۲۱۲۶۰۱
۳ نظر
۵۰۲۶
۳ نظر
۵۰۲۶
پ

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

دنیا نمی تواند همیشه تا این حد بد و ناامیدکننده باشد. درواقع اصلا این طور نیست: گاهی وقت ها دنیا خیلی هم جای دوست داشتنی و زیبایی برای زندگی است.

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!





مجله همشهری دانستنیها - ترجمه اشکان خسروپور: زندگی به آن بدی ها هم که بعضی می گویند و می نویسند، نیست. دنیا نمی تواند همیشه تا این حد بد و ناامیدکننده باشد. درواقع اصلا این طور نیست: گاهی وقت ها دنیا خیلی هم جای دوست داشتنی و زیبایی برای زندگی است. خبرها و پیشرفت هایی باعث شادی ما می شوند تا بتوانیم به زندگی مان ادامه دهیم. اریک تالمج، خبرنویس مجله دیسکاوری خوش ذوق سعی کرده خبرهای بد دنیای علم و فناوری را هم با نگاهی دیگر ببیند؛ اینکه چطور می شود به 16 واقعه به ظاهر بد، از دریچه مثبتی نگریست. او سعی کرده اگر مویی هم درون کاسه ماست پنهان شده، قاشقی دست مان بدهد و چشم مان را به سمت گوشه ای از ظرف بگرداند که هنوز دست نخورده مانده است.

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

۲۸درصد

افزایش تعداد جراحی های قلبی- عروقی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

۶.۷ میلیون

عمل جراحی در سال ۲۰۱۰

۱- کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

سرطان و بیماری های قلبی- عروقی هنوز هم به عنوان دو عامل بزرگ کشنده انسان ها در جهان به شمار می روند؛ ولی خبر خوب آنجاست که پیشرفت های علمی، میزان تلفات این چنینی را کم کرده.

بگذارید سری به آمارها بزنیم تا جریان روشن تر شود. براساس داده های جامعه قلب آمریکا (AHA)، در طول دهه گذشته نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی حدود ۳۹ درصد کاهش داشته که نشان می دهد در زمینه دانش های پزشکی گام های موثری برداشته شده است.

اگرچه قرار بر این است که داده های مثبت را اینجا مرور کنیم، اما شاید بد نباشد نیم نگاهی هم به بخش تلخ داستان بیندازیم؛ اینکه هر ۳۴ ثانیه یک نفر فقط در آمریکا به بیماری قلبی مبتلا می شود و این نوع بیماری ها یکی از دلایل اصلی مرگ در این کشور را تشکیل می دهند.

بنابر آمار سالانه حدود ۳۸۰ هزار نفر براثر بیماری های قلبی فوت می کنند و کار تا جایی پیش رفته که این بیماری ها، بیشتر از سرطان جان زنان آمریکایی را می گیرد.

آن طور که آمار این انجمن می گوید، دو دلیل عمده کم شدن بیماری های قلبی، پیشرفت های گسترده در زمینه مراقبت های پزشکی و همچنین کاهش میزان سیگار بین بزرگسالان آمریکایی است.

۷۱ سال

میانگین جهانی امید به زندگی در سال ۲۰۱۳

تقریبا ۹۰ سال

امید به زندگی در موناکو

۲- افزایش امید به زندگی:

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

بی خیال مرگ شوید و از ۸۰ سالگی تان لذت ببرید

بنابر آمار سازمان ملل متحد، میانگین امید به زندگی تا سال ۲۰۱۳ حدود ۷۱ سال بود. البته این میانگین برای کل دنیاست وگرنه در کشوری مثل موناکو امید به زندگی تقریبا به ۹۰ سال هم رسیده است. بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۶۰ ساله های سال ۲۰۱۱ می توانند توقع داشته باشند به طور میانگین حدود ۲۰ سال دیگر هم زندگی کنند؛ یعنی هنوز تا مرگ راه زیادی مانده و بهتر است تا می توانند از زندگی لذت ببرند.

۴۴۱

تعداد گونه های جدیدی که طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تنها در آمازون شناسایی شده اند

۳- بازگشت پستانداران کمیاب، کشف گونه های تازه

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

جهان از روز نخست پر از گونه های متعدد و عجیب جانداران مختلف بوده است که خیلی از آنها هنوز هم کشف نشده اند. با وجود پیشرفت های حیرت آور در زمینه های مختلف علمی، هم چنان هرازگاهی گونه های جدید و شگفت آوری از موجودات زنده پیدا می شوند که پیش از آن دیده نشده بودند. بنابر گزارش صندوق جهانی حیات وحش، در طول سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی تنها ۴۴۱ گونه جانوری جدید در محدوده آمازون (یعنی گستره ای به وسعت هشت کشور) شناسایی شده اند.

این در حالی است که به عقیده متخصصان، میلیون ها گونه در آنجا زندگی می کنند که هنوز بیشترشان را نمی شناسیم. در میان این کشفیات تازه می توان Callicebuscaquetensis را نام برد؛ گونه ای از میمون «تی تی» که مثل گربه خرناس می کشد، یا گل عجیبی به نام Longifilamentosa پیدا شده که در میان گل برگ هایش، شاخک هایی به شکل ماکارونی دارد.

طبق گزارش این سازمان، طی این چهار سال ۲۵۸ گونه روییدنی، ۸۴ آبزی، ۵۸ دوزیست، ۲۲ خزنده، ۱۸ پرنده و یک گونه پستاندار کشف شده است. همچنین سال ۲۰۱۳ یکی از کمیاب ترین جانوران رو به انقراض کره زمین مجددا در ویتنام مشاهده شد. تک شاخ آسیایی یا همان «سائولا» که حدود یک قرن بود در هیچ نقطه ای از جهان دیده نشده بود.

۲۰۰۰۰۰

آمار سالانه ابتلا به فلج اطفال در هند پیش از سال ۱۹۸۵

۱.۱۲ میلیارد دوز

مصرف سالانه واکسن فلج اطفال در هند، بیش از سال ۱۹۸۵

۴- ریشه کنی فلج اطفال در هند

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

طی سال های اخیر، خیلی از کشورها وضع بهداشتی بهتری پیدا کرده اند. پیشرفت هایی که تنها محدود به کشورهای توسعه یافته نبوده است. سال ۲۰۱۴، هندوستان توانست یکی از مهم ترین نقاط عطف تاریخ بهداشت عمومی روزگار معاصر را تجربه کند: پیروزی در مبارزه با فلج اطفال. بنابر اعلام یونیسف، طی چهار سال اخیر حتی یک مورد ابتلا به فلج اطفال در هندوستان گزارش نشده است.

هندوستان سال های بسیاری برای مبارزه با این بیماری در تلاش بود؛ برنامه واکسن خوراکی فلج اطفال از سال ۱۹۸۵ در این کشور آغاز شد، زمانی که این بیماری سالانه ۲۰۰ هزار کودک را گرفتار می کرد. آخرین مورد ابتلا به این بیماری عذاب آور در ژانویه ۲۰۱۱ گزارش شد که بنابر آن، دختربچه ای دوساله به این بیماری مبتلا شده بود. این اتفاق خوب زمانی خود را بهتر به رخ می کشد که بدانیم در سال ۲۰۰۹ میلادی، بیش از نیمی از موارد ابتلا به فلج اطفال دنیا مربوط به این کشور بوده است.

۲۰۴۹

زمان پیش بینی شده برای بازگشت لایه اوزون به شرایط مساعد پیش از دهه ۸۰ میلادی

۵- به بار نشستن تلاش جهانی:

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

سوراخ لایه اوزن در حال بسته شدن است

آخرین باری که خبری را درباره فرسایش لایه اوزون شنیدید، یادتان می آید؟ سوراخ شدن لایه اوزون در دهه ۷۰ میلادی جنجال رسانه ای بزرگی در دنیا به پا کرد. نگرانی ها به خاطر نازک شدن بخش مهمی از هواکره زمین بود که سیاره آبی ما را از پرتوهای مضر خورشید حفظ می کرد. این اتفاق تا مدت ها یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در بین دوستدارن محیط زیست محسوب می شد، اما همبستگی مردم جهان رفته رفته وضعیت را بهتر کرد.

مهم ترین اقدام، کاهش استفاده از گاز مصنوعی CFC بود که تا آن زمان به صورت گسترده ای در دستگاه های فریزر و اسپری ها استفاده می شد. همچنین در دهه ۸۰ میلادی، تمام ۱۹۷ عضو سازمان ملل متحد پروتکلی را امضا کردند که برخی آن را موثرترین قدم برای مبارزه با این مشکل می دانند. خبر خوش آنجاست که دانشمندان انتظار دارند طی ۱۰ سال آینده، تاثیرات مخرب سوراخ شدن این لایه روی انسان ها رو به کاهش بگذارد. پیش بینی های کنونی نشان می دهد که لایه اوزون تا سال ۲۰۴۹ در بیشتر مناطق جهان به جز قطب جنوب ترمیم شده و به شرایط پیش از تخریب بر خواهدگشت.

۱۰۰ میلیون لیتر

میزان آبی که هر روز در کلگری، تمیزترین شهر جهان تصفیه می شود

۷۵ درصد

انرژی شهر کلگری از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

۶- شهرهای تمیزتر و هوشمندتر

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

براساس یکی از پیش بینی های سازمان ملل متحد، تا سال ۲۰۶۴ سه چهارم جمعیت جهان (که آن زمان بالغ بر ۹میلیارد نفر است) ساکن شهرها خواهندشد. امروزه شهرها بار حدود ۷۰درصد تولید ناخالص داخلی هر کشوری را به دوش می کشند و بی شک در سال های پیش رو، به چیزی بیش از مراکز زندگی اجتماعی و فرهنگی بدل خواهندشد؛ حداقل بیش از آنچه در هر زمان دیگری بوده اند. پیشرفت های فناوری، کلانشهرهای ما را پاک تر، هوشمندتر، کارآمدتر و واکنش پذیرتر ساخته اند. در سال ۲۰۱۳، مجله MBC Times شهر کلگری کانادا را به عنوان تمیزترین شهر دنیا برگزید. از میان نکات بسیار درباره این شهر، مهم ترین نکته این بود که کلگری قادر است روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر آب را تصفیه و ۷۵ درصد انرژی شهر را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.

۱۰۰۰۰۰

تعداد مناطق حفاظت شده جهان که از نظر وسعت، مساحتی برابر با مجموع چین و هندوستان دارند.

۷- بزرگ ترین سرمایه گذاری جهان

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

در حال حاضر، یک هشتم از مساحت خشکی های کره زمین جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست محسوب می شوند. دقیق ترش را بخواهید، حدود ۱۰۰ هزار منطقه حفاظت شده در سراسر جهان وجود دارد که مساحت شان در مجموع، به اندازه دو کشور چین و هندوستان است. این حجم از مناطق حفاظت شده در جهان بی سابقه بوده و نشان می دهد فهم جهانی درخصوص لزوم حفاظت از محیط زیست در سراسر دنیا گسترش یافته است. اندیشه ای که به حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ضرورت نگاه می کند و هرگز آن را مانعی برای توسعه صنعتی نمی داند.

بنابر گزارش سال ۲۰۱۰ اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) که به ردگیری و ثبت پیشرفت مناطق حفاظت شده می پردازد، نهضت تخصیص و حفاظت از زیست گاه ها، «مهم ترین سرمایه گذاری بشر در طول تاریخ حفظ طبیعت بوده» و «یکی از موفقیت آمیزترین تصمیمات در زمینه حفاظت منابع طبیعی به شمار می رود». همین جمله کوتاه به تنهایی می تواند میزان اهمیت موضوعی مثل حفاظت از محیط زیست را روشن کند.

۵۰ درصد

کاهش تعداد مبتلایان به ایدز، در سنین جوانی و نوجوانی

۸- پایان داستان مرگ آوری اچ آی وی

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

یکی از تلخ ترین بیماری های زمانه ما یعنی ایدز یا همان ویروس اچ آی وی، هنوز هم یک غول بزرگ است؛ اما خبر خوب اینکه این غول آرام آرام دارد رام می شود. بنابر آمارهای سازمان ملل متحد، نرخ گسترش ایدز در بزرگسالان در حال کم شدن است و روند ابتلا به آن در ۲۶ کشور اصلی مورد بررسی این سازمان، حدود ۵۰ درصد کمتر شده، بنابر همین آمار، در میان سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ نرخ کلی ابتلا به این بیماری ۳۳ درصد در سراسر جهان کاهش یافته است.

بگذارید همه چیز را از نگاه آمار ببینیم. در سال ۲۰۰۵، آمار تلفات ایدز دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان بود که هفت سال بعد به یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر رسید. از طرفی سازمان ملل تخمین می زند حدود ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر انسان (درواقع عدد بین ۳۲.۲ و ۳۸.۸ میلیون نفر) با وجود ابتلا به ایدز هنوز به زندگی ادامه می دهند؛ موفقیتی که دلیلش ابداع روش های درمانی جدید در سال های اخیر است. سال ۲۰۱۳، پزشکان دانشکده علوم پزشکی می سی سی پی آمریکا از درمان کودکی اطلاع دادند که با بیماری ایدز به دنیا آمده بود.

این خبر فضای پزشکی را به سرعت تحت تاثیر قرار داد و به عنوان یک اتفاق مهم در سراسر جهان منتشر شد. داستان از این قرار بود که سال ۲۰۱۰ نوزادی مبتلا به ایدز چشم به جهان گشود و ۳۰ ساعت پس از به دنیا آمدن، تحت درمان دارویی قرار گرفت؛ درمانی که به مدت ۱۸ ماه ادامه داشت. دو سال بعد وقتی دوباره از او آزمایش گرفتند، نتیجه ای به دست آمد که دنیا را تکان داد: این دختربچه دو ساله دیگر ایدز نداشت.

۶۶ میلیون نفر

تعداد کشته شدگان جنگ جهانی دوم، مرگبارترین نبرد تاریخ بشر

۹- زندگی در احتمالا یکی از صلح آمیزترین دوران های تاریخ

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

ممکن است زیاد با این حرف موافق نباشید؛ به خصوص وقتی تلویزیون را روشن می کنید و چشم تان به یک دنیا خبر ناراحت کننده می افتد، اما واقعیت چیز دیگری است؛ در عین حال که آگاهی ما نسبت به خشونت ها و فجایع بالاتر رفته، به نظر می رسد که وقوع حوادث واقعی رو به کاهش است. دکتر استیون پینکر، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد می گوید: «امروزه نسبت به روزگار گذشته، تضادهای کمتری وجود دارند و جنگ های کنونی باعث مرگ افراد کمتری می شوند.» او تاکید می کند نرخ جهانی جنایت های خشونت بار در دهه های اخیر در حال نزول بوده است. این روانشناس دانشگاه هاروارد، این اتفاق خوب را با بهترشدن وضعیت آموزش و افزایش حس همدلی در جهان معاصر مرتبط می داند.

۱۰۰۰۰ گونه

تعداد میکروب های ساکن بدن ما

۱۰- لازم نیست از تنهایی به دل ترس راه بدهید

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

شاید هیچ وقت درباره اش فکر نکرده باشید، اما بد نیست بدانید هیچ انسانی روی کره زمین تنها نیست. اشتباه نکنید؛ از همراه داشتن وسایل بی جان اما باهوشی مثل تلفن همراه و تبلت حرف نمی زنیم. منظور ما از این همراهان همیشگی، یک سری جانوران ریز زنده است که در سراسر بدن انسان زندگی می کند.

بنابر اطلاعات پروژه میکروبیوم انسان (طرحی که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا و با هدف شناسایی و تحلیل تمام گونه های میکرو ارگانیسم موجود در بدن انسان و بررسی وضعیت آن در شرایط مختلف، به خصوص بیماری ها آغاز شده است)، بدن هرکس منزل بیش از ۱۰ هزار گونه میکروفلور زنده است که در داخل و روی تن ما زندگی می کنند. روی پوست، روی لب ها، داخل دل و روده و داخل هر شکافی از بدن، پر از موجودات زنده ای است که ممکن است بعضی های شان فقط و فقط مال خود شما باشند. این جانوران کوچک با اینکه اصلا به چشم نمی آیند، روی هم رفته چند کیلوگرم از وزن بدن ما را تشکیل می دهند.

۳۹ ماموریت

تمام ماموریت های مربوط به مریخ؛ شامل مدارگردها، سطح نشین ها و سطح نوردها

۱۱- گشت و گذار در مریخ

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

یکی از بزرگ ترین دستاوردهای ما در سفرهای بین سیاره ای، بیش از یک دهه قبل به قصد گشت و گذار در مریخ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. با استفاده ز فرصت یکی از نزدیک ترین عبورهای زمین و مریخ از کنار یکدیگر طی هزاران سال اخیر، ایالات متحده دو سطح نورد «اسپریت» (روح) و «آپورتونیتی» (فرصت) را به این سیاره اعزام کرد.

روزی که این کاوشگران به فضا پرات شدند، همه فکر می کردند تنها چند ماه برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از سطح مریخ زمان خواهندداشت؛ اما «روح» سرسخت زمینی، شش سال دوام آورد و سرانجام در سال ۲۰۱۰ از کار افتاد؛ در حالی که «فرصت» زمینی ها- همان طور که شایسته نامش است- ۱۰ سالی می شود که به کار خود ادامه می دهد و هم چنان هم پیش می رود. این کاوشگران با ارسال هزاران عکس ناب از بخش های مختلف مریخ به دانشمندان ناسا کمک کردند تا بتوانند گامی بزرگ در دستیابی به اهداف چهارگانه بلندمدت خود بردارند: یافت پاسخ این سه سوال که «آیا مریخ زمانی حیات داشته یا نه»، «آب و هوای مریخ چگونه تغییر کرده»، «ویژگی های زمین شناختی مریخ چیست» و غیر از آن و مهم تر از همه، «آماده سازی شرایط برای گام گذاشتن انسان روی سیاره سرخ».

۲۹.۵۳۰۶ روز زمینی

مدت زمان یک ماه قمری

۱۲- فتح دوباره ماه

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

۳۷ سال پس از فتح ماه توسط آمریکا، چین با پروژه های جدید پا به این عرصه گذاشت. دسامبر ۲۰۱۳، فرودگر «چانگ-۳» و سطح نورد «یوتو» با فرود آرام روی سطح ماه، نام این کشور را به عنوان سومین ملتی که توانسته دروازه های ماه را باز کند، بر سر زبان ها انداختنند. فرود روی دریای «رگبارهای ماه» به کاوشگر چینی فرصت می دهد با خیال راحت به کاوش کانی های ماه بپردازد و نمونه های خاک آن را بررسی کند.

از آنجایی که این نخستین فرود روی سطح ماه پس از سال ۱۹۷۶ است، کاوشگر چینی ها این شانس را داشته که از پیشرفت های بی نظیر فناوری طی این سال ها استفاده کند و در مقایسه با همتایان آمریکایی و روسی خود، از ابزارهای پیشرفته تری برای کاوش بهره ببرد. امید بسیاری وجود دارد که این ماموریت نقش مهمی در افزایش دانش ما از ماه به دنبال داشته باشد. اگر دستگاه های فضایی چینی بتوانند بیش از برادران ارزان قیمت زمین شان دوام بیاورند، به داده های باارزشی درباره نزدیک ترین همسایه فضایی مان دست خواهیم یافت.

۱۹۷۷

کاوشگر ویجر- ۱ به فضا پرتاب شد

۱۱ سال

مدت زمان کاوش ها ویجرها در سیاره های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون

۱۳- ارتباطات میان سیاره ای در کنار تلاش برای فتح ستارگان

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

ما زمینی ها موفق شده ایم به فاصله ای حدود ۱۲۵ واحد نجومی برسیم (هر واحد نجومی، برابر با فاصله زمین تا خورشید و معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر است). واضح تر بگوییم؛ این عدد بزرگ به آن معناست که برای اولین بار در تاریخ بشر، توانسته ایم پایمان را از منظومه خورشیدی بیرون بگذاریم. نماینده میان ستاره ای ما، که پلاکی طلایی از تصویر نژاد ما و علائمی از دستاوردها و توانایی های مان را برای برخورد احتمالی با بیگانگان فضایی حمل می کند، کاوشگر ویجر- ۱ است؛ سفینه ای که پنجم سپتامبر ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد. این سفینه همراه با برادر دوقلویش (کاوشگر ویجر- ۲)، ۱۱ سال تمام را برای مطالعه روی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون صرف کردند.

۴۰۰۰ روبات

تعداد حدودی روبات های مشغول خدمت در ارتش های جهان

۱۴- بی خیال فیلم های هالیوودی آدم آهنی ها (هنوز) دوستان ما هستند

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

برخلاف آنچه هالیوودی ها درباره نبرد انسان ها و روبات ها در فیلم هایی چون ترمیناتور به تصویر کشیده اند، روبات ها تا به امروز در قامت دوستان ما ظاهر شده اند. آنها کارها را سریع تر و راحت تر کرده و باعث کوتاه شدن دوران نقاهت شده است. روبات ها کارهایی مثل جاروکشی را انجام می دهند و به ما در یافتن وسایل در مناطق خطرناک یاری می رسانند. در سال های اخیر، آنها ارزش خود را به عنوان همدم حیوانات خانگی یا انسان ها، مخصوصا برای سالخوردگان، خردسالان و افراد دارای معلولیت حرکتی اثبات کرده اند.

۳۵۰۰ گونه

تعداد گونه سوسک های کره زمین

۱۵- راهی برای دوست شدن با سوسک ها

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

خیلی سخت است درباره موجودات چندش آوری مثل سوسک حس خوبی داشته باشیم، ولی واقعیت این است که آنها همیشه اطراف ما بوده اند و قدمت زندگی شان خیلی بیشتر از ماست. باید قبول کنیم سوسک ها هرچه باشند، طی میلیون ها سال، در شرایط نامطلوب محیط زیست زنده مانده اند، اما شاید حالا زمان آتش بس فرا رسیده باشد. شاید به زودی، به روزی برسیم که به جای کشتن سوسک ها، از آنها در کارهای روزانه و خطرناک مان استفاده کنیم. حدود یک دهه است که دانشمندان روی سیستم کوله پشتی مانندی کار می کنند که به سامانه عصبی بدن جانور وصل می شود و می تواند اعمال و حرکات حشره را کنترل کند.

گرچه هنوز تا ساخت این بازار راه اندازی باقی مانده، اما این دورنما که می توانیم روزی از روبات های سوسکی مجهز به دوربین در کارهای مان استفاده کنیم، افق روشنی است؛ از خزیدن روی تخت سنگ ها برای یافتن نجات یافتگان زمین لرزه گرفته تا شناسایی موقعیت دشمن در میدان نبرد. پس این بار که سوسکی را در آشپزخانه دیدی، قبل از کوبیدن دمپایی روی سرش، دست کم یکی دو دقیقه قربان صدقه همنشین آینده مان بروید!

۹۱ متر

لبخند تا این فاصله قابل تشخیص است

۶۰ ثانیه

لبخند مداوم به کاهش فشار خون روزانه کمک می کند

۱۶- حکم قطعی: احساس خوب داشتن برای شما خوب است

«زندگی» به آن بدی هم که می گویند نیست!

شادبودن برای سلامتی شما مفید است؛ امر واضحی که مطالعات نیز آن را تایید می کند. انسان های خوش بین، آدم هایی شادتر و انسان های شاد، آدم هایی سالم ترند. نوع دوستی نیز عنصری آشنا با فطرت انسانی ماست. فقط کافی است این ویژگی ها را یاد بگیرید و بعد، با تمرین تقویت شان کنید.

درست مثل بد بودن که با تمرین کردن می توانید آن را- خدای ناکرده- در خودتان پرورش دهید. شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که هروقت مدام در ذهن تان دنبال بخش های تیره گشته اید، زندگی تان واقعا تلخ تر شده است. روز به روز بر تعداد روانشناسانی که به انعطاف پذیربودن دورنمای زندگی انسان باور دارند، اضافه می شود. پس حتی اگر آدم بدبینی هستید یا ایراد می گیرید، کافی است کمی اراده کنید تا شرایط بهتر شود. حداقلش این است که روزهای شادتری خواهید داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از این مطالب بیشتر بذارین لطفا...به جای اخبار جنگ و بیماری و ...
      مرسی

    • عرفان

      وضع زندگی در جهان رو به بهبوده
      ولی در ایران ...

      پاسخ ها

      • green girl

        همه جای دنیا خوب و بد کنار هم هستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج