۲۱۹۳۶۳
۱ نظر
۵۱۲۳
۱ نظر
۵۱۲۳
پ

خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی

اگر به مرکز سالمندان پارسايان سري بزنيد متوجه مي شويد که چقدر حال و هواي اين مرکز شبيه به يک خانه مسکوني است و چقدر حال سالمندان اين مجموعه خوب است.

مرکز شبانه روزي توانبخشي و نگهداري سالمندان پارسايان

خانه اي براي زندگي

اگر به مرکز سالمندان پارسايان سري بزنيد متوجه مي شويد که چقدر حال و هواي اين مرکز شبيه به يک خانه مسکوني است و چقدر حال سالمندان اين مجموعه خوب است. در اين مرکز به شما اجازه نمي دهند با کفش رفت و آمد کنيد. همان ابتداي ورودي يک جاکفشي قرار دارد و شما بايد کفش هايتان را با يک جفت دمپايي استريل تعويض کنيد. چه مدير مرکز، چه پرسنل و چه خانواده يک سالمند، همه بايد اين موارد را رعايت کنند. در اتاق مديريت اين خانه شعرهايي از نوشته هاي خود سالمندان وجود دارد. دکتر اوجاني مديريت اين مجموعه مي گويد: «مرکز سالمندان پارسايان در سال ۸۲ و با يک تيم قوي آغاز به کار کرد.» او مي گويد: « هدف اصلي ما از تاسيس اين مرکز، فرهنگسازي مناسب در رابطه با يک مرکز سالمندان استاندارد براي جامعه ايراني است. »

خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی

هم نگهداري، هم توانبخشي

در مرکز پارسايان تنها بحث نگهداري مطرح نيست. توانبخشي و بازتواني سالمندان هم از اهداف اين مجموعه است. سالمندان اين مرکز از خدمات مناسبي برخوردار هستند؛ خدماتي که حتي در خانه هم امکان مهيا شدن آن وجود ندارد. خدمات اين مجموعه به دو نوع تقسيم مي شود. خدمات نگهداري و خدمات توانبخشي. بسياري از سالمندان اين مرکز از نظر جسمي و روحي افرادي سالم هستند. اما به دلايل مختلف مثل نداشتن شرايط سکونت در خانه، مهاجرت فرزندان شان به خارج از کشور و ... از خدمات نگهداري اين مرکز استفاده ميکنند. اما جامعه هدف و بخش خدمات توانبخشي اين مرکز متفاوت است. اين خدمات براي افرادي است که از مرز درمان گذشتهاند و احتياج به حمايت دارند؛ مثلا افرادي که سکته کردهاند، افرادي که به دليل جراحي مدتي در بيمارستان بوده اند و مي خواهند دوره نقاهت را در يک مرکز سالمندان بگذرانند و بعد به منزل بروند. يا حتي سالمندان با بيماري هايي مثل آلزايمر، MS، پارکينسون و... که به منظور دريافت خدمات توانبخشي مناسب به اين مرکز مراجعه مي کنند.

بخش هاي موجود در اين خانه سالمندان براساس شرايط فيزيکي، رواني و شناختي سالمندان تفکيک شده است:
الف: بخش درمان ويژه سالمندان بيمار با مشکلات جسمي
ب: بخش پانسيون ويژه سالمندان مسکوني
ج: بخش دمانس ويژه سالمندان مبتلا به آلزايمر و مشکلات شناختي و حافظه
اتاق هاي سه تخته، دو تخته و خصوصي بنا به نوع درخواست خانواده هاي محترم و نياز سالمندان عزيز در کليه بخش ها موجود است. کليه فضاهاي مرکز سالمندان پارسايان مجهز به دوربين مدار بسته است.

خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی

در مرکز سالمندان پارسايان کليه خدمات پزشکي، دندانپزشکي، پرستاري، فيزيوتراپي، کاردرماني، تغذيه، بهداشت، روانشناسي، مددکاري، گفتار درماني، رفاهي و تفريحي در مطلوبترين سطح و ۳۰ روز در ماه ارائه مي شود.

بخش هاي تفکيک شده

مرکز سالمندان پارسايان تنها مرکز در ايران است که بخش هاي مختلفاش تفکيک شده است. يعني يک فرد سالم که فقط احتياج به نگهداري دارد با يک فردي که دچار آلزايمر است در يک اتاق قرار نمي گيرند. يک طبقه از اين مرکز به افرادي اختصاص دارد که آلزايمر پيشرفته دارند. يک طبقه براي سالمنداني است که ناتوانايي هاي ذهني يا جسميشان شروع شده است. يک طبقه مربوط به افرادي است که کاملا سالم هستند و فقط براي نگهداري به مرکز مراجعه مي کنند. يک طبقه هم براي سالمنداني است که تحت درمان هاي ارتوپدي قرار دارند. البته مرکز پارسايان يک مرکز درماني نيست اما خدمات کاردرماني يا فيزيوتراپي هم به سالمندان ارائه مي کند. يک طبقه از اين مرکز هم به لابي اختصاص دارد. يک فضاي سرپوشيده با متراژ ۲۵۰ متر که هم آب نما دارد و هم فضاي سبز. همچنين اتاقي براي معالجه سالمندان در اين طبقه وجود دارد. در لابي فضايي هم براي حضور خانواده هاي سالمندان مهيا است تا در کنار پدر يا مادر، پدربزرگ يا مادربزرگ قرار بگيرند و با هم گپ و گفتي داشته باشند و غذايي ميل کنند.

ممنون که با لبخند وارد اين مرکز مي شويد

همه مراکز سالمندان زير نظر بهزيستي است و طبق آيين نامه بهزيستي به افراد بالاي ۶۰ سال سالمند گفته مي شود. البته عموم افرادي که در مراکز سالمندان مستقر هستند بين ۷۰-۸۰ سال سن دارند. بسياري از سالمندان مرکز پارسايان از اساتيد دانشگاه، پزشکان، فرهنگيان و... هستند. امکانات اين مرکز کاملا شبيه به يک خانه است. در ديوارهاي اين مرکز نوشته هايي مثل: ممنون که با لبخند وارد مي شويد، مرسي که براي دست بوسي بزرگتر مي آييد و.. به چشم مي خورد.

خانه سالمندانی شبیه یک خانه مسکونی

درب اتاق مديريت مرکز پارسايان به روي همه باز است

«کار ما درمان نيست بلکه توانبخشي است.» اين جمله را دکتر منيژه نيک مهر مي گويد. به گفته او در هر ساعتي از شبانه روز امکان بازديد خانواده ها از اين مرکز وجود دارد. اصلا به همين خاطر است که درب اتاق مديريت اين مرکز به روي همه باز است و حتي احتياجي به در زدن نيست. مرکز سالمندان پارسايان برنامه هاي تفريحي مختلفي را داخل و خارج از مرکز برگزار مي کند. مثل مراسم شعر خواني، موسيقي درماني و... از برنامه هاي خارج اين مرکز هم مي توان به بردن سالمندان به پارک، رستوران، سينما، تئاتر و اماکن مذهبي اشاره کرد.

فضايي آرامبخش و استاندارد

در تمامي طبقات اين مرکز، سالن اجتماعاتي مجزا وجود دارد. از طرفي فضاي داخلي اين مرکز با نظر طراحان دکوراسيون داخلي و روانشناسان طراحي شده است. حتي نرده هاي طبقات مختلف اين مرکز رنگي است. رنگ هايي شاد و در عين حال ملايم و آرامش بخش. همچنين در تمامي سرويس هاي بهداشتي طبقات اين مجموعه زنگ خطر وجود دارد. اتاق هاي يک، دو و سه تخته در اين مرکز وجود دارد. همه اتاق ها داراي امکانات رفاهي کامل مثل تلويزيون و يخچال مجزاست.


رتبه اول کشور در طرح پايش

مرکز سالمندان پارسايان جزو مراکز درجه يک از نظر بهزيستي است. همچنين اين مرکز در طرح پايش که توسط سازمان بهزيستي کل کشور انجام شد توانست رتبه برتر را به خود اختصاص دهد. در اين طرح تمام مراکز توانبخشي کل کشور از زاويه هاي مختلفي مورد ارزيابي قرار گرفتند. مواردي مثل ميزان خدمات دهي مناسب، ميزان حضور پزشک و مددکار در مجموعه، سطح تحصيلات پرسنل و... . در نهايت مرکز سالمندان پارسايان اين افتخار را داشت که رتبه اول کل کشور را اخذ کند.


آدرس: ونک - گاندي جنوبي - خيابان هجدهم - پلاک ۷
تلفن: 88791680 - 88791876



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هزينه نگهداري يه سالمند در ماه چقده حداقل؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج