۱۹۱۸۸۶
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

القاعده تعطیل شد؟!

سرکرده گروه القاعده اعلام کرده است این گروه تا سال ۲۰۱۵ منحل خواهد شد و به همین خاطر اعضای این گروه می توانند به دیگر گروه های بنیادگرا نظیر القاعده بپیوندند.

مجله مهر: سرکرده گروه القاعده اعلام کرده است این گروه تا سال ۲۰۱۵ منحل خواهد شد و به همین خاطر اعضای این گروه می توانند به دیگر گروه های بنیادگرا نظیر القاعده بپیوندند.

روزنامه الحیات به نقل از یک عضو سابق گروه القاعده نوشته است، ایمن الظواهری رئیس القاعده به اعضای این گروه اجازه داده تا به دیگر گروه های تروریستی از جمله داعش بپیوندند. این گزارش حاکیست القاعده تا پایان ۲۰۱۵ میلادی منحل خواهد شد.

ایمن دین همچنین تصریح کرده جبهه النصره - شاخه القاعده در سوریه - به جنبش احرار الشام یا النصره و دیگر گروه های وابسته ابلاغ کرده که درپی جداشدن از القاعده است.

این گروه همچنین پیام الظواهری مبنی بر کناره گیری از ریاست القاعده در آینده و همچنین اجازه دادن به زیرشاخه ها برای پیوستن به گروه های دیگر را، به اعضای خود ابلاغ کرده است.

علت اجازه دادن الظواهری به زیرشاخه های القاعده برای پیوستن به دیگر گروه های تروریستی، قدرت گرفتن داعش در عراق ، سوریه ، مصر ، لیبی، نیجریه و یمن عنوان شده است.

القاعده تشکیلات بین‌المللی نظامی و بنیادگرای اسلامی است که در دوران جنگ شوروی در افغانستان توسط اسامه بن لادن در شهر پیشاور تاسیس شد.

اسامه بن لادن رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ در عملیات نظامی ارتش آمریکا در پاکستان کشته شد و پس از آن ایمن الظواهری رهبری این شبکه را بر عهده گرفته‌است. شاخه‌های مختلف این شبکه در کشورها و مناطق متفاوتی فعال هستند. جبهه النصره در سوریه وانصارالشریعه در یمن از شاخه‌های القاعده هستند که کنترل بخش‌هایی از این دو کشور را در اختیار دارند.

جبهه النصره که به عنوان شاخه القاعده در سوریه به حساب می آید مهمترین رقیب داعش در این کشور است و سرنوشت این گروه پس از انحلال القاعده با وجود داعش در سوریه مشخص نیست. نیروهای جبهه نصرت بین ۵ تا ۲۰ هزار نفر تخمین‌زده می‌شوند. رهبر کنونی این گروه ابومحمد الجولانی نام دارد.

قدرت گیری داعش در منطقه به ویژه در مناطق تحت تصرف النصره در سوریه، باعث تضعیف این گروه در میان شبهه نظامیان مخالف بشار اسد شده است و این دو گروه در رویارویی های مختلفی علیه یکدیگر شرکت کرده اند.

داعش گروهی شورشی است که در عراق و سوریه حضور فعال دارد و بخش‌های بزرگی از شمال سوریه و عراق را در تصرف خود دارد. این گروه به رهبری ابوبکر البغدادی از جهادگرایان سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت‌های عراق و سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌است.

داعش مهمترین جایگزین برای زیرشاخه های وابسته به القاعده است. اما علاوه بر داعش گروه طالبان به عنوان مهمترین همپیمان القاعده نیز، از جمله گروه هایی است که به طور ویژه در افغانستان پذیرای نیروهای جدا شده از القاعده خواهد بود.

پیش از این گفته می شد اختلافات عقیدتی میان رهبران القاعده و داعش وجود دارد تا جایی که حتی الظواهری در ابتدای جنگ داخلی در سوریه، خواستار محدود ماندن مناطق عملیاتی داعش در عراق و عدم حضور آنها در صحنه سیاسی سوریه شده بود. درخواستی که از سوی رهبران داعش رد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      لعنت خدا و رسولش و همه لعنت کنندگان بر این موجدات وحشی بی وجدان باد جریان القاعده داعش بوکوحرام و... مشابه جریان نهروانی زمان حضرت علی (ع) است که ایشان در رابطه با ریشه کنی آن فرمودند
      " اى مردم! من چشم فتنه را کور کردم و کسى جز من بر این کار جرأت نداشت، بعد از آنکه ظلمتِ فتنه ها، در همه جا گسترده شد و به آخرین درجه شدّت رسید!» این گروههای وحشی نیز بدون دلیل سایر مسلمین را تکفیر نموده و منطقه را به آتش کشیده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج