۲۰۱۷۵۰
۱ نظر
۵۹۱۱
۱ نظر
۵۹۱۱
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

یکی از کارتون های جالب و نوستالژیک کودکان دهه شصتی، مجموعه کارتون های مشاهیر بزرگ جهان بود که در هر قسمت، به معرفی زندگی نامه مشاهیر علم و فرهنگ جهان می پرداخت.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان





برترین ها: یکی از کارتون های جالب و نوستالژیک کودکان دهه شصتی، مجموعه کارتون های مشاهیر بزرگ جهان بود که در هر قسمت، به معرفی زندگی نامه مشاهیر علم و فرهنگ جهان می پرداخت. در کم تر کارتونی شاهد بودیم که بزرگان علم جهان مورد معرفی و بررسی تحت یک کارتون قرار بگیرد. از سروانتس تا ماجالان و گالیله، در این مجموعه کارتون جالب، مورد معرفی برای گروه خردسالان قرار گرفت.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

این کارتون نوستالژیک تلاش کرد تا زندگی پر فراز و نشیب افرادی که برای توسعه علم و فرهنگ در دنیا، کارهای شگرفی را انجام دادند، با زبان طنز و رنگ و لعاب انیمیشنی برای میلیون ها کودک در سراسر جهان به تصویر بکشد. در انتهای هر بخش ۱۰ دقیقه ای، معرفی کوتاهی از شخصیت مورد اشاره شده نیز در قالب گفته های راوی کارتون، ارائه می شد که تکمیلی بود بر پیام کارتون. این کارتون به نام انگلیسی world famous در اواخر قرن بیستم میلادی ساخته شد و در دهه شصت، بارها از شبکه های سیما دوبله و پخش شد.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

گالیه گالیله... حاضر هستی؟

محاکمه شروع میشه...

حضار را به سکوت دعوت میکنم....

تو ادعا کردی که کره زمین می چرخد و قوانین قبلی را زیر پا گزاشتی. چطور این گستاخی رو انجام دادی؟ اگر کره زمین گرد بود که همه موجودات روی آن نمی توانستند بایستند.... تو قول دادی که کتاب نمینویسی اما باز درباره کهکشان ها کتاب نوشتی.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

این ها بخشی هایی از سخنان دادگاهی است که گالیله منجم معروف ایتالیایی را در دادگاه در حضور مردم، در این کارتون به محاکمه می کشد و با خنده های حضار و حتی موش هایی که در کنار سالن دادگاه نظاره گر محاکمه این منجم بخت برگشته هستند، می شد. گالیله با چهره ای مندرس، پیر و بدون حامی در این کارتون به تصویر کشیده میشود و نهایت ابلهی مردمان روزگار گالیله بزرگ را به کودکان نشان می دهد.

نکته مهمی که در کارتون مشاهیر بزرگ جهان به چشم میخورد، پرهیز از گرافیک شلوغ و سنگین و ارائه دیالوگ هایی سنگین و ثقیل است. این روش سبب شد تا اولا، کودکان به عنوان جامعه مخاطبان این کارتون، پیام هر بخش از داستان را با زبانی آسان و شیوا درک کنند و در ثانی، پیام، فدای طراحی انیمیشن نشود. با ان که گرافیک و طراحی معمولی در این کارتون صورت گرفت، نوع شخصیت پردازی طنز گونه و خنده دار شخصیت های داستان به خصوص مورس و گالیله، کودک را به سمت مجموعه و دریافت محتوای دیالوگ ها جلب و جذب می کند.

من هلن کلر هستم...

در سال ۱۸۸۰ میلادی در ایالت آلاباما آمریکا متولد شدم و در سن ۱ سالگی بینایی و شنوایی خود را از دست دادم و فکر میکردم همه مثل من هستند....

این ها صحبت های راوی بخش هلن کلر داستان مشاهیر بزرگ جهان است که تلاش میکند، یکی از مشاهیر همه روزگار، یعنی هلن کلر را به کودکان بشناساند.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

شاید روی آوردن به استراتژی ساده سازی و روایت ساده، تاثیر بیش تری در کارتون های دهه شصت داشت که مرتبط با دهه های اخر قرن بیستم بود. بهترین حالت برای انتقال اطلاعات مهم و آموزنده به کودکان، استفاده از رسانه ای به نام انیمیشن های کارتونی است که میتواند در فضای طنز و تصویر و رنگ و جذابیت، مهم ترین پیام ها را به کودکان انتقال دهد.

تنوع شخصیت ها در کارتون مشاهیر بزرگ جهان و استقلال قسمت ها با هم و ارائه کارکترهای متفاوت با لباس و فرم و دکوپاژ های گوناگون، در جذابیت اثر افزوده است به گونه ای که حتی الان هم این کارتون میتواند با استقبال کودکان دهه هشتاد مواجه شود. پس از ساخت این اثر، کارتون های زیادی درباره مشاهیر بزرگ جهان ساخته شد که نمونه ای از آن توسط Nest Family Entertainment و Rich Animation Studios ساخته شد که در ۲۰ قسمت، زندگی مشاهیر اکثرا غربی را تحت عنوان Animated Hero Classic به تصویر می کشید و برخی از قسمت های آن در سال های اخیر ساخته و پخش شد.

نکات آموزشی و ارزشمند کارتون مشاهیر بزرگ جهان سبب شد تا انیمیشن کارهای ایرانی هم دست به کار شوند و مجموعه مشاهیر بزرگ ایران زمین را طراحی و تولید کنند. مرکز پویانمایی صبا در سال ۱۳۸۳، زندگی ۸ تن از مشاهیر بزرگ ایران را در قالب انیمیشن طراحی و تولید کرد.

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

عناوین قسمتهای کارتون مشاهیر بزرگ جهان

دیدار با بزرگان در کارتون مشاهیر بزرگ جهان

  • قسمت اول - سروانتس
  • قسمت دوم- ماجالان
  • قسمت سوم-کاپیتان کد
  • قسمت چهارم- سقراط
  • قسمت پنجم- جیتر
  • قسمت ششم-گالیله
  • قسمت هفتم-برادران رایت
  • قسمت هشتم-هلن کلر
  • قسمت نهم-وات
  • قسمت دهم- گوچی
  • قسمت یازدهم-کوپرنیک
  • قسمت دوازدهم-یوهان گوتنبرگ
  • قسمت سیزدهم-لیونتیکسون
  • قسمت پهاردهم-ساموئل مورس
  • قسمت پانزدهم- دکتر دونان
  • قسمت آخر- فلورانس ناتینگیل

قسمت هایی از بخش "گالیله" کارتون مشاهیر بزرگ جهان



قسمت هایی از بخش "گالیله" کارتون مشاهیر بزرگ جهان (نسخه جدید زبان انگلیسی)

https://goo.gl/Jwfi۴x
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ميلاد

      كارتون فوق العاده اي بود واقعاً خيلي از اطلاعات دهه 60 ها از دانشمندان جهان از اين كارتون و داني بود باز داني يكم برا سن ما دير بود ولي اين هنوزم تو يادمه
      احتماً شبكه 2 اون موقع نشون مي داد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج