جاباما
۱۸۲۴۸۳
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

قدم زدن در کنار یک ساحل بکر و بی نظیر، سفر به شهر قصه های بازرگانان شیرازی و سندباد، گذر در اقامتگاه شاهزادگان سواحیلی و سلاطین عمان و شهری که پر است از عطر هند، تنها در یک مقصد خلاصه می شود و آن هم زنگبار است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد





مجله همشهری 6 و 7 - فاطمه عسگری آزاد: قدم زدن در کنار یک ساحل بکر و بی نظیر، سفر به شهر قصه های بازرگانان شیرازی و سندباد، گذر در اقامتگاه شاهزادگان سواحیلی و سلاطین عمان و شهری که پر است از عطر هند، تنها در یک مقصد خلاصه می شود و آن هم زنگبار است.

زنگبار یکی از جزار تانزانیا و پایتخت منطقه نیمه خودمختار زنگبار است که تاریخ شهرنشینی آن به بیش از دو هزار سال پیش بر می گردد. چشم انداز منحصر به فرد این منطقه تنها یکی از جاذبه های آن است و فرهنگ این جزیره، معماری هندی آن و پس زمینه عجیب و غریب زنگبار برای هر توریستی دیدنی است. در امتداد ساحل، زندگی روستایی در جریان است؛ هنوز ماهیگیران زندگی خود را با تنظیم جزر و مد دریا می گذرانند و در اطراف رشته کوه ها زندگی کشاورزی جریان دارد.

سفر به زنگبار تجربه منحصر به فردی از سفر به یک شهر گرمسیری با فرهنگ سنتی است که طبیعت خیره کننده ای هم دارد. اگر به دنبال شهری برای فرار از زندگی روزمره و مدرن هستید مجمع الجزایر زنگبار یک مکان مناسب است. ساحل طلایی و دریای فیروزه ای کم عمق آن برای شنا، ماهیگیری و ورزش های آبی مناسب است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

زنگبار ترکیبی فارسی به معنی ساحل سیاهان است و نامش برگرفته از دوره هخامنشی و داد و ستد تجاری ایرانیان با مردم این شهر است. اگر دوست دارید وسط زمستان به شهری بروید که تابستان در آن همیشگی و ۳۰۰ روز سال آن آفتابی است، زنگبار برای شما بهترین مقصد است. شما می توانید در این سفر علاوه بر لذت بردن از آرامش ساحل به سراغ اکتشافات بروید. این پایتخت دو هزار ساله به اندازه تاریخش کشف شدنی است. در زنگبار شما می توانید روزتان را با مشاهده طلوع خورشید در کنار قایق های ماهیگیری آغاز کنید و شب هنگام، محوشدن خورشید در پس آب دریا را نظاره گر باشید.

تقویم سفر

از آنجایی که تانزانیا زیر خط استوا قرار دارد در تمام طول سال آب و هوایش دلپذیر است. اما با این وجود زمستان برای بازدید از زنگبار یک زمان ایده آل است، در این فصل درجه حرارت هوا به طور متوسط ۲۵ درجه سانتی گراد است و هوا خشک و فرح بخش است. در این فصل بارش کمی وجود دارد و برای بازدید از نقاط گردشی شهر با مشکل شلوغی رو به رو نخواهیدشد. در تابستان روزهای گرم بسیار زیاد است اما باز هم توریست ها ترجیح می دهند برای استفاده از آفتاب گرم زنگبار به این شهر سفر کنند. پاییز و بهار فصل بارش باران است و چندان برای سفر توصیه نمی شود.

از نوروز تا جشنواره فرهنگی

نفوذ ایرانی ها در این جزیره انکارناپذیر است. زبان، آداب و رسوم، فرهنگ و مذهب رسمی زنگبار سواحیلی است. مردم این شهر جشنواره های مختلفی مطابق با آیین کهن خود دارند؛ جشن سال نو، جشنواره فرهنگی زنگبار و جشنواره فیلم و موسیقی از آن جمله است مواکوکگا جشنواره سنتی سال نوست. مردم این شهر سال نو را که از نوروز ایرانیان گرفته شده، جشن می گیرند.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

پایکوبی در جشن های مردم زنگبار به شیوه کهن اجرا می شود. زمان سال نو هم همان نوروز خودمان است که در ابتدای فروردین جشن گرفته می شود. در جشن سال نو، زنگبار، مملو از توریست می شود. علاوه بر گردشگران از تمام شرق آفریقا مردم به زنگبار می آیند تا رسیدن سالی دیگر را جشن بگیرند.

جشنواره فرهنگ زنگبار هم در نوع خود کم نظیر است. در این جشن موسیقی سنتی همراه با اجرای آیین های قبیله ای و باستانی حال و هوای خاصی به شهر می دهد.

در جشنواره فرهنگی زنگبار شرکت کنندگان مختلفی از موزامبیک، کنیا، کومور، آلمان، چین و هند به این شهر می آیند تا شاهد به تصویر کشیده شدن آیین های باستانی شهر باشند.

جشنواره موسیقی و فیلم زنگبار هم حال و هوای خاص خود را دارد. تلفیق موسیقی سنتی به همراه آلات موسیقی مدرن از جزیره زنگبار آوایی فراموش نشدنی در ذهن مسافران پدید می آورد. بسیاری از مردم شهر به زبان انگلیسی تسلط دارند.

بهترین مکان اقامت

در شهر زنگبار هتل های بین المللی و مسافرخانه های بسیاری هستند که پنجره شان رو به ساحل زیبای شهر باز می شود و تمام امکانات هتل های پنج ستاره دنیا را دارند. قیمت هتل ها در این شهر چندان بالا نیست و در عوض خدمات آنها بسیار مدرن و به روز است. در شهر زنگبار می توانید به سبک شاهان قدیم استراحت کنید و آرامش را با تمام وجود احساس کنید.

• هتلی با خانه های ییلاقی

اگر به دنبال یک هتل زیبا با خانه های ییلاقی هستید و دوست دارید رستوران ممتازی با نمای ساحل رو به روی آن را تجربه کنید، هتل «اوشن پارادایس ریسورت» بهترین انتخاب است. این هتل امکانات غواصی و شنای اختصاصی را برای مهمانانش مهیا کرده و می توان در این هتل چهار ستاره تجربه زندگی آرامش بخش را با تمام وجود احساس کرد. استخر روباز، مرکز تناسب اندام و سالن بازی کودکان از امکانات دیگر این هتل رویایی است. قیمت اقامت در این هتل رویایی ۱۵۵ دلار است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

• سوییت های دلنواز

هتل «بلوبی بیچ ریسورت» یک هتل پنج ستاره با تمام امکانات مدرن از جمله استخر، سونا و امکانات ورزشی است. اتاق های بزرگ و سوئیت های دلنواز این هتل برای هر مسافری با هر سلیقه ای جالب خواهدبود. آشپزخانه بین المللی این هتل با انواع غذاهای دریایی در فضای باز آماده است تا برای شما یک شمام فراموش نشدنی مهیا کند. این هتل زمین بازی برای کودکان، قایق های پدالی و خدمات غواصی به مسافران ارائه می کند. قیمت اقامت در این هتل شبی ۱۲۰ دلار است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

• باغ سرسبز گرمسیری

هتل «راس نونگی بیچ» در شمال جزیره زنگبار قرار دارد و مشرف به ساحل شنی و ماسه های سفید آن است.

این هتل دارای یک باغ سرسبز گرمسیری و تمام اتاق هایش با مبلمان چوبی و دکوراسیون مدرن تزئین شده است.

شما می توانید اتاق های بالکن دار این هتل را کرایه و از لذت نوشیدن یک لیوان چای در هوای دلپذیر ساحل استفاده کنید. قیمت اقامت در این هتل شبی ۱۰۰ دلار است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

• اقامت در زنگبار واقعی

هتل «کورال راک» یک هتل سه ستاره است که با امکانات خوبش برای مهمانان مقرون به صرفه است.

این هتل در دهکده ماهیگیری سنتی قرار دارد و شما می توانید در این مکان زنگبار واقعی را به خوبی تجربه کنید.

سواحل زیبا و مناطق حفاظت شده حیوانات در اطراف هتل به زیبایی آن افزوده است.

قیمت اقامت در این هتل شبی ۵۰ دلار است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

بدون ویزا به زنگبار بروید

برای سفر به تانزانیا نیاز به ویزا نیست. باید مدارک رزرو هتل یا اطلاعات کسی را که می خواهید در خانه او اقامت داشته باشید، همراه داشت. در بدو ورود به زنگبار باید در فرودگاه فرم های بسیاری را پر کنید و هزینه ویزا را پرداخت کنید و سپس با خیال راحت وارد شهر شوید. برای رسیدن به زنگبار می توانید از خطوط هوایی قطر، ترکیش یا امارات استفاده کنید.

ماشین کرایه کنید

گشت و گذار در زنگبار می تواند ارزان و در عین حال خطرناک یا گران و آرامش بخش باشد. این کاملا به انتخاب و جیب شما بستگی دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای آرامش به این شهر آمده اید بهتر است در ابتدای سفر یک ماشین کرایه کنید و تا آخر سفر خیال تان راحت باشد.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

اما اگر دنبال چالش و هیجان هستید بهتر است سراغ اتوبوس، تاکسی، دوچرخه یا قایق بروید. همچنین زنگبار گزینه خوبی برای پیاده روی است؛ شما می توانید ساعت ها در این شهر پیاده قدم بزنید و به دیدن آثار تاریخی بروید بدون این که از قدم زدن خسته شوید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر برای توریست ها چندان توصیه نمی شود زیرا نظافت و امنیت آنها مناسب نیست.

میراث غنی آشپزی

این جزیره گرمسیری در اقیانوس هند در سواحل زیبای سرزمین تانزانیا علاوه بر تاریخ و محیط زیست زیبا میراث غنی آشپزی نیز دارد. تجربیات جالب مسافران درشهر زنگبار نشان از رونق رستوران ها و کیفیت بالای مواد غذایی در این شهر دارد؛ چرا که اقیانوس منبع عظیمی برای تامین مواد غذایی مردم شهر است. حضور ایرانی ها، هندی ها و عرب ها در این شهر سبک آشپزی متفاوتی را برای مردم شهر به ارمغان آورده که مخصوصص این شهر است.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

رستوران های دریایی شهر زنگبار انواع و اقسام ماهی ها را با طعم متفاوتی دراختیار مسافران می گذارد. بخش عظیمی از لذت غذاخوردن در جزیره به خاطر کیفیت مواد غذایی است. سبزیجات این شهر از خود زنگبار تامین می شود و مردم در قسمت روستایی مشغول کشاورزی هستند. شما می توانید در زنگبار رستوران های بین المللی و پنج ستاره ای را هم پیدا کنید؛ راک نگبار، لوتاورنو، زنگبار سرنااین و امرسون اسپایس کافه از آنها هستند.

سفر به شهر رنگ ها

• مارک وینس- جهانگرد و روزنامه نگار

زنگبار گرچه به معنی ساحل سیاهان است، اما این شهر، شهر رنگ هاست؛ از مردم آن گرفته تا طبیعت اینجا همه چیز رنگارنگ است. جامه های رنگارنگ مردم شهر هم از طبیعت هزاررنگ آن تاثیر گرفته؛ جایی که خورشید، دریا و طبیعت با هم گره خورده اند. مردم شهر بسیار مهربان و مهمان دوست هستند. بیشتر آنها وضع مالی خوبی ندارند اما با این وجود لبخند از لبان شان حذف نمی شود. جاذبه های طبیعی شهر زنگبار هم فراموش نشدنی است. اگر به این شهر سفر کردید لذت سافاری و غواصی را از دست ندهید. دنیای زیرآب شهر چیز دیگری است که به تجربه آن می ارزد.

در زنگبار باید انتظار تجربه های نو را داشت. در این شهر باید به بسته تورهای ترکیبی اعتماد کنید. آنها با تجربه ای که دارند شما را به خوبی راهنمایی می کنند. با این تورها می توانید با اطمینان بیشتری شهر را بگردید. در مورد آشپزی مردم شهر شکی به دل خودتان راه ندهید. گرچه ممکن است بشقاب ها ابتدا برای تان کمی عجیب باشد، اما بهتر است به طعم آنها اعتماد کنید و دل تان را به دریا بزنید؛ زیرا کیفیت آشپزی مردم این شهر زبانزد توریست هاست.

گشت و گذار در زنگبار

۷۲ ساعت در شهر بازرگانان شیراز

وقتی صحبت از سفر به زنگبار جزیره کوچک سواحل شرقی آفریقا به میان می آید، بسیاری از مردم فکر می کنند که برای این سفر باید حتما بودجه عظیمی همراه داشت. در حالی که زنگبار برای هرکسی با هر بودجه ای نقاط دیدنی بسیاری دارد. برای گردش در این شهر تنها نیاز به روحیه کاوشگری دارید. خودتان را به دست طبیعت شهر بسپارید تا زنگبار شما را در تاریخ، فرهنگ و هنر خود غرق کند.

روز اول: تاریخ گردی

زنگبار با بیش از دو هزار سال سابقه تاریخی، معماری و میراث دیدنی بسیاری دارد. بهتر است روز اول سفرتان را به گشت و گذار در آثار تاریخی اختصاص دهید.

• کاخ موزه و خانه عجایب

کاخه موزه با نام کاخ سلطان هم در شهر شناخته شده است و یکی از ساختمان های قدیمی شهر است. این کاخ در گذشته برای اقامت سلاطین شهر استفاده می شد، اما پس از انقلاب سال ۱۹۴۶به عنوان ساختمان دولت مورد استفاده قرار گفت. به همین دلیل نامش به کاخ مردم تغییر کرد. امروز این مکان موزه ای برای نمایش آثار خاندان سلاطین گذشته شهر است. خانه عجایب مکانی در شهر سنگی است که فرهنگ سواحیلی و زندگی جذاب گذشته آن را به نمایش می گذارد.

• بازار برده فروشی

بازار برده فروشی در شهر سنگی قرار دارد؛ مکانی باستانی اما به شدت غم بار. این مکان در تاریخ زنگبار نقش مهمی ایفا می کرد؛ زیرا زمانی تجارت برده یکی از مهم ترین کسب و کار مردم شهر بوده است. برده های غل و زنجیر شده در این محل در انتظار فروش می ایستادند. امروزه در همین مکان مجسمه های سنگی برای بازسازی این کسب و کار قرار داده شده اند.

• تور شهر سنگی

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

این شهر از جمله میراث جهانی یونسکوست و معماری منحصر به فرد آن از سبک های اسلامی و آسیایی سرچشمه گرفته است. در هر گوشه این شهر تاریخ سلاطین، شاهزادگان و بردگان نوشته شده و بازدید از شهر سنگی می تواند اطلاعات شگفت انگیزی در مورد تاریخ شهر زنگبار به شما بدهد. شهر سنگی قلب زنگبار است. در تور این شهر شما از بازار و سایر مکان های تاریخی آن بازدید خواهید کرد.

روز دوم: طبیعت و دیگر هیچ

جزیره زنگبار یکی از جزایر دیدنی تانزانیاست. شما می توانید در این جزیره گونه های در معرض انقراض بسیاری را مشاهده کنید. همچنین طبیعت این شهر در نوع خود کم نظیر است.

• ساحل نشینی پانگ

این ساحل شنی ۲۰ دقیقه از شهر سنگی فاصله دارد و مکان ایده آلی برای غواصی است. در این ساحل طیف گسترده ای از انواع ماهی های مرجانی و ماهی های گرمسیری وجود دارد و برای کسانی که دوست دارند از سواحل شلوغ فاصله بگیرند و دنبال یک مکان دنج هستند، بسیار مناسب است. شما می توانید در کنار این ساحل شنی آرام ساعت ها به تماشای آب بنشینید و از گذر زمان لذت ببرید.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

• باغ فورودهانی

این باغ در شهر سنگی قرار دارد و یک مکان ایده آل برای گشت و گذار در شب است. این باغ سرسبز یادآور گل کاری باستانی مردم زنگبار است و فضای بزرگ آن به عنوان محلی برای گردهم آمدن مردم و باربران تبدیل شده است. در این مکان شما می توانید طعم لذیذ غذاهای محلی را بچشید.

جنگل نگزی

این جنگل در قسمت شمال غربی شهر واقع شده و تنها بخش باقی مانده از جنگل های عظیم پماب است. این جنگل حدود ۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و آشیانه بسیاری از گونه های گیاهی در معرض انقراض است. شما می توانید با کرایه یک دوچرخه در طول جنگل به کاوش بپردازید و مسحور دیدن طبیعت دست نخورده آن شوید.

روز سوم: لذت هیجان

زنگبار به واسطه طبیعت بکری که دارد یکی از بهترین مکان ها برای اکتشاف و ورزش های آبی است. بهتر است در طول سفرتان غواصی و شنا در آب های ساحلی این شهر را تجربه کنید.

• بازار مواد غذایی

معروف است که سفر به زنگبار بدون بازدید از بازار مواد غذایی آن کامل نخواهدبود. این بازار که در اواخر بعدازظهر در شهر سنگی آغاز می شود مکان مناسبی برای آشنایی با مواد غذایی عجیب و غریب مردم شهر است. در این بازار می توانید انواع غذاهای لذیذ دریایی از ماهی کبابی تازه گرفته تا میگو و سبزیجات را تجربه کنید و همچنین با مردم شهر از نزدیک آشنا شوید.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد

• جزیره زندان

برای رسیدن به جزیره زندان باید ۲۰ دقیقه قایق سواری کنید؛ محلی که پیش از این برای نگهداری بردگان بازداشت شده استفاده می شد و پس از مدتی به اردوگاهی برای قرنطینه بیمارهای واگیردار تبدیل شد. گرچه امروز طبیعت این جزیره خیره کننده است، اما نمی توان از تاریخ شوم گذشته آن فارغ شد. جزیره زندان پر است از لاک پشت های غول پیکر و شما می توانید در کنار لاک پشتی به اندازه خودتان عکس یادگاری بگیرید.

• شنا با دلفین ها

ساحل کیزمکازی حدود یک ساعت با شهر سنگی فاصله دارد. در این ساحل حدود ۹۰ درصد احتمال دیدن انواع دلفین ها مانند دلفین کوهان دار و دلفین معمولی موجود دارد. اگر شما از قایق فاصله بگیرید حتی الامکان شنا در کنار دلفین ها را هم خواهید داشت.

سفر به «زنگبار»، شهر قصه های سندباد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج