جاباما
۲۲۱۵۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

با رایحه گل ها روح خود را درمان کنيد!

همنشینی گل به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش مطرح شده است. محققان به تازگی دریافته اند رایحه گل ها به ویژه گل رز در تقویت حافظه و افزایش آرامش موثر است.

با رایحه گل ها روح خود را درمان کنيد!

هفت صبح: گل ها در فرهنگ اصیل ایرانی نماد لطافت و نوشدن هستند و از آنها در کارهای زیادی ازجمله رنگرزی یا تهیه گلاب بهره گرفته می شد. در کتب کهن ما نیز همنشینی گل به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش مطرح شده است. محققان به تازگی دریافته اند رایحه گل ها به ویژه گل رز در تقویت حافظه و افزایش آرامش موثر است.

با رایحه گل ها روح خود را درمان کنيد!

آنها این یافته های جدید را با علومی دیگر پیوند زده اند و شیوه ای به نام گل درمانی را ابداع کرده اند. گل درمانی به عنوان یک شیوه درمان طب کل نگر، اگر همراه با طب سوزنی انجام شود بسیار مطلوب است اما تاکنون در کشور ما استفاده چندانی از آن نشده است.

درواقع ماجرا از آنجا آغاز شد که دانشمندان دریافتند قسمتی از مغز که متعلق به یادیگری است با بوییدن برخی گل ها ازجمله رز تقویت می شود. در ادامه تحقیقات مشخص شد که بوها بر سطح هورمون های استرس و جنسی، سیستم دفاعی بدن، افکار، گرایش های شخصی، حرارت بدن و سوخت و ساز بدن اثر می گذارند.


گل درمانی و سلامت روحی

اهمیت گل ها در هیاهوی شهرها و زندگی امروزه بیشتر هم می شود زیرا طبق تحقیقات، آلودگی هوا باعث کاهش یا از بین رفتن بوی گل ها و در نتیجه فواید آنها می شود. تحقیقات دانشگاه ویرجینیا ثابت کرد که بوی گل ها در هوای پاکیزه تا هزار متر دورتر می رسد اما در هوای آلوده در ۲۰۰ متری نیز قابل استشمام نیست.

بی گمان آلودگی های محیطی تاثیر نامطلوبی بر روح و جسم و روان آدمی می گذارد و در این گیر و دار خودروها و صنایع آلاینده نیز باعث می شوند که جریان هوا و باد نتوانند بوی گل ها را انتقال دهند. یافته های حاصل از تحقیقات گسترده علمی نشان می دهد که گل درمانی تاثیر شگرفی در سلامت روحی افراد دارد و پزشکان نیز از درمان روحی به عنوان پیش زمینه آغاز درمان جسمانی بیماران بهره می گیرند.

گریز از استرس، غم، ناامیدی، احساس گناه و سرزنش، شک و تردید، عدم اعتماد به نفس، بی حوصلگی، حسادت و بدبینی از فواید درمان با روش گل درمانی عنوان شده است. نکته ای که در این روش حائز اهمیت است سالم و بدون عواض بودن گل هاست. به همین دلیل به نظر می رسد گل ها در شهرهای آلوده بو ندارند. با وجود این، کمک گرفتن از طبیعت، هنوز هم از بهترین راه های ایجاد آرامش و برطرف کردن استرس است زیرا تاثیر مثبت، آرامش، شادی و نشاط منحصر به فردی بر اثر حضور در طبیعت در رفتارها و احساسات انسان دیده می شود.

با رایحه گل ها روح خود را درمان کنيد!


چگونه خوب می شویم!

اجازه بدهید با یک مثال ملموس و ساده شروع کنیم. اگر یک گلدان نو بخرید یا چند شاخه گل روی گلدان میزن اهارخوری بگذارید هم این تاثیر مثبت را احساس خواهید کرد. روان شناسان حتی می گویند حس مشارکت بین افراد خانواده هم با وجود گل ها بیشتر می شود.

در ضمن محققان به این نتیجه رسیده اند که رنگ گل ها به دلیل تولید یک طول موج خاص و رسیدن آن به سلول های بینایی در آزادشدن سه نوع هورمون های آرامش ده نده ایجادکننده هیجان و موثر بر خلق و خو تاثیر می گذارد و همانطور که ذکر شد بوییدن گل ها نیز به عنوان یک روش درمانی مطرح است. اما بوییدن گل چگونه درمان تلقی می شود. اعصاب بویایی از طریق تحریک کننده های شامه ای، دستگاه عصبی را تحرک و غدد درون ریز را فعال می کند. در نتیجه پیک های شیمیایی - عصبی ساخته می شوند. آدرنالین و ایندورفین که جزو این پیک ها هستند نقش زیادی در تنظیم تعادل بدن دارند.

نمونه های ملموسی از عملکرد این روش درمانی در دست است. به عنوان نمونه، محققان از بوی رز در روان درمانی استفاده می کنند زیرا این رایحه در بدن ما حس هارمونی و امنیت ایجاد می کند و به قلب انرژی تازه می بخشد. بوی گل رز حمایت کننده روانی بسیار خوبی برای دوران حاملگی است که مشکلات قاعدگی و یائسگی را برطرف و از سقط جنین جلوگیری می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Mami

      خدا همین نزدیکی هاست وقتی گلی را میبویی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج