جاباما
۱۸۹۶۱۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

از خمیازه و حمام تا دستمزد علی دایی!

سال ۹۳ هم بر فوتبال ايران گذشت

سال ۹۳ هم بر فوتبال ايران گذشت؛ سالي كه پر از اتفاقات خوب و بد بود و خاطرات زيادي را از خودش به جا گذاشت.

بانک ورزش: سال ۹۳ هم بر فوتبال ايران گذشت؛ سالي كه پر از اتفاقات خوب و بد بود و خاطرات زيادي را از خودش به جا گذاشت. راستش وقتي مي‌خواستيم كليدواژه‌هاي سال را پيدا كنيم، ترسيديم از اين حجم بالاي خشونت؛ از اين همه دادگاه و دادسرا و شكايت و عفو و اعدام! كاش سال آينده اين شكلي نباشد. كاش كليدواژه‌ها به عنوان كوتاه‌ترين راه رسيدن به اتفاقات، كمي مهربا‌تر شوند و رنگ بهتري بگيرند. حالا تمركز كنيد و با ما به سفري سريع در ۳۶۵ روز گذشته بياييد.

سرباز فراری: بعد از قهرمانی فولاد در لیگ سیزدهم، علی دایی به مجلس رفت و نسبت به استفاده این باشگاه از برخی بازیکنانی که دارای کارت معافیت غیرقانونی هستند اعتراض کرد. اعتراض او باعث گشوده شدن پرونده‌ای بی‌سابقه در فوتبال ایران شد که به محرومیت ده‌ها بازیکن انجامید؛ از جمله حسین ماهینی که در اختیار پرسپولیس بود! مهرداد پولادی یکی از مشهورترین بازیکنان موسوم به «سرباز فراری» بود که با وساطت مسوولان امر در جام ملتهای آسیا برای ایران به میدان رفت، اما بعد از آن به کشورمان برنگشت تا حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال استفاده از اینترپل برای بازداشت او به میان بیاید!

عمروعاص: یکی از تکیه‌کلام‌های کلیدی امیر قلعه‌نویی بود که در سال ۹۳ بارها از آن استفاده کرد. سرمربی استقلال در گفتگوهای متعددش علیه رسانه‌ها، به وفور این کلمه را به زبان آورد.

حمام: آخرین شاهکار امیر قلعه‌نویی بود. او گفت برخی اجنبی‌پرست‌ها یک ماه یک بار هم حمام نمی‌روند!

اعدام: فروردین ماه سال ۹۳ برنامه نود کوششی همه‌جانبه را برای جلب رضایت خانواده مقتول و بخشش جوان گناهکاری که سال ۸۶ در نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بود آغاز کرد و در نتیجه موفق شد ساعاتی قبل از اجرای حکم، طناب دار را از گردن این جوان دربیاورد. ولی دم که در نهایت رضایت داد، یک مربی خوشنام در فوتبال محلی شمال کشور بود.

سفر هنرمندان: حضور هنرمندان در برزیل برای تماشای مسابقات جام جهانی، جنجال بی‌سابقه‌ای را در فضای رسانه‌ای و مجازی کشورمان به وجود آورد و باعث اعتراض گسترده مردم شد. کیفیت حضور هنرمندان در برزیل، خرج سفر آنها، پوشش‌شان و نیز اتفاقاتی که آنجا بین خود آنها رخ داد، تا ماه‌ها حاشیه‌ساز بود.

دو میلیارد: رقم تقریبی قرارداد علی دایی با پرسپولیس بود که لو رفتن آن حسابی شر به پا کرد.

موز: بعد از آنکه یک تماشاگر در ورزشگاه ال‌مادریگال به سمت دنی آلوس موز پرت کرد و مدافع بارسا آن را خورد، یک موج عظیم «موزخوران» در سراسر جهان به وجود آمد که ایران را هم در بر گرفت. نیلسون کوریا از جمله کسانی بود که برای اعلام همبستگی با آلوس، مقابل دوربین عکاسان موز خورد.

سربازان مرزی: اسارت تنی چند از سربازان مرزی کشورمان در دام گروهک تروریستی جیش‌العدل، حادثه‌ای بود که از اواخر سال ۹۲ شروع شد و تا اوایل سال ۹۳ ادامه پیدا کرد. این اتفاق حوزه‌های فراوانی را تحت تاثیر قرار داد. در این میان هنرمندان و ورزشکاران هم به میدان آمدند و تلاش‌هایی را برای رهایی این سربازان انجام دادند. برنامه نود هم یک سامانه پیامکی به این منظور راه‌اندازی کرد.

سنبه: در ماجرای انتقال مبین میردورقی به پرسپولیس، برخی از منتقدان از این کلمه استفاده کردند. به عنوان نمونه جمشید شاه‌محمدی مدعی بود «سنبه پرزور» باعث شده مبین در تیم‌های مختلف حاضر باشد و حتی سر از پرسپولیس دربیاورد.

حق پخش: اگرچه این موضوع طی سال‌های گذشته همیشه مطرح بوده، اما در سال ۹۳ اوج گرفتن دعوای فدراسیون و تلویزیون باعث شد دو هفته از مسابقات لیگ و یک دور از بازی‌های جام حذفی روی آنتن نرود. دو طرف در ادامه با هم صلح کردند که البته مطابق انتظار همه چیز به نفع تلویزیون بود!

ماليات: اين مساله در سال ۹۳ بيشتر و جدي‌تر از هر زمان ديگري با فوتبال درگير شد. خيلي از بازيكنان از جمله محمد نوري به خاطر مسايل مالياتي ممنوع‌الخروج شدند. همچنين پرسپوليس نيز اواخر سال به دنبال جذب دو مربي بود كه هر دو بدهي مالياتي داشتند؛ افشين قطبي و برانكو ايوانكوويچ!

کمیته مربیان خارجی: اواخر سال در وزارت ورزش تاسیس شد تا صلاحیت مربیان خارجی آماده حضور در ایران را بررسی کند. آنها در یک تصمیم جنجالی زلاتکو کرانچار را به بهانه آنچه استفاده از الکل خوانده شد رد کردند و اجازه ندادند او روی نیمکت تیم امید بنشیند.

رئال مادرید: هرچقدر بازی دوستانه با میلان برای پرسپولیس خیر و برکت داشت و مملو از خاطرات خوش بود، در مقابل مسابقه با رئال مادرید دردسرهای فراوانی را برای سرخپوشان به وجود آورد. این بازی هرگز جور نشد و بعد از مذاکرات دو طرف، حمیدرضا سیاسی هم سر از زندان درآورد!

پیراهن استیلی: پیراهنی که حمید استیلی با آن دروازه آمریکا را باز کرده بود در یک حراجی خیریه به فروش رسید. در این مراسم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جمع شد که گفته می‌شود حدود دو سوم آن را اسپانسر سابق پرسپولیس پرداخته بود!

بازي تداركاتي: تيم ملي كشورمان در فاصله بين جام جهاني تا جام ملتهاي آسيا تنها دو بازي تداركاتي انجام داد تا همين مساله به دستاويزي براي انتقاد شديد كي‌روش از فدراسيون فوتبال كشورمان تبديل شود.

دادگاه فرهنگ و رسانه: ناگهان در سال ۹۳ این نهاد، به مرجع رسیدگی به بسیاری از دعاوی فوتبالی تبدیل شد؛ طوری که اسم و عنوانش صدها بار در رسانه‌ها درج شد. به عنوان مثال شکایت امیر قلعه‌نویی از جواد نکونام در این دادگاه مطرح شده است.

بنجامين ويليامز: اسم داور استراليايي بازي ايران و عراق، يكي از كليدواژه‌هاي نفريني سال بود. او در مرحله يك‌چهارم نهايي جام ملتهاي آسيا به اشتباه مهرداد پولادي را اخراج كرد تا مقدمات حذف زودهنگام ايران از اين بازي‌ها فراهم شود.

قهرمانی پاک: بعد از قهرمانی فولاد در لیگ سیزدهم، عادل فردوسی‌پور از این عنوان با تعبیر «قهرمانی پاک» یاد کرد. بعدتر فدراسیون فوتبال هم در اقدامی عجیب و بی‌سابقه با انتشار بیانیه‌ای قهرمانی پاک فولادی‌ها را تبریک گفت؛ تو گویی بقیه عناوین قهرمانی در ایران «ناپاک» بوده‌اند! هرچند زیاد طول نکشید تا با برملا شدن مساله کارت‌های جعلی معافیت، این قهرمانی زیر سوال برود.

بيسكويت: عليرضا امامي‌فر گفت برخي بازيكنان پرسپوليس پول غذا هم ندارند و خودشان را با خوردن بيسكويت سير مي‌كنند. بعد از اين اظهار نظر عجيب، گمانه‌زني‌ها براي پيدا كردن اسم اين دسته از بازيكنان كه زير خط فقر مطلق هستند اوج گرفت. حتي بعضي‌ها گفتند منظور او طارمي است، اما اين بنده خدا هم موضوع را تكذيب كرد!

کی‌روشی‌پور: لقبی بود که محمد مایلی‌کهن به مجری برنامه نود داد. این لقب، با توجه به وزن فامیلی عادل فردوسی‌پور انتخاب شده بود!

اوین: یکی از پرکاربردترین واژه‌های فوتبال ایران در سال ۹۳ بود. ابتدا محمد مایلی‌کهن به خاطر شکایت علی دایی راهی زندان شد و سپس نوبت به حمیدرضا سیاسی شد که سر از اوین دربیاورد.

پرونده فساد در فوتبال: کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ماه‌هاست که روی این پرونده کار می‌کند و مدتهاست که می‌گویند به زودی در مجلس قرائت خواهد شد، اما دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب خبری نبوده است!

خداحافظی: خداحافظی مهم سال ۹۳، وداع قطعی علی کریمی با میادین بود.

عمو مرتضي: مرتضي احمدي وصيت كرده بود بعد از مرگش روزنامه هواداران پرسپوليس تيتر بزند: «آهاي پرسپوليسي‌ها، عمو مرتضي رفت.» بعد از درگذشت اين هنرمند دوست داشتني، بسياري از مطبوعات كشور اين جمله را روي جلد بردند.

فیل و اسب: در ماجرای اخراج علی دایی از پرسپولیس، این مربی معتقد بود که از سوی وزارت ورزش کنار گذاشته شده است. در راستای همین مجادله، یک شب روی خط برنامه نود مازیار ناظمی سخنان تندی علیه سرمربی سابق سرخپوشان مطرح کرد. دایی که همان زمان پشت خط بود، جمله‌ای گفت که تا مدتها در موردش حرف زده می‌شد: «ببخشید طرف حساب من وزیر است، نمی‌دانم چرا سرباز و فیل و اسب جلو می‌فرستند!»

سرپست قائم‌مقامی: سال‌هاست که پرسپولیس به منبع تولید پست‌های عجیب و غریب تبدیل شده است. هنوز فراموش نکرده‌ایم محمد رویانیان، علی پروین را به سمت «مدیر راهبری» منصوب کرد! اواخر سال ۹۳ هم محمد حسین نژادفلاح با پست باور نکردنی «سرپرست قائم‌مقامی» همه کاره سرخپوشان شد تا طی ۱۴ ماه، به عنوان هفتمین نفر عنان اختیار این تیم را به دست بگیرد.

پاشایی: اگرچه مرتضی پاشایی یکی از فعالان عرصه هنر به حساب می‌آمد، اما درگذشت او بسیاری از حوزه‌ها را متاثر کرد؛ از جمله ورزش و خیلی از ستاره‌هایش را که از دوستان نزدیک آن مرحوم بودند. در پی حضور شگفت‌انگیز مردم در مراسم خاکسپاری پاشایی و تغییری که در این برنامه به وجود آمد، مهرداد میناوند به یکی از معدود شاهدان سرشناس خاکسپاری این خواننده فقید در ساعات پایانی روز تبدیل شد.

اینستاگرام: پدیده‌ای که در طول سال ۹۳ استفاده از آن با سرعتی باورنکردنی رواج یافت. به این ترتیب خیلی از ستاره‌های فوتبال هم ترجیح دادند به جای مصاحبه با رسانه‌ها و نگرانی بابت اینکه حرف‌های‌شان جور دیگری منتشر شود، پیام‌های‌شان را روی اینستا بگذارند. از جمله مهم‌ترین خبرهایی که به این شکل رسانه‌ای شد، خداحافظی علی کریمی از کادر فنی تیم ملی در آستانه سفر به استرالیا بود؛ آنچه با این جمله روی صفحه جادوگر طرح شد: «اگر نمی‌توانی خدمت کنی، برو تا خیانت نکرده باشی.»

رکورد: بله خب، رکورد در دنیای ورزش همیشه کلمه رایجی است، اما آنچه این اصطلاح را به یکی از کلیدواژه‌های سال ۹۳ تبدیل کرد، نزدیک شدن جواد نکونام به رکورد علی دایی در زمینه تعداد بازی‌های ملی بود. در شرایطی که به نظر می‌رسید جواد از این حد نصاب عبور کند و به تنهایی چنین عنوانی را به خودش اختصاص بدهد، این اتفاق رخ نداد. حذف تیم ملی کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملتهای آسیا باعث شد تعداد بازی‌های ملی نکونام با دایی مساوی شود و او ناچار شود برای به دست آوردن این حد نصاب، تا نوروز ۹۴ انتظار بکشد.

مزایده: بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال تقریبا همیشه مطرح بوده، اما هرگز به اندازه سال ۹۳ جدی نشد. در این سال روند خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای شدت گرفت و کار به تعیین زمان برای برگزاری جلسات مزایده کشید. همین مساله کافی بود تا کلمه «مزایده» بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی فوتبالی به خوئش بگیرد.

خمیازه: پیام صادقیان در طول سال ۹۳ گندش را حسابی درآورد. او در یک نوبت سر تمرینات پرسپولیس به دفعات خمیازه کشید که این داستان برایش کلی حاشیه و بار روانی منفی به وجود آورد.

سقف استادیوم: اواخر سال ۹۳ برای اولین بار بحث مسقف کردن ورزشگاه‌ها در ایران مطرح شد. در همین راستا زمزمه‌ها در مورد مسقف کردن ورزشگاه آزادی اوج گرفت؛ آنچه دلیلش رفاه تماشاگران و محفوظ ماندن سازه از گزند باران و آفتاب اعلام شد. با این حال بعید است هزینه‌های حداقل ۲۰ میلیون دلاری مسقف کردن این ورزشگاه، اجازه محقق شدن چنین رویایی را بدهد!

اسپری داوری: سوغات جام جهانی بود. این اسپری‌ها که به منظور تعیین محل استقرار توپ و خط دفاعی هنگام نواخته شدن ضربات ایستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابتدا به طور آزمایشی در قاره آمریکای جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بعدتر به جام جهانی هم رسید. امروز در ایران هم مثل همه جای دنیا از این اسپری‌ها استفاده می‌شود؛ چیزی که شاید یک سال پیش تصورش غیرممکن بود.

سطل آب یخ: یک جنبش عجیب بود که مثلا قرار بود به بیماران خاص کمک کند، اما بیشتر جنبه سرگرمی پیدا کرد. آدم‌های مشهور یک سطل آب یخ روی سر خودشان خالی می‌کردند و بعد از سه نفر می‌خواستند که آنها هم این کار را انجام بدهند. دعوت شدن علی دایی توسط علی کریمی به چالش آب یخ، یک اتفاق باورنکردنی در این زمینه بود، هرچند که دایی حاضر نشد این کار را انجام بدهد.

سقف بودجه: اصطلاحی بود که جای سقف قرارداد را گرفت. بعد از آنکه مسوولان وزارت ورزش دیدند سقف قرارداد را هیچ‌یک از باشگاه‌های رعایت نمی‌کنند، سقف کلی بودجه تیم‌ها را پیش‌بینی کردند که البته آن را هم هیچ‌یک از باشگاه‌ها رعایت نمی‌کنند. مثلا فرض بگیرید آندو از استقلال گرفته باشد یک میلیارد تومان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج