۱۷۲۳۲۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

الو! دکتر!...

الو! دکتر!...
مجله سیب سبز:

بوتاكس استاندارد را چطور تشخيص دهيم؟

براي تشخيص بوتاكس مناسب و استاندارد بايد چند روز بعد از تزريق منتظر نتيجه باشيم، به علاوه ماده بوتاكس استاندارد را چگونه تشخيص دهيم؟

دكتر سيدمسعود داودي، متخصص پوست مو و زيبايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي بقيه‌الله:

براي تشخيص ماده بوتاكس خوب يا بد علامت خاصي وجود ندارد تا افراد بتوانند قبل از تزريق نسبت به خوب با بد بودن آن مطمئن شوند. در حال حاضر دو نوع بوتاكس در بازار موجود است كه مورد تاييد وزارت بهداشت است؛ يك نوع كره‏اي به نام نورولوكس و نوع ديگر محصولي انگليسي به نام ديسپورت. به همين خاطر توصيه مي‏شود به پزشك مورد اعتمادي براي تزريق بوتاكس مراجعه كنيد.

بوتاكس‌هاي چيني هم اين روزها در بازار عرضه مي‌شوند كه گهگاه تحت عنوان بوتاكس كانادايي يا با نام‏هاي مختلف ديگري به فروش مي‏رسند. در مورد اين بوتاكس‏ها نمي‏توان گفت كه اثرشان از بوتاكس كره‏اي يا انگليسي كمتر است، اما در برخي از مراجعان مشاهده كرده‏ايم كه عوارض بوتاكس‏هاي چيني مانند آلرژي و حساسيت در مقايسه با ساير بوتاكس‏هاي مورد تاييد وزارت بهداشت بيشتر است.

الو! دکتر!...

در مورد تاثيرگذاري بوتاكس كره‏اي يا انگليسي بايد گفت كه اثر آنها از سه روز بعد از تزريق ظاهر مي‌شود و دو الي سه هفته بعد هم به صورت كامل، تاثيرگذاري خود را نشان مي‌دهند، اما نكته‏اي كه بايد به آن اشاره شود اين است كه برخي اشخاص نسبت به تزريق بوتاكس مقاوم هستند و حتي با تغيير برند و تزريق چندباره، نتيجه مطلوبي به دست نمي‏آورند. اين افراد جزو كساني هستند كه آنتي‌بادي در بدن‌شان موجود است كه بدن‌شان را در مقابل دارو مقاوم مي‏‌کند.

در مورد تزريق بوتاكس، بايد گفت بعد از تزريق، اين آنتي‌بادي فعال شده و مانع تاثيرگذاري اين ماده بر بدن مي‏شود. در جواب اين سوال كه آيا جزو افرادي هستيد كه بدن‌تان نسبت به بوتاكس جوابگو هست يا خير، بايد بگوييم هيچ روشي براي تشخيص آن وجود ندارد، مگر آنكه اين تزريق براي يك بار امتحان شود، آن زمان است كه با گذشت چند هفته مي‏توان اعلام كرد اين روش براي فرد نتيجه‌بخش بوده يا خير.

چرا اين لكه‌ها از بين نمي‏روند؟!

مدت دو سال است كه دچار بيماري لك‌و‌پيس شده‌ام و تحت درمان هستم، ولي هنوز نتيجه‌اي از اين درمان‏ها نگرفته‌ام، همچنين روز به روز اين لكه‌ها بيشتر مي‏شوند. البته پدرم نيز دچار اين بيماري است. لطفا ما را راهنمايي كنيد؟

دكتر سيدمسعود داودي، متخصص پوست مو و زيبايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي بقيه‌الله:

همان طور كه شما خواننده عزيز اشاره كرده‏ايد، اين مشكل به دليل زمينه‌هاي ژنتيكي به وجود مي‏آيد. در برخي از خانواده‌ها يك يا چند نفر ممكن است همزمان يا به دنبال هم دچار اين مشكل (يعني لك و پيس) شوند. اين بيماري بر اثر مشكل در سيستم ايمني بدن ایجاد می‌شود که در آن سيستم ایمنی اشتباها سلول‏هاي رنگ‌دانه ساز را از بين برده و باعث به وجود آمدن اين لك‏ها مي‏شود.

اين بيماري يك بيماري خودايمني است كه سلول‏هاي رنگ‌دانه‏‏ ساز پوست را مورد حمله قرار مي‌دهند. همان‌طور كه خودتان گفتيد، يكي از بارزترين علائم اين بيماري به وجود آمدن لك و پيس به رنگ سفيد است. در مورد درمان بايد گفت ۳۰ الي ۴۰ درصد احتمال بهبودي وجود دارد. با اين حال هيچ تضميني نيست كه بيماران بعد از انجام درمان‏هاي لازم پاسخ مثبت يا منفي دريافت كنند، همچنين به غير از درمان دارويي، روش‌هاي نوردرماني يا ليزردرماني هم مي‏توانند كمك‌كننده باشند.

البته ناگفته نماند كه ليزردرماني نسبت به روش‌هاي ديگر موثرتر است. افرادي كه اين بيماري در آنها متوقف شده و آثار محدودي از آن برجاي مانده، مي‏توانند از طریق روش‌هاي كشت سلولي رنگ‌دانه ساز اين مشكل را برطرف كنند. روش كشت سلولي به اين صورت انجام مي‏شود كه از پوست سالم بيمار، سلول‏هاي رنگ‌دانه سازي را جدا كرده و در محيط كشت سلولي آن را پرورش مي‌دهند. بعد از اين مرحله سلول‏ها را در قسمت‏هاي لك و پيس شده پيوند مي‏‏زنند. اين آخرين متد براي درمان اين مشكل است البته به شرط آنكه چند سالي از اين بيماري گذشته باشد و لك‌وپيس جديدي به وجود نيامده باشد.

لكه‌هاي بارداري چگونه از بين مي‏رود؟

بعد از دوران بارداري دچار لكه‌هاي بارداري شده‌ام. با روش دارودرماني سعي كردم اين لكه‌ها را از بين ببرم اما نتيجه مثبتي همراه نداشت. بعد از آن از روش ليزردرماني كمك گرفتم با اين حال باز هم بي‌نتيجه بود. چه كار كنم تا اين لكه‌ها از بين بروند؟

دكتر سيدمسعود داودي، متخصص پوست مو و زيبايي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي بقيه‌الله:

مهم‌ترين علت بروز اين لكه‌ها عوامل ژنتيك است اما عامل ديگري كه اين مشكل را تشديد مي‌كند، مسئله آفتاب است. همچنين به غير از تابش نور خورشيد، همان‌طور كه اشاره كرديد مسئله بارداری و خوردن قرص‌هاي ضدبارداري هم مي‏تواند در بروز لك در خانم‏ها تاثيرگذار باشد.

اين لكه‌ها به دو دسته لكه‌هاي عميق و لكه‌هاي سطحي تقسيم مي‏شوند. لكه‌هاي سطحي پاسخ درماني بهتري نسبت به دارو يا ليزر دارند اما لكه‌هاي عميق متاسفانه ممكن است كه به هيچ درماني جواب مثبت ندهند.

با اين حال عميق يا سطحي بودن لكه‌ها از هيچ طريقي به غير از نمونه‌برداري بيوپسي مشخص نمي‏شود كه اين نوع از نمونه‌برداري ممكن است باعث ايجاد جاي زخم شود، به همين خاطر اين روش هم براي تشخيص قابل توصيه نيست. اگر اين لكه‌ها به روش دارو درماني و ليزر جواب نداند، از اين طريق مي‏توان متوجه شد كه آنها از لكه‌های عميق هستند. در يك جمع‌بندي نهايي بايد گفت لكه‌هاي سطحي با ليزردرماني بهبود پيدا خواهند كرد اما لكه‌هاي عميق با هيچ روشي از بين نمي‏روند.

عمل بینی قبل از بارداری یا بعد از آن؟

مدت‏ها است قصد دارم بینی ‏ام را عمل کنم، اما از طرف دیگر قصد بارداری هم دارم سوال من از شما این است که چه مدت پس از عمل جراحی بینی‏ می‏توانم باردار شوم؟

دكتر حسن آبشيريني، متخصص گوش و حلق و بيني و دانشيار دانشگاه جندي شاپور اهواز:

الو! دکتر!...

معمولا پس از عمل جراحی بینی پانسمان بینی طی ۳تا ۵ روز خارج می‌شود. همچنین طی ۷تا ۱۰ روز مصرف دارو‏ها به پایان می‏رسد. پس از آن در صورت عدم نیاز به مصرف دارو، تثبیت وضعیت جسمانی وروحی وعدم بروز عوارض جراحی افراد می‏توانند اقدام به بارداری کنند.

با آلرژی می‌توان بینی عمل کرد؟

به آلرژی فصلی دچار هستم و در هر فصل ممکن است این آلرژی سراغم بیاید. برای جراحی بینی چه کار باید کنم، آیا این عمل برای من جایز است یا خیر؟

بهتر است در زمان و فصلی که علائم حساسیت فروکش کرده و تحت پوشش مصرف داروهای ضد حساسیت هستید اقدام به عمل کنید. اگر منظور عمل زیبایی است باید بدانید که بعدازعمل امکان گرفتگی بینی وجود دارد. پس بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک معالج خود مشورت کنید.

نگران چشم‌هايم هستم!

خانمي ۳۲ ساله هستم. مدت ۲۰ سال است كه عينك مي‌زنم. شماره چشم‌هايم هر دو يك بود اما يك سال است كه شماره چشم راستم چهار شده است. علت آن چيست؟

دكتر محمدرضا فلاح تفتي، جراح و فوق‌تخصص چشم، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران:

در اين سن معمولا تغيير شماره چشم نداريم اما به‌ندرت ممكن است اين اتفاق بيفتد. مسائلي مثل بيماري ديابت يا آب مرواريد مي‌توانند باعث تغيير شماره چشم شوند بنابراين معاينه چشم براي شما خيلي مهم است و علت اين تغيير شماره را مشخص مي‌كند.

نقش طب سوزنی در بارداری چیست؟

نقش طب سوزني در دوران بارداري و زايمان چيست؟

دكتر رضا حشمت، متخصص طب سوزني، رئيس انجمن طب سوزني ايران:

بيشتر مادران باردار به دليل ترس از دردهاي شديد دوران زايمان روش سزارين را انتخاب مي‌كنند اما همه می‌دانیم که بهتر است زنان باردار از روش‌هايي كه در آن داروي شيميايي تجويز مي‌شود، پرهيز كنند تا خطري فرزندشان را تهديد نكند؛ به همين خاطر يكي از روش‌هاي ضددارويي برای تسکین درد حین بارداری و زایمان، روش طب سوزني است كه قادر است دردهاي دوران بارداري را كاهش دهد و به حداقل برساند. اين روش نه تنها براي جنين عارضه‌اي به همراه ندارد بلكه زمان زايمان با اين روش كوتاه‏تر مي‏شود.

الو! دکتر!...

لازم به ذكر است كه مادر باردار بايد توسط متخصص معاينه شود. تعداد جلسات اين معاينه‌ها در ماه‌هاي دوم، پنجم و هشتم بارداري صورت مي‌گيرد. بعد از آن حين زايمان مي‏توان از روش طب سوزني استفاده كرد. همان‌طور كه اشاره شد، در سه ماهه دوم بارداري، روش طب سوزني براي كاهش درد بي‏ضرر است. لازم به ذكر است اين روش در افزايش آرامش مادر قبل از زايمان تاثيرگذار است. با استفاده از طب سوزني مي‏توانيم يكي از شايع‌ترين اختلالات دوران بارداري كه حالت تهوع و استفراغ (ويار) است را درمان كنيم. اين روش درمان در سه ماهه اول بارداري قابل اجراست. به هر حال، مطالعات مختلف نشان داده‌اند كه طب سوزني تاثيرات مطلوبي دارد. بهتر است بدانيد كه اين روش بيشتر براي افرادي كاربرد دارد كه صبر كافي براي گرفتن جواب دارند.

راهي براي ترك اعتياد!

آيا ترك هروئين و متادون با شربت ترياك ممكن است؟

دكتر اميرفرشيد فياض، متخصص پزشكي قانوني و مسموميت‌ها، استاديار دانشگاه علوم پزشكي:

متادون بهتر از شربت ترياك است و نبايد آن را با شربت ترياك جايگزين كنيد بلكه بايد به‌تدريج مصرف متادون را كم كرده و درنهايت آن را قطع كنيد. اما براي ترك هروئين مي‌توان از شربت ترياك كمك گرفت. شربت ترياك در اين مورد حالت نگهدارنده دارد؛ البته براي سنين خاص و افراد خاص. در اين زمينه حتما با يك متخصص ترك اعتياد مشورت كنيد.

با چه گیاهی می‌توان خشکی چشم را درمان کرد؟

لطفا داروي گياهي، خوراكي يا قرصي كه ترشح اشك چشم را زياد مي‌كند، معرفي كنيد تا مشكل خشكي چشمم رفع شود.

دكتر مهدي خانلري، جراح و متخصص بيماري‌هاي چشمي:

خشكي چشم با داروهاي خوراكي درمان نمي‌شود و تنها داروهايي مانند امگا ٣، كپسول‌هاي روغن ماهي و كپسول روغن دانه كتان به عنوان داروهاي كمكي در درمان خشكي چشم مطرح شده‌اند.

آيا پيوند كامل چشمي كه از دست رفته‌، امكان‌پذير است، لطفا توضيح دهيد؟

چشمي كه قادر به درك نور نبوده و در اين حد اختلال پيدا كرده باشد، متاسفانه حداقل با دانش امروز دنيا قابل بازگشت يا پيوند كامل نيست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج