۲۱۱۲۸۸
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!

اسناد منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد که در دو ماه نخست سال جاری تعداد قابل توجهی از لوکس ترین مدل مرسدس یعنی S-Class وارد کشور شده؛ با وجود قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به کشور و تحریم های اقتصادی، پای این مرسدس ها چگونه به ایران باز شد؟!

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!





روزنامه هفت صبح - ارسلان سلیمانیان: اسناد منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد که در دو ماه نخست سال جاری تعداد قابل توجهی از لوکس ترین مدل مرسدس یعنی S-Class وارد کشور شده؛ با وجود قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به کشور و تحریم های اقتصادی، پای این مرسدس ها چگونه به ایران باز شد؟!

در برخورد اول بیشتر شبیه یک شایعه وایبری بود تا واقعیت اما وقتی اسناد و مدارک رسمی گمرک منتشر شد یک بار دیگر متوجه شدیم که اینجا تنها غیرممکن، غیرممکن است! حالا به اصل خبر توجه کنید؛ تعداد 34 دستگاه مرسدس بنز HybridS400 وارد گمرکات کشور شده و در انتظار انجام تشریفات اداری جهت دریافت پلاک هستند.

با آنکه هنوز هیچ اطلاعات دقیق و قابل استنادی توسط واردکننده رسمی مرسدس بنز به ایران منتشر نشده و مشخص نیست که این محموله چگونه به ایران رسیده اما شواهد حاکی از این موضوع است که واردات این تعداد از لوکس ترین و گران ترین مدل تولیدی مرسدس بنز نمی تواند بی ارتباط با مجاری رسمی واردات خودرو به ایران باشد؛ بخصوص آنکه برخی اخبار درگوشی و تصاویر ثبت شده با تلفن همراه روایت از این دارند که نخستین فاز واردات این خودرو زمستان سال گذشته و در سکوت کام لخبری انجام شده تا سروصدای احتمالی این خبر در شبکه های مجازی و نشریات، انجام این معامله را با مشکل مواجه نکند.

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!

به هر حال نباید فراموش کرد که مرسدس بنز یکی از نخستین برندهایی بود که پس از وضع تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، عطای حضور در بازار ایران را به لقایش بخشید و به سرعت ایران را ترک کرد اما طی ماه های اخیر که نشانه هایی از توافق نهایی هسته ای دیده می شود و جهان منتظر این خبر بزرگ است، مرسدس با شجاعت بیشتری به پیشواز آن رفته و می خواهد که پیش از اعلام رسمی توافق احتمالی، با بازار پر سود ایران آشتی کند اما هر چه باشد ورود این تعداد از جدیدترین مدل تولیدی مرسدس بنز (که هنوز در بسیاری از کشورها به صورت رسمی عرضه نشده!) حاکی از ترک برداشتن دیوار تحریم ها و عزم جدی برندهای معتبر جهانی برای حضور در بازار کشورمان است.

مرسدس S۴۰۰؛ آقای «ترین ها»

لوکس ترین خودرو دوگانه سوز، جادارترین خودروی هیبریدی جهان، کم مصرف ترین و ایمن ترین محصول سگمنت سدان های مجلل دنیا و پیشرفته ترین خودروی وارداتی به ایران؛ اینها تنها گوشه ای از «ترین» هایی هستند که محصول جدید مرسدس را به ایران می آورد!

مرسدس S۴۰۰Hybrid که پس از مدت ها گمانه زنی پاییز سال گذشته روی خط تولید رفت و به گفته «پروفسور توماس وبر»، مدیر بخش تحقیقات و توسعه شرکت دایملر بنز استانداردهای جدیدی را در رده خودروهای هیبریدی (دوگانه سوز با سوخت فسیلی - برقی) تعریف کرده است. با آنکه نسخه هیبریدی S۴۰۰ با همان طراحی مشابه نسخه های بنزین سوز و دیزلی S-Class روی خط تولید خواهد رفت اما چند تفاوت کوچک همچون جلوپنجره کرومی، زه فلزی جانبی و نشان دهنده های شفاف سبب می شود تا کم اشتهاترین عضو خانواده S-Class، از دیگر برادران خود تمیز داده شود.

مرسدس S۴۰۰Hybrid مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر تویین توربو به حجم ۳۴۹۸ سی سی بوده که در کنار یک موتور برقی وظیفه به حرکت درآوردن سدان مجلل مسدس را برعهده دارد.

موتور شش سیلندر این خودرو توان تولید ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ پوند گشتاور را داراست. همچنین موتور برقی نیز با تولید ۸۵ کیلووات قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور مکمل مناسبی برای موتور بنزین سوز HybridS۴۰۰ است.

نکته بسیار مهم در مهندسی این خودرو از مدار خارج شدن موتور بنزینی تا سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت بوده که سبب می شود موتور برقی این خودرو به تنهایی و بدون هیچ گونه آلودگی S۴۰۰ را به حرکت درآورد اما به محض عبور عقربه سرعت سنج از مرز ۳۳ کیلومتر بر ساعت، موتور ۶ سیلندر خودرو نیز به طور خودکار استارت خورده و وظیفه تامین نیرو و گشاتور بیشتر را برعهده می گیرد. به این ترتیب S۴۰۰ جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش تنها و تنها ۲.۸ لیتر سوخت می سوزاند که برای خودرویی با چنین وزن و ابعادی رقم حیرت انگیزی به شمار می آید، ضمن آنکه نسخه هیبریدی S۴۰۰ با تولید و انتشار تنها ۶۵ گرم گاز سمی CO۲ در هر کیلومتر از مسیر پیمایش دوست بسیار خوبی برای طبیعت و محیط زیست خواهد بود.

برای درک بهتر موضوع کافی است بدانیم بسیاری از خودروهای ۴ سیلندر ساخت داخل (با عملکرد به مراتب ضعیف تر از S۴۰۰ هیبریدی) در هر کیلومتر پیمایش چیزی حدود ۲۰۰ گرم گاز CO۲ تولید می کنند!

محصول کم مصرف مرسدس ۶.۸ ثانیه زمان می خواهد تا از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سامانه شارژ مجدد این خودرو که برای اولین بار توسط مرسدس طراحی و ساخته شده، از طریق برق ۳.۶ کیلوواتی بوده و برای شارژ مجدد باتری نیز از برق تک فاز ۱۸ آمپری استفاده می شود. موضوعی که به گفته مرسدس سبب افزایش طول عمر مفید باتری لیتیون - یونی خودرو می شود اما با توجه به اینکه هنوز این سامانه جدید شارژ مجدد در بسیاری از کشورهای جهان قابل استفاده نیست.

مالکان S۴۰۰ می توانند با همان برق ۱۶ و ۱۳ آپری مرسوم نیز خودرو خود را ظرف مدت دو ساعت و ۴۵ دقیقه به طور کامل شارژ کنند که البته نباید از قلم انداخت فعلا از این سامانه های شارژ مجدد در کشورمان خبری نیست و احتمالا تا چند سال آینده نیز خبری نخواهد بود!

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!

این همه اختلاف قیمت؛ چرا؟!

اما از هر چه بگذریم، گویا داستان تکراری و ترسناک (!) قیمت گذاری خودروهای وارداتی به کشور در مورد محصول جدید مرسدس بنز نیز در حال تکرار است. با آنکه قیمت پایه HybridS۴۰۰ در بازارهای جهانی از ۹۱ هزار دلار شروع می شود اما در جداول منتشر شده از سوی گمرک ارزش ریالی این خودرو بیش از دو میلیارد تومان اعلام شده است!

با این حساب و با در نظر گرفتن حاشیه سود واردکننده و عطش بازار به خودروهای لوکس، قیمت نزدیک به سه میلیاردی HybridS۴۰۰ در کف بازار پایتخت دور از انتظار نیست.

این در شرایطی است که روی کاغذ تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور صفر بوده و به جز عوارض و هزینه های جانبی، اصولا نباید تعرفه ای شامل حال این طیف از خودروها از جمله HybridS۴۰۰ باشد. البته روی همین کاغذ، «باید» و «نباید»های دیگری هم به چشم می خورد، از جمله آنکه واردات خودرو با پیشرانه بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع بوده و آنها اجازه ورود به کشور را ندارند!

در این شرایط چگونگی واردات و انجام مراحل ارزش گذاری خودرویی با حجم موتور ۳.۵ لیتر آن هم به تعداد قابل توجه، سوالی است که شفاف سازی نهادهای مربوطه و شرکت واردکننده وطنی مرسدس را می طلبد.

نکته مبهم دیگر، مسئله خدمات پس از فروش این خودرو (و به طور کلی خودروهای هیبریدی) بوده که باید پرسید آیا شرکت یا اشخاص واردکننده خودروهای هیبریدی که تکنولوژ بسیار پیشرفته و پیچیده تری نسبت به خودروهای بنزین سوز دارند، زیرساخت های لازم جهت انجام سرویس های دوره ای یا تعمیرات این خودروها را نیز در نظر گرفته اند یا کار آنها تنها با فروش محصولات شان تمام می شود؟!

حال که به لطف برخی قوانین سفت و سخت، پای محصولات به روز و کم مصرف هیبریدی به کشور باز شده و شرکت های معتبری چون مرسدس بنز، ب ام و و لکسوس اقدام به عرضه این محصولات در کشور می کنند، امیدواریم که با نظارت دقیق نهادهای مربوطه به پروسه طولانی واردات این خودروها به کشور (از مرحله قیمت گذاری گرفته تا مسئله فروش و خدمات پس از فروش)، این پروسه با شکست مواجه نشود. فراموش نکنیم که آینده صنعت خودروسازی جهان در دستان محصولات پاک است. با دست خودمان، تصویر آنها را در ذهن مصرف کنندگان ایرانی مخدوش نکنیم.

خودروی هیبریدی چیست؟

با آنکه در علم مهندسی خودرو، تعاریف گسترده و گاه متفاوتی برای خودروهای هیبریدی (Hybrid Vehicles) مطرح شده اما دم دستی ترین تعریف محصولات هیبریدی عبارت است از خودروهایی که برای به حرکت درآوردن آنها از دو یا چند منبع مولد قدرت استفاده می شود که به طور عمومی یکی از این منابع تولید قدرت یک پیشرانه احتراق داخلی بوده و دیگری یک موتور الکتریکی.

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!

حال این پیشرانه احتراق داخلی می تواند از نوع بنزین سوز باشد یا دیزلی. هر چند که با پیشرفت مهندسی و دستیابی بشر به انرژی های نوین، در چند سال گذشته سوخت هایی چون پروپان، الکل، گاز متراکم CNG و حتی هیدروژن نیز در خودروهای هیبریدی به کار گرفته می شوند.

ناگفته پیداست که بهره گیری از مولد قدرت موازی و پیشرانه های الکتریکی (با آلایندگی نزدیک به صفر) در این خودروها سبب شده تا خودروهای هیبریدی با سوزاندن سوخت فسیلی کمتر و تولید کمتر گازهای سمی نسبت به خودروهای تک موتوره احتراق داخلی، محصولاتی پاک و اقتصادی به شمار آیند. هر چند که در کنار ویژگی هایی چون میزان مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمتر، موضوعاتی چون توانایی های دینامیکی ضعیف تر (نسبت به نمونه های بنزین سوز) و البته پیچیدگی سرگیجه آور قوای محرکه و سیستم برقی خودرو از نقاط ضعف محصولات هیبریدی به شمار می آیند.

تعرفه واردات: صفر یا ۵۰ درصد؟!

سال گذشته بود که هیات دولت به منظور حمایت از محیط زیست، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور را صفر درصد اعلام کرد. این خبر به سرعت در فضای مجازی و رسانه های تخصصی کشور دست به دست شد و این تلقی به وجود آمد که دولت برای واردات خودروهای هیبریدی حتی یک ریال نیز دریافت نمی کند و این خودروها به طور رایگان وارد کشور می شود!

این ذهنیت غلط سبب شد که بسیاری منتظر قیمت های بسیار به صرفه خودروهای هیبریدی در ایران باشند اما این تنها ویترین ماجرا بوده و اصل داستان چیز دیگری است. داستان از این قرار است که «نرخ سود» واردات خودروهای هیبریدی به ایران برابر با صفر و «نرخ تعرفه واردات» آنها برابر با ۴ درصد است. این در حالی است که تمامی هزینه های مربوط به عوارض، مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده، حمل و نقل، پلاک گذاری و ... به قوت قبل سر جای خود باقی است و با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که در عمل تعرفه واردات و ترخیص خودروهای هایبردی به کشور چیزی حدود ۵۰ درصد است! به همه اینها، پیچیدگی هایی چون بروکراسی اداری نظارت و جلب رضایت سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، ستاد سوخت و ... را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید خودروهای هیبریدی آنطور که در رسانه ها از زبان مدیران دولتی گفته شده بدون هزینه و بی دردسر وارد کشور نمی شوند!

توضیحات رییس گمرک درباره واردات BMW سه میلیاردی

دهن کجی مرسدس بنز به تحریم های ضد ایرانی!

مسعود کرباسیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ورود سه دستگاه خودرو «ب ام و» هیبریدی گفت: «اخیرا سه دستگاه ب ام و ۱۵۰۰ سی سی که جزو سهمیه ورزشکاران قهرمان بوده وارد کشور شده که با توجه به هیبریدی بودن آنها سهم گمرک و تجارت داخلی شان ۴ درصد محاسبه شده است.»

وی درباره قیمت این خودروها نیز اظهار کرد: «هر چند ارزش خارجی آنها به گمرک ۴۰ هزار دلار اعلام شده بود ولی محاسبات ما نشان از آن دارد ارزش واقعی آنها چیزی حدود ۱۴۰ هزار دلار است.»

رییس گمرک درباره آخرین وضعیت این سه خودرو افزود: «این خودروها در گمرک اردبیل قرار دارند که با طی شدن مراحل قانونی، وارد ناوگان کشور خواهد شد. یکی از دلایلی که هزینه گمرکی برای این سه خودرو پایین بوده، بحث هیبریدی بودن آنها و مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج