۲۲۰۶۲۸
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

در این مطلب به ارائه نکاتی برای علاقمندان به تحصیل در گرایش‌های مختلف جامعه شناسی می‌پردازیم. دانشجویانی که برای تحصیل در این رشته از ایران، عزم فرنگ می‌کنند، شمار زیادی هستند که امیدواریم مطالب زیر، راهنمای موثری باشد.

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی
برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

اگر از همراهان دائمی سلسله مطالب راهنمای تحصیل در خارج از کشور باشید که چند ماهی است در پرتال برترین‌ها به آن پرداخته می‌شود، حتماً متوجه شده‌اید که در این راهنمای تحصیلی، اصول و مبانی اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی، در کنار معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، معرفی شده است. راهنمای فرصت‌های تحصیلی در آلمان ، سوئد ، فرانسه ، هلند و حتی مجارستان و اسپانیا ، به صورت ویژه در این سلسه مطالب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نکات عملی و کاربردی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشورها در قاره سبز، ارائه شده است.

اما برای آن دسته از مخاطبانی که قصد دارند، برای گرایش‌های خاص علمی و رشته‌های تخصصی، نسبت به انتخاب دانشگاه و کشور اقدام کنند و در این راستا برنامه ریزی کنند، از این مطلب و تا چند مطلب آینده، به ارائه نکاتی درباره نحوه انتخاب رشته‌های دانشگاهی و مسائل اجمالی مربوط به آن خواهیم پرداخت. مثلاً اگر قصد دارید تا رشته حقوق را در اروپا بخوانید، با چه مسائلی مواجه هستید، یا مثلاً فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، در چه حوزه‌هایی در سایر رشته‌ها می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و قس علی هذا. امروز، به ارائه نکاتی برای علاقمندان به تحصیل در گرایش‌های مختلف جامعه شناسی می‌پردازیم. دانشجویانی که برای تحصیل در این رشته از ایران، عزم فرنگ می‌کنند، شمار زیادی هستند که امیدواریم مطالب زیر، راهنمای موثری باشد.

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

نکته ۸۰۶: جامعه شناسی مانند مدیریت، رشته ای است که در فهرست علایق طیف‌های گسترده ای از فارغ التحصیلان رشته‌هایی غیر آر جامعه شناسی نیز قرار دارد. بنابراین، این که شما دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد جامعه شناسی هستید، به تنهایی برای پذیرش در این رشته پر متقاضی کفایت نمی‌کند. باید معیارهای مختلفی را مد نظر داشته و اصولی که در گفتارهای قبلی به آن اشاره شد را در حوزه رشته خود، به درستی دنبال کنید.

نکته ۸۰۷: انجمن جامعه شناسی اروپا ۱ و جامعه شناسی روستایی ۲ ، از مراکز فعال در شاخه‌های مختلف جامعه شناسی اعم از جامعه شناسی اقتصادی، سیاسی و امثالهم می‌باشند که ارتباط با چنین مراکزی می‌تواند شما را با اولویت های تحقیقاتی و عملیاتی جامعه شناسی در قاره سبز آشنا کند. همچنین، فرصتی مطلوب برای ارتباط با اساتید و محققان این رشته در اروپا.

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

نکته ۸۰۸: برخی از بورسیه‌های مربوط به سازمان‌های بین‌المللی اروپایی در زمینه جامعه شناسی و زیر شاخه‌های آن، در پرتال جامعه شناسی اروپا قابل دسترس می‌باشد که راهنمای خوبی برای علاقمندان به این حوزه محسوب می‌شود. ۳

نکته ۸۰۹: نمره زبان بالا و مقالات و تحقیقات عملی در این رشته مخصوصاً آگاهی به اصول آمار و تحلیل داده‌ها، در رشته جامعه شناسی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بسیار مهم است. این موارد را باید در روزمه خود شاخص کنید.

نکته ۸۱۰: رشته‌های علوم اجتماعی و جامعه شناسی، رشته‌هایی هستند که از چند سده قبل تا کنون، در مراکز آموزشی اروپا تدریس و تحقیق می‌شوند. بنابراین، متقاضیان این رشته‌ها، کار سختی برای یافتن دانشگاه‌های مطلوب بر اساس رزومه خود د قابلیت‌های فردی ندارند. هیچ گاه رایزنی با اساتید ایرانی و محققان ایرانی فعال در زمینه جامعه شناسی را که می‌توانید از مقالات علمی استخراج کنید، فراموش نکنید. از گمانه زنی‌های اینترنتی و افاضات کاربرانی که در این رشته تجربیاتی کسب کرده‌اند، برای جلوگیری از مشوش شدن ذهنی، پرهیز کنید. جامعه شناسانه با موضوع خود برخورد کنید!

(هنر)

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

نکته ۸۱۱: هنر، امروزه تخصصی تر از آن چیزی است که خیلی‌ها فکر می‌کنند. شاخه‌های مختلف هنر از موسیقی گرفته تا مجسمه سازی و فلسفه هنر و تاریخ هنر و نقاشی، همه و همه به زیر بخش‌های گوناگون و حرفه ای تقسیم بندی می‌شوند. فعالان گرایش‌های هنر، به دلیل تخصصی بودن کار خود مانند رشته‌های پزشکی، خیالشان بابت این قضیه راحت است که کارشناس متالوژی یا بهداشت محیط زیست یا الهیات، برای کارشناسی ارشد موسیقی یا نقاشی اقدام نمی‌کند چرا که احراز صلاحیت در رشته‌های مرتبط با هنر، امتحان عملی و معرفی کار عملی نیاز دارد و همه چیز بر خلاف خیلی از پذیرش‌ها، در روند اداری مکتوب خلاصه نمی‌شود. این برگ برنده فارغ التحصیلان هنر برای پذیرش در مقاطع عالی این رشته می‌باشد.

نکته ۸۱۲: خیلی‌ها اعتقاد دارند، برای یادگیری موسیقی، باید به وین اتریش رفت، یا برای موزه شناسی و موزه داری به هرمیتاز روسیه، یا برای درک معماری قدیم و جدید به پاریس و رم و برای تحصیل در مجسمه سازی به فلورانس و مسائلی از این دست. اگر چه این سخنان خیلی هم نامربوط نیست، اما باید توجه داشت که رشته هنر، هنرمند می‌خواهد و معمولاً هنرمندان می‌دانند که در چه مکانی، بهترین‌های این رشته حضور دارند. بنابراین طبقه بندی اطلاعاتی و معرفی لینک در این حوزه، نیاز نیست و متقاضیان این رشته‌ها در اروپا، می‌توانند از طریق انجمن‌ها و کنفرانس‌ها و اساتید این رشته در ایران، با مراکز علمی و آموزشی هنر اروپا در تعامل باشند.

نکته ۸۱۳: رشته‌هایی مانند گرافیک یا طراحی ارتباطات بصری ۴ و چند رسانه ای، عکاسی و سینما، شاخه‌هایی از هنر هستند که شاید متقاضیانی از سایر رشته‌ها، به دلیل تخصص و تجربه بالا، در اختیار داشته باشد. اگر متقاضی این رشته‌ها هستید، باید کار عملی قوی و حرفه ای و شایسته به استاد و دانشگاه مربوطه ارسال کنید تا صلاحیت علمی شما برای تحصیل در این شاخه‌ها به دلیل رغبت بالای متقاضیان، احراز شود.

نکته ۸۱۴: طراحی صنعتی، دکوراسیون داخلی، معماری منظر و فلسفه هنر، در زمره رشته‌هایی هستند که در زمینه دکترای هنر، با استقبال ایرانیان در اروپا مواجه شده‌اند. آلمان، انگلیس، اسپانیا، اتریش، هلند و ایتالیا، مقاصد اصلی متقاضیانی ایرانی برای تحصیل در این رشته‌ها در اروپا بوده است. البته اخذ بورس برای تحصیل در این رشته‌ها با توجه به وضعیت بحران اقتصادی در اروپا و با توجه به این که صنایع و فعالان تجاری، معمولاً در این رشته‌ها سرمایه گذاری نمی‌کنند، کمی مشکل است. اما غیر ممکن نیست!

نکته ۸۱۵: مسلم است که دانشجویی می‌تواند از هفت خان پذیرش در مقطع دکترای رشته هنر، سربلند بیرون بیاید که هم کار عملی شایسته ارائه کند، هم از نظر تئوری، یک محقق مستقل علاقمند و مشتاق باشد. این دو قابلیت را باید برای پذیرش در مقاطع عالی هنر در اروپا به خوبی اثبات کنید. اما این قضیه برای پذیرش دکترای رشته‌های پزشکی و مهندسی، معمولاً صادق نیست. انجمن بین المللی هنر اروپا ۶ ، که مجموعه ای متشکل از چهل سازمان و مرکز فعال در شاخه‌های هنر در این قاره می‌باشد، می‌تواند فرصت خوبی برای شناسایی اولویت‌های تحقیقاتی، تعامل با هنرمندان و تئوریسین‌های هنر در اروپا باشد.

راهنمای تحصیل در رشته جامعه شناسی

نکته ۸۱۶: این که شما فوق لیسانس عکاسی از فلان دانشگاه مطرح ایران یا آسیا یا اروپا داشته باشید، شرط لازم و کافی برای پذیرش در مقطع دکترای این رشته را ندارید. چه بسا فردی که کارشناسی جامعه شناسی یا فلسفه هنر دارد، یک گرافیست یا عکاس زبر دست باشد که در مسابقات جهانی، دیپلم افتخار داشته باشد و معمولاً افرادی با چنین استعدادها و قابلیت‌هایی عملی، گوی سبقت را در رقابت‌های معمول از دیگران می‌ربایند. بنابراین در رشته‌های هنری، هیچ چیز روی کاغذ از قبل معلوم نیست. این موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید.

نکته ۸۱۷: کارگردان‌ها، نقاشان، نویسندگان، فیلمنامه نویسان، بازیگران، عکاسان و تئوریسین‌های هنر امروز دنیا که بعضاً سلبریتی ۶ نیز هستند، کم تر از برترین دانشگاه‌های هنر اروپا و آمریکا، مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند. به این موضوع توجه کنید. خود شما اگر در زمینه‌های هنر تحصیل کرده و مطالعه کرده باشید دریافته‌اید که تا چه اندازه برای اثبات جمله فوق‌الذکر، می‌توان مثال آورد.

بنابراین، با یک مدرک کارگردانی سینما یا تئاتر یا معماری و یا نقاشی هم، می‌توان در صورتی که با دانش روز پیش بروید و مستعد باشید و تلاش کنید، به یکی از محققان و چهره‌های برتر هنری ایران و جهان تبدیل شوید و نیاز به دریافت درجه دکترای تخصصی در فلان زیر شاخه هنر نیست! شاید یک فوق لیسانس روان شناسی یا ادبیات و حتی تاریخ، بتواند خیلی از نیازهای علمی آتی شما را در زمینه هنری که با آن سر و کار دارید، برطرف کند. به این موضوع راهبردی توجه کنید. هنر، حوزه ای، بس میان رشته ای هست!

• ارتباط با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌هایی که در دانشگاه های مورد علاقه قصد تحصیل دارید فراموش نکنید

• دانشگاه‌های هنر، مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم باشد

• معرفی نمونه کار هنری شما، در پذیرش تأثیر بسیار زیاد دارد.


1- www.europeansociology.org

2- www.ruralsociology.eu

3- http://www.sociologydegree.eu

4- Visual Coomunication Desig

5- http://www.iaa-europe.eu

6- celebrity
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا

      من میخوام بدونم رشته ای ک انتخاب کردم خوبه جامعه شناسی در دانشگاه اهواز قبول شدم خوبه ک برم یا نه

      پاسخ ها

      • حمید

        رشته جامعه شناسی مقطع کارشناسی داریم آیا ؟

    • علی

      کدام دانشگاه قبول شدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج