۱۸۶۸۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

براي آن‌كه مراسمي باورنكردني داشته باشيد

مديريت يك عروسي استثنايي

اگر دلتان مي‌خواهد يك مراسم عروسي بي‌نظير و به يادماندني داشته باشيد اين گزارش را از دست ندهيد

مديريت يك عروسي استثنايي

مديريت يك عروسي استثنايي

برترین ها: سفره عقد، آرايشگاه، آتليه عكاسي، نورپردازي، ميز شام و ده‌ها مورد ديگر بايد در يك مجموعه منظم قرار بگيرند تا يك مجلس عروسي درست و حسابي برگزار شود. شايد به يادماندني‌ترين شب زندگي هر كسي مراسم عروسي‌اش باشد؛ مراسمي كه تكرار نمي‌شود و همه دل‌شان مي‌خواهد به بهترين نحو ممكن برگزار شود البته گاهي رقابت و چشم و هم‌چشمي هم وجود دارد كه كار را سخت‌تر مي‌كند. نانا نيكو، ليسانس روان‌شناسي، مجسمه‌ساز و طراح داخلي است و از ۷ سال پيش با كمك همسرش مهرداد سيجاني موسسه تشريفات «سيجاني» را مديريت مي‌كند.


چيزي از قلم نمي‌افتد

طراحي بايد خاص و در عين حال متناسب با شخصيت عروس و داماد باشد. اين كار فراتر از برگزاري يك مراسم عروسي است. بايد در همان جلسات اوليه آشنايي عروس و داماد را با ديد روان‌شناسي تجزيه و تحليل كرد تا يك فضاي دوستانه ايجاد شود. براي موسسات تشريفات كه يك شب خاطره‌انگيز براي عروس و داماد و خانواده‌هاي‌شان بسازند. بايد قبل از رسيدن زمان مراسم تمام تلاش‌مان را بكنيم كه در عروس و داماد و خانواده‌ها احساس آرامش ايجاد كنيم. اين آرامش خيلي مهم است‌ چون معمولا قبل از برگزاري چنين مراسم مهمي افراد اصلي استرس دارند و نگران هستند كه مشكلي پيش نيايد. براي رسيدن به اين آرامش بايد به خانواده‌ها برنامه‌هاي دقيق با جزئيات كامل بدهيم تا خيال‌شان راحت باشد كه برگزاركننده مجلس به تمام ريزه‌كاري‌ها فكر كرده و چيزي از قلم نيفتاده است. اگر در مجالس حرفه‌اي حضور داشته باشيد مي‌بينيد كه عروس و داماد و نزديكان‌شان با آرامش و اطمينان و مثل مهمان وارد مجلس مي‌شوند.


مديريت در 2 موضوع

كارها خيلي ساده و با مديريت پروژه هر مجلس عروسي در ۲بخش انجام مي‌شود. يكي مديريت وسايل و اقلام است و يكي مديريت زمان. در بخش اول بايد برنامه‌ريزي كنيم كه چه احجام و وسايلي براي دكوراسيون و تزئينات بايد به محل برگزاري مجلس منتقل شود‌ مثلا چه گل‌هايي لازم است، چه تعداد بايد روي هر ميز قرار بگيرد و چه رنگ‌هايي باشد. بهتر است همه چيز بيش از آن چيزي باشد كه قول داده‌ايم و كيفيت بهتري هم داشته باشد تا رضايت صاحبان مجلس در حد عالي و ايده‌آل تامين شود. بخش دوم زمان‌بندي است. تمام جزئيات مراسم، از آرايشگاه تا فيلم و عكس و زمان مراسم عقد و حتي ساعت شام، چند‌‌بار كنترل مي‌شود تا همه‌ چيز منظم باشد و طبق زمان‌بندي پيش برود.


بهترين مهمان باشيد

اگر مي‌خواهيد در برگزاري يك مجلس باشكوه به عروس و داماد كمك كنيد و مهمان خوب و ايده‌آلي باشيد اين 5 نكته را به خاطر بسپاريد:
  • وقت‌شناس باشيد
سعي كنيد سروقت و راس ساعت درج شده در كارت در مراسم حاضر شويد. عروسي‌ها معمولا چند ساعتي بيشتر نيست و بخش‌هاي مختلفي دارد كه بايد پشت سر هم انجام شود. تاخير شما به‌عنوان مهمان عقد باعث ديرتر شروع شدن مجلس مي‌شود.
  • در محل تعيين‌شده بنشينيد
اگر برگزاركنندگان در كارت، شماره ميز شما را تعيين كرده‌اند در جاي مشخص بنشينيد. حتما اين شماره‌گذاري براساس آشنايي بيشتر اقوام و دوستان است. اگر هم مراسم جانمايي نشده هر ميز و صندلي را كه انتخاب مي‌كنيد تا پايان همانجا بنشينيد.
  • به موقع با عروس و داماد احوالپرسي كنيد
قطعا عروس و داماد از حضور شما در مجلس‌شان خوشحال هستند ولي برنامه‌هاي فشرده مانع از احوالپرسي‌هاي طولاني با تك‌تك مهمان‌ها مي‌شود آن‌ها را با لبخندي همراهي كنيد و احوالپرسي را به ساعات بعد از شام موكول كنيد. عكس‌هاي يادگاري را هم براي بعد از شام بگذاريد.
  • هديه‌ بدهيد
اگر به نامزدي مي‌رويد حتما با خود گل ببريد. يك سبد گل يا يك تاج گل با ذكر نام شما براي نامزدي مناسب است. براي مجلس عروسي از قبل به هديه‌تان فكر كنيد و چيزي تهيه كنيد كه به كار عروس و داماد بيايد و تا سال‌ها آن‌ها را به ياد شما بيندازد. اگر امكان حضور در مراسم را نداريد يك سبد گل با نام خودتان ارسال كنيد.
  • لباس رسمي بپوشيد
لباس رسمي چنين مجالسي كت و شلوار تيره است. استفاده از كت و شلوار روشن، اسپرت يا كت تك مناسب نيست.


مديريت يك عروسي استثنايي

بايد پيش‌بيني‌نشده‌ها پيش‌بيني شود

مراسم عروسي يك برنامه پر از ريزه‌كاري است كه هر كدام بايد درست سرجاي خودش قرار بگيرد تا برآيند كار قابل‌قبول باشد. يك اشتباه يا اتفاق پيش‌بيني نشده مي‌تواند همه چيز را به هم بريزد. مثلا ممكن است ناگهان برق قطع شود، ماشين داماد خراب شود يا در ترافيك بماند. موردي داشتيم كه ماشين آقاي داماد را كه اتفاقا يك وكيل بود، صبح روز عروسي دزديدند. با درايت آقاي داماد، ماشين پيدا شد و به مراسم رسيد ولي خيلي دير رسيد. ما هم براي اين‌كه كل برنامه‌ها به هم نريزد مراسم عقد را از ابتداي مجلس به انتهاي آن يعني بعد از ۱۲ شب منتقل كرديم و بقيه برنامه‌ها طبق زمان‌بندي انجام شد. براي مشتري‌ها هر دقيقه‌‌ ارزش دارد. آن ها براي دقيقه‌ها پول مي‌دهند. اتفاق‌هاي غيرقابل پيش‌بيني هميشه وجود دارد ولي مهم اين است كه موسسه تشريفات بتواند آن‌ها را مديريت كند. راه حل مديريت بحران اين نيست كه منتظر بحران شويم؛ بايد بتوانيم پيش‌بيني كنيم و قبل از اينكه اتفاق بيفتد به فكر راه حل آن باشيم. اصلا ذات همين موضوع است كه هزينه‌ها را بالا مي‌برد‌ مثلا اگر براي خنك كردن يك مكان نياز به يك كولر گازي داشته باشيم، ۳‌تا تهيه مي‌كنيم كه اگر يكي مشكل پيدا كرد جايگزين داشته باشيم. اصلي‌ترين ترفند اين است كه هيچ‌وقت بيش از يك مراسم در يك روز انجام نشود.


مديريت يك عروسي استثنايي

تنوع طلبي كار ما را مشكل كرده

در اروپا و ايالات‌متحده۲ نوع مجلس برگزار مي‌شود. در نوع اول سالن‌هاي ويژه براي هر نوع مجلس عروسي پيش‌بيني شده و آماده است. برگزاركنندگان فقط يك سري كارهاي خاص انجام مي‌دهند. نوع دوم براي خاطره‌انگيز شدن مجلس فضايي مثل يك باغ را انتخاب مي‌كنند كه متفاوت باشد و طراح آن را تزئين مي‌كند. كار ما در ايران به سبك دوم آن‌ها شبيه است. اينجا گاهي مجبوريم يك مخروبه را تحويل بگيريم و براي عروسي آماده كنيم يا مثلا باغ‌هايي كه عروس و داماد انتخاب مي‌كنند هيچ امكاناتي ندارد. حتي بايد فكر برقش را هم بكنيم. البته بايد بگويم مجالسي كه در اينجا برگزار مي‌شود كيفيت بالاتري دارد. نمونه‌هايي بوده‌اند كه خودشان قضاوت كرده‌اند، مثلا عروس و دامادي كه از انگلستان آمده بودند و عقيده داشتند مراسمي كه در ايران براي‌شان برگزار شده بهتر است يا موردي كه برادر عروس بعد از ۴۰ سال از ايالات‌متحده آمده بود و مجلس ايراني را بهتر از مجالسي كه در آنجا شركت كرده بود مي‌دانست. در ايران سرعت تغييرات خيلي زياد است. از ظرف‌هاي پذيرايي تا نوع ميز و صندلي همه دائما در حال تغيير است و اين هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد. در كشورهاي ديگر اين طور نيست. سال‌ها از يك نوع ميز و صندلي يا سرويس ظرف استفاده مي‌كنند. تنوع‌طلبي ايراني‌ها كار را سخت مي‌كند. اميدوارم به جايي برسيم كه سرعت اين تغييرات كمتر شود چون هزينه‌هاي زيادي به عروس و داماد تحميل مي‌كند. به‌نظر من لزوم يك مراسم خوب تغيير نيست. گاهي هم پيش آمده كه در خارج از ايران مراسمي را برگزار كرده‌ايم كه البته براي صاحبان مجلس مقرون به صرفه نيست و گران‌تر در مي‌آيد ولي اين افراد به اين نتيجه رسيده‌اند كه كارهاي ايران خاص‌تر است و حاضرند هزينه كنند. به هر حال در اين موارد چيزي كه در مراسم‌هاي خارج از ايران بيشتر نمود دارد مديريت است. لازم نيست اكسسوري‌ها را از اينجا به آنجا ببريم چون همه وسايل مورد نياز آنجا وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج