۱۶۹۳۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

نگاهي به مدل مفهومي مرسدس بنز F-۱۲۵

مرسدس بنز به زبان آينده

بهترین مهندسان دایملر در سیندلفینگن آلمان در حال طراحی و ثبت یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای روز جهان هستند و قطعا وقتی به بازار می‌آید خیلی کامل‌تر و پیشرفته‌تر از این چیزی است که آن ها به نمایشگاه اتوموبیل امسال فرانکفورت رسانده‌اند.

مرسدس بنز به زبان آينده

مرسدس بنز به زبان آينده

برترین ها : این ماشین هنوز وجود ندارد. بیشتر تکنولوژی‌های آن هنوز در حال تکمیل و ساخت هستند و این توضیحات درواقع در مورد ساختاری است که بیشتر در ذهن‌ها ساخته شده تا با آهن و مصالح. به گزارش برترین ها بهترین مهندسان دایملر در سیندلفینگن آلمان در حال طراحی و ثبت یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای روز جهان هستند و قطعا وقتی به بازار می‌آید خیلی کامل‌تر و پیشرفته‌تر از این چیزی است که آن ها به نمایشگاه اتوموبیل امسال فرانکفورت رسانده‌اند. آن‌ها نام این شاهکارشان را F۱۲۵ گذاشته‌اند. F نشان‌دهنده کلمه «فورشونگزفارزوگ» (Forschungsfahrzeug) به معنای ماشین آزمایشی است و عدد مقابل آن به افتخار ۱۲۵ امین سال تاسیس شرکت بزرگ اتوموبیل‌سازی مرسدس بنز است. سال ۱۸۸۶ اولین بار این شرکت با نام بنز پاتنواگن به جمع خودروسازان پیوست. F۱۲۵ حالا بعد از این همه سال نقطه اوج خوروها را به نمایش می‌گذارد و به قول مهندسانش، نشان می‌دهد که یک خودرو لوکس و تجملی در سال ۲۰۲۵ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. این ماشین نشان داده که روند تکامل در صنعت خودروسازی می‌تواند چقدر سریع باشد. F۱۲۵ نیروی محرکه الکتریکی دارد و سلول‌های باتریش با هیدروژن تغذیه می‌شوند. این ماشین یک خودرو سدان تمام عیار است و قدرتی معادل خودروهای دیزلی دارد و نسل پیشرفته خودروهای فعلی کلاس S به حساب می‌آید.


مرسدس بنز به زبان آينده

برای دیدن این ماشین پیش از آغاز نمایشگاه اتومبیل، به سیندلفینگن در نزدیکی اشتوتگارت رفتیم، از تمامی ورودی‌های امنیتی گذشتیم و به مجلل‌ترین اتاق ساختمان دایملر که مرکز تحقیقات آنجا بود راه پیدا کردیم. اتاقی که آلمانی‌های خودشان نامش را «دام» یعنی کلیسای جامع گذاشته‌اند‌.

اینجا خیلی ساکت و تمیز است و دیوارها مثل قطب شمال و جنوب سپید رنگ‌اند. نورهای مصنوعی هستند و هیچ پنجره‌ای نیست. ما همراه گوردن واگنر، رییس بخش طراحی مرسدس بنز و هربرت کوهلر نایب رییس بخش مهندسی تحقیق و توسعه شرکت، به اینجا آمده‌ایم. آن‌ها برای مرسدس‌های کلاس S مثل پدربزرگ می‌مانند.

طول بدنه F۱۲۵ برابر ۵۰۰ سانتی‌متر، عرض آن ۱۹۸ سانتی‌متر و ارتفاع آن به ۱۴۲ سانتی‌متر می‌رسد. دو درب بسیار زیبا این ماشین که مانند بال‌های یک سیمرغ غول‌پیکر از طرفین باز می‌شود، بسیار فریبنده است. هر کدام از این درهای به اندازه سقف یک پورشه بزرگ هستند و با اندازه سه متریشان تقریبا ۹۰ درصد از فاصله بین چرخ‌ها که معادل ۳۳۳ سانتی‌متر است را اشغال کرده‌اند. به گزارش برترین ها برای وارد شدن به داخل ماشین، کافی است کمی خم شویم و بسیار راحت داخل ماشین قرار بگیریم. هیچ پایه و ستونی‌ هم بین صندلی‌های عقب و جلو وجود ندارد.

مرسدس بنز به زبان آينده

در نگاه اول، این ماشین مثل یک خودرو کوپه به نظر می‌رسد، یا حداکثر یک هاچ‌بک، اما واگنر خیلی محکم جواب می‌دهد: «نه، این خودرو نسل جدیدی از سدان‌ها است.» و به طراحی مدرن سه بعدی و فضای ۴۸۱/۰ متر مکعبی آن اشاره می‌کند. در یک نگاه کلی، تولید بسیار کم گازهای گلخانه‌ای، شیب تند سقف و وقار و ابهت طراحی آن بسیار شبیه مدل‌های کلاس S است و با طراحی منحصر به فردش می‌تواند یک تحول در خودرهای سدان باشد.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در این ماشین می‌توان مشاهده کرد، این است که بعد از حدود یک قرن، جلو پنجره حذف شده است و به جای آن شیارهای آب‌شش مانند کرومی جایگزین شده است.

نکته دیگر که در طراحی این خودرو قابل توجه است، آینده نگری طراحان آن در مصالح ساخت آن است. آن‌ها برای قسمت‌های زیادی از بدنه و ساختار ماشین، ترکیب نوینی از پلاستیک‌های کامپوزیت (همراه با فیبر کربن)، آلومینیوم و فولاد با مقاومت بالا را در نظر گرفته‌اند. وزن نهایی ماشین، فقط ۱۷۰۱ کیلوگرم خواهد بود. در حالیکه وزن بنز S۴۰۰ هیبریدی که امروز در بازار است نزدیک به ۳۸۵ کیلوگرم سنگینتر است.


مرسدس بنز به زبان آينده

ساختار بدنه

یک ساختار بسیار مستحکم و البته سبک CRP با سیستم ایمنی واکنش به ضربه داخل درب‌ها استفاده شده است که فقدان ستون‌های میانی را جبران کرده است و به سرنشینان اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از امنیت و با آسایش تمام از صندلی‌ها و اتاق خودرو استفاده کنند. باز و بسته کردن درب‌ها بدون تماس مستقیم از خارج انجام می‌شود. تمامی دستورات برای کنترل سخت‌افزارهای خودرو با حرکات و رفتارهای بدن انجام می‌شود. اجزای کنترلی مربوطه در پشت شیشه‌ها جاسازی شده‌اند. هم‌چنینی بسیاری از کنترل‌های خودرو از بیرون توسط اسمارت‌فون‌ها نیز امکان‌پذیر است. باز و بسته کردن درب‌ها از داخل نیز به سادگی لمس کردن یک کلید لمسی است که به تجهیزات امنیتی مانند اثر انگشت نیز می‌تواند حساس باشد.

مرسدس بنز به زبان آينده


مرسدس بنز به زبان آينده

فوق آسایش

برای حداکثر کردن راحتی راننده و نیز افزایش امنیت خودرو، F۱۲۵ با بسته کاملی از امکانات به بازار خواهد آمد. در هدایت طبیعی راننده می‌تواند سخت افزارهای مختلف ماشین را با استفاده از سخن گفتن یا لمس کردن و یا حرکات مختلف بدن به کار بیاندازد یا متوقف کند. از طرفی بسیاری از اطلاعات مثل پیامک‌های رسیده، ایمیل و پیام‌های فیس‌بوک را به سادگی بشنود. با امکانات کنترل از راه دور راننده به کمک اینترنت می‌تواند دائما اطلاعاتی نظیر میزان سوخت، نمایندگی تعمیرات بعدی در مسیر و یا ایستگاه بنزین را شناسایی کند. یک رایانه شخصی و یا یک اسمارت‌فون می‌تواند تمام این خواسته‌ها را برآورده کند. مسیریابی صحیح و یا سرگرمی‌های مختلف و حتی تنظیم دمای اتاق ماشین و نیز دمای جداگانه هر صندلی نیز از امکانات دیگر این سامانه است. سامانه کامل حسی با حساسیت بسیار بالا نسبت به صدا و نیز صفحه نمایش شفاف و با کیفیت عالی و جزییات کامل امکان انجام دستورهای میان کارکردی، تعاملی و نیز افزایش امنیت خودرو در صورت حواس‌پرتی راننده را بر عهده دارد.


مرسدس بنز به زبان آينده

داخل ماشین، چهار صندلی برای نشستن وجود دارد. برای صندلی و کابین راننده نمایشگرهای سه بعدی، سیستم پردازش خودکار و مسیریاب در نظر گرفته شده است. به گزارش برترین ها با وجود صندلی‌های تاشو سرنشینان جلو، که با یک فشار کم پا یا دست کاملا خم می‌شوند، قسمت صندلی سمت راست عقب می‌تواند به عنوان یک شاسی کلاس تجاری مانند مایباخ ۶۲ تبدیل شود. برای راننده تمام ابزار آسایش در نظر گرفته شده است: او هنگام رانندگی به سیستم صوتی کنترل محیط (مسیریابی، ایمیل، دسترسی به اینترنت) مجهز خواهد بود، ضمن اینکه بسیاری از امکانات دیگر ماشین نیز با حرکات دست راننده کنترل می‌شوند. مثلا تکان سریع یک دست به سمت راست برف‌پاک‌کن‌ها را روشن می‌کند، لمس شست دست به سمت راست راهنمای راست را به کار می‌اندازد و حرکت دست بصورت افقی باعث بالا رفتن درجه حرارت تنظیمی کابین می‌شود. نیروی محرکه F۱۲۵ روی چرخ‌های عقب خواهد بود، اما در طراحی این ماشین روی هر چرخ یک موتور الکتریکی نیز درنظر گرفته شده و مرسدس نام این سیستم را E۴MATIC گذاشته است. قدرت موتورها با هم یکی نیست، طوری که موتورهای جلو هرکدام نیرویی معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور ۷۵ نیوتون‌متر و موتورهای عقب نیرویی معادل ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۱ نیوتون‌متر تولید می‌کنند. حداکثر قدرت تولیدی ۳۰۸ اسب بخار است که ۲۲۸ اسب آن را بطور مداوم می‌تواند تولید کند.

مرسدس بنز به زبان آينده

شاید بتوان گفت جالب‌ترین تکنولوژی بکاررفته در F۱۲۵ منبع الکتریسیته آن است. یک باتری پیشرفته لیتیوم سولفوری بصورت عمودی پشت صندلی‌های عقب جاسازی شده است. ظرفیت این باتری ۱۰ کیلووات ساعت است و با وجود داشتن ۱۵۹ وات ساعت انرژی به ازای هر واحد نیرو، برای خودرو هیچ‌گاه دغدغه‌ای با عنوان باتری وجود نخواهد داشت. یک واحد سوخت هیدروژنی بین چرخ‌های جلو قرار گرفته است که انرژی الکتریکی مورد نیاز برای تثبیت شارژ باتری را در هنگام رانندگی تضمین می‌کند. اما به جای ذخیره سازی هیدروژن به عنوان سوخت برای سلول‌های سوختی به عنوان یک مایع خنک کننده یا به عنوان یک گاز پرفشار، هیدروژن را همراه یک ماده با پایه فلز آلی نگاه می‌دارد.

این ماده بسیار شفاف و متخلخل بیش از هر ماده و تکنولوژی دیگری که تا کنون تولید و استفاده شده است به بهینه بودن کار باتری و موتور کمک خواهد کرد. وقتی هیدروژن گازی با فشار ۳۱ بار به داخل باک تزریق شد، بوسیله ماده با پایه فلز آلی بصورت فرم گازی‌اش H۲ جذب می‌شود. از آنجایی که اندازه و شکل این ماده حالت انعطاف‌پذیر دارد، می‌توان آن را بصورت یک‌پارچه در هر قسمت بدنه جای داد و در وزن و فضا صرفه‌جویی کرد.

مرسدس مدعی است که F۱۲۵ در هر ۱۶۰ کیلومتر تنها ۳/۱ کیلوگرم هیدروژن مصرف خواند کرد. با یک محاسبه ساده می‌توان پیش بینی کرد که تا سال‌های سال، رکورد مصرف سوخت این ماشین توسط هیچ خودرو دیگری زده نشود. اما یک نکته کوچک وجود دارد، آن هم اینکه این هیدروژن از کجا تامین خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که آنها برای این موضوع چه تدبیری اندیشیده‌اند.نکته دیگری که در مورد نسل آینده بنز‌های کلاس S می‌توان گفت این است که از نظر سرعت هم معدل خوبی دارد و می‌توان روی آن به عنوان یک خودرو سرعتی نیز حساب کرد. به لطف داشتن وزن بسیار کم و انرژی تولیدی زیاد، F۱۲۵ تنها در ۹/۴ ثانیه می‌تواند به سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و برای رسیدن از ۸۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۲۰ تنها ۲/۳ ثانیه کافی خواهد بود. این یک گام بلند برای صنعت خودرو سازی است که مرسدس بنز در رده خودروهای لوکس برداشته است و در واقع پیوند محکمی بین شیمی و مهندسی خودرو خواهد بود. گامی که مهندسان مرسدس را در آزمایشگاه‌ها به شدت به کار وا داشته است. البته این‌ها احتمالا به یک قیمت بالا نیز ختم خواهد شد.


مرسدس بنز به زبان آينده

با استفاده از ترکیبات پلاستیک استحکام یافته با فیبر یا FRP و بکارگیری محتوای غنی از فیبر کربن یا CFRP فلزات سبک وزن و آلیاژ فولاد با مقاومت با رسیدن به وزن بسیار کم بدنه و کاهش حدود ۲۵۰ کیلوگرم در کل، کار امکان‌پذیری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهر

      مطلب خوبیه اما لطفا یه فکری برای اعداد اعشاریش بکنید،
      "تنها در 9/4 ثانیه می‌تواند به سرعتی معادل 100 کیلومتر بر ساعت برسد"!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج