۲۱۲۷۳۰
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران

دیروز هدیه تهرانی به همراه جمعی دیگر از هنرمندان گواهینامه درجه یک هنر دریافت کرد. به همراه منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، رضا کیانیان و ... اعطای یک جایزه رسمی به این بازیگر مشهور در ذات خود تناقض های فراوانی به همراه دارد.

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران





روزنامه هفت صبح - کمال بردبار: دیروز هدیه تهرانی به همراه جمعی دیگر از هنرمندان گواهینامه درجه یک هنر دریافت کرد. به همراه منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، رضا کیانیان و ... اعطای یک جایزه رسمی به این بازیگر مشهور در ذات خود تناقض های فراوانی به همراه دارد. شاید در لیست چهره هایی که می شد حدس زد وزارت ارشاد درصدد تجلیل از خدمات آنهاست، کسی برای هدیه تهرانی شانسی قائل نبود.

این مسئله به معنای زیر سوال بردن این جایزه نیست اما نسبتی که هدیه تهرانی با سینمای ایران داشت در درجه اول یک ستاره پولساز و محبوب بود. از جمله بازیگرانی که در سینمای ملی هر کشوری حضور دارند. در آمریکا، هند یا مصر. تهرانی از سال 76 که با سلطان به سینمای ایران معرفی شد تا سال 1384 در واقع تنها ستاره سینمای پس از انقلاب ایران محسوب می شد. کاراکتر او عنصری بود که تماشاگران انبوه را به سالن های سینما می کشاند. سلطان، غریبانه، دست های آلوده، پارتی، شوکران، قرمز، دختر ایرونی و ...

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران

نوعی خونسردی و اعتماد به نفس که به شکل غریزی از کاراکتر او روی پرده سرازیر می شد و برای تماشاگر انبوه ایرانی بخصوص میلیون ها دختر نوجوانی که در انفجار جمعیتی میانه دهه ۷۰ به عناصر مهمی تبدیل شده بودند (و ردپای خواسته هایشان را در حرکت های سیاسی اجتماعی فائزه هاشمی و اصلا خود دوم خرداد می شد دید) نوعی لایف استایل جذاب و کمتر دیده شده را عرضه می کرد.

کاراکتر او آنقدر مورد توجه بود که در جشنواره فجر ۷۸ داوران را مجاب کرد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای فیلم قرمز به او بدهند در حالی که می شد با ضرس قاطع گفت جایزه حق نیکی کریمی برای فیلم دو زن بود اما بعد از این سیمرغ انگار تازه بازیگری برای تهرانی جدی شد که حاصلش چند بازی خیلی خوب از او در فیلم هایی مثل شوکران و چهارشنبه سوری بود. این دومی به شایستگی یک سیمرغ بلورین دیگر برای تهرانی به ارمغان آورد تا او و در کنار ترانه علیدوستی و پشت سر فاطمه معتمد آریا (که رکورددار دریافت سیمرغ است) به جرگه بازیگران پرافتخار بپیوندد. بازی او در برخی سکانس های چهارشنبه سوری از کامل ترین تجربیات یک بازیگر سینمای ایران در طول حیاتش بوده است.

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران

تهرانی این محبوبیت را در میان رسانه ها هم داشت. زندگی شخصی و پرتلاطم او را به شکل عامدانه ای از سوی رسانه ها نادیده گرفته شد تا تهرانی با فراغ بال به دغدغه هاتیش در معماری داخلی، لوازم تزیینی، طراحی صحنه و بازسازی کاروانسراهای قدیمی مناطق کویری بپردازد. حتی وقتی شایعات مربوط به پیشنهاد حضور او در تبلیغ یک اتومبیل مشهور کره ای در اواخر دهه ۷۰ بر سر زبان ها پیچید و ماجرایی که موجب شد هدیه تهرانی به این پیشنهاد جواب رد دهد. رسانه ها تعرجیح دادند چندان پیگیر قضیه نشوند، گویی کسی نمی خواست خاطر این چهره ویژه سینما مکدر شود.

او در حالی که تنها سی و سه سال بیشتر نداشت عامدانه از فضای سینما کناره گرفت و بین فیلم هایش فاصله افتاد. گرتاگاربووار از صحنه پرتلألو زندگی ستاره ای دور شد و از میانه دهه ۸۰ شاهد بود که نسل جدیدتر بازیگران زن به تدریج جایگاه او را اشغال کردند.

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران

ترانه علیدوستی در کنعان (که می شد با حضور هدیه تهرانی به فیلم بسیار بهتری بدل شود) یا هانیه توسلی و بعد هم طناز طباطبایی. نقش زنان متکی به نفسی که در آستانه فصل سرد زندگی خود ایستاده اند اما در سال ۸۸ یک بی احتیاطی هاله پر رمز و راز این چهره محبوب سینمای ایران را در هم شکست. وقتی برای یک نمایشگاه عکس به دستور رحیم مشایی از ۱۲۰ میلیون تومان کمک مالی بهره مند شد. انتشار تصویری از ملاقات این دو نفر در خانه هنرمندان خشم رسانه های جناح های مختلف را به دنبال داشت.

اصولگرایان سراغ دولت رفتند که چرا مرد متنفذ دولت اینگونه بی پروا در کنار یک ستاره سینمایی عکس می گیرد و از آن سو رسانه های اصلاح طلب که در فضای اتفاقات ۸۸ نمی توانستند حضور بازیگر سینما در کنار دست راست احمدی نژاد را تحمل کنند و اینجا بود که تهرانی دیگر آن زن متکی به نفس محبوب نبود.

در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه عکس خود بغضش شکست و بی پروا اشک ریخت... این هدیه تهرانی بود که کسی با او آشنایی نداشت.

سنگ تمام برای «هدیه» سینمای ایران

شش سال از آن دوران گذشته است. حالا دولتی که بر مبنای ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان شکل گرفته و وزیری که به محافظه کاری مشهور است و پسر متنفذترین روحانی رادیکال کشور در مراسمی رسمی، گواهینامه درجه اول هنری را به ستاره محبوب گیشه ها می بخشد. خانم ستاره نیز با مانتوی بلند و گشاد مشکی خود نشان می دهد دیگر حوصله دردسر ندارد. هر چند حتی قبل از برگزاری مراسم زمزمه اعتراض ها بلند شده بود. این بار از سوی برخی اساتید هنر و سینما در دانشگاه ها.

هدیه تهرانی روی صحنه آمد و تقدیر شد و رفت. آن ستاره محبوب، آن شمایل زن دهه ۷۰ حالا از دوران ستارگی و درخشش خود تنها لبخند فروتنانه ای را به همراه داشت؛ همان لبخندی که زمانی سرشار از غرور و اعتماد به نفس بود...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نیلو

      فرزاد داره تهدیدش میکنه

    • بدون نام

      جناب جنتی پدر خیلی به سران فتنه حساسن این زن سراسر فضای مجازی عکسهای عیانش ریخته !گناهش از سران فتنه خیلی کمتره که دکترا بهش میدی؟؟اگر براساس بی عفتیه لطف بفرمائید فوق دکترا بهش بدید...

    • soheil

      از بنیان گذاران بی بندوباری سینما والگوسازی باید هم گواهینامه درجه یک هنر رو بگیره..آفرین به این همه تدبیر و درایت دولت..به افتخارشون کف و هورا و لوولولولولولو

    • بدون نام

      چه عتیقه هایی رو قهرمان ملی درست میکنید. متاسفم...

    • پوریا

      عاشششششششتم هدیه

    • شهرزاد

      امان از هموطنان حسووووووود هدیه تهرانی بازیگری توانمنده چشتون دراد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج