۲۰۴۲۶
۴ نظر
۵۰۵۸
۴ نظر
۵۰۵۸
پ

را‌ه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان در كودكان

در سي‌سال گذشته، پيشرفت‌هاي قابل توجهي در كاهش پوسيدگي دندان صورت گرفته است؛ اما هنوز هم پوسيدگي دندان، يكي از مشكلات اصلي و قابل توجه و يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني، دوران كودكي است.

را‌ه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان در كودكان

نی نی سایت: در سي‌سال گذشته، پيشرفت‌هاي قابل توجهي در كاهش پوسيدگي دندان صورت گرفته است؛ اما هنوز هم پوسيدگي دندان، يكي از مشكلات اصلي و قابل توجه و يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني، دوران كودكي است. به نظر مي‌رسد هر چقدر افراد از لحاظ اقتصادي محروم‌تر باشند، دندان‌هاي آنها خراب‌تر و پوسيدگي آنها بيشتر است. بيش از 80 درصد پوسيدگي‌ها در 25 درصد دندان هاي كودكان ديده مي‌شود و بيشتر كودكان (تقريباً 80 درصد) تا سن 17 سالگي دست‌كم يك دندان پر كرده دارند.

پوسيدگي دندان، يك بيماري عفوني و مسري است كه دندان با باكتري‌هاي موجود در اسيد پلاك دنداني پوسيده و تخريب مي‌شود. پوسيدگي يك فرايند پوياست و يك مشكل هميشگي و ثابت نيست. قبل از اينكه حفره و سوراخ در دندان به وجود مي‌آيد، مي‌توان از آن پيشگيري كرد. اسيد لاكتيك توليد شده توسط باكتري‌ها، مواد معدني فسفات كلسيم ميناي دندان را حل مي‌كند و آن را از بين مي‌برد و از آنجايي كه ميناي دندان كودكان نازك‌تر از دندان‌هاي دائمي است. بيشتر از بزرگسالان مستعد پوسيدگي است و دندان‌هاي كودكان زودتر خراب مي‌شود. پوسيدگي در دندان كودكان به طور معمول ابتدا به صورت يك نقطه سفيد مشاهده مي‌گردد و اگر والدين متوجه آن نشوند و به دندانپزشكی کودکان مراجعه نكنند، به تدريج عميق شده در نهايت كل سطح دندان را دربرمي‌گيرد و دندان را سوراخ مي‌كند.

را‌ه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان در كودكان

پوسيدگي دندان در كودكي

پوسيدگي هاي دنداني در دوران كودكي در واقع نوع شديدي از پوسيدگي است كه مي‌تواند حتي در سنين پايين كودكان نوپا و پيش‌دبستاني به وجود بيايد و دندان‌هاي كودك را از بين ببرد. پوسيدگي زودهنگام دندان‌ها در دوران كودكي را مي‌توان با مشاهده نشانه‌هاي پوسيدگي بر روي دندان‌هاي كودكان زير سه سال تشخيص داد. محروميت اقتصادي يكي از علل اصلي پوسيدگي دندان‌ها است. پوسيدگي دندان‌ها در دوران كودكي نوعي بيماري عفوني است و باكتري استرپتوكوك موتانس عامل اصلي آن مي‌باشد. اين باكتري نه تنها اسيد توليد مي‌كند، حتي مقدار آن را در دهان افزايش مي‌دهد. وجود قند در دهان، مقدار اسيد روي دندان‌ها افزايش مي‌دهد. پوسيدگي دندان‌هادر خردسالان و شيرخواران معمولاً از دندان‌هاي جلو و بالا شروع مي‌شود و سپس به دنبال آن دندان‌هاي عقب درگير ميگردند . نشانه اوليه پوسيدگي‌هاي زودهنگام دوران كودكي، خطوط سفيد رنگي است كه روي سطح ميناي دندان در امتداد خط لثه به وجود مي‌آيد و به تدريج اين خطوط تغيير رنگ مي‌دهند و دندان را سوراخ مي‌كنند

علل پوسيدگي و عوامل خطر

مصرف مكرر غذاهاي غني از كربوهيدرات و شيريني‌ها، PH دهان را پايين آورده و شرايط لازم براي رشد باكتري‌هاي پوسيدگي زا فراهم ميگردد.

تغذيه كودكان با شيشه شير در طول شب، امكان پوسيدگي دندان‌ها را افزايش مي‌دهد؛ زيرا ترشح بزاق دهان در هنگام خواب كاهش مي‌يابد و مواد شيرين مدت بيشتري روي دندان‌ها باقي مي‌ماند.

هر چقدر دهان كودكان سريع‌تر با باكتري استرپتوكوك موتانس الوده گردد، خطر ابتلا به پوسيدگي دندان‌ها در آينده افزايش مي‌يابد.

كودكاني كه دندان پوسيده دارند، دندان‌هاي آنها به نسبت ساير افراد بيشتر در معرض خطر قرار مي‌گيرد.

كاهش فلورايد سطح دندان‌ها نيز احتمال پوسيدگي دندان‌ها را افزايش مي‌دهد.

مراقبت از دندان‌ها

براي مراقبت صحيح از دندان‌ها بايد به طور مرتب آنها را بررسي كنيد تا اگر كودك شما در معرض پوسيدگي زودهنگام دندان‌ها قرار دارد، آن را تشخيص دهيد. ارزيابي خطر احتمال پوسيدگي دندان‌ها، اولين هدف دندان پزشك از معاينه دندان‌ها است. پس از اين مرحله، نوبت به تشخيص، پيگيري و ترميم مي‌رسد. خدمات و روش‌هاي پيشگيري جهاني، براي تمامي كودكان مناسب نيست، زيرا به خطر پوسيدگي دندان‌ها معمولاً همه‌گير نبوده و محدود به يك سري اقشار و كودكان خاص است. در واقع اين بيماري به سه مؤلفه محيط زيست، ژنتيك و عامل عفوني مربوط مي‌شود. هر يك از اين مؤلفه‌ها در ايجاد پوسيدگي دندان مؤثر هستند، اما لزوماً داشتن يك مؤلفه به معني پوسيدگي صددرصد نمي‌باشد. منظور از محيط زيست همان عوامل محيطي شامل مصرف شكر، قرار گرفتن در معرض فلورايد، بهداشت دهان و شرايط اجتماعي و اقتصادي است و منظور از ارث، اختلالات بزاق و يا نوع دندان است كه احتمال پوسيدگي را افزايش مي‌دهد. باكتري استرپتوكوك موتاس در هر ميلي‌ليتر از بزاق ۰۰۰/۵۰۰ واحد كلني را تشكيل مي‌دهد. بهترين روش پيش‌بيني پوسيدگي دندان‌هاي كودك در آينده، بررسي شرايط دهان و دندان او در گذشته است.

را‌ه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان در كودكان

نقش رژيم غذايي

نقش رژيم غذايي از پوسيدگي زودرس دندان‌‌ها بسيار حياتي است و مصرف سوكروز، يكي از دلايل عمده گسترش پوسيدگي آنها مي‌باشد. اغلب كودكاني كه از پوسيدگي دندان رنج مي‌برند، به طور مكرر نوشيدني‌هاي شيرين مصرف كرده‌اند. سوكروز و گلوكز و فروكتوز موجود در آب ميوه‌ها به سادگي موجب تشكيل باكتري موتانس مي‌شود و مي‌‌تواند به راحتي ميناي دندان را از بين ببرد. فرآورده‌هاي مصنوعي احتمال پوسيدگي دندان را به مقدار قابل توجهي افزايش مي‌دهند.

آزمايش‌هاي لازم براي پوسيدگي دندان‌ها

تعيين مقدار پوسيدگي دندان‌ها و ميكروب‌ها و باكتري‌هاي دهان، توسط كيت و تجهيزات آزمايشگاهي دندانپزشكي صورت مي‌گيرد. در آزمايشگاه مقداري بزاق دهان را گرفته شده توسط فرد اندازه‌گيري و مقدار كلني باكتري در هر ميلي‌ليتر از اين بزاق مشخص مي‌شود. در روشي ديگر از نوار تست موتانس استفاده مي‌گردد. احتمال ابتلا به پوسيدگي معمولاً با وجود ۰۰۰/۱۰۰ باكتري در هر ميلي‌ليتر بزاق در نظر گرفته مي‌شود. بزاق و تركيبات آن در سلامت دهان و لثه نيز مفيدند. براي تشخيص مقدار باكتري در دهان كودكان از آنها خواسته مي‌شود كه يك قطعه پارافين را بجوند و در همين حال زمان اندازه گرفته مي‌شود و با جمع‌آوري بزاق كودك در لوله آزمايش علاوه بر تعداد باكتري‌ها، سرعت خروج و ترشح بزاق نيز مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. مقدار ترشح طبيعي بزاق در بزرگسالان در هر دقيقه ۱/۰ ميلي‌ليتر است.

كنترل عفونت باكتريايي

در واقع كنترل باكتري موتانس در دو مرحله انجام مي‌شود: كنترل پوسيدگي به وسيله دارو و درمان ضايعات كرم‌خورده و پوسيدگي دندان‌ها . هدف از كنترل پوسيدگي، كاهش تعداد باكتري‌ها در دهان كودك است. كنترل پوسيدگي با كاهش تعداد باكتري‌هاي فعلي و كاهش احتمال تهاجم باكتري‌هاي آينده همراه است كه به اين ترتيب هزينه‌هاي درمان كاهش مي‌يابد. اين امر موجب مي‌شود كه دارو درماني مؤثرتر واقع شود و ترميم دندان نتيجه‌بخش باشد. در روش دارويي، با تركيبي از فلورايد و كلرهگزيدين، استرپتوكوك موتانس را كاهش مي‌دهند. فلورايد را مي‌توان به تنهايي و يا در تركيب با يك عامل ضدميكروبي ديگر استفاده كرد .

استفاده از فلورايد مي‌تواند تا ۳۸درصد از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند. براي جلوگيري از تهاجم باكتري‌ها بايد سه بار در طول ۱۰ روز از فلورايد استفاده شود و در سال اول هر سه ماه يكبار اين كار ادامه يابد. NHS اعلام كرده است كه تنها داروهاي مؤثر بر روي پوسيدگي دندان، فلورايد و كلرهگزيدين گلوكانت هستند كه خاصيت ضدميكروبي دارند. كلر هگزيدين كه به صورت محلول و ژل وجود دارد، براي كودكان نوپا توصيه مي‌شود كه به مدت ۱۴ روز و روزي دوبار از آن استفاده كنند (كلرهگزيدين ۱۲%). اين محلول حداقل ۳۰ دقيقه بعد از مصرف خمير دندان بايد استفاده شود.

كاهش سطح خطر

اولين قدم در اين مرحله، كاهش مصرف مواد شيرين است. بايد رژيم غذايي كودك مورد بررسي قرار گيرد و مصرف شيريني‌جات كاهش يابد. مرحله دوم، افزايش استفاده از فلورايد در خانه است كه خطر پوسيدگي دندان‌ها را كاهش مي‌دهد.

را‌ه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان در كودكان

تقويت دندان‌ها

در اين مرحله با تقويت دندان‌ها، پوسيدگي آنها كنترل مي‌شود كه اين كار به چهار روش انجام مي‌گيرد:

-استفاده از لاك فلورايد سه بار در يك دوره ۱۰ روزه توسط دندانپزشك

جويدن آدامس‌هاي زايليتول

افزايش مصرف منابع كلسيم، همچون پنير. آدامس زايليتول، كاملاً طبيعي و بدون شكر است و از درخت غان و ساير درختان جنگلي تهيه . مطالعات نشان مي‌دهند اين آدامس مي‌تواند پوسيدگي دندان را در كودكان كاهش دهد.

پيگيري طولاني مدت

پيگيري براي پيشگيري از پوسيدگي دندان بسيار مهم است و افرادي كه كمتر در معرض پوسيدگي هستند، هر شش ماه و افراد در معرض خطر هر سه ماه يكبار بايد به دندانپزشك مراجعه كنند.

راهنمايي براي والدين

آكادمي دندانپزشكي كودكان و انجمن دندانپزشكان و آكادمي دندانپزشكان عمومي آمريكا، همگي توصيه مي‌كنند كه حتماً شش ماه پس از روش دندان‌هاي كودك قبل از يكسالگي به دندانپزشكي مراجعه كنيد.

بعد از يكسالگي از شير دادن نوزاد (سينه مادر) در شب خودداري ورزيد و همچنين هيچ‌گاه در طول شب براي خواباندن كودك خود از شيشه شير استفاده نكنيد.

كودكان را بايد در سن ۱۲ الي ۱۴ ماهگي از شيشه شير گرفت.

نوزادان و كودكان نوپا نبايد به مقدار زياد از ابميوه ها ي شيرين استفاده نمايند و حتماً شير و آب ميوه را با فنجان به آنها بدهيد، نه با شيشه شير.

به محض رشد دندان‌هاي نوزاد‌، آنها را مي‌توانيد با مسواك‌هاي مخصوص و يا گاز تميز كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mina

      پسر من 4سالو3ماهشه 2تا از دندونای جلوش و 3تا هم از دندونای عقبش کلا خراب شدن من یه وقت دندون پزشکی واسه پر کردن و عصب کشی دندوناش گرفته بودم ولی پدرش مخالفت میکنه که دندوناش میافتن من خیلی نگرانم چون هم تو ظاهرش تاثیر گذاشته هم اینکه میترسم دندونای دائمی که در حال رشدنو یر لثه هستن اسیب ببینن لطفا راهنماییم کنین.با تشکر.

      پاسخ ها

      • amir

        حتما به دندانپزشک مراجعه کنيد چون دندانهاي شيري براي نگه داشتن استخوان فک تا جوانه زدن و رشد دندانهاي دائمي لازم هستند در ضمن دندانهاي عقبي که پريمولر گفته ميشوند جز دندانهاي دائمي محسوب ميشوند پس حتما براي درمان اقدام کنيد

    • مصیب نعمتی

      عامل پوسیدگی دندان خمیر دندان است
      اگر خواسته باشید دندان های سالم داشته باشید بایددندانهای خود رافقط باآب نمک مسواک بزنید تاهیچ وقت نیاز به دندان پزشک نداشته باشیدچون آب نمک باعث خنثی شدن اسید می شود و اسیدهایی که ازمواد غذایی موجود دردهان بوجود می آید راازبین می برددیگر اسید ی در دهان باقی نمی ماند که باعث خرابی دندان شودو وقتی شما با خمیردندان مسواک می زنید خود خمیر دندان با دارابودن مواد قندی باعث تولید اسیددر دهان می شوددرنتیجه این اسید تولید شده باعث خرابی دندان می شود وشما هروقت که صورت خود رامی شویید مقداری آب نمک دردهان قرقره کنید ویا با مسواک دندان های خود رابا آب نمک مسواک بزنید تاعلاوه برسلامتی دندان خود باکتری ها وویروسی های دهان خود را ازبین ببرید چون دانشمندان بررسی کرده اند که حدود500نوع باکتری و ویروس در دهان انسان وجوددارد که باآب نمک ازبین می رودوهیچنین آب نمک باعث می شود که شما هیچ وقت به بیماری سرماخوردگی دچارنشویدبا توجه به اینکه بچه های ما دردوره ابتدایی چون با خمیردندان مسواک می زنند. بیشتر دندان هاشان خراب است واگر آنها یاد بگیرند که فقط چند بار درشبانه روز آب نمک قرقره کنندو دندان هاشان راباآب نمک مسواک بزننددندان های آنهاهرگز خراب نخواهدشد . همان طور که می دانید آب دریا شور است واین به این علت است تا آب دریا هیچ وقت اسیدی نشود وآب دریاها همیشه ، برای استفاده موجودات دریایی مفید باشد واگر آب دریا شور نمی بود ،می گندید و با عث خرابی دندان های موجودات دریایی می شد شما فکر کنید اگر دندان یک کوسه یا نهنگ که عمری بسیار طولانی دارد خراب می شدچه اتفاقی می افتاد .شما می توانید بادرست کردن مقداری آب نمک در یک ظرف نوشابه خانواده آن را با یک لیوان کوچک کنار دستشور قرار دهید وهر وقت لیوان شما ازآب نمک خالی شد مقداری آب نمک از ظرف نوشابه خانواده درداخل لیوان ریخته وازآن استفاده کنید.
      این تحقیق به مدت سیزده سال توسط آقای نعمتی اجرا شده وهیچ گونه دندان خرابی نداردودرضمن خود آب نمک سفید کننده دندان می باشد. درحال حاضر بیش ازچهار سال است که اقوام ،دانش آموزان ،خانواده آنهاوعده ای ازهمکاران وهمسایگان ایشان ازاین طرح استفاده می کنند ومشکلی ندارند.
      اگر شما به خمیر دندان عادت کردید ونمی توانید آن راکناربگذارید دندان های خود را بعد ازمسواک زدن حتمأ با آب نمک مسواک بزنید.
      روش ازبین بردن جرم دندان
      برای ازبین بردن جرم دندان اعمال زیر راانجام دهید.
      1-مقدار یک لیوان آب نمک آماده نمایید .
      2-به آب نمک های تهیه شده یک قاشق چای خوری سرکه سیب اضافه کنید
      3-مقداری آب نمکی که باسرکه مخلوط شده؛ درداخل دهان خود بریزید وبا مسواک خود مسواک بزنید.
      4- شستشوی دندان خود را با آب نمک وسرکه هر ماه یک بار انجام دهید .به این ترتیب شما دندان های سفید مرتبی خواهید داشت وبه دندان پزشک نیازی نخواهید داشت.
      زکات علم نشرآن است امام علی علیه السلام با چاپ 110 برگه بیاد علی بن ابیطالب باعث سلامتی دندان دیگران شوید.

    • داریوش

      بعد از اینکه دندان های دائمی کودکان در اومد و بچه ای که دندان های شیری اش زود پوسیده شده اند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دائمی چه کنیم چه چیزی استفاده کنیم چه راه کاری دارید چی بخورن چی نخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج