جاباما
۲۰۵۶۷۶
۵۰۴۵
۵۰۴۵
پ

گفت‌وگو با علي عراقچي، بنيانگذار كمپيني با ٢٧ ميليون مخاطب

کمپین «ايران را بايد ديد» و علی عراقچی

«ايران را بايد ديد» نام هشتگي است كه نزديك به يك‌سال است در تمام شبكه‌هاي اجتماعي به تبليغ ايران مي‌پردازد.

روزنامه اعتماد - سهيل سراييان: «ايران را بايد ديد» نام هشتگي است كه نزديك به يك‌سال است در تمام شبكه‌هاي اجتماعي به تبليغ ايران مي‌پردازد. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از هر كجاي ايران عكسي را مي‌گذارند و اين هشتگ را زير آن مي‌نويسند. اين كمپين باعث بيشتر شدن ورود گردشگران خارجي به ايران شده است و اكثر رسانه‌هاي دنيا از اين كمپين، گزارش‌هايي را براي مردم خودشان نوشته‌اند. يك هفته پس از راه‌اندازي اين كمپين بيش از ٢٧ ميليون كاربر در شبكه‌هاي اجتماعي با اين هشتگ درگير شده بودند و به يكي از پرترند‌ترين هشتگ‌ها در توييتر تبديل شده بود. علي عراقچي، هشتگ ايران را بايد ديد must see Iran را راه‌اندازي كرده است.

کمپین «ايران را بايد ديد» و علی عراقچی

او چند سال در خارج از كشور تحصيل كرده و معتقد است كه رفتار خارجي‌ها درباره ايران باعث راه‌اندازي اين كمپين شده تا او بتواند زيبايي‌هاي ايران را به همه نشان دهد. اين كمپين پس از چند ماه توسط خود كاربران ايراني به چند زبان دنيا در حال ترجمه است و براي اكثر مردم دنيا قابل فهم است. همچنين سايتي با همين عنوان (mustseeiran.ir) راه‌اندازي شده و مرجع خوبي براي گردشگران خارجي است. براساس آمارهايي كه ابراهيم پورفرج، رييس جامعه تورگردانان ايران درباره آمار توريست‌هايي كه به ايران مي‌آيند، اعلام كرد رشد چشمگيري در سال ٩٣ داشته است. او گفته بود: طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي سال ١٣٩٣ آمار گردشگران ورودي به كشور را چهار ميليون و ٦٠٠ هزار نفر اعلام كرده بوديم، اين در حالي است كه اين عدد به بيش از چهار ميليون نفر وتا پايان سال آمار توريست براي سال ٩٣ به بيش از پنج ميليون نفر رسيد. انتظار مي‌رود با استقبال زيادي كه از اين كمپين شده در سال‌هاي آينده توريست‌هاي بيشتري را در ايران مشاهده كنيم. «اعتماد» در ادامه با علي عراقچي، آغازگر كمپين ايران را بايد ديد گفت‌وگو كرده است.

چرا به اين فكر افتادي تا اين كمپين را تشكيل بدهي؟

من زماني كه در خارج از كشور تحصيل مي‌كردم به اين فكر افتادم. آنجا كه بودم بين همكاران من تفكر مناسبي درباره ايران وجود نداشت. حتي فكر مي‌كردند كه ما با شتر حركت مي‌كنيم. بي‌احترامي‌هاي زيادي به پاسپورت ما مي‌كردند اين در صورتي است كه هزاران سال قبل از اينكه كشورهاي ديگر باشند ايران بوده است. من هميشه دوست داشتم كه از اين عرق ملي خودم دفاع و به كشورم كمك كنم. به همين خاطر به فكر راه انداختن هشتگي براي معرفي ايران افتادم.

چرا عنوان «ايران را بايد ديد» را انتخاب كرديد؟

آنجا خبرنگاران و رسانه‌هاي خارجي ايران را به ايران سانتريفيوژ و هسته‌اي مي‌شناسند و اصلا تفكر مناسبي درباره ايران نداشتند. اما همين باعث شد كه من در ذهن خودم عبارت «ايران را بايد ديد» را بگويم و ابتدا آمدم در توييترم نوشتم كه هشتگي را درست كردم كه از اين به بعد بياييم تصاوير زيباي ايران را بگذاريم تا اين‌گونه بتوانيم ايران را به دنيا معرفي كنيم. براي همين (must see Iran) را به عنوان هشتگ درست كردم. اولين عكس را هم از حرم امام رضا(ع) گذاشتم.

دقيقا از كي كار اين هشتگ شروع شد؟

عيد نوروز سال گذشته به ايران آمدم. تقريبا از فروردين سال ١٣٩٣ اين كار را شروع كردم. در برخوردي كه با رسانه‌هاي مختلف به خصوص خارجي‌ها داشتم، متوجه شدم كه آنها هم دوست دارند ايران را به كشورهاي ديگر معرفي كنند. اينكه در ايران همه‌چيز وجود دارد، از تنوع زيست‌محيطي تا تمدن، سوغاتي‌هايي مختلف و آثار باستاني كه شايد در كمتر كشوري از دنيا باشد.

به نظر شما چه چيزهايي براي توريست‌ها جذاب است؟

ايران ويژگي‌ها و جاذبه‌هاي زيادي دارد، مثلا عده‌اي هستند كه خيال مي‌كنند، تابستان ايران گرم است و توريست‌ها جاهاي گرم نمي‌آيند، خيلي‌ها فكر مي‌كنند حجاب مانع ورود توريست مي‌شود اما توريستي كه اينجا مي‌آيد، مي‌داند كه كجا آمده و چه قوانيني وجود دارد، توريست‌ها وقتي به ايران مي‌آيند دوست دارند كه اين روسري را تست كنند، توريست‌ها دوست دارند كه بروند پيش عشاير زندگي كنند. يكي از توريست‌ها مي‌گفت كه من شبي هزار يورو دادم كه كنار عشاير زندگي كنم. البته بايد به اين هم اشاره كنم كه توريست‌ها وقتي وارد ايران مي‌شوند تفكري درباره ايران ندارند اما وقتي در حال بازگشت به كشورهاي خودشان هستند بسيار راضي‌تر هستند. ايران براي دنيا بسيار جذاب است.

کمپین «ايران را بايد ديد» و علی عراقچی
علی عراقچی

اولين توييتي كه درباره اين كمپين انجام دادي چه بود؟

من عكسي از نقشه كل دنيا پيدا كردم كه دور ايران را قرمز كرده بود. اين عكس را گذاشتم و زيرش نوشتم بايد ايران را ديد. كه بيش از هزار بار ريتوييت شد و واقعا مردم اين كار را دوست داشتند. من بيشتر سعي مي‌كردم ببينم چه بازتابي بين رسانه‌هاي جهان دارد و مردم همين طور در حال گذاشتن عكس بودند. من يكي از مهم‌ترين اهدافم تصوير سازي براي جهانيان بود كه ايران چه اندازه مي‌تواند زيبا باشد.

چه رسانه‌هايي از دنيا از اين كمپين گزارش دادند؟

سي‌ان‌ان گزارشي منتشر كرد و هشتگ ايران را بايد ديد را گذاشت و رسما تبليغ ايران را كرد. اصلا بي سابقه بود كه سي‌ان‌ان براي ايران تبليغ كند. خبرنگار خود سي‌ان‌ان عكس ديزي و سبزي را در توييترش منتشر كرد. اين‌ها براي همه دنيا جذاب است. لورا لوزان، سردبير المانيتور امريكا در توييتر با من مكالمه‌اي داشت و هشتگي را كه درست كرده بودم گذاشت. فرانس٢٤ هم پس از اينكه عكس‌هاي اين هشتگ را ديد از ايران گزارش تهيه كرد. واشنگتن پست هم گزارشي نوشت درباره تاثيراتي كه اين كمپين در اقتصاد ايران دارد. مردم با عكس‌هاي‌شان موتور‌هاي جست‌وجو را بمباران مي‌كنند تا ايران را به كشور‌هاي مختلف معرفي كنند. اينستاگرام آقاي روحاني هم اين هشتگ را گذاشت و نوشتند كه آماده پذيرايي از مردم دنيا در ايران هستيم.

چه اتفاقاتي در طول اين كمپين براي شما افتاد كه جذاب بود؟

به اين هشتگ حمله‌هاي زيادي هم شد. مشكلات اجتماعي در هر كشوري وجود دارد اما نه اينكه اين عكس‌ها را ما زير اين هشتگ بگذاريم. اين هشتگ براي معرفي ايران درست شده است. يك آژانسي از لوزان سوييس به من ايميل زد كه با من كار دارند. گفت از وقتي اين هشتگ راه‌اندازي شده ما كلي درخواست تور ايران داشتيم و از هركسي مي‌پرسم از كجا متوجه شده‌ايد، مي‌گويند عكس‌هاي اين هشتگ را ديده‌اند و اين راه را ادامه دهيد. خبرگزاري‌هايي مثل مهر، خبرآنلاين و باشگاه خبرنگاران درباره اين هشتگ و عكس‌هاي مردم نوشتند و به خصوص باشگاه خبرنگاران عكس‌هاي برتر را با اسم مردم منتشر مي‌كنند. سفير هلند در ايران در توييتر خودش عكس ايران را گذاشت و نوشت با ديدن ايران لذت ببريد. وزير فرهنگ و گردشگري ايتاليا در سال ٢٠١٣ اين هشتگ را ديده بود و به ايران سفر كرد. همچنين خيلي از توريست‌هايي كه به ايران آمدند عكس‌هايي از ايران و پرواز ايران اير مي‌گذاشتند و هشتگ را زيرش مي‌گذاشتند.

در اينستاگرام چه تعداد عكس از سمت مردم گذاشته شده است؟

٢٤٠ هزار عكس در يك سال در اينستاگرام داريم. اميدواريم اگر مردم كمك كنند تا آخر امسال به ٥٠٠ هزار عكس برسيم. اين كمپين كاملا مردمي است و اگر مردم كمك كنند، مي‌توانيم ايران را به همه جهان نشان دهيم. اميدوارم همه براي معرفي ايران تلاش كنند.

كسي از دوستان خودتان را هم به ايران آورده‌ايد؟

دو تا از دوستان سوييسي من به ايران آمدند. حدود سه هفته نقاط مختلف ايران را با آنها ديديم. از شمال تا جنوب را به آنها نشان دادم. تقريبا ٢٠٠٠ يورو نزديك به هشت ميليون تومان براي اين سه هفته هزينه كردند. وقتي اين‌ها برگشتند به من ايميل زدند كه ما كه سه هفته در ايران ٢٠٠٠ هزار يورو هزينه داشتيم و به مسافرت آمده بوديم، توانستيم پول ذخيره كنيم، يعني اگر در سوييس بوديم، هزينه بيشتري داشتيم.

فكر مي‌كنيد اين كمپين چه اندازه مي‌تواند تاثيرگذار باشد؟

اين هديه ايرانيان به كاربران شبكه‌هاي اجتماعي است كه كشور خودشان را به خارجي‌ها نشان مي‌دهند. فكر كنم اثراتش خيلي زود مشخص شود. اين كمپين را من شروع كردم اما ادامه دادن آن به دست مردم است و نسل‌هاي آينده قطعا از بركات اين گردشگري استفاده خواهند كرد. ورود توريست به ايران مي‌تواند همانند درآمد نفت براي ما تاثيرگذار باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج