جاباما
۲۱۲۳۵۷
۱۳۵ نظر
۱۴۷۹۶
۱۳۵ نظر
۱۴۷۹۶
پ

برای هر بیماری پیش کدوم دکتر متخصص بریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید از پزشکی وقت بگیرید، اما مطمئن نباشید دکتری راکه انتخاب کرده‌اید می‌تواند بیماری‌تان را درمان کند یا خیر! اگر دوست دارید بدانید هر تخصصی چه بیماری‌هایی را پوشش می‌دهد، حتما این مقاله را بخوانید و به عنوان یک دایره‌المعارف برای خود نگه دارید.

مجله سیب سبز - ستاره محمد: شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه بخواهید از پزشكی وقت بگیرید اما مطمئن نباشید دكتری راكه انتخاب كرده‌اید می‌تواند بیماری‌تان را درمان كند یا خیر! برای مثال خیلی از افرادی كه فشار خون بالا دارند نمی‌دانند كه باید به متخصص قلب و عروق مراجعه كنند یا متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد و متابولیسم یا نفرولوژیست یا حتی پزشك عمومی!

البته درمان بعضی از بیماری‌ها بین تخصص‌های مختلف پزشكی مشترك است اما وقتی با سختی از متخصصی وقت می‌گیرید و هفته‌ها برای دیدنش منتظر می‌مانید، شنیدن این جمله كه «باید شما را به یكی از همكارانم ارجاع دهم» قطعا آزار‌دهنده به نظر خواهد رسید. اگر نمی‌خواهید از این به بعد چنین جمله‌ای را بشنوید و دوست دارید بدانید هر تخصصی چه بیماری‌هایی را پوشش می‌دهد، حتما این مقاله را بخوانید و به عنوان یك دایره‌المعارف برای خود نگه دارید.

متخصص داخلی چه وظایفی دارد؟

این تخصص به تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی می‌پردازد كه ارگانی از بدن یا همه آن را درگیر می‌كنند. رشته داخلی در گذشته زیر شاخه یا فوق تخصص نداشت و متخصصان داخلی همه نوع بیماری را ویزیت می‌كردند اما امروزه این رشته، فوق تخصص‌های متعددی دارد، از جمله:

برای هر بیماری پیش کدوم دکتر متخصص بریم؟

فوق تخصص گوارش و كبد: این پزشك به بررسی و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش، كبد و پانكراس؛ آندوسكوپی؛ كولونوسكوپی و ... می‌پردازد.

فوق تخصص خون و آنكولوژی: مطالعه خون و بافت‌های سازنده خون، تشخیص، درمان و انجام شیمی درمانی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خون و تومورهای سرطانی برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص كلیه (نفرولوژی): درمان و تشخیص بیماری‌های داخلی كلیه و همچنین انجام و آماده‌سازی بیماران برای پیوند كلیه و دیالیز و نگهداری پیوند كلیه از وظایف این پزشكان است. برای تشخیص و درمان فشار خون نیز می‌توانید به این متخصصان مراجعه كنید.

فوق تخصص رماتولوژی: شناخت و درمان اختلالات مربوط به مفاصل و سایر بافت‌های همبند، عضلات، بیماری‌های رماتولوژی و پوكی استخوان برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص غدد: شناخت و درمان بیماری‌های غدد، تیروئید، دیابت، چاقی، اختلالات چربی خون، اختلالات قائدگی و پرمویی، بیماری‌های متابولیك و ارثی، كوتاهی قد و اختلال رشد، كمبود وزن در كودكان، بلوغ زودرس و دیررس، بیماری‌های غدد جنسی و دستگاه تناسلی، بیماری‌های غدد هیپوفیز، تعیین جنسیت و ایهام تناسلی و بیماری‌های غدد فوق كلیوی به این گروه از پزشكان مربوط می‌شود.

فوق تخصص قلب و عروق: درمان بیماری‌های قلب و عروق خونی، انجام آنژیوگرافی، اكو و نیز تعیین موارد لازم برای عمل جراحی قلب به این گروه از پزشكان مرتبط است. عملكرد این رشته كاملا همانند رشته تخصصی قلب و عروق است (متخصصین قلب و عروق) كه پس از دوره پزشكی عمومی به دست می‌آید. این رشته فلوشیپ‌های متعددی مثل اكوكاردیوگرافی (تصویربرداری از قلب با امواج صوتی)، اینترونشنال كاردیولوژی (ترمیم قلب و عروق از طریق كاتتر)، بیماری‌های مادرزادی قلب در بالغین، نارسایی قلب، پیس‌میكر (دستگاه ضربان‌ساز قلب) و. . . . نیز دارد.

فوق تخصص ریه: بررسی و درمان اختلالات مربوط به شش‌ها و سایر اجزای دستگاه تنفسی برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری: تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی، تب‌دار و واگیردار ناشی از میكروارگانسیم‌ها (میكروب‌ها، ویروس‌ها و...) به این پزشكان مربوط می‌شود. این رشته تخصص مستقیم هم دارد (متخصص عفونی) كه پس از دوره پزشكی عمومی به دست می‌آید.

جراح عمومی متخصص است نه پزشك عمومی!

برخی از بیماران، تمایلی به مراجعه به جراحان عمومی ندارند و به اشتباه این متخصصان را با پزشكان عمومی در یك رده قرار می‌دهند. درحالی كه جراحی عمومی متخصصی است كه از جراحی‌های تیروئید، كیسه صفرا، فتق‌ها، توده‌های زیرجلدی و سطحی، سرطان‌های دستگاه گوارش تا بیماری‌های سینه، بیماری‌های ناحیه مقعد مانند بواسیر، شقاق مقعد و. . . درحیطه كاری او قرار می‌گیرد. جراحی سایر قسمت‌ها نیز به رشته‌های فوق تخصصی یا فلوشیپی سپرده می‌شود، از جمله:

فوق تخصص جراحی اطفال: جراحی‌های مادرزادی اطفال و نوزادان و سایر جراحی‌های اطفال برعهده این پزشكان است.

فوق تخصص جراحی توراكس: جراحی اعضای داخلی قفسه سینه به جز قلب بر عهده این جراحان است.

فوق تخصص جراحی قلب و بای پس قلبی: جراحی دریچه‌های قلب و عروق بزرگ بر عهده جراحان قلب است.

فوق تخصص جراحی عروق محیطی و تروما: این پزشكان به جراحی پیوند عروق، آسیب‌های فیزیكی، درمان واریس و. . . می‌پردازند.

فوق تخصص جراحی پلاستیك، ترمیمی و سوختگی: این جراحان به ترمیم بیماران سوختگی و نیز جراحی‌های زیبایی بینی، سینه، شكم و. . . می‌پردازند. همچنین سایر اعمال ترمیمی مانند ناهنجاری‌های مادرزادی صورت، شكاف كام و شكاف لب، تومورهای سر و گردن و درمان صدمات دست و. . . بر عهده این پزشكان است.

تخصص جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی): اصلاح شكستگی‌ها و بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها، ستون فقرات و مفاصل، دررفتگی‌ها، فلج‌های مادرزادی و اكتسابی، ترمیم زردپی‌ها و اعصاب محیطی، درمان تومورهای استخوانی، كشیدگی و رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون‌ها و رباط‌ها، آسیب‌های ورزشی، آرتروز، ساییدگی مفصل و. . . به این گروه از جراحان ارتباط دارد. این تخصص خود به شاخه‌های فوق تخصصی مختلفی تقسیم می‌شود از جمله ارتوپدی اطفال، جراحی تومورهای استخوانی و نسج نرم، جراحی دست، شانه و آرنج، زانو، لگن و مفصل ران، ستون فقرات، پا و مچ پا و. . . .

تخصص جراحی كلیه و مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژیست): بیماری‌های كلیه و مجاری ادراری، عفونت‌های ادراری، انواع بی‌اختیاری‌های ادراری، افتادگی مثانه و. . . نیز بیماری‌های مروبط به نازایی مردان به این گروه از جراحان ارتباط دارد. به یاد داشته باشید كه بیماری‌های كلیه و مجاری ادراری اگرفقط نیاز به درمان دارویی داشته باشند توسط متخصصان داخلی و نفرولوژی درمان می‌شوند اما بیماری‌هایی كه نیاز به جراحی دارند مانند سنگ‌های كلیه، حالب و مثانه، تومورهای سیستم ادراری و نیز پروستات به‌وسیله متخصصان ارولوژی درمان می‌شوند.

تخصص جراحی مغز و اعصاب: جراحی‌های مغز و نخاع، درمان ضربه‌های مغزی و تومورهای مغز و نخاع، دیسك‌های كمر و اختلالات ستون فقرات به این گروه از جراحان ارتباط دارد. به یاد داشته باشید كه جراحی مغز و اعصاب با تخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) متفاوت است. بنابراین برای درمان بیماری‌هایی كه در حیطه جراحی نیست مانند بیماری‌ام اس، سكته مغزی یا تشنج نباید به جراح مراجعه كنید.

تخصص جراحی زنان و زایمان: تشخیص، درمان و جراحی‌های رشته زنان در دوران قبل از بلوغ، باروری، یائسگی، انجام سزارین و زایمان طبیعی، نازایی، درمان سرطان‌های دستگاه تناسلی زنانه، بی‌اختیاری ادرار، عفونت‌های دستگاه تناسلی زنانه، اختلالات قاعدگی، كیست‌های تخمدان و. . . به این گروه از پزشكان ارتباط دارد. این رشته شامل موارد جراحی و غیر جراحی است. این تخصص خود به شاخه‌های فوق تخصصی مختلفی تقسیم می‌شود از جمله جراحی سرطان،‌ای. وی. اف و لاپاراسكوپی، نازایی و‌ای. وی. اف و فلوشیپ پریناتولوژی (طب مادر و جنین).

تخصص جراحی گوش و حلق و بینی: تشخیص، درمان و جراحی‌های گوش، فك، صورت، بینی و لوزه بر عهده این جراحان است. تخصص گوش و حلق و بینی فلوشیپ دیگری تحت عنوان جراحی سرو گردن نیز دارد.

متخصص كودكان: تشخیص و درمان بیماری‌های كودكان و نوزادان (زیر 14 سال) مربوط به این رشته است. این رشته همانند رشته تخصص داخلی دارای فوق تخصص‌های متعددی است و دوره‌های فلوشیپی هم دارد، از جمله دوره نوزادان (كه به بیماری‌های متولدین تا یك ماه می‌پردازد)، خون و سرطان، ایمنولوژی و آلرژی، كلیه، گوارش، عفونی، غدد، اعصاب، روانپزشكی و قلب كودكان.

برای هر بیماری پیش کدوم دکتر متخصص بریم؟

مـتـخـصص مـغز و اعـصاب (نورولوژیست): تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و نخاع در حیطه غیر جراحی از جمله سردردها، سرگیجه، بیماری‌های اعصاب محیطی، تشنج‌ها، صرع، فراموشی، اختلالات حافظه، گزگز دست‌ها و پاها، كمر درد، لرزش بدن، اختلالات خواب، سكته مغزی، ‌ام اس، مننژیت، نوروپاتی، میوپاتی، پاركینسون و. . . بر عهده این گروه از پزشكان است.

متخصص روانپزشكی (اعصاب و روان): روانشناسی یكی از رشته‌های علوم انسانی است و روانپزشكی از شاخه‌های پزشكی محسوب می‌شود. روانپزشك برای بیمار دارو تجویز می‌كند اما روانشناس به روان درمانی و آموزش شیوه‌های صحیح تفكر و رفتار می‌پردازد در صورتی كه حال شما با مشاوره و روش‌های غیر دارویی بهتر نشود، چاره‌ای جز مراجعه به روانپزشك ندارید. متخصصان این رشته به درمان مشكلات اعصاب و روان از جمله روانپریشی‌ها، اختلالات خلقی، وسواس‌ها، اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، بیش فعالی/كم توجهی، ترك مواد و الكل، اوتیسم، تیك، اختلالات یادگیری و اختلالات روابط جنسی می‌پردازند. این تخصص یك رشته فوق تخصصی تحت عنوان روانپزشكی كودك و نوجوان نیز دارد.

متخصص پوست و مو: متخصصان این رشته به تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به پوست، مو و ناخن‌ها می‌پردازند. این رشته دارای فلوشیپ‌های مختلفی از جمله زیبایی پوست و لیزر، كاشت مو و درماتوپاتولوژی (ارزیابی و تفسیر میكروسكپی ضایعات پوستی) است.

متخصص آسیب‌شناسی (پاتولوژی): تشخیص بافت‌شناسی بیماری‌ها بر عهده این گروه از پزشكان است؛ برای مثال اگر یك توده حین جراحی از بدن خارج شود، آسیب شناس به شما خواهد گفت كه توده مذكور سرطانی است یا خیر یا اینكه سرطان در چه مرحله‌ای از تهاجم و پیشرفت است.

متخصص ایمونولوژی و آلرژی: این متخصص به بررسی انواع واكنش‌های دفاعی بدن در برابر عوامل بیگانه، روند ایجاد مصونیت در برابر عوامل بیماری‌زا، بیماری‌های خودایمنی، آسم، آلرژی، نقص‌های ایمنی، واكسیناسیون، پیوند اعضا و. . . می‌پردازد.

متخصص چشم پزشكی: این متخصصان به تشخیص، درمان و جراحی ضایعات و بیماری‌های چشم می‌پردازند. در ایران این رشته دارای چند فلوشیپ است، از جمله فلوشیپ استرابیسم (انحراف چشم)، قرنیه و سگمان قدامی، گلوكوم (آب سیاه)، ویتره و رتین (شبكیه)، بیماری‌های سطح چشم، پاتولوژی (آسیب شناسی) چشم مشترك با متخصصان پاتولوژی، ترومای چشم، جراحی پلاستیك چشم و. . . .

متخصص طب فیزیكی و توانبخشی: متخصصان این رشته با كمك طب الكترودیاگنوزیس، تزریق‌های تشخیصی و درمانی و روش‌های دارویی و فیزیكی به پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات و ضایعات سیستم اسكلتی/عضلانی/عصبی می‌پردازند. برای درمان ناتوانی‌ها و معلولیت‌های فیزیكی، وضعیت‌های دردناك و عصبی اندام‌ها، گرفتگی‌های عضلانی و. . . می‌توانید از این متخصصان كمك بگیرید.

متخصص پزشكی ورزشی: متخصصان این رشته در حیطه ورزش حرفه‌ای، تجویز مناسب ورزش در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف، چاقی یا اضافه وزن مهارت دارند. برای مثال اگر می‌خواهید بدانید كدام ورزش مناسب اندام و وضعیت جسمی شماست یا چگونه می‌توانید با كمك ورزش چربی‌های ناحیه خاصی از بدن‌تان را آب كنید یا اینكه شلی بازوها و... را برطرف کنید، باید از این متخصصان مشاوره بخواهید.

متخصص طب اورژانس: این متخصصان معمولا در بخش اورژانس فعالیت می‌كنند و اطلاعات و مهارت‌های زیادی در رابطه با اورژانس‌های رشته‌های مختلف پزشكی دارند. این پزشكان قادر هستند به درمان و اداره آسیب‌های چندگانه مثل شكستگی استخوان‌ها و پارگی اعضای داخلی بدن، بیماری‌های محیطی مثل گرمازدگی، سوختگی و برق گرفتگی، مسمومیت‌ها، احیای قلبی/ ریوی و. . . بپردازند.

فلوشیپ طب تسكینی: این رشته در بیماری‌های صعب العلاج مانند انواع سرطان‌های پیشرفته و تسكین درد بعد از اعمال جراحی سنگین كاربرد دارد. این فلوشیپ زیر گروه مشترك رشته‌های جراحی عمومی، داخلی، ارتوپدی و بیهوشی است.

فلو شیپ تخصصی اعتیاد: این رشته می‌تواند زیر گروه هر یك از رشته‌های روانپزشكی، داخلی و بیهوشی باشد. متخصصان اعتیاد بهترین مشاور برای ترك اعتیاد به الكل، مواد مخدر، محرك و. . . به حساب می‌آیند.

فرق رادیولوژیست و پرتودرمان چیست؟

متخصص رادیولوژی: متخصص رادیولوژی به تشخیص بیماری‌ها با كمك رادیولوژی، سونوگرافی داپلر، رادیوگرافی، CT SCAN، MRI و. . . می‌پردازد.

متخصص پرتو درمانی: درمان بسیاری از سرطان‌ها و. . . با پرتوهای یونیزان صورت می‌گیرد كه این كار توسط پزشكان پرتو درمانی انجام می‌شود.

متخصص، فوق تخصص یا فلوشیپ؟

در زمان مراجعه به پزشكان معمولا با عناوین مختلفی پس از نام آنها مواجه می‌شویم؛ از جمله متخصص، فوق تخصص، فلوشیپ و. . . اما این عناوین چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

متخصص

هر پزشك عمومی پس از حدود دو تا سه سال و گاهی چهار سال تحصیل در یكی از رشته‌های تخصصی به عنوان متخصص آن رشته پزشكی شناخته می‌شود.

فوق تخصص

متخصص‌ها در رشته‌های مختلف پزشكی پس از گذراندن دو تا سه سال دیگر به عنوان فوق تخصص یكی از زیر گروه‌های رشته تخصصی خود شناخته می‌شوند.

فلوشیپ

دوره‌های آموزشی برای پزشكان متخصص كه مدت آنها كمتر از دو سال است، دوره‌های فلوشیپی یا تكمیل تخصص نام دارند. این دوره‌ها به عنوان فوق تخصص تلقی نمی‌شوند.

PHD

مدرك دكترای ناپیوسته در رشته‌های علوم پایه از جمله رشته‌های علوم پایه پزشكی غیر بالینی جهت انجام فعالیت‌های دانشگاهی؛ تحقیقی و تدریس است و هیچ یك از كسانی كه این مدرك را دارند، نمی‌توانند برای درمان دردتان كاری كنند.

پوست، داخلی، زنان، اطفال؟

حتما شما هم دیده‌اید كه روی تابلو برخی پزشكان، چند تخصص در كنار هم نوشته می‌شود؟ اگر این عناوین بدون واژه «متخصص» در كنار هم آورده شوند، یعنی با تابلوی یك متخصص عمومی روبه‌رو هستید. در واقع چنین پزشكی در این رشته‌ها متخصص نیست و فقط براساس تجربه و دوره‌های كوتاه مدتی كه گذرانده است، این خدمات را ارائه می‌دهد. فراموش نكنید كه ما پزشك همه فن حریف نداریم و اگر از اطرافیان خود تعریف پزشكی را شنیدید، بدانید كه این پزشك فقط در رشته تخصصی خودش عملكرد خوبی دارد.

این تعریف‌ها دلیل نمی‌شود كه برای هر بیماری به این پزشك مراجعه كنید. برای مثال اگر یك جراح كلیه، سنگ كلیه پدرتان را با موفقیت عمل كرده و از كار او راضی هستید به معنای این نیست كه آن جراح می‌تواند سردرد مزمن شما را هم برطرف كند! پس پول و وقت خود را هدر ندهید و برای هر بیماری خاصی به متخصص مربوطه آن مراجعه كنید.

اول از همه؛ پزشك عمومی!

توصیه ما همان حرفی است كه وزارت بهداشت قرار است با فراهم آوردن زیرساخت‌ها آن را عملی كند. بهتر است برای معالجه هر دردی، قبل از متخصص‌ها با یك پزشك عمومی مشورت كنید. اگر دچار بیماری خاصی شده اید و نمی‌دانید باید به كدام متخصص مراجعه كنید، بهتر است در مرحله اول از یك پزشك عمومی مشاوره بخواهید. پس از آن هم اگر به نتیجه نرسیدید، می‌توانید از یك متخصص داخلی وقت بگیرید. این متخصصان در صورت لزوم شما را به فوق تخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      بسیار مفید بود.....تشکر فراوان

      پاسخ ها

      • محمد خوش سیرت

        دست وپاهایم داغ می شود کم می خوابم کف پاهایم در دمی کند به کدام دکتر مراجعه کنم

    • کیوان

      اطلاعات جالب وارزنده وکاربردی بود.بامطالعه مختصرمیشه از علاف شدن وهزینه بی جهت در مطب ها جلوگیری کرد.واقعا خیلی ها نمیدونن وقتی بیمار میشن پیش چه متخصصی برن.اگر چه ادعامون میشه.بسیار ممنون از زحمتی که کشیدید.موفق وپیروز باشید.

    • خاطره

      ممنون واقعا مطلب مفید و کاربردی بود

    • مریم

      متخصص تغذیه هم بود یا من ندیدم؟

    • بدون نام

      سلام
      برای خون دماغ مکرر پیش چه متخصصی برویم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متخصص گوش و حلق و بینی

      • بدون نام

        اگه حجم خونریزی کمه ممکنه فشارخون هم باشه به همراه سردرد

    • مرادی

      مطالبتان خیلی آموزنده بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام وقت بخیر برای چربی موی سر هر روز مشکل دارم پزشک ....داخلی باید مراجعه کنم یا ....

    • ستار باستان

      رشد بیش ازحد قد مربوط ب کدام متخصص است؟!

      پاسخ ها

      • امیر

        متخصص غدد

    • مامان آرتا

      پسر من کم اشتها بود بردمش دکتر فهمیدیم مشکل از حس بویاییشه تست گرفتن درمان شد الن خیلی خوب شده. قیمتشم عالی بود.

    • محمد

      سلام،میشه بگید برای درمان،به چه دکتری مراجعه کردین؟

    • اسماعیل اکبری

      با سلام ممنون از مطالب مفیدتون
      من مادر خانمم چند وقته از درد دست، دستش بی حس میشه و شبها همه خواب راحت ندارد پیش متخصص مغز و اعصاب رفتیم پس از mriتشخیص دیسک گردن داد که پس از ۱۰ جلسه فیزیوتراپی خوب نشد داروها همه اثر ندارد
      لطفا راهنمایی کنید پیش کدام متخصص برویم
      با تشکر

      پاسخ ها

      • Humanity

        شما باید به متخصص جراح مغز و اعصاب فوق تخصص جراحی ستون فقرات مراجعه کنید تبریزکلینیک شیخ الرییس فرهاد میرزایی

    • ولی عظیمی

      بنده سر درد شدید و از زانو به پایین درد دارم یه دکتر معرفی نمائی باتشکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مغزو اعصاب

    • یه بنده خدا

      برای بی اختیاری مدفوع به کدام پزشک باید مراجعه کرد؟؟؟

    • سعید

      عالی بود. فقط برای درمان لیپوم توده چربی زیر پوستی باید سراغ کدام دکتر رفت

    • مینا

      مطلب عالی ای بود من دیابت دارم و پیش متخصص داخلی میرفتم اما نمیدونستم میتونم به فوق تخصص غدد مراجعه کنم . ممنون بابت مطلب مفیدتون.

    • Alirsza

      آقا همشون عین توپ پاست میدن بهم یا میتونن تو همون جلسه اول درمانت کنن ولی میگن برو این دارو ها رو بخور ببینم چطور میشه

    • علی

      سلام من ناحیه ی پشت شوتم درد میکنه باید پیش چه متخصصی برم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارتوپد

    • آيدين

      خیلی ممنون از مقاله مفید تون،پایدار باشید.

    • بدون نام

      سلام من زودعصبی میشم چیکارکنم

      پاسخ ها

      • روشنا

        پیش روانشناس برین

    • زهرا تقوی

      سلام واقعا خدا قوت مطالبتون خیلی ارزنده بود

    • نرگس احمدی

      برای بزرگی طحال پیش متخصص چی بریم اصلا ننوشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خون و آنکولوژی

    • دریا

      سلام ممنون از مطالب خوبتون ببخشید من برای اینکه بخوام چکاپ بدم مخصوص ویتامین اهن کلسیم بدنم باید پیش کدوم دکتر برم که برام بنویسه و ازمایشمو بخونه و دارو تجویز کنه؟؟؟

    • بدون نام

      ایول واقعا مفید بود

    • زهرا مامان پارسا

      عالی بود جای شما خالی بود متوجه شدم گیر میارن ملت ما را ولی ناز شستتم

    • بدون نام

      برای درمان توده عروقی لب ک مادرزادی هس پیش کدوم دکترببریمش

      پاسخ ها

      • اسماعیل

        برایه بیماری اتروز به کدام دکتر مراجعه کنیم

    • حمیده

      سلام من سرفه های شدید و طولانی مدت دارم باید به کدوم دکتر مراجعه کنم؟

    • حنیف

      ادرس یه متخصص لرزش دست هستم معرفی کنید ممنون میشم تو مشهد یا کرمان

    • علیرضا شکوری

      سلام ببخشید من درقسمت شکم وسینه ام ضایعات زیرپوستی دارم زیرپوست مثل نخوولوبیاست هرازگاهی خارش دارد به کدوم پزشک مراجعه کنم ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماکیست داریدبایدبه جراح عمومی مراجعه کنیدتاباعمل جراحی سرپایی معالجت کنه

    • مهدی

      سلام
      میخواستم در مورد هزینه ی تشخیص و درمان صحبت کنم، اخه یه ادم کارگر که روزی 35000تومن دستمزدشه چطوری یه ویزیت 40تومن بده، اخه این انصافِ من حق یه روزمو که تازه باید مقداریم روش بزارم بدم برا یک ربع ویزیت با این همه خرج چطوری هم کار، بخوریم، هم تفریح کنیم، هم تفریح کنیم. همون بهتر که زودتر بمیریم راحت شیم میدونم هیچ وقت اینو تایید نمیکنید ولی بازم ممنون

    • بدون نام

      بارمزهای شفر قهرمان میشیم

    • بدون نام

      سلام ببخشید من پسر 4 ساله دارم احساس میکنم پاهاش جون نداره و پاهاش پراتزییه باید پیش چه دکتری ببرم میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دکتر ارتوپدی

    • نیما

      سلام من یه دختر 7ساله دارم ک در3سالگی جراحی اپیاسپادیازیس شده واز اول بی اختیاری ادراری داشته که هنوز هم هیچ فرقی نکرده به کدام وکجا ببرم ممنوناز راهنمایی تون؟؟

    • علی

      برای کم خونی چه دکتری برم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متخصص خون

    • s

      باسلام بابام ماهیچه دستش باگردنش دردمیکنه خیلی هم ضعیف وبیحال شده طوری شده که نمیتونه بگرده همش میخوابه بیماری قلب هم داره پیش دکترقلب رفته ولی ازقلبش نیس پیش چه دکتری ببریمش ممنون

    • بدون نام

      خدا همه مریضا رو شفا بده به حق پنج تن

    • سیامک کردستانی

      باعرض سلام وادب . خسته نباشید . بسیار متشکر از زحماتتون . خانم بنده از ناحیه گردن به صورت تصادفی دچارگرفتگی شدیدگردن وشانه ها شده .لطفا دکتر مربوطه رو معرفی بفرمایید . باتشکر فراوان .

    • زیتون

      بسیار ارزنده ومفید بود ممنون به خاطر زحماتتون

    • محسن

      با عرض سلام. من بعداز هر وعده غذایی یا نوشیدنی دچار دلپیچه میشم. دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

      پاسخ ها

      • مریم

        سلام چند روزه که روی گردنم شایدم روی غده تیروعیدم سمت راستش یاحساس میکنم به حالت بیضی بزرگ و سفت شده البته وقتی سرمو بالا میگیرم معلوم میشه .چه دکتری برم

    • رویا پناهی

      اومدم سوال بپرسم دیدم به هیچ سوالی جواب داده نشده ...
      خسته نباشید!

    • محمد

      برای مشکلات مربوط به ناخن کلا پیش چه پزشکی باید مراجعه کرد

    • حدیث

      برای درمان سنگ کلیه کوچک وبدون جراحی به کدام دکتر مراجعه کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام پیش دکترکلیوی

    • بارانا

      سلام من برای جوش های بدنم ب کدوم دکتر مراجعه کنم پوست یاداخلی؟

    • بارانا

      برای جوش های بدن ب دکتر پوست مراجعه کنم یا دکترداخلی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ، آ نتی بیوتیک میده ک صد جایه دیگر بدنتونو بیمار میکنه خواهش میکنم مواظب باشید الان دختر من چند وقته سیستم دفااعی بدنش ضعیقف شده ایکاش نرفته بود دکتر و بدنش جوش داشت همش مریضه ببخشید دکتر پوست

    • فربد

      سلام بابت کرم و انگل در روده به کدام یک از متخصصین برویم. عفونی یا روده و گوارش.

    • بدون نام

      سلام،ببخشید گاهی درناحیه زیر بغل احساس درد دارم ،به چه دکتری مراجعه کنم؟

    • فریبا

      سلام پاهام خیلی سردشون میشه حس نداره پیش کدام متخصص برم

    • علی اسماعیلی نسب

      برای لاغری پیش کدوم دکتر برم

    • مینا...

      سلام رود انتها رود بزرگ ورم کرده باید پیش کدوم دکتر برم

    • کوچک نژاد

      افتادگی زبان به کدوم دکتر باید رفت

    • مریم

      سلام فقط میتونم بگم تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد. آ رزوی سلامتی و شفا ی عاجل برای همه مریض ها انشاالله.

    • هدا شهرکی

      ببخشید من زبان و لب هایم زخم شده.ورم کرده.حتی یک طرفه گلویم احساس میکنم چیزیه.آب دهنمو سخت قورت میدم.پیش چه دکتری باید برم؟

    • س

      سلام من دو روز بعد از یه کوهنوردی سنگین که تقریبا برای اولین بارم بود مچ پام درد گرفته و با یکم فعالیت دوباره درد میگیره
      به دکتر ارتوپد باید مراجعه کنم ؟؟

    • عبدالله

      من حدودا هفت سال میشه خلط گلو زیاد دارم و به دکترای ریه رفتم خوب نشدم باید پیش چه دکتری برم لطفا جواب مرا بدهید ممنون خدا قوت

    • ز

      برای درد زانو پیش کدوم متخصص برم ودکتر خوب در قم برای درد زانو چه کسی است
      لطفا سریعتر جواب بدهید ممنون

    • یکی بود و دیگر نیست

      روماتولوژی

    • پ ،،الف

      ببخشید دختر من دکتر پوست چهار ماه متوالی رفت ب خاطر آ کنه هایه بدنش ، الان بسیار ضعیف شده و تند تند مریضه و خوب نمیشه چیکارش کنم کدوم دکتر ببرمش

    • بدون نام

      من دچار زوزش ادرار شدم پیش چه دکتری باید مراجعه کنم ؟

    • بدون نام

      سلام من رگ پاهام ورم کرده باید به چه متخصص مراجعه کنم

    • بدون نام

      ببخشید من مفصل م خارش داره لطفا راهنمایی کنید

    • مهناز

      گوش نوزاد چهارماهه ام درد میکنه باید پیش متخصص اطفال ببرم یا گوش وحلق.ممنونم از راهنمایتون

    • مهران

      سلام ، به دلیل پاره شدن تاندون انگشت دستم ، جراح استخوان ومفاصل میله ای داخل انگشت با جراحی قرار داد بعد دوماه با کشیدن میله توسط جراح ورم شدیدی در انگشتم هست ، احتمال داره عفونی شده باشه لطفا راهنمایی کنید به کدام پزشک مراجه کنم ؟

    • بدون نام

      سلام برای چرک صورت و سر پیش کدوم دکتر بریم؟

    • شیوا

      ببخشید ناخن شصت پا خواهرم برجسته شده و آزار دهندست. پیش چه دکتری باید بره؟؟؟

    • ارنیکا

      سلام ، ببخشین
      بابت زخمهای دیابتیک پیش چه دکتری بروم

    • آرام

      سلام من صبها که از خواب بیدار میشم زیر چشام ورم داره وحس سنگینی مکنه به چه دکتری مراجعه کنم

    • علی

      من چند وقت بعداز اجابت مزاج درد بدی دارم نمدانم پیش کدام متخصص برم لطفا راهنماییم کنید

    • ناصر

      سلام برای درمان ترس پیش چ دکتری برم

    • یک نکته

      همه دکتر ها پزشک عمومی بودند ودرمورد بیماریهای عمومی اطلاعات دارند

    • خدیجه قلی زاده

      برای خارش بدن باید به چه دکتری معرکه کنم

    • صلاح

      برای رگ گرفتگی به کدام دکتربایدرفت ممنون اگه جواب بدید

    • صلاح

      برای رگ گرفتگی به کدام دکتربایدرفت ممنون اگه جواب بدید

    • بدون نام

      سلام ممنون از اطلاعات خوبتون...من ران پام بعضی اوقات مخصوصاً وقتی خوابم حالت خواب رفتگی پیدا میکنه و با گزگز شدنش از خواب بیدار میشم انگار سوزن میزنن..باید ماساژ بدم تا آروم بشه.. لطفا راهنماییم کنید پیش چه دکتری باید برم؟

    • فرهاد

      برای کبودی ناگهانی دربدن به چه دکتری باید مراجعه کرد

    • بهنام

      سلام برا جوش روی زبان پیش چه دکتری باید رفت

    • زهرا

      باسلام برادرمان جوشهای سفتی که روباسن میزنه وهردفعه جابجا میشن کدوم متخصص بایدرفت؟

    • مجتبی

      سلام
      برای درمان انگل باید پیش چه دکتری رفت

    • یونا

      سلام من اکثرا شب ها شونه هام ۷ارش میگیرن ودست میزنم زیرپوستم کهیرمیزنه جوش میزنه جوش های سر چرک اذیتم فکرم درگیره

    • مهوش علی کرمی

      سلام من پنج. ماه گوشم پاره شده میخواستمدبگم که قلاب قالی بافی ایکارو کردم ایا درست مشود هرچی هم صدام میزنند نمیشنوم یا حرف میزنند

    • بدون نام

      به همتون اطمینان میدم اگر ب این دکتر مراجعه کنیدیاکلیپ هایی ک ظبط شده از ایشون روببینید
      حتما و قطعا90درصدبیماریهاتون مرتفع میشه پرفسور حسین خیراندیش

    • میثم

      بسیار جالب ومفید بود

    • زهره

      سلام ..ببخشید من در عرض دوماه کاهش ناگهانی وزن داشتم 6-7 کیلو وزن کم کردم.کم کاری تیرویید دارم لووکسین استفاده میکنم.خیلی نگرانم نمیدونم پیش کدوم متخصص برم و چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید.ممنون

      پاسخ ها

      • sanaaa

        سلام خوبین منم کم کاری تیرویید دارم ولی وزن نمیکنم شما برید پیش متخصص غدد و سر خود قرص نندازین

    • مهصومه شوندی

      سلام..برای سوزش سینه پیش چ دکتری برم؟خاهشا جوابمو بدید واجبع.

    • آتوسا

      سلام من مادرم بعد از اینکه حدود دو ماه پیش سکته مغزی رد کرد سرفه های شدید میکنه و دچار تنگی نفس میشه به حدی که سینه اش خس خس میکنه وقتی هم عصبی میشه بدتر میشه باید چیکار کنم و پیش که دکتری ببرمش؟

    • بدون نام

      سلام لبم ورم کرده و خیلی درد داره انگار حشره سمی نیش زده کجا مراجعه کنم؟

    • کریمزاده

      برای درد دور ناف باید چ دکتری رفه

    • احمد

      ببخشید برای آلت تناسبی مردان باید کجا بریم معاینه بشیم بدبختانه مادکتر بابایی نداریم ولی زنها دکتر مامای دارند لطفا راهنمای کنید

    • M

      برای تغییر رنگ آلت تناسلی پیش کدوم دکتر برم؟

    • علی

      برای لبهام پیش کدوم دکتر برم

    • علی

      برای لبهام پیش کدوم دکتر برم

    • بدون نام

      ممنون از مطالب خوبتون اما بد نیست به سوالهاهم جواب بدین

    • سعیده

      سلام منبیماری ام اس دا رم بایدپیش ج دکتری بروم.

    • احسان

      سلام
      برای یک تاول که عفونی هم شده روی دست به کدوم تخصص باید مراجعه کرد؟

    • ابی

      درود و خسته نباشید. دوستم مشکل بیماری ناخن دارد. جهت درمان باید به چه دکتری مراجعه نماید باتشک

    • امیر

      سلام ..برای درد و خستگی بازوها ب چ دکتری مراجعه کنم جواب بدین ممنون میشم ..بازوهام زود خسته میشن و درد میکنن

    • محمد خوش

      سلام ۰؛ پاهایم داغ می شود وکف پاهایم دردمی کند بعداز مقداری خواب شب حداقل پنج ساعت باید پیش کدام دکتر بروم

    • مهدی

      سلام من ۳سالمه دیابت نوع دودارم وسنگ کلیه وداروی متورال ولوزارتان مصرف میکنم دوتاناخن های کوچک پام یکیش نصفش سیاه شده واون یکی رنگش خیلی کمرنگ شده دردم نداره پیش چه متخصصی بایدبرم؟؟

    • لیلا

      سلام برای درد دنبالچه و لگن باید به کدوم متخصص مراجعه کنم

    • یاسمین

      همیشه دلم گرفته و هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارم بطوری ک نمیتونم حتی از خونه بیام بیرون...پیش چ دکتری برم

    • H

      سلام
      مادر من کتف چپش خیلی درد می کنه باید به دکتر روماتولوژی مراجعه کرد؟؟

    • عباس نجمی

      باسلام من کفپاهام احساس بی حسی وسردی دارم اخیرا انگشت سبابه ومیانی دست راستم نیز گرفتار شدهمشکل چیست وباید با چه متخصص مراجعه کنم باتشکر

    • احسان

      احساس میکنم همچی دارم خواب میبینم چ دکتری مراجعه کنم از وقتی آنفولانزا گرفتم اینطوری شدم

    • متین

      برای

    • لیلا

      من شکمم سفت شده به کدوم پزشک مراجعه کنم

    • احمد

      چند روزی است پوست سرم درد می کند پیش چه دکتری بروم

    • بدون نام

      سلام من الان یک سال و نیم هست که آبریزش بینی دارم و بینی کیپ میشه چند بار دکتر رفتم داروهای حساسیت بهم داد ولی خوب نشدم باید به چه دکتری مراجعه کنم

    • مرصیه

      سلام.من نزدیک ۱ماه هست لوزهام ورم داره و چرک.هرچیم چرک خشک کن و امپول مصرف کردم کمتر شده ولی بازم کمی داره.خیلی دارومصرف کردم.باید پیشه چه دکتری برم که خوب تشخیص بده چیه؟

    • فریبا

      حدود 2ماه پیش استرس گرفتم وقسمت دوطرف پشتم سوزش وگرفتگی پیدا کرد بعد ازیک مدت بهتر شدم الان دوبا ره چندروزه یک نقطه از استخوانم درد میکنه ودرپشتم احساس سوزش وسوزن سوزن دارم به کدام دکتر برم

    • فاطمه

      سلام من ۲۱سالمه.وزنم ۳۵.لاغرم.رشدم کمه.چه دکتری بایدبرم

    • فائزه

      برای حالت تهوع باید به چه دکتری مراجعه کنم

    • سینا

      برای درمان جوش سر و صورت و بدن باید به چه دکتری مراجعه کنم؟

    • علی

      باسلام
      دستهای پدرم بی حرکت بودند و بالا نمی اومدن .پزشک متخصص مغر اعصاب تشخیص دادند که دارای عارضه تنگی کانال گردن میباشد و باید عمل شود . الان 4 ماهه عمل کردیم . هیچ فرقی نکرده . چیکار باید کنیم؟

    • الهام

      برای اینکه آزمایش کلی بدم پیش کدوم دکتر برم بنویسه که هزینش آزاد نشه؟؟

    • بدون نام

      ببخشید میشه راهنمایی کنید برای ضعف پاها ازساق به پایین ضعف آرنج به چه دکتری مراجعه کنم

    • بدون نام

      ببخشید برای سرگیچه وحالت ضعف به چه دکتری مراجعه کنیم سن۵۷

    • بهنوش

      سلام ببخشید من الان کم خونی دارم و تیروئیدم کم کار بوده چند وقته سر درد و سر گیجه وضعف دارم چه دکتری باید برم ؟؟!

    • افسانه

      من مادرم مشکوک به سرطان است میشه راهنمایی کنین که پیش چه دکتری باید رفت ؟!!!!!
      لطفاً جواب بدین

    • مریم

      من بی اختیاری ادرار و مدفوع دارم باید ب چه دکتر مراجعه کنم

    • سادات

      سلام دخترم ۱۷ساله دردمعده وکمر درد وحالت تهوع داره پیشمتخصص گوارشی بردم سونوگرافی داده هیچ مشکی نداره واندوسکوپی دادم جوابش ۲۰ روزدیگه میاد ۴روز لب به غذا نزده تاصبح از درد معده نمی خوابه چه کارکنم 😔🙏

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج