايع‌ترين دلايل التهابات و واكنش‌هاي آلرژيك هم محسوب مي‌شوند. پس هميشه برچسب مواد تشكيل‌دهنده محصولات را با دقت بخوانيد.

- زياد لايه‌برداري نكنيد. لايه‌برداري عمل جداسازي سلول‌هاي مرده پوست است، اما شرط سالم بودن در هر موضوعي رعايت اعتدال است. يادتان نرود عمل لايه‌برداري را حداكثر دو تا سه بار در هفته با اسکراب طبیعی انجام دهيد. زمان لايه‌برداري، براي جلوگيري از كشيدگي بيش از حد پوست از انگشتان دست خود به جاي يك ليف حمام استفاده كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج