جاباما
۲۲۲۸۲۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چگونه در دام سوالات عجیب مصاحبه‌ها نیفتیم؟

مصاحبه‌های شغلی به اندازه کافی اعصاب خردکن هستند حالا اگر به‌ آن سوالات پیش‌بینی شده و غیر مترقبه را هم اضافه کنید دیگر به تجربه‌ای کاملا ترسناک تبدیل می شوند.

اقتصادنیوز: مصاحبه‌های شغلی به اندازه کافی اعصاب خردکن هستند حالا اگر به‌ آن سوالات پیش‌بینی شده و غیر مترقبه را هم اضافه کنید دیگر به تجربه‌ای کاملا ترسناک تبدیل می شوند. پس از ساعت‌ها وقت گذاشتن برای تهیه رزومه شغلی و کلنجار رفتن با خودتان که چگونه خود را به خوبی معرفی کنید و به فرد مصاحبه‌کننده بقبولانید که چرا بهترین کاندیدا برای اخذ این موقعیت شغلی هستید، مواجهه با برخی سوالات غیرمعمول شما را از بازی به‌در می‌کند.

موفقیت در مصاحبه شغلی، به خصوص برای تازه فارغ‌التحصیلان دشوارتر است چراکه آنها تاکنون تجربه چندانی نداشته‌اند. بسیاری از کارفرمایان می‌گویند تازه‌ فارغ‌التحصیلان اغلب در مصاحبه های شغلی خرابکاری می‌کنند. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۴ توسط پایگاه اینترنتی beyond.com انجام شده، یک سوم کافرمایان و مصاحبه‌کنندگان می‌گویند این افراد جویای کار در حین مصاحبه ناآماده بوده یا برخورد نامناسبی داشته‌اند.

تازه فارغ‌التحصیلان درصورتی‌که با آمادگی کامل قدم به مضاحبه‌های شغلی بگذارند، می‌توانند راه خود را از سایر رقبا جدا کنند. در این گزارش به پنج سوال غیرمعمولی که هر فرد جویای کاری باید قبل از حضور در مصاحبه شغلی خود را برای پاسخ دادن به آن آماده کند، اشاره می‌کنیم.

چگونه در دام سوالات عجیب مصاحبه‌ها نیفتیم؟

بزرگترین ضعف شما چیست؟

بسیاری از مدیران استخدامی علاقه زیادی به پرسیدن این سوال دارند؛ درحالی که شما هم مانند بسیاری از داوطلبان هیچ آمدگی برای پاسخ به این سوال ندارید. اما تنها کاری که باید بکنید این است که نگویید نمی‌دانم یا بدتر از آن اینکه بگویید من هیچ ضعفی ندارم یا اینکه مانند یک فرد کمالگرا ضعفی را نام ببرید که باعث شده شما پیشرفت کنید.

درباره شرکت ما چه می‌دانید؟

این سوال ممکن است به انحای مختلف پرسیده شود. فرد مصاحبه کننده ممکن است از شما درباره میزان آشنایی شما با شرکت یا صنعت یا حتی نام مدیرعامل آن از شما سوال کند. این سوال آخری یکی از ۵۰ سوال متداولی است که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می شود.

بااین‌حال بسیاری از داوطلبان قبل از ورود به مصاحبه شغلی هیچ‌گونه جستجو یا تحقیقی در این رابطه نمی‌کنند که این اشتباه می‌تواند به قیمت از دست دادن یک موقعیت شغلی برای آنها تمام شود.

چگونه در دام سوالات عجیب مصاحبه‌ها نیفتیم؟

سوالات عجیب و غریب

برخی مصاحبه‌کنندگان خیلی دوست دارند تا با پرسیدن سوالات عجیب و غریب نظیر فکر می‌کنید به چه حیوانی بیشتر شباهت دارید؟ یا چطور می‌توانید رنگ زرد را برای یک فرد نابینا تصویر سازی کنید؟ شمارا به بن بست ببرند. شاید این سوالات تصادفی به‌نظر برسند اما اغلب مصاحبه کنندگان دوست دارند با پرسیدن این سوالات بیشتر با روحیات و شخصیت شما آشنا شده و مهارت‌های حل مساله در شما را بسنجند یا توانایی شما در داشتن تفکر خلاق را ارزیابی کنند.

بنابراین، سوالات عجیب و غریب الزاما برای گیر انداختن شما پرسیده نمی‌شوند بلکه کیفیت کاندیداهای شغلی را که نمی‌توان از طریق رزومه‌های مکتوب یا دو دقیقه مصاحبه کشف کرد، بازگو می‌کنند.

سوالات شخصی

مصاحبه‌های شغلی اغلب روی کشف مهارت‌های شغلی شما متمرکز شده‌اند اما مصاحبه‌کنندگان همچنین به دنبال یافتن فردی هستند که با روحیات تیمی آنها سازگار باشد و از کار کردن با او لذت ببرند. بنابراین، برای اینکه بدانند شما چطور آدمی هستید ممکن است بپرسند چه کتابی می‌خوانید؟ تفریحات و سرگرمی‌هایتان چیست؟ فیلم یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما چیست؟ یا چه تفریحات دیگری در خارج از خانه دارید؟

آنها با دانستن نوع تفریحات و علایق خارج از منزلتان می‌توانند تشخصی بدهند که شما تا چه اندازه شخصیت سالمی دارید و تا چه اندازه مناسب کارکردن در کمپانی موردنظر هستید. بنابراین با آمادگی کامل به مصاحبه بروید و آمادگی اشاره کردن به تفریحات و سرگرمی‌هایتان را داشته باشید. سعی کنید مطمئن شوید که پاسخ‌هایتان را در قالب حرفه‌ای بیان کنید.

چگونه در دام سوالات عجیب مصاحبه‌ها نیفتیم؟

آیا سوالی دارید؟

مصاحبه‌کنندگان و مدیران استخدام اغلب مصاحبه خود با داوطلبان را با گفتن این جمله «آیا سوالی دارید؟»‌ به پایان می‌رسانند. اما کارشناسان معتقدند نباید از این سوال آنها به‌عنوان فرصتی برای کسب اطلاعات درباره موقعیت شغلی و بیان دلبستگی‌های شغلی خود استفاده کرد؛ چرا که این یک اشتباه محض است.

«مایکل تراویس»، نویسنده کتاب «مهارت در هنر استخدام؛ چگونه داوطلب مناسبی را استخدام کنیم؟» می‌گوید: وقتی می‌بینم بسیاری از داوطلبان در طول مصاحبه هرگز سوالی نمی‌پرسند، گیج و مبهوت می شوم. نپرسیدن سوال در طول مصاحبه شغلی نشان می‌دهد که کاندیدای موردنظر اصلا آماده مصاحبه نیست یا دوست دارد همان شغل قدیمی خود را داشته باشد.

تراویس پیشنهاد می‌کند هر فرد جویای کاری که به مصاحبه شغلی پا می‌گذارد، فهرستی از سوالاتی که می‌خواهد از مصاحبه شونده بپرسد را همراه داشته باشد. گزینه دیگر این است که در طول مصاحبه شغلی یادداشت‌برداری کند تا در انتها هر قسمتی که برایش مبهم بود را با مصاحبه شونده شفاف‌سازی کند. یادداشت‌برداشتن همچنین باعث می‌شود تا شما در جریان مراحل مصاحبه مشتاق‌تر و دقیق‌تر به‌نظر برسید. البته به خاطر داشته باشید که قبل از نت‌برداری حتما از فرد مصاحبه‌کننده اجازه بگیرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج