جاباما
۱۸۶۴۷۶
۲۲ نظر
۷۴۲۱
۲۲ نظر
۷۴۲۱
پ

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

از سرنوشت شاه همه باخبرند. حکایت آوارگی و سپس مرگ در دوم مرداد ۱۳۵۹. اما بر سر دیگر پهلوی ها چه آمد؟ فرجام برادران، خواهران، همسران و دختران محمدرضا شاه چه شد؟

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟





هفته نامه امید جوان: 26 دی ماه (1357) سالروز خروج و در واقع گریز محمدرضا شاه پهلوی پس از 37 سال سلطنت (13 سال مشروطه و 25 سال مطلقه) بر ایران است.

از سرنوشت شاه همه باخبرند. حکایت آوارگی و سپس مرگ در دوم مرداد 1359. اما بر سر دیگر پهلوی ها چه آمد؟ فرجام برادران، خواهران، همسران و دختران محمدرضا شاه چه شد؟

گفتار حاضر به همه پرسش ها درباره سرنوشت همه اعضای خانواده شاه پاسخ داده است. این اشاره اخلاقا ضرورت دارد که از مقاله پژوهشی آقای محمد رجایی نژاد در نشریه حریم امام بسیار استفاده شده است.

رضا شاه

در 24 اسفند 1256 در روستای آلاشت از توابع سوادکوه به دنیا آمد. پدرش «داداش بیگ» یاور فوج سوادکوه بود و پدران او نیز نظامی بودند. مرگ پدرش در 40 روزگی وی موجب شد مادرش «نوش آفرین» که اصالتا تهرانی بود، به تهران بازگردد. رضا و مادرش در محله سنگلج در تهی دستی زندگی می کردند تا اینکه به دلیل سابقه خانوادگی از سن 12 سالگی وارد «فوج سوادکوه» شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

از همین زمان است که زندگی نظمی او آغاز و به تدریج مدارج نظامی را طی می کند. سال ۱۲۹۹، پس از کودتای سوم اسفند با لقب سردار سپهی به وزارت جنگ منصوب شد و تا سال ۱۳۰۲ این سمت را حفظ کرد. از سال ۱۳۰۲ رضا خان به نخست وزیری منصوب و سرانجام با تشکیل مجلس موسسان در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ و اعلام انقراض سلسله قاجار، رضاخان خود را شاه نامید.

مراسم تاجگذاری در ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵ انجام شد. با وقوع جنگ جهانی دوم در سوم شهریور ۱۳۲۰، ایران توسط شوروی از شمال و از جنوب توسط انگلیس اشغال شد که نقطه پایان سلطنت رضا شاه بود. وی تحت نظر نیروهای انگلیسی از بندرعباس با کشتی از ایران تبعید شد. ابتدا به جزیره موریس منتقل شد، سپس در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تحت نظر قرار گرفت و همانجا نیز در ساعت ۵ بامداد روز ۴ مرداد ۱۳۲۳ (۲۶ ژوئیه ۱۹۴۴) درگذشت.

پیکرش را پس از مرگ به مصر بردند. جانشینش محمدرضا، اردیبهشت ۱۳۲۹ جنازه پدر را به ایران انتقال داد و با تشریفات رسمی در حرم حضرت عبدالعظیم دفن کرد. این شایعه هم وجود دارد که در ۲۴ دی ماه ۱۳۵۷ جسد وی به همراه جسد پسرش علیرضا توسط محمدرضا ابتدا به لس آنجلس و سپس به مصر منتقل شده است.

همسران رضاشاه

رضاخان در طول عمرش به طور قطع چهار زن گرفت که از هر کدام نیز فرزند داشت. بعضا زن پنجمی نیز به او نسبت می دهند، لذا در تعداد فرزندان او نیز بین ۱۱ تا ۱۲ فرزند اختلاف است.

۱- در اولین ازدواج وی زمانی که واحد نظامی اش در همدان مستقر بود با زنی ازدواج می کند به نام «صفیه» که از او صاحب یک دختر می شود به نام فاطمه (همدم السلطنه). رضاخان با این زن همدانی بیشتر از یک سال زندگی نکرد و او را طلاق داد.

۲- دومین همسرش که در بود و نبودش اختلاف است، مریم (یا زهرا) سوادکوهی است که از او نیز یک فرزند دختر به نام صدیقه پهلوی داشت. اختلاف اینجاست که بعضا این خانم و فرزندش را همان همسر نخست به حساب می آورند.

۳- رضاخان پس از آن با تاج الملوک آیرملو ازدواج کرد که از وی صاحب ۴ فرزند شد: خدیجه (شمس الملوک)، دوقلوها؛ محمدرضا و زهرا (اشرف الملوک) و علیرضا

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

۴- سال ۱۳۰۶ رضاشاه با ملکه توران (از خانواده های رجال قاجاری) ازدواج کرد. این ازدواج که به دور از چشم تاج الملوک صورت گرفته بود، با اطلاع وی و مخالفت های شدید سرانجام به طلاق انجامید. رضاشاه از وی صاحب یک فرزند به نام غلامرضا شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

۵- آخرین همسر رضاشاه عصمت الملوک دولتشاهی، نواده فتحعلی شاه قاجار که محبوب ترین همسر رضاشاه بود. فرزندان رضاشاه از عصمت عبارت از: عبدالرضا، احمدرضا، محمودرضا، حمیدرضا و فاطمه.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

فرجام دختران رضاشاه

۱- همدم السلطنه

او که نخستین فرزند رضاخان بود در زمان سلطنت پدرش در مجالس و محافل مطرح نبود؛ با ابوالفتح آتابای ازدواج کرد و سرانجام در سال ۱۳۵۷ در تهران درگذشت.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

۲- صدیقه پهلوی

متولد ۱۲۹۶ شمسی، فرزند زهرا سوادکوهی بود که مادرش را در شیرخوارگی به علت بیماری سل از دست داد. صدیقه پهلوی تا زمان انقلاب اسلامی با نام خانوادگی پدرخوانده اش (کدویی) شناخته می شد و لذا هرگز به خاندان سلطنتی راه نیافت. او در دی ماه ۱۳۶۸ در سن ۷۲ سالگی در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. یکی دیگر از علل اختلاف در تعداد همسر و فرزندان رضاشاه همین است.

۳- خدیجه (شمس الملوک)

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

معروف به شمس پهلوی، اولین فرزند رضاشاه از تاج الملوکبود. او در کاخ مهرشهر کرج معروف به نام کاخ مروارید زندگی می کرد. وی ریاست کانون بانوان ایران را که در اردیبهشت سال ۱۳۱۴ توسط رضاشاه برای پیشبرد و اجرای اهداف خود درخصوص کشف حجاب ایجاد شده بود برعهده داشت. شمس و خانواده اش در شهریور ماه ۱۳۵۷ کشور را ترک کردند و چندی بعد در کشور ترینیداد و توباگو در منطقه کارائیب ساکن شدند. شمس پهلوی در ۱۰ اسفند ۱۳۷۴ در ۷۸ سالگی درگذشت و در ایالت کالیفرنیا طبق آیین مسیح به خاک سپرده شد.

۴- فاطمه پهلوی

سال ۱۳۰۷ متولد شد. پس از مرگ پدرش رضاخان، ابتدا در مرداد ۱۳۲۷ با یک روزنامه نگار آمریکایی ازدواج کرد و از او صاحب یک دختر و دو پسر شد. این ازدواج موجب اعتراضاتی در ایران شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

از طرفی چون همزمان با خاکسپاری پدرش رضاشاه بود، موجب نارضایتی دربار گشت، لذا وی از امتیازات سلطنتی خود محروم گردید تا اینکه سرانجام دربار در سال ۱۳۳۲ به فاطمه پهلوی و شوهرش اجازه بازگشت به کشور را داد. در مرداد ۱۳۳۸ فاطمه از شوهر آمریکایی اش طلاق گرفت و در آبان همان سال با سپهبد محمد خاتمی ازدواج کرد.

خاتمی در سال ۱۳۵۴ در حال کایت سواری در حوالی سد دز با کوه برخورد کرد و کشته شد. فاطمه پهلوی یکی از سهامداران اصلی شرکت «سی آر سی» بود. سهامدار دیگر این شرکت محمد عبده بود و همین باعث شد بعد از انقلاب باشگاه پرسپولیس را از دست بدهد. اندکی پیش از انقلاب اسلامی روانه خارج از کشور شد. مدتی ساکن پاریس بود و سپس به لندن رفت و در سال ۱۳۶۶ همانجا درگذشت.

۵- زهرا (اشرف الملوک)

معروف به اشرف پهلوی؛ وی همزمان (دوقلو) با محمدرضا پهلوی در ۴ آبان ۱۲۹۸ در تهران متولد شد. به دستور پدرش با علی قوام ازدواج کرد و بعد از تبعید رضاشاه از او جدا شد. او از این ازدواج صاحب یک پسر به نام شهرام شد. پس از مدتی وی با فردی مصری به نام احمد شفیق ازدواج کرد و از او نیز دارای دو فرزند: شهریار شفیق (افسر نیروی دریایی بود و پس از انقلاب در پاریس ترور شد) و یک دختر به نام آزاده شفیق شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

اشرف پس از جدایی از احمد شفیق در پاریس با مهدی بوشهری ازدواج کرد. اشرف از بوشهری فرزندی ندارد. اشرف در سال های پس از انقلاب در آمریکا زندگی می کرد و در حال حاضر از سرنوشت او خبری در دست نیست. یکی دو سال پیش، جسته و گریخته، خبرهایی از ابتلای او به آلزایمر شدید شنیده شد. با اینحال ظاهرا اشرف پهلوی با ۹۳ سال سن زنده است.

فرجام پسران رضاشاه

۱- علیرضا پهلوی

از ملکه تاج الملوک در سال ۱۳۰۱ خورشیدی به دنیا آمد. در سال ۱۳۱۵ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۲۰ به همراه پدرش به تبعید رفت و تا زمان مرگ در کنار او بود. در سال ۱۳۲۳ وارد ارتش فرانسه شد و در سال ۱۳۲۶ به ایران بازگشت.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

وی پیش از بازگشت به ایران در پاریس با یک بیوه لهستانی به نام «کریستیانه شولوسکی» ازدواج کرد و از او صاحب پسری شد که اسمش را «علی پاتریک» گذاشتند. علیرضا از نظر خصال و شخصیت شباهت تام و تمامی به رضاخان داشت. وی در زمانی که شایعه ولیعهدی او به دلیل بچه دار نشدن شاه و ثریا اسفندیاری بر سر زبان ها افتاد، در ۶ آبان ۱۳۳۳ در یک سانحه هوایی کشته شد.

۲- غلامرضا پهلوی

تنها فرزند رضا شاه پهلوی از ملکه توران در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد. وی نیز همراه برادران ناتنی (عبدالرضا، احمدرضا و محمدرضا) برای ادامه تحصیل به سوییس فرستاده شد و پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشت. بعدها وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۵۰ به درجه سرتیپی رسید. وی در سال ۱۳۲۶ با هما اعلم دختر دکتر امیر اعلم ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند به نام های «مهرناز» و «بهمن» شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

غلامرضا پس از جدایی از هما اعلم با منیژه جهانبانی دختر سرلشکر منصور جهانبانی ازدواج کرد و از او نیز صاحب ۳ فرزند به نام های «مریم»، «آذردخت» و «بهرام» شد. وی سال ۱۳۵۷ از کشور گریخت و در حال حاضر کسی از سرنوشت وی خبری ندارد.

۳- عبدالرضا پهلوی

وی نخستین فرزند رضاشاه از عصمت بود که در ۹ مهر ۱۳۰۳ تولد یافت. بعد از تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیل به سوییس فرستاده شد. وی سرانجام تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد به پایان رساند. در سال ۱۳۲۹ با پری سیما زند دختر ابراهیم زند ازدواج کرد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

وی به دلیل مسائل شخصی و خانوادگی از دربار دوری می کرد. پس از انقلاب از ایران خارج شد و کسی از محل زندگی او اطلاعی ندارد و گفته می شود که نام خانوادگی خود را هم تغییر داده است. وی صاحب دو فرزند به نام های «کامیار» و «سروناز» بود که آنها نیز بعد از انقلاب، ایران را ترک کردند.

۴- احمدرضا پهلوی

هشتمین فرزند و پنجمین پسر رضاشاه و دومین فرزند از عصمت بود. در ۵ مهر ۱۳۰۴ به دنیا آمد، پس از تحصیلات ابتدایی مشغول تحصیل در مدرسه نظام بود که پس از برکناری و تبعید پدرش در سال ۱۳۲۰ با او به آفریقای جنوبی رفت. در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به بیروت رفت و پس از مرگ پدرش به ایران بازگشت.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

در سال ۱۳۲۵ با سیمین تاج بهرامی دختر دکتر حسین بهرامی (احیاءالسلطنه) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند به نام های «شاهرخ» و «شهلا» بودند.

این پیوند در سال ۱۳۳۳ به جدایی انجامید و احمدرضا در سال ۱۳۳۷ با «رزا بزرگ نیا» دختر دانش بزرگ نیا ازدواج کرد و از او نیز صاحب سه فرزند به نام های «شاهین»، «شهرناز» و «پری ناز» پهلوی شد.

وی در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دخالتی نمی کرد و کمتر در دربار حاضر می شد. پس از انقلاب به همراه خانواده اش ایران را ترک و در سال ۱۳۶۱ با بیماری سرطان خون در فرانسه درگذشت.

۵- محمودرضا پهلوی

نهمین فرزند رضا شاه و ششمین پسر وی از عصمت بود که در ۱۲ بهمن ۱۳۰۵ از عصمت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و صنعتی در دانشگاه کالیفرنیا و میشیگان به آمریکار فت. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۳۳ با مهردخت اعظم زنگنه ازدواج کرد که این ازدواج پس از سه سال به جدایی انجامید.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

در سال ۱۳۴۳ با مریم اقبال دختر منوچهر اقبال ازدواج کرد ولی او نیز پس از مدتی از او جدا شد. محمودرضا در فساد اقتصادی شاخص ترین فرد خانواده پهلوی بود. وی در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۰) در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.

۶- حمیدرضا پهلوی

یازدهمین فرزند رضاشاه و هفتمین پسر وی و پنجمین فرزند از ملکه عصمت بود. وی در ۱۳ تیر ماه ۱۳۱۱ متولد شد. پس از تبعید رضاشاه با پدر به آفریقای جنوبی رفت و در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به بیروت رفت. در سال ۱۳۳۰ در سن ۱۹ سالگی با دختر عموی مادرش مینو دولتشاهی ازدواج کرد که منجر به طلاق شد.

بعدها به دلیل مشکلات اخلاقی عنوان شاهزادگی از وی سلب و از دربار رانده شد. وی صاحب دو فرزند به نام های «بهزاد» و ««ازک» از مینو خامنه شد. این دو بعد از طلاق پدر و مادر، تحت سرپرستی عمویشان محمدرضا قرار گرفتند. او به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی، پس از انقلاب، ایران را ترک نکرد و در سال ۱۳۷۱ درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

۷- محمدرضا پهلوی

متولد ۴ آبان ۱۲۹۸، سومین فرزند رضاشاه، اولین پسر وی و دومین فرزند (به همراه خواهر دوقلویش اشرف) از تاج الملوک آیرملو بود که جانشین پدر شد. محمدرضا شاه تا شش سالگی تحت مراقبت مادربزرگ قرار داشت. در همین شش سالگی پدرش پادشاه شد و او به ولیعهدی ایران رسید. تحصیلات مقدماتی را در تهران و تحصیلات متوسطه را در سوییس به اتمام رساند. در بازگشت به ایران با درجه ستوان دوم از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

در جنگ جهانی دوم و هم زمان با اشغال ایران در ۲۲ سالگی به پادشاهی رسید و از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بر ایران پادشاهی کرد.

با گسترش نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۷ و فشار نیروهای مخالف رژیم، پایه های اقتدار رژیم پهلوی سست گشته و در نهایت منجر به فرار شاه در ۲۶ دی ماه گردید. مقصد نهایی محمدرضا آمریکا بود ولی وی پس از توقفی کوتاه در «اسوان مصر» دعوتی از ملک حسن دوم پادشاه مراکش دریافت کرد. دعوت همتای مراکشی اش را پذیرفت. خانواده پهلوی چند هفته ای در آنجا ماندند تا اینکه به دنبال بی میلی پادشاه مراکش به ادامه توقف در آن کشور، آنجا را ترک کردند.

از اسفند ۵۷ شمسی تا ۱۰ فروردین ۵۸ شاه و اطرافیان او برای یافتن پناهگاهی در اروپا یا خاورمیانه تلاش کردند ولی هیچ کشوری تقاضای آنها را نپذیرفت. از جمله این کشورها سوییس، انگلستان و فرانسه بود. اردن نیز این درخواست را نپذیرفت.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

سرانجام در روزهای نخست فروردین، دوستان آمریکایی شاه «جزایر باهاماس» منطقه ای دور از سواحل فلوریدای آمریکا را پیشنهاد کردند که شاه و خانواده او در ۱۰ فروردین از مراکش، عازم باهاماس شدند.

در همین زمان است که فرح در مصاحبه ای درباره اوضاع محمدرضا و خانواده اش اینگونه گفت «گاهی می اندیشم که دنیا طوری با ما رفتار می کند که گویی بزرگترین جنایتکاران روی زمین هستیم.»

محمدرضا به فکر اقامت در انگلستان نیز افتاد. او در آنجا یک ملک شخصی داشت؛ البته وقتی شایعاتی درباره مخالفت ملکه الیزابت و نخست وزیر وقت «تاچر» شنیده شد، آنجا نرفت و از این برخورد انگلیس شوکه شد و گفت: «باور کردنی نیست که بعد از آنچه من برای دوستان انگلیسی ام انجام داده ام، آنها اینطور صحبت می کنند.»

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

اتریش نیز از پذیرفتن شاه شانه خالی کرد. در نهایت شاه که رییس جمهور مکزیک را به خوبی می شناخت، لذا به چهارمین کشور وارد شد. در آنجا بیماری سرطان شدت یافت و چون امکان جراحی در مکحزیک نبود به آمریکا رفت و زمانی که در بیمارستان نیویورک بستری بود، تظاهرات بیست و چهار ساعته جلوی بیمارستان علیه او ادامه داشت.

میلیونها آمریکایی حضور شاه را در آمریکا عامل اصلی گروگانگیری می دانستند. سرانجام کوشش کارتر برای رهایی محترمانه از بن بست حضور شاه در خاک کشورش در ظاهر به نتیجه مطلوب رسید و پس از مذاکرات با فرمانده نیروهای مسلح پاناما ورود او را پذیرفت اما محمدرضا چون احتمال می داد آمریکایی ها و پانامایی ها با رهبران جمهوری اسلامی بر سر جان او معامله کنند، قصد کرد آنجا را ترک کند. در این هنگام، انورسادات از شاه دعوت کرد تا برای معالجه و سکونت به مصر بیاید تا اینکه در فرودگاه قاهره، انور سادات همراه همسرش جهان سادات به استقبال آمده بودندو از آنجا به «قصر قبه» رفتند. سرانجام محمدرضا بعد از عمل جراحی به اغما رفت و در ساعت ۱۰ صبح ۵ آبان ۱۳۵۹ (۲۷ ژوئیه ۱۹۸۰ میلادی) فوت کرد.

آوارگی او ۱۸ ماه طول کشید؛ ۱۰ هفته در مراکش، ۱۱ هفته در باهاماس، ۱۷ هفته در مکزیک، ۱۰ هفته در آمریکا برای معالجه، مدت کوتاهی هم در پاناما و سرانجام در مصر.

دختران محمدرضا شاه

۱- شهناز

حاصل ازدواج محمدرضا با فوزیه بود. جهت تحصیل به اروپا رفت. پس از کودتای ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و در سال ۱۳۳۵ به عقد اردشیر زاهدی پسر فضل الله زاهدی درآمد. پس از به دنیا آوردن فرزندشان مهناز در سال ۱۳۴۳ از اردشیر زاهدی جدا شد. مدتی به سوییس رفت و در آنجا با خسرو جهانبانی آشنا شد و بدون اجازه دربار با او ازدواج کرد. به همین دلیل طرد شد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

وی سال ها آنجا ماند تا اینکه با وساطت فرح دیبا بخشیده شد و به ایران آمد. شهناز پیش از انقلاب ظاهرا به مذهب روی آورد و نام خود را به هاجر تغییر داد و از آن پس با روسری در مجالس خصوصی شرکت می کرد. وی از سیاست به کلی دور بود و بعد از انقلاب در پاریس زندگی می کند.

۲- فرحناز

دختر دوم محمدرضا در سال ۱۳۴۱ به دنیا آمد. در ابتدا به آموختن زبان فرانسه مشغول شد. سپس در دبستان مخصوص در جنب قصر نیاوران به تحصیل پرداخت. ۱۶ ساله بود که به دلیل انقلاب اسلامی ناچار به ترک ایران شد و در آمریکا مشغول تحصیل گشت. وی سهامدار چند موسسه و کارخانه بزرگ در آمریکاست و اکنون به صورت مجرد در آمریکا زندگی می کند.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

۳- لیلا

سومین دختر محمدرضا و آخرین فرزند او و فرح است که در سال ۱۳۴۹ در کاخ نیاوران به دنیا آمد. ۸ ساله بود که همراه خانواده از ایران خارج شد و در طول دوران در به دری همراه با پدر و مادر بود.

۱۰ ساله بود که در یک مدرسه آمریکایی در قاهره نام نویسی کرد.

فرجام خاندان پهلوی چه شد؟

بعد از مرگ پدرش به آمریکا رفت. وی با وجود داشتن تحصیلات عالیه در رشته ادبیات تطبیقی به شدت افسرده بود و از سردردهای میگرنی و دردهای عضلانی رنج می برد. همچنین شکست عشقی او نیز باعث شد که سال ۱۳۸۰ در سن ۳۱ سالگی دست به خودکشی بزند. لیلا پهلوی در پاریس دفن شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      مکزحیک
      اصلاحش کنید

      جالب بود بشتر مطلب بزارید تاریخ و ذوست دارم

    • حجت

      سرنوشت پسران محمد رضا را ننوشتید ( علیرضا خودکشی کرد )

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودکشی کرد یا کشتنش؟

    • فرح حاجيوندي

      كاش عكس اين اواخر فرحناز را چاپ مي كرديد نه عكس 27 سال پيش او را !

    • sara

      بیچاره لیلا چه خوشگل بود.
      قراربود کامل توضیح بدید!اما زدین دو تا بچه رو حذف کردین!
      خاطرات غلامرضا پهلوی چندسال پیش چاپ شده.فک کنم زندست هنوز

    • بدون نام

      اینکه همشون طلاق گرفتن خیلی جالبه

    • پروین

      کاش سرنوشت پسرش را هم می نوشتید

    • بدون نام

      سرنوشت پسران!!!!

    • شهرام شهولی

      برای چی ایقد حرف و حدیث پشت سر خاندان پهلوی از خودتون درمیارین شکی نیست از خودتون ایرانی ترن ؟ ای حرف وحدیث بدور از جنبیه انسانیست واقعن که متاسفم برای خیلی از ایرانی ها که شعور صبحت کردن ندارن

    • ات

      عجب !!!!!!چه جالب

    • روح الله دهقان

      اگر شما فروشنده کاخ شمس هستیدخریدار کاخ شمس هستم

      پاسخ ها

      • دخمل

        من کاخمو به کسی نمی فزوشم

    • روح الله دهقان

      اگر شما فروشنده کاخ شمس هستیدخریدار کاخ شمس هستم

    • بدون نام

      حیف خانواده شاه که آواره شدن

    • بدون نام

      حیف خانواده شاه که آواره شدن

    • ایران دوست

      واقعا سرنوشت ظلم در دنیا خیلی جالبه هیچ اثری از ظلم و ظالم جز نفرین نمی ماند برکتی در نسل او نیز وجود ندارد ... وعده های خدا محقق می شود.

    • بدون نام

      حکومت به کفرباقی میمونه امابه ظلم نه.
      خاندان پهلوی حیف که آواره شدن ولی قبول کنیدکه خیلی ظالم بودن

    • مهدی

      شاه ادم ترسوی بزدلی بیشتر نبود با اتش زدن چندتا لاستیک فرار کرد کاش گمی از دل وجرات پدرش یا خواهرش اشرف را داشت

    • علیرضا

      یک گزارش بی سر و ته و پر از چرندیات. شاه فقط دو تا دختر داشت؟؟؟

    • بدون نام

      جالب بود

    • کیا

      سرگذشت خاندان پهلوی منو یاد سرگذشت ی خاندان توتاریخ میندازه ک اکثرشون درجوانی کشته شدن وهمشون بمرگ طبیعی نمردن.واسم جالبه ک همیشه ظلم پیروزه

    • اصفهانی

      زندگی پس از زندگی را ببینید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج