جاباما
۲۱۴۲۲۷
۵۲۱۶
۵۲۱۶
پ

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

دروازه‌بان سابق بایرن‌مونیخ در حال حاضر کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و حامی مالی بنیادهای اجتماعی است.

خبرگزاری فارس: الیور کان کاپیتان و بازیکن پیشین تیم ملی آلمان و باشگاه فوتبال بایرن مونیخ است. کان یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال جهان است که هوادارن او لقب King یا سلطان را به او داده‌اند و تنها دروازه‌بانی است که به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی را از آن خود کرده‌است. الیور کان متولد پانزدهم ژوئن ۱۹۶۹ در شهر کارلسروهه در جنوب آلمان و در نزدیکی شهر اشتوتگارت است. او از هفت سالگی رو به ورزش فوتبال آورد و در تیم نوجوانان کالسروهه مشغول به بازی شد.

الیور کان شاید عکس‌العمل‌های برق‌آسای ایکر کاسیاس یا فراست پیتراشمایکل را نداشت اما بدن تنومند، قدرت، پیش‌بینی و حضورش درون دروازه او را یکی از برترین دروازه‌بانان زمان ما یا به عقیده برخی یکی از برترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال ساخته بود.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

شاید مقایسه بین الیورکان و مثلا لو یاشین، گوردون بنکس یا آندونی زوبیزارتا درست نباشد زیرا آنها انواع مختلفی از دروازه‌بان‌ها بودند. الیور کان دروازه‌بانی است که نه تنها به خاطر اینکه یک مهار کننده فوق‌العاده توپ‌ است، بلکه به خاطر حضور تأثیرگذارش در دفاع هر تیمی باید یکی از آنها را داشته باشد.

کان، یک دروازه‌بان مدرن است که مدافعانش را بسیار خوب هماهنگ می‌کند و همچنین این قدرت را در شخصیتش دارد که بقیه هم‌تیمی‌هایش از او حساب ببرند و به او احترام بگذارند. این موضوع با توجه به حضور او در کنار سوپراستارهای بایرن‌مونیخ و تیم ملی آلمان اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

الیور رولف کان پانزدهم ژوئن ۱۹۶۹ در کارلسروهه آلمان به دنیا آمد. او پسر رولف کان، بازیکن سابق فوتبال آلمان و مونیکا کان بود.وی نژادی لاتویایی داشت و پدر بزرگ او اهل لاتویا بود. وی از دبیرستان ورزشی هلمولتز در سال ۱۹۸۸ فارغ‌التحصیل شد و تحصیلش را در دانشگاه هاگن ادامه داد. وی فوتبالش را در زمین پیش از آنکه دروازه‌بانی را انتخاب کند، آغاز کرد. اولین تیم او کارلسروهه بود؛ باشگاهی که پدرش رولف در آن بازی می‌کرد.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

کان در رده سنی نوجوانان و جوانان برای کارلسروهه بازی کرد و اولین بازی‌اش در بوندس‌لیگا را ۲۷ نوامبر ۱۹۸۷ تجربه کرد.

الیور کان در سال ۱۹۸۷ زمانی که فقط ۱۸ سال سن داشت، وارد دنیای حرفه‌ای فوتبال شد. کارلسروهه او را به عنوان دروازه‌بان ذخیره به خدمت گرفت و او مجبور شد سه سال سخت را پشت سر بگذارد تا بالاخره فرصت بازی در ترکیب اصلی تیم نصیبش شود. او تا آن موقع فقط گهگاهی به میدان می‌رفت که آن هم اکثرا در مسابقات کم‌اهمیت بود اما در سال ۱۹۹۰ این فرصت به او داده شد تا بازی به بازی به میدان برود و او این فرصت را بر خلاف خیلی از دروازه‌بان‌ها از دست نداد.

در حقیقت او به کارلسروهه کمک کرد تا یکی از تیم‌های برتر آلمان شود و باعث شد این تیم در فصل ۹۴-۱۹۹۳ در مسابقات جام یوفا عملکردی درخشان داشته باشد و تیم کوچک بوندس‌لیگا موفق شد با پیروزی هشت بر سه مقابل والنسیا به نیمه‌نهایی برسد.

عملکرد او باعث شد تا توجه باشگاه بایرن‌مونیخ به او جلب شود و با وجود این حقیقت که کان ۶ سال فوق‌العاده را در کارلسروهه سپری کرد اما مقاومت در برابر پیشنهاد بایرن‌مونیخ بسیار سخت بود.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

الیورکان در سال ۱۹۹۴ با مبلغ حدود ۲ میلیون دلار که در آن زمان بیشترین رقمی بود که در ازای یک دروازه‌بان پرداخت می‌شد، به جای ریموند اومان به بایرن‌مونیخ ملحق شد. وی در زمان حضورش در مونیخ هشت بار قهرمان بوندس‌لیگا شد و ۶ قهرمانی در جام حذفی، لیگ قهرمانان و جام قهرمانان اروپا به دست آورد.

موفق‌ترین فصل حضور او در بایرن‌مونیخ ۲۰۰۱ بود که تمام هواداران فوتبال آلمان او را به یاد می‌‌آورند. بایرن‌مونیخ در آخرین بازی فصل بوندس‌لیگا با یک گل در حال شکست خوردن بود؛ سپس در دقیقه ۹۴ در وقت‌های تلف‌شده یک ضربه کاشته را به گل تبدیل کردند تا قهرمان بوندس‌لیگا شوند.

الیورکان دوران فوق‌العاده‌اش در فوتبال را هفدهم می ۲۰۰۸ به پایان رساند. او در دقیقه ۸۹ در بازی مقابل هرتابرلین تعویض شد.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

کان در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار به تیم ملی فوتبال آلمان دعوت شد و یکی از اعضای تیم در رقابت‌های جام‌جهانی ۱۹۹۴ بود. او اولین بازی‌اش را ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵ مقابل سوئیس انجام داد.

از آنجایی که آلمان کشوری بود که همیشه دروازه‌بانان خوبی را در اختیار داشت، او دروازه‌بان ذخیره تیم ملی فوتبال آلمان شد.

وی پس از جام‌جهانی ۱۹۹۸ وقتی آندریاس کوپکه بازنشسته شد، بالاخره دروازه‌بان اصلی تیم ملی فوتبال آلمان شد.

کان در سال ۲۰۰۲ به عنوان بهترین بازیکن جام‌جهانی شناخته شد. تنها اشتباه او در فینال مقابل برزیل بود که باعث شد آلمان نتواند قهرمان جام‌جهانی شود. کان پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد زیرا ینس لمان دروازه‌بان شماره یک جدید آلمان شده بود.

در سال ۲۰۰۹ پیشنهاد مدیریت در باشگاه شالکه به او داده شد اما کان این پیشنهاد را نپذیرفت. دو سال بعد در آوریل ۲۰۱۱ یک دادگاه آلمانی او را به خاطر عدم پرداخت مالیات لباس‌هایی که در سفر به دوبی به ارزش بیش از ۶ هزار یورو خریده بود، به پرداخت ۱۲۵ هزار یورو محکوم کرد.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

الیور کان از حامیان لیگ فوتبال خیابانی مونیخ است که پروژه‌ای برای سازمان‌دهی به فوتبال خیابانی و الگویی اروپایی از ارزش‌های آموزشی و بین‌ فرهنگی است. وی همچنین یکی از حامیان مالی بنیاد سپ هربرگر که فوتبال را مدارس، باشگاه‌ها و زندان‌ها ترویج می‌دهد و همچنین شورای جاستین روکولا است که هدفشحفاظت از جوانان در مقابل خشونت، الکل و اعتیاد است.

وی مدرک مربیگری‌اش را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. وی مدرک لیسانس بازرگانی‌اش را پس تحصیل در دانشگاه هاگن و سیبرگ دریافت کرد.

کان را بیشتر به خاطر استقامتی که برای غلبه بر استرس و فشار در فوتبال داشت، تحسین می‌کنند. پروفایل او در وب‌سایت باشگاه بایرن‌مونیخ ویژگی‌های «کم‌صبر و بداخلاق، سخت‌ گیر و بلندپرواز» را برای او انتخاب کرده است.

کان در جام‌جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن شهرتی در آسیا به دست آورد. او در بسیاری از آگهی‌های تجاری تلویزیونی از جمله بانک شینکین حاضر شد. مجسمه وی در سال ۲۰۰۸ در موزه‌ای در برلین قرار گرفت. الیور کان پس از مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۰۸ به عنوان کارشناس بازی‌های تیم ملی آلمان به تیم ورزشی شبکه ZDF آلمان پیوست. وی در سال ۲۰۰۹ یکی از مجریان یک برنامه‌ مستند تلویزیون چین شد و هدف او پیدا کردن بهترین دروازه‌بان جوان چین بود. الیور کان پس از سال ۲۰۱۱ مذاکره با شبکه تلویزیونی Sat.۱ را برای معرفی همان ساختار به تلویزیون آلمان با نام «هرگز منصرف نشو- دستورالعمل کان» آغاز کرد تا جایزه برنده این رقابت قرارداد با یکی از تیم‌های حاضر در بوندس‌لیگا باشد.

الیور کان؛ اسطوره‌ای از دیار ژرمن‌ها

کان را به خاطر حضور و اثرگذاری‌اش در دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش با نام «تیتان» می‌خوانند. رونالدو مهاجم سابق تیم ملی برزیل دربارهٔ او گفته: وقتی در مقابل او قرار می‌گیرم نصف توانم را از دست می‌دهم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج