جاباما
۲۱۸۶۷۲
۴ نظر
۵۹۸۹
۴ نظر
۵۹۸۹
پ

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران سبب شده است تا فرآیند گسترش آموزش‌های الکترونیکی در کشور، روندی صعودی به خود گرفته و مشتاقان تحصیلات تکمیلی را به سمت خود جذب کند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران
برترین ها: 20 میلیون کاربر اینترنت، بیش از 10 میلیون گوشی تلفن هوشمند، میلیون‌ها فعال ایرانی در شبکه‌های اجتماعی اینترنت در کنار لشکر میلیونی وبلاگ نویس های ایرانی در فضای مجازی، همه و همه دلالت از اهمیت و نقش پر رنگ و مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبک زندگی دیجیتالی ایرانیان دارد. از اوایل دهه هفتاد که اینترنت از طریق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران IPM.ac.ir به کشور وارد شد و مورد استفاده دستگاه‌ها و سازمان‌ها قرار گرفت، تا اکنون که ده‌ها اپراتور موبایل و اینترنت، خدمات گسترده را به میلیون‌ها ایرانی ارائه می‌کنند، فضای ارتباطات و تبادل اطلاعات ICT در کشور در حال توسعه ای مانند ایران، به شدت افزایش یافته است.

در حوزه کسب و کار دیجیتالی نیز، استارت آپ های Start-up ایرانی توانسته‌اند، کارآفرینی دیجیتالی Digital Entrepreneurship موفقی را در فضای وب ایجاد کننده که در برخی موارد ( کنفرانس آی بریج برلین ۲۰۱۵ )، تحسین جهانی را نیز به دنبال داشته است. توسعه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در کشور، درحوزه های مختلف، با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، اما آمارها نشان از رشد شاخص‌ها و رویکرد ایرانیان به سمت و سوی استفاده بهتر و حرفه ای تر از آی تی می‌دهد. یکی از جنبه‌های استفاده از فضای مجازی، توسعه ظرفیت‌ها و بسترهای آموزش الکترونیکی e-learning در کشور بوده است که نه تنها به مدارس هوشمند آموزش و پرورش نیز کشیده شده است، بلکه، وزارت آموز ش عالی نیز به عنوان قطب توسعه علم در ایران نوین، به آن اهمیت داده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

بیش از ۲۰ مرکز آموزش الکترونیکی مجازی رسمی مربوط به مؤسسات و مراکز آموزش عالی کشور، ثبت و راه اندازی شده است که خدمات گسترده ای را به مخاطبان ارائه می‌کند. این خدمات، از ایجاد فرصت‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته تا بسترهای تعاملی استاد و دانشجو در مقاطع دکترا و پسا دکترا را نیز شامل می‌شود. گزارش امروز برترین‌ها، اختصاص دارد به بررسی و معرفی ۲۰ مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی کشور. با ما همراه باشید.

پیش از شروع بحث، ویدئوی زیر را که به معرفی جالب آموزش الکترونیکی و فواید آن می‌پردازد، مشاهده کنید



آموزش الکترونیکی چیست؟

آموزش الکترونیکی مجموعه وسیعی از نرم افزارهای کاربردی و روش‌های آموزشی شامل آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش مبتنی بر وب، کلاسهای درس مجازی وغیره است. آموزش الکترونیکی به کمک رایانه ها از طریق رسانه‌های الکترونیکی، اینترنت، وب، شبکه‌های سازمان یافته مثل اکس‌ترانت و اینترانت و پخش ماهواره ای، دیسک و نوارهای صوتی و DVD و CD-ROM سخت، بسترهای چندرسانه‌ای مانند تصویری ارائه می‌شود. در واقع، آموزش الکترونیکی آموزش از راه دور بر مبنای فناوری است. به عبارت دیگر، محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا، تصویر و متن ارائه می شودکه با بهره‌گیری از ارتباط دوسویه بین افراد فراگیر و استاد یا بین فراگیران، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خودمی رسد.

استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر، امکان ارائه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می‌سازد. مثلاً در کسب اطلاعات از طریق وب، هرچه پهنای باند ارسال داده‌ها بیشتر شود، اطلاعات بیشتری دریافت می‌شود. این شیوه آموزشی را آموزش Online (برخط) نیز می‌نامند که اساس آن ارسال متن‌ها، تصاویر، گفتار آموزشی، تمرین‌ها، امتحان‌ها و نگهداری نتایج دوره آموزشی شامل نمرات و مطالب مهم آن است. برای تکمیل این نوع آموزش، می‌توان از تصاویر متحرک، شبیه سازی، امکانات صوتی تصویری و غیره استفاده کرد.

آموزش الکترونیکی به صورت دوره‌های همزمان (Synchronic) یا غیرهمزمان (Asynchrony) ارائه می‌کنند و به طور همزمان Log in می‌شود. در آموزش همزمان همه کاربران به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط‌اند. در حالی که در آموزش ناهم‌زمان، ارتباط با تأخیر برقرار می‌شود مانند ارتباط با پست الکترونیکی.

چرا آموزش الکترونیکی مهم است؟

برای خیلی‌ها هنوز این سؤال وجود دارد که چرا باید به سمت و سوی آموزش الکترونیکی رفت و چرا اساساً این نوع آموزش بهتر است تکمیل کننده آموزش‌های سنتی امروز باشد. پاسخ را در چند نکته زیر به اجمال اشاره می‌کنیم:

۱- آموزش الکترونیک، اثربخشی و بازدهی بیشتری بعضاً، از آموزش سنتی دارد.

۲- اثربخشی بهتر آموزش الکترونیکی به نسبت سیستم آموزشی سنتی، در دو دهه اخیر در تحقیقات ژورنال‌های علمی مورد اشاره قرار گرفته است (گوگل اسکولار، متن ۴۳ هزار مقاله تخصصی درحوزه اهمیت آموزش مجازی به نسبت سیستم سنتی را به رایگان ارائه کرده است). منبع: scholar.google.com

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(ارائه ده‌ها هزار مقاله و سند علمی آکادمیک درباره اهمیت آموزش الکترونیکی از سال 2001 تا 2015)

۳- آموزش الکترونیک، در هر زمان و در هر مکان قابلیت اجرا و راه اندازی دارد.

۴- آموزش الکترونیک، از فضای تعاملی چند رسانه ای بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر استفاده می‌کند.

۵- آموزش الکترونیک، فرصت آفرین است. یعنی کسب و کارهای مختلفی را تشویق و ترغیب می‌کند.

۶- آموزش الکترونیک می‌تواند فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی بسیار گسترده و عادلانه را برای مشتاقان تحصیل در سراسر جهان در یک زمان ایجاد کند.

۷- آموزش الکترونیک، توانایی یادگیری افراد را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود تا دانشجو یا دانش آموز، طیف گسترده ای مطالب را در حیطه درسی خود، یاد بگیرد.

۸- آموزش الکترونیک، ارزان و حامی محیط زیست است. چرا که محدودیت‌های زمانی و مکانی و فیزیکی آموزش سنتی را ندارد و آلودگی زیست محیطی کم تری به نسبت آموزش سنتی فیزیکی (رفت و آمد استاد و دانشجو- مصرف کاغذ و امثالهم) دارد.

موارد ۸ گانه فوق، بخشی از فواید و امتیازات توجه به آموزش الکترونیکی در قیاس با سیستم‌های سنتی آموزش در دنیای کنونی می‌باشد. در ایران، بیش از ۲۰ مرکز فعال و مشهور در زمینه آموزش مجازی داریم که به طور رسمی در کشور فعالیت می‌کنند و مدارک صادره آن‌ها، هم طراز مدارک صادر شده در سیستم آموزش سنتی رایج کشور می‌باشد. در ادامه، نگاهی داریم به این مراکز تا اگر شما علاقمند شدید از طریق دانشکده‌های مجازی کشور، تحصیل کنید، فرصت‌های زیر را بشناسید.

۱- مرکز آموزش الکترونیکی قرآن و حدیث vu.qhu.ac.ir

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قران و حدیث، یکی از فعال‌ترین دانشکده‌های آموزش مجازی مسائل دینی و مذهبی در ایران است که بیش از یک دهه از فعالیت‌های گسترده آن می‌گذرد. از تابستان ۱۳۸۳ تا کنون، ده‌ها هزار مشتاق فراگیری علوم قرانی از سراسر جهان، از طریق این مرکز، آموزش‌های مربوط را فرا گرفته‌اند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت دانشکده مجازی علوم حدیث - تیر 94)

این مرکز دوره کارشناسی خود را به صورت مجازی و بدون کنکور برگزار می‌کند، اما متقاضیان تحصیل در دوره‌های ارشد، باید در کنکور سراسری شرکت کنند. تحصیل در دانشکده مجازی علوم حقرانی و حدیث، کاملاً اینترنتی و غیر حضوری است. در مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث تنها به ارائه متن اکتفا نمی‌شود، بلکه تلاش شده تا با به کار گیری امکانات و ابزارهای پیشرفته چندرسانه‌ای و تعاملی، محیط کلاس بازسازی و از فرایند یادگیری اطمینان حاصل شود.

استفاده از صوت، تصویر و پویانمایی، امکان ارتباط سریع و زنده با استاد و راهنمای آموزشی، دسترسی به بانک پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی، امکان نگارش و ذخیره جزوه و یادداشت شخصی، امکان دسترسی به متن کامل جزوه هر درس، ارائه پرسش و آزمونهای متناوب و ثبت و گزارش و نتایج آن، امکان تکرار و بازبینی هر بخش از درس، هدایت آموزشی فراگیر و مشخص کردن وظایف و مراحل کار در طول استفاده از دروس، از جمله ویژگی‌های برجسته دروس الکترونیکی این مرکز است. بخش نمونه دروس این دانشکده، برای آشنایی علاقمندان به تحصیل در این دانشکده، جالب توجه است. فروشگاه الکترونیکی ارائه محصولات مجازی مرتبط با دروس ارائه شده در این دانشکده مجازی، از دیگر بخش‌های جالب این دانشکده می‌باشد.

۲- مرکز آموزش مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - vumaster.kntu.ac.ir/lms

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، از برترین مراکز آموزش عالی علوم فنی و مهندسی کشور است که از اعتبار بین المللی برخوردار می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی - تیر 94)

این دانشگاه، حدود به یک دهه است که دانشکده مجازی خود را راه اندازی کرده است و دروس زیادی را به ده‌ها هزار دانشجوی خود از طریق سامانه گسترده مجازی در وب، ارائه می‌کند. برای استفاده از این پرتال، فقط دانشجویانی که ثبت نام کرده‌اند، حق ورود و دریافت اطلاعات و محتوای الکترونیکی صدها درسی که در این دانشگاه قابل دریافت و مشاهده می‌باشد را دارا می‌باشند. اگر چه سایت، طراحی مطلوبی ندارد، اما به هر حال، توانسته است پوشش دهنده نیازهای اطلاعاتی و درسی اساتید و دانشجویان این دانشگاه معتبر کشور شود.

۳- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شیراز http://vus.ir

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شیراز را نیز باید یکی از پیشکستوان آموزش‌های الکترونیکی رسمی معتبر در کشور دانست. شیراز به هر حال در زمینه فناوری اطلاعات، یک قطب برجسته کشور محسوب می‌شود و دانشگاه شیراز و مرکز آموزش الکترونیکیان نیز، در زمینه توسعه این عرصه در کشور، مؤثر بوده‌اند. سایت دانشکده مجازی دانشگاه شیراز، سایت تعاملی و مالتی مدیایی مطلوبی است که از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات برای ارائه دروس و ارتقای تعامل دانشجو و اساتید استفاده کرده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس دانشکده مجازی دانشگاه شیراز - تیر 94)

دانشگاه شیراز ضمن اخذ مجوزهای برگزاری رشته‌های دانشگاهی در مقاطع مختلف به صورت الکترونیکی از وزارت علوم، فعالیت دانشکده آموزش‌های الکترونیکی خود را از بهمن سال ۱۳۸۲ تحت عنوان مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز آغاز نمود و در بهمن ۱۳۸۵ اولین فارغ التحصیل خود را در رشته کارشناسی ناپیوسته کنترل و ابزار دقیق با اعطای مدرک دانشگاه شیراز داشته است که با توکل به خدا و جدیت مسئولین در سال ۱۳۸۷ به دانشکده آموزش‌های الکترونیکی تبدیل شد و به عنوان مرکزی فعال در امر آموزش‌های الکترونیکی کشور با داشتن ۳ بخش (حقوق، برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات) و ۱۵ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد با بیش از ۴۰۰۰ دانشجو و امکانات طراحی شده توانایی این را دارد که کل ایران و منطقه خاورمیانه را از نظر آموزش به روش الکترونیکی تحت پوشش قرار دهد و با افق و چشم اندازی وسیع، انشا الله در حال تدوین بزرگ‌ترین دانشگاه الکترونیکی کشور می‌باشد.

اگر می‌خواهید با دانشکده مجازی معتبر دانشگاه شیراز، از طریق تبلت و گوشی هوشمند خود در ارتباط باشید، پیشنهاد می‌کنیم به نشانی اینترنتی vus.ir/about/mobile مراجعه کنید. بیش از ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده مجازی شیراز، قابل دسترس است که علاقمندان می‌توانند، از فرصت‌های تحصیلی ممتاز و با کیفیت آن، استفاده کنند. دانشکده مجازی دانشگاه شیراز، در دبی و مالزی هم شعبه دارد.

۴- دانشکده مجازی دانشگاه امیرکبیر تهران vu۲.aut.ac.ir

دانشگاه امیرکبیر، خود یکی از برترین مراکز آموزش علوم فنی و مهندسی ایران است و مرکز آموزش الکترونیکی آن نیز، با استقبال خوب علاقمندان به تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی رو به رو شده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران
(تصویر ایندکس دانشکده مجازی امیرکبیر- تیر ۹۴)

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1383 با مدیریت آقای دکتر احمد کاردان تأسیس شد و در بهمن ماه 83 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در چهار رشته: فناوری اطلاعات و مدیریت، معماری کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی، مخابرات - فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) فعالیت می‌کند. هم اکنون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد الکترونیکی در بیش از 40 رشته - محل در تهران، گرمسار، ماهشهر و بندرعباس مشغول به تحصیل می‌باشند.

دوره‌های مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با استفاده از کامل‌ترین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری از طریق شبکه اینترنت ارائه شده و از پشتیبانی کامل اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت برخط (online) و غیر برخط (offline) برخوردار است. دانشکده مجازی دانشگاه امیرکبیر را باید یکی از برترین مراکز آموزش الکترونیکی تحصیلات تکمیلی در ایران و خاورمیانه دانست که در تربیت مهندسان موفق بسیاری در کشور، فعال بوده و انشالله خواهد بود. در صورت یکه علاقمند به تحصیل در مقاطع مختلف فنی و مهندسی از طریق دانشکده‌های مجازی هستید، یکی از رشته‌های این دانشکده آموزش الکترونیکی، می تواند در اولویت انتخاب شما باشد!

5- دانشکده مجازی دانشگاه علم و صنعت - www.iust.ac.ir

دانشگاه علم و صنعت نیز، از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های علوم فنی و مهندسی در ایران است و در یک دهه اخیر، مرکز آموزش الکترونیکیان نیز در رویکردهای آموزش مجازی به طیف گسترده ای از علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه، مؤثر بوده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت دانشکده مجازی دانشگاه علم و صنعت ایران - تیر 94)

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۳ تأسیس و برای اولین بار در کشور، اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی با ظرفیت ۲۲۴ نفر در قالب ۷۰۰ نفر دانشپذیر و در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ با جذب ۲۵۱ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، با استفاده از مزیت‌ها و بهره‌گیری از آموزش کاملاً الکترونیکی نمود و با اقدام به تولید محتوای الکترونیکی دروس گامی مؤثر در جهت سیاست‌گذاری اصولی و سازماندهی مناسب در این حوزه برداشت. دانشکده مجازی دانشگاه علم و صنعت، هم اکنون در ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجو می‌گیرد. بیش از ۷۸۰ نفر تا سال ۱۳۹۱، از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

۶- دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان vu.ui.ac.ir

یکی دیگر از مراکز آموزشی الکترونیکی کشور، در دانشگاه اصفهان قرار دارد که مرکزی قوی و با امکانات مطلوب برای آموزش مجازی می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

تصویر ایندکس دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان - تیر 94)

دانشگاه مجازی دانشگاه اصفهان، علاوه بر ارائه رشته‌های رسمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره‌های کوتاه مدت و آزاد را نیز در حوزه‌های مختلف مانند آموزش زبان و فناوری اطلاعات ارائه می‌کند که در اصفهان و شهرهای اطراف، مخاطبان خود را دارد. حجم اطلاعات ارائه شده در این سایت، مطلوب و طراحی پرتال به خوبی صورت گرفته است و جوابگوی نیاز مخاطبان می‌باشد. بیش از ۸ رشته که بیش تر در حوزه مدیریت و شاخه‌های MBA - EMBA می‌باشد، در این پرتال در دسترس علاقمندان می‌باشد که از طریق آزمون سراسری پذیرش انجام می‌گردد.

۷- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی اصفهان elearning.iut.ac.ir

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی اصفهان، در زمینه فنی و مهندسی بسیار فعال است و دوره‌های مختلفی را برای علاقمندان به آموزش از راه دور ارائه می‌کند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس دانشکده مجازی اصفهان - تیر 94)

دانشگاه صنعتی اصفهان حسب تصمیم شورای دانشگاه مبنی بر ایجاد دوره‌های آموزش الکترونیکی در بهمن ماه ۸۵ با تشکیل جلسات کارشناسی و بازدیدها و مصاحبه‌های تخصصی سرانجام، از سال ۸۶ پذیرش دانشجو در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر را شروع نمود. هم اکنون این مرکز تنها در مقطع کارشناسی ارشد و از طریق کنکور سراسری پذیرش دانشجو دارد. ۳ رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوش مصنوعی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، شاخه مدیریت سیستم و کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی، در این دانشکده ارائه شده است.

۸- دانشکده مجازی دانشگاه تهران utec.ut.ac.ir/web/utec/home

دانشکده مجازی دانشگاه تهران، از شناخته شده ترین مراکز آموزش مجازی رسمی در ایران است که هر ساله، میزبان هزاران مشتاق تحصیل از راه دور در یکی از مراکز علمی برتر خاورمیانه می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه تهران - تیر 94)

دانشگاه تهران با بیش از ۷۰ سال سابقه، همواره در عرصه آموزش عالی کشور پیشگام بوده و گام‌های مهم و تعیین کننده‌ای برداشته است. در این راستا بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های نوین، با هدف توسعه دامنه و ارتقا کیفیت آموزش در سطوح عالی آن، برای مسئولین این دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌باشد. دانشگاه تهران که اولین دانشگاه جامع کشور می‌باشد، در سال ۱۳۸۰ با تصویب هیئت امنا نسبت به ایجاد حوزه‌ای مستقل برای فعالیت در زمینه آموزش مجازی اقدام نمود.

یک‌سال پس از آن مرکز آموزش‌های الکترونیکی، رسماً کار خود را آغاز کرد. با توجه به ضرورت گسترش کمی و کیفی آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران، مرکز آموزش‌های الکترونیکی با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و با هدف پذیرش دانشجو در قالب دوره‌های الکترونیکی، در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ زیر نظر ریاست دانشگاه و شورای سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات شروع به فعالیت نمود. علاقمندان به تحصیل در دانشکده مجازی دانشگاه تهران می‌توانند در ۱۱۱ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشکده ثبت نام کنند. تقریباً هیچ مرکز آموزشی مجازی رسمی در کشور، چنین فرصت‌های تحصیلی گسترده برای آموزش الکترونیک را در اختیار مخاطبان قرار نداده است. آموزش ترکیبی و ارائه دوره‌های ویژه ارگان‌های کشور، از جمله برنامه‌های آموزش الکترونیکی دانشکده مجازی دانشگاه تهران اعلام شده است.

۹- دانشگاه مجازی المصطفی (ص) fa.ou.miu.ac.ir

دانشگاه مجازی جامعه المصطفی (ص)، از قوی‌ترین و بین المللی ترین دانشگاه‌های مجازی کشور است که در زمینه‌های علوم قرانی فعالیت دارد. این دانشگاه، کاملاً مجازی و به طور حرفه ای و گسترده ای، در زمینه آموزش تمام الکترونیکی محتوا در فضای سایبر در عرصه‌های مذهبی، فعالیت دارد. سایت این دانشگاه، به زبانی‌های فارسی، انگلیسی، اردو، عربی، آذری، فرانسه و روسی ارائه شده است که خود نشان دهنده طیف گسترده و جهانی مخاطبان مرکز می‌باشد. هیچ دانشگاه مجازی جز این مرکز در کشور سراغ نداریم که آموزش‌های الکترونیکی رسمی خود را به چندین زبان ارائه کند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس دانشگاه جامع المصطفی - تیر 94)

رویکرد دانشگاه مجازی جامعه المصطفی، آموزش الکترونیکی جهانی بوده است که سبب شده تا دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در علوم دینی، این دانشگاه را برای تحصیل الکترونیکی انتخاب کنند. از زمان راه اندازی سایت این مرکز، بیش از ۳.۵ میلیون بار، این پرتال مورد بازدید علاقمندان از سراسر جهان قرار گرفته است. دانشکده‌های مطالعات قرآنی، فقه و حقوق، اخلاق اسلامی، مطالعات اسلامی، فلسفه و کلام، تاریخ و سیره انبیا، ادبیات عرب، زبان و ادبیات و فارسی از جمله بخش‌های اصلی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) را تشکیل می‌دهند. دانشکده مجازی المصطفی، دوره‌های کاردانی نیز به صورت مجازی برگزار می‌کند که می‌تواند مورد استفاده علاقمندان به تحصیل در دوره‌های کوتاه مدت مجازی باشد.

۱۰-دانشکده آموزش الکترونیکی دانشگاه سهند vu-sahand.ir/elec

دانشگاه سهند و بخش آموزش مجازی آن، یکی از دیگر از مجموعه‌های فعال در عرصه آموزش از راه دور در ایران می‌باشد. مرکز آموزش الکترونیکی این دانشگاه، دوره‌هایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد همواره ارائه می‌کند که با استقبال مخاطبان محلی مواجه شده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه صنعتی سهند - تیر 94)

رشته‌هایی مانند مهندسی شیمی، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مواد، مهندسی پزشکی از جمله رشته‌هایی هستند که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه به صورت مجازی و از راه دور ارائه می‌شود. برگزاری کلاس‌های مشاوره آنلاین با حضور اساتید در سامانه اینترنتی این دانشگاه، یکی از قابلیت‌های خوب این پرتال می‌باشد. سامانه پاسخ گویی آنلاین این دانشگاه به دانشجویان، در نشانی اینترنتی http://۱۰.۱۰۴.۱.۲۲۷/m۱۶۵ قرار دارد.

۱۰- مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی http://lms.sbu.ac.ir

مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی، یکی از ارکان آموزش از راه دور این دانشگاه بزرگ کشور است که خدماتی را برای دانشجویان و علاقمندان ایجاد کرده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(ایندکس بخش آموزش‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی - تیر 94)

۱۱- موسسه آموزش عالی فاران http://faran.ac.ir

موسسه آموزش عالی فاران، یکی دیگر از مجموعه‌های فعال رسمی در زمینه آموزش از راه دور در کشور می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

این موسسه غیر دولتی، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را در حوزه‌های کسب و کار و مدیریت ارائه کرده است.

۱۲- موسسه آموزش عالی الکترونیکی نور طوبی http://nooretouba.ac.ir

موسسه آموزش عالی الکترونیکی نور طوبی، در واقع موسسه ای غیر دولتی در عرصه آموزش‌های گسترده مجازی می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(ایندکس موسسه آموزش عالی الکترونیکی نور طوبی - تیر 94)

موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی الکترونیکی نورطوبی به عنوان اولین و بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی در ایران، با تکیه بر توان بهترین اساتید و کارشناسان کشور و با بهره گیری از توان تخصصی کادر مدیریتی و آموزشی خود با هدف ارتقای سطح علمی و آموزشی جوانان این مرز و بوم به منظور تربیت مدیران متعهد و متخصص در رشته‌های مدیریت، متخصصان موفق در حوزه تجارت الکترونیک و همچنین تربیت حقوقدانان برجسته در رشته‌های حقوق شکل گرفته است.

این مرکز، در ۱۰ رشته کارشناسی ارشد، دانشجو می‌گیرد که عبارت‌اند از: ام بی آ، تجارت الکترونیک، حقوق خصوصی، مدیریت شهری، فقه و مبانی حقوق اسلامی، مدیریت پروژه و ساخت، برنامه ریزی شهری و منطقه ای، طراحی شهری و مهندسی آخت، از جمله رشته‌های در دسترس این مرکز بزرگ و قوی آموزش مجازی کشور است. نایب رییس کنونی مجلس شورای اسلامی (محمد حسن ابوترابی فرد)، از هیات موسسان این مرکز اعلام شده است.

۱۳- مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه سیستان و بلوچستان http://vu.usb.ac.ir

مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه سیستان، بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی در استان سیستان و بلوچستان می‌باشد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت اصلی دانشگاه سیستان و بلوچستان - تیر 94)

بخش آموزش‌های مجازی این دانشگاه، اکثراً به زبان انگلیسی ارائه شده است و به نظر می‌رسد، تا کاربری دران ثبت نام نکند، اطلاعات خاصی مشاهده نمی‌کند که باید این رویه طراحی اصلاح شود.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان)

۱۴- دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی www.ikvu.ir

دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در واقع وابسته به موسسه آموزشی امام خمینی می‌باشد که سرویس آموزشی از راه دور به مخاطبان ارائه می‌کند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی - تیر 94)

محتوای ارائه شده در این دانشگاه و فعالیت‌های مجازی، امور دروس مربوط به مسائل اسلامی می‌باشد.

۱۵- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قم http://vu.qom.ac.ir

دانشگاه قم، به دلیل نزدیکی با حوزه علمیه این شهر که آر برترین مراکز علوم دینی در جهان می‌باشد، خدمات آموزشی گسترده ای را به علاقمندان ارائه می‌کند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت اصلی 3 زبانه دانشگاه قم - تیر 94)

۱۶- مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه آزاد اسلامی http://www.iauec.ac.ir

مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، در زمینه‌های مختلف، حتی آمادگی آزمون آیلتس هم مطالب و دوره‌هایی ارائه کرده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس سایت مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی - تیر 94)

دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه الکترونیکی ارائه می‌شود. پرتال تعاملی قوی در این مرکز راه اندازی شده است که جالب توجه می‌باشد.

۱۷- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس http://el.modares.ac.ir

دانشگاه تربیت مدرس، از برترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود و مرکز آموزش الکترونیکی این دانشگاه نیز، ظرفیت‌های بسیاری برای آموزش از طریق سامانه‌های تعاملی از راه دور برای علاقمندان ایجاد کرده است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس - تیر 94)

۱۸- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد http://elc.um.ac.ir

دانشگاه فردوسی مشهد، جزو اولین دانشگاه‌هایی است که در زمینه تأسیس دانشگاه مجازی اقدام نمود. ایده ایجاد دانشگاه مجازی در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه شکل گرفت و متعاقب آن کمیته دانشگاه مجازی با محوریت مرکز اطلاعات،‌ آمار و امور رایانه‌ای دانشگاه تشکیل شد. هدف این کمیته مطالعه بر روی تأسیس دانشگاه مجازی و زمینه‌های اجرایی آن بود. از اقدامات این کمیته راه‌اندازی آموزش مجازی در سطح دانشگاه بود که با کسب مجوزهای مربوطه، ۴ واحد از دروس عمومی در سال ۱۳۸۲ از این طریق ارائه شد.

همچنین در سال ۱۳۸۳ نیز ۸ واحد از دروس پایه نیز بر بستر آموزش مجازی ارائه گردید. هم‌اکنون بیش از ۳۵ درس در هر ترم به صورت مجازی ارائه می‌شود و ترم تابستانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز منحصراً به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌گردد. علاوه بر این محتوای بیش از ۱۰۰ درس نیز در پورتال آموزش مجازی دانشگاه قرار گرفته است که به‌صورت آموزش مجازی، نیمه مجازی یا کمک درسی، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از سال ۱۳۸۵ با هدف تمرکز امور آموزش مجازی دانشگاه و گسترش آن، مرکز مستقل «آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد» تأسیس شد.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش عالی الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد - تیر 94)

۱۹- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور - http://lms.pnu.ac.ir

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران


(تصویر مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور - تیر ۹۴)

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه پیام نور، یکی از ارکان تعامل دانشگاه با دانشجویانش است.

20- مرکز آموزش مجازی دانشگاه امام رضا (ع) - http://virtual.imamreza.ac.ir

دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نیز با هدف دستیابی به چشم اندازهای آستان قدس رضوی، و همگام با تغییرات صورت گرفته در حوزهٔ آموزش، اقدام به تأسیس مرکز آموزش‌های مجازی با مجوز دفتر گسترش وزارت علوم نموده است، که اولین دوره از دانشجویان این مرکز (در مقطع کارشناسی ارشد) در مهرماه سال 1390، و از طریق آزمون سراسری در این مرکز پذیرفته شدند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش مجازی دانشگاه امام رضا علیه الاسلام - تیر 94)

بیش از ۱۰۱۹ نفر در دانشگاه بین المللی امام رضا مشغول به تحصیل هستند.

۲۱- مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم شکی تهران http://namad.tums.ac.ir/Cms.aspx

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران که چندین واحد آموزشی و بیمارستانی و درمانی را زیر نظر دارد، سامانه از راه دور خوبی راه اندازی کرده است که برای علاقمندان به علوم پزشکی قابل توجه است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران - تیر 94)

سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه (DLN) در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد که می‌توان گفت یکی از قدرتمندترین و در عین حال ساده‌ترین (user friend) سامانه‌های آموزش از راه دور کشور بود، در سال ۱۳۹۱ با تلاش دانشکده مجازی نسخه دوم این سامانه با عنوان سامانه نماد مجازی (نرم افزار مدیریت آموزشی دانشکده مجازی) با دو هدف کاربری کمک آموزشی در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران و راه اندازی رشته‌های مجازی و دوره‌های کوتاه مدت مجازی راه اندازی گردید.

در بخش کمک آموزشی با برقراری ارتباط با سیستم سما، شرایطی فراهم شده که کلیه دروس ارائه شده در هر نیمسال، در سامانه نماد مجازی مشاهده شود تا حیطه فعالیت این سامانه به کلیه گروه‌های آموزشی دانشگاه گسترش یابد. بدیهی است بدین ترتیب با بهره گیری از مزایای هر دو سیستم آموزش حضوری و الکترونیکی (آموزش الکترونیکی ترکیبی) کیفیت و کارایی برنامه آموزشی بالا خواهد رفت.۵ دوره در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ارائه می‌شود که در زمینه‌های مدیریتی و نظارتی در علوم دارویی و پزشکی می‌باشد.

۲۲- مرکز آموزش مجازی دانشگاه گیلان http://lms۱.guilan.ac.ir

مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه گیلان از سال ۱۳۹۰ با جذب دانشجو در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و ریاضی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود و هم اکنون با بیش از ۹۰۰ دانشجو در رشته‌های مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات (در دو گرایش تجارت و شبکه)، مهندسی مکانیک (در دو گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی)، ریاضی کاربردی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان انگلیسی و برق (گرایش مخابرات) مشغول به فعالیت است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

(تصویر ایندکس مرکز آموزش مجازی دانشگاه گیلان - تیر 94)

۲۲ مرکزی که در بالا به آن اشاره شد، تنها بخشی از ظرفیت‌های گسترده کشور در زمینه آموزش الکترونیکی می‌باشد. در ایران، بحث آموزش الکترونیکی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است که مجموعه‌ها و انجمن‌های بسیاری نیز در کناران شکل گرفته است.

انجمن یادگیری الکترونیکی ایران http://elearningassociation.ir یکی از آن‌ها می‌باشد که در زمینه توسعه و ترویج آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و غیر آکادمیک کشور فعال است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نیز از جمله اعضای حقوقی این مرکز می‌باشند.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

مرکز آموزش عالی الکترونیک ایرانیان http://iranian.ac.ir از جمله دیگر این مجموعه‌ها می‌باشد. مرکز آموزش مجازی ایران آکادمی نیز، در ارائه دوره‌های غیر رسمی در عرصه‌های مهندسی و استاندارد فعالیت دارد که در نشانی http://www.iran-academy.org در دسترس است.

گزارش برترین‌ها از دانشکده‌های مجازی ایران

این گزارش، یکی از کامل‌ترین گزارشاتی است که درباره ظرفیت‌های ممتاز آموزش الکترونیکی در کشور ارائه می‌شود. امیدواریم مسئولان حوزه آموزش در کشور، چه در بخش پزشکی و به بخش غیر پزشکی، به مقوله آموزش از طریق ابزارهای مجازی بیش تر اهمیت بدهند. موضوعی که با عنایت به مقتضیات کشور، باید در اولویت‌های آموزشی و فرهنگی کشور قرار بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزانه

      البته دانشگاه مجازی فاران علاوه بر رشته های مدیریت و کسب و کار، حسابداری و مهندسی فناوری اطلاعات نیز داره،
      منظور از دوره ی کوتاه مدت چیه؟؟؟ اطلاعاتتون قدیمیه هاااا

      در ضمن فاران علاوه بر کارشناسی، مقطع ارشد رو نیز داره!

    • بدون نام

      با سلام روش ثبت در دانشگاه نام به چه صورتی است

    • احمد

      سلام در دانشگاه علوم و حدیث تمام کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود و ما که راه دور هستیم دیگر نمی خواهد سر کلاس حاضر شویم ؟
      و اینکه مدرک تحصیلی ما را وزارت علوم صادر می کند ؟
      برای درس ورزش چه کار میکنند ؟
      و اینکه آیا آزمون ها هم به صورت غیر حضور هست ؟
      تشکر

    • میم

      سلام .من کارشناسی ارشد خود را از مجازی نور طوبی گرفتم بسیار راضی هستم .چه قدر برام خاطره داشت یادش بخیر امسال تموم کردم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج