۲۲۳۰۹۵
۲۳ نظر
۷۸۱۱
۲۳ نظر
۷۸۱۱
پ

رنج‌های مثانه کوچک من!

چندبار دستشویی می‌روید؟

چرا هنوز از توالت فاصله نگرفته‌، باز هم فكر دستشويي رفتن به سرتان مي‌زند؟

چندبار دستشویی می‌روید؟
مجله سیب سبز - سارا ميرشجاعي: مراجعه مكرر به دستشويي كلافه‌تان كرده؟ وقتي كه قرار است براي چند ساعت از خانه فاصله بگيريد يا سفر برويد، استرس پيدا كردن توالت عمومي رهاي‌تان نمي‌كند؟در طول شب مجبوريد بارها از خواب برخاسته و مثانه‌تان را خالي كنيد؟

همه اينها نشانه‌هاي ابتلاي شما به تكرر ادرار است؛ مشكلي كه مي‌تواند جنبه‌هاي ديگر زندگي ازجمله كار و فعاليت‌هاي روزانه، خواب و استراحت، سلامت روان و. . . را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد. تكرر ادرار با وجود همه آزار‌دهنده بودنش، بيماري شايعي است. به همين دليل با دكتر حسين كرمي، متخصص مجاري ادراري و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت‌وگو كرديم تا با كمك او راه‌هاي رها شدن از اين مشكل را بشناسيم.

چندبار دستشویی می‌روید؟

تكرر ادرار يعني چه؟

زماني كه فردي با مصرف كم يا متوسط مايعات، به دفعات به دستشويي مراجعه کرده، هربار حجم كمي ادرار را تخليه و احساس كند هنوز تخليه كامل انجام نشده، گفته مي‌شود مبتلا به تكرر ادرار است. در حالت طبيعي در طول ۲۴ ساعت بايد ۷ تا ۸ بار براي تخليه مثانه به دستشويي مراجعه شود، به علاوه در حالت طبيعي يك فرد جوان نبايد در طول شب نيازي براي تخليه مثانه احساس كند مگر آنكه مايعات زيادي مصرف كرده باشد.

بنابراين فردي كه هر نيم ساعت يكبار به دستشويي مراجعه كرده و شب‌ها مدام براي تخليه مثانه بيدار مي‌شود دچار تكرر ادرار است. نشانه مهم تكرر ادرار، تعداد زياد دفعات مراجعه به دستشويي و حجم كم ادرار است. كسي كه مايعات زيادي مصرف كرده و هربار حجم زيادي ادرار تخليه مي‌كند جزو مبتلايان به تكرر ادرار محسوب نمي‌شود.

وقتي خبر نمي‌كند

تكرر ادرار به دو نوع حاد و مزمن تقسيم مي‌شود؛ گاهي فرد به صورت ناگهاني و بدون سابقه قبلي به تكرر ادرار مبتلا مي‌شود كه اين موضوع مي‌تواند به دليل عفونت‌هاي مثانه و مجراي ادراري باشد كه بيشتر در خانم‌هاي جوان رخ مي‌دهد. اين نوع تكرر ادرار با مصرف آنتي‌بيوتيك درمان مي‌شود. اما تكرر ادرار مزمن ماه‌ها يا سال‌ها در فرد وجود دارد و تقريبا هميشه او را تحت فشار قرار مي‌دهد.

چرا در توالت مقيم شده‌ايد؟

تكرر ادرار دلايل مختلفي دارد كه در ادامه آنها را براي‌تان شرح داده‌ايم و راه‌هاي رها شدن از مشكلات گفته‌شده را هم با شما درميان گذاشته‌ايم.

كوچك بودن مثانه

در برخي افراد مثانه كوچك است و نمي‌تواند حجم طبيعي ادرار را در خود نگه دارد. چنين افرادي با كمترين ميزان ادرار بايد مثانه را خالي كنند. كوچكي مثانه هم دليل تكرر ادرار است و هم يكي از عوارض آن.

كسي كه مجبور است حجم كم ادرار را تخليه كند به مثانه اجازه نمي‌دهد حجم پيدا كند و مقدار بيشتري ادرار را در خود نگه دارد، بنابراين رفته‌رفته مثانه كوچك مي‌شود و بي‌اختياري ادرار به وجود مي‌آيد.

حالا چه كنيم؟

گاهي با رفتاردرماني مي‌توان مثانه را بزرگتر كرد؛ يعني فرد هربار دقايقي ادرار را تحمل كند تا مقدار بيشتري در مثانه جمع شود. زماني كه مثانه خيلي كوچك باشد با جراحي بخشي از روده را به مثانه اضافه مي‌كنند كه اين روش آخرين انتخاب براي درمان است.

كشش در مثانه

گاهي مثانه به دلايل مختلف ازجمله ضخيم شدن آن نمي‌تواند كشش و افزايش حجم داشته باشد. درحقيقت مثانه نمي‌تواند به شكل بادكنكي بزرگ‌تر شده و ادرار بيشتري را نگه دارد. تا زماني كه شما از پس درمان مشكل اصلي برنياييد، نمي‌توانيد ميزان توالت رفتن‌ها و دفع ادرارتان را كاهش دهيد.

حالا چه كنيم؟

با تمرين‌هايي مي‌توان مثانه را بزرگ كرده و حجم آن را افزايش داد. لازم است فرد براي خود تعيين كند كه مثلا هربار دقايقي دربرابر احساس اجبار تخليه مثانه مقاومت كند، بعد از مدتي زمان مقاومت دربرابر تخليه مثانه را بيشتر كند؛ هرچه فرد زودتر ادرار را تخليه كند ديرتر درمان خواهد شد. اگر در انجام این تمرین‌ها جدی باشید، می‌توانید به هرچه زودتر برطرف شدن مشکل‌تان امیدوار باشید.

چندبار دستشویی می‌روید؟

مثانه بيش‌فعال

مثانه برخي افراد لرزش‌هاي بيش از حد يا منقبض شدن‌هاي خودبه‌خودي دارد. در اين مورد فرد به‌طور ناگهاني احساس نياز به دستشويي احساس مي‌كند و اگر سريع مراجعه نكند ممكن است لباس خود را خيس كند.

حالا چه كنيم؟

براي درمان اين مورد ممكن است دارودرماني درنظر گرفته شود؛ داروهايي تجويز مي‌شوند كه لرزش‌ها و انقباضات خودبه‌خودي را مهار كرده و تكرر ادرار را درمان مي‌كنند.
درصورتي‌كه داروهاي ديگري را مصرف مي‌كنيد از پزشك‌تان در مورد احتمال تداخل دار‌و‌هاي جديد با آنچه پيش از اين مصرف مي‌كرديد سوال كنيد.
اگر تكرر ادرار داريد، نبايد خوددرماني كنيد يا سرسري از كنار آن بگذريد؛ اول بايد با كمك پزشك‌تان علت را پيدا كرده و بعد درمان مناسب با آن را انتخاب كنيد.

مثانه عصبي

بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل MS، پاركينسون، سكته يا تومور مغزي، ديسك‌هاي درمان نشده، آسيب‌هاي نخاعي و. . . ممكن است سبب شوند مثانه تحت فشار قرار گيرد. درواقع اين بيماري‌ها مي‌تواند تحريك‌پذيري مثانه را بالا برده و موجب تكرر ادرار شود.

حالا چه كنيم؟

با درمان يا كنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي مي‌توان فشار مثانه را كم كرد. گاهي ممكن است براساس علت بيماري زمينه‌اي و بررسي نوار مثانه، تجويز دارو يا جراحي نياز باشد.

مثانه‌هاي حساس

به‌طور طبيعي پس از پرشدن مثانه تا حجم ۱۵۰سی‌سی فرد احساس ادرار را درك مي‌كند؛ در افرادي كه به علت مثانه حساس دچار تكرر ادرار هستند احساس ادرار حتي با حجم ۲۰سی‌سی و چند قطره هم درك مي‌شود.

حالا چه كنيم؟

هميشه درمان‌هاي تهاجمي يا دارويي نيستند كه مي‌توانند به حل مشكل شما كمك كنند، گاهي ريش و قيچي دست خودتان است و خود شما هستيد كه با تمرين و مقاومت مي‌توانيد اوضاع را بهتر كنيد. به همین دلیل برای درمان این مشکل باز هم رفتاردرماني درنظر گرفته مي‌شود؛ يعني فرد به‌اصطلاح حرف مثانه را گوش نكرده و در مقابل رفتن به دستشويي مقاومت كند. پس خسته نشويد و تلاش كنيد هر روز يك قدم به جلو برويد.

عفونت‌ها

عفونت‌هاي مثانه يا مجاري ادراري ممكن است سبب تكرر ادرار حاد يا مزمن شوند. اگر عفونت يكباره رخ دهد، تكرر ادرار حاد و اگر عفونت مزمن بوده و ماه‌ها وجود داشته باشد تكرر ادرار مزمن را ايجاد مي‌كند.

حالا چه كنيم؟

مسلما رعايت مسائل بهداشتي از عفونت‌ها جلوگيري مي‌كند، به علاوه درمان عفونت هم مي‌تواند تكرر ادرار را درمان كند. نوشيدن آب فراوان هم مي‌تواند در اين رابطه موثر باشد.

استرس و اضطراب

مسائل رواني مي‌توانند در ايجاد تكرر ادرار نقش داشته باشند. افرادي كه مدام تحت استرس هستند نياز بيشتري به دستشويي احساس مي‌كنند و ممكن است به تكرر ادرار مبتلا شوند.

حالا چه كنيم؟

مراجعه براي درمان و كنترل استرس مي‌تواند موثر باشد. به علاوه فرد نبايد بر ادرار خود تمركز كرده و به لحاظ رواني، ذهن خود را به خاطر اين مساله مغشوش كند. مشغوليت ذهني نسبت به تكرر ادرار بيشتر اين قضيه را تشديد مي‌كند.

وسواس ادراري

اين علت هم به مسائل رواني برمي‌گردد و در افرادي كه وسواس ادراري دارند، ديده مي‌شود. بايد بدانید هرچه به مثانه بيشتر متمركز و حساس بوده و استرس داشته باشيم، مثانه تحريك‌پذيرتر خواهد بود. پس در این مورد هم خود شما هستید که به جای استفاده از داروها می‌توانید برای حل شدن این مشکل قدم بردارید.

چندبار دستشویی می‌روید؟

حالا چه كنيم؟

شخص بايد با راهنمايي متخصص، وسواس خود را حل كرده و درك كند حساسيت بيش از حد نسبت به پاکی سبب مشكلاتي نظير تكرر ادرار خواهد شد.

اگر با توالت قهريد حواس‌تان باشد

همیشه اشتباهاتی که در مر اقبت از کلیه‌های‌تان انجام می‌دهید، باعث مقیم شدن‌تان در توالت نمی‌شوند. گاهی شما چنین مشکلی که ساختار کلیه‌ها یا مثانه‌تان باعث آن شده است را به ارث می‌برید. اما در هر حال، نگه‌داشتن ادرار و قهر بودن با توالت هم نمی‌تواند در بیمار شدن کلیه‌ها و مثانه شما بی‌اثر باشد.

چندبار دستشویی می‌روید ؟

تكرر ادرار و عكس آن كم‌ادراري هر دو به لحاظ تشخيص و درمان مهم است و باید نسبت به آنها آگاهي داشت. تكرر ادرار زماني رخ مي‌دهد كه فرد كمتر از حد طبيعي ادرار مي‌كند؛ يعني در طول شبانه روز كمتر از ۷ يا ۸ بار و با حجم خيلي كم تخليه مثانه دارد.

چقدر مایعات می‌نوشید؟

برخي افراد هم هستند كه مايعات كمي مي‌نوشند اما حجم ‌ادرار خيلي زياد است و اصطلاحا به پرادراري مبتلا هستند. اين افراد حتما بايد از لحاظ عملكرد كليه مورد بررسي قرار گرفته و چكاپ شوند زیرا ممكن است اختلالات عملكردي كليه ازجمله كم كاري كليه وجود داشته باشد.

کلیه‌های‌تان سالم است؟

نارسايي‌هاي كليوي درباره كم‌ادراري يا پرادراري نقش اساسي دارند. نارسايي‌هاي كليوي در مراحل اوليه نشانه‌اي ندارند و فرد تا زماني كه ۵۰ درصد يا بيشتر مورد تخريب يا نارسايي قرار نگرفته باشد علائمي ندارد. حتي گاهي عملكرد يك كليه كاملا از بين مي‌رود اما فرد هنوز از آن بي‌اطلاع است.

این نشانه‌ها را دارید؟

زماني كه بيش از ۵۰درصد تخريب و نارسايي در كليه به وجود مي‌آيد نشانه‌هايي مانند درد، زردي پوست، رنگ پريدگي، بي اشتهايي، كاهش وزن، خستگي مزمن و. . . خود را نشان مي‌دهند كه شايد اين زمان براي درمان و پيگيري بسيار دير باشد، بنابراين لازم است نسبت به اين موضوع آگاه بود و توجه كافي داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نگهداشتن اختیاری ادرار در مثانه باعث پخش شدن سموم ان در بدن میشود پس این پیشنهاد شمابرای سلامتی بدن ریسک است

    • بيكار

      من 25 سالمه اكثراً صبحها بخاطر پر بودن مثانه م از خواب بلند ميشم.شبها هم زياد مايعات استفاده نميكنم بعد از ورزش هم شديداً ادرار دارم. آيا مشكل خاصي دارم؟

    • رضا

      یه مورد دیگه هم که هست که شما نگفتید در افراد مخصوصا جوان است که پروستات آنها تحریک میشود و ایجاد تکرر ادرار میکند. از موارد دیگر هم خوردن سردیجات است که میتوانید با یک لیوان آب داغ و نبات آن را حل کنید

    • بدون نام

      من در طول روز كم دستشويي ميرم ولي در هنگام خواب دو بار در طول زمان نزديك ميرم اين امر بخصوص در ايامي كه هوا سرد تشديد پيدا مي كنه آيا مشكل خاصي دارم

    • vali

      سلام من حدود سه ماه تکرر ادرار دارم وبه دکتر مراجعه نموده ام و باز جای خوابم را خیس میکنم و موقع رفتن به دفع ادرار با ز شلوارم راا خیس میکنم.

    • بدون نام

      مطالبتون بسیار عالی بود.

    • سعید لشنی نیا

      من 19 ماه در المان بودم روز اول به یک دکتر مجاری ادراری مراجعه نمودم طی ازمایش وجود سنگ کلیه مشاهده گردید. طبق دستور دکتر میکاییل الفردو به من دستور استفاده از توالت فرنگی جهت مدفوع و استفاده از روشویی جهت ادرار داده شد من به مدت 9 ماه استفاده نمودم بعد از یک ازمایش علایم سنگ کلیه محو گردید . الان برای دیدار مادرم امدم و در اینجا هم ازفرمان دکتر میکاییل پیروی میکنم و خانواده را تشویق جهت این امر نمودم

    • hamid

      بنده چندین سال دچار این مشکل بودم و مخصوصاا در ابتدای خواب شبانه تکرر ادرار داشتم. به چند پزشک مراجعه کردم. فایده ایی نداشت. و میگفتند نمیتواند از مثانه باشد چون سنت بالا نیست. تا اینکه خودم با دقت در تغذیه متوجه شدم علتش خوردن فلفل است. کلا خوردن غذای تند باعث این مسئله بود و حدود یک ساله که با نخوردن غذای تند دیگه مشکلی ندارم.

    • مسعود

      سلام.من مشکل تکرر ادرار وسوزش ادراار وادرار دردناک داشتم همه حورآزمایش دادم خیلی ازداروهارو خوردم پیش 4متخصص رفتم فایده نداشت.تااینکه یکی ازآشنایان به هم گفت که دوقاشق غذاخوری عسل رو بانصف قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کن روزی یک بار بخور.خداشاهده ازدیشب که شروع کردم دارم تاثیرشو میبینم و خیلی هم دعاش میکنم.حتما امتحان کنید.عفونت مجاری ادراری رو ریشه کن میکنه.یا حق

    • بدون نام

      من وقتی میخوابم جامو خیس میکنم، دیروز سر کلاس بودم، تو کلاس ادرار کردم.

    • فاطمه

      من 14سالمه ودیشب تو تختم ادرار کردم ، مامانم فهمید و دعوام کرد ولی نفهمید من کنترل ادرار ندارم.

    • فاطمه

      دیروز
      تو مدرسه ادرار کردم، فکر کنم آبروم رفت

    • فاطمه

      دیشب تختمو خیس کردم صبح هم بلند شدم جامو خیس کردم روز قبلش مضمونی بود 2 بار ادرار کردم، الان هم پوشک میذارم.

    • جعفر پاوندی

      اگرباخوردن زیادمثل آب یاهندوانه درطول روز سبب شود که زیاد دستشویی برویم . آیا اینکار ضرری برای بدن ندارد ؟
      لطف فرموده پاسخ آنرا بدهید

    • بدون نام

      من وقتی روزه میگیرم خیلی دستشویی میرم علتش چیه؟البته تکرر ادار هم دارم

    • دنیز

      من امروز دو لیوان اب با قرصام خوردم الان یه سره دستشویی دارم یکم نگهش داشتم حالا حالم خرابه .میشه بگید علتش چیه ...

    • Parisa_p

      سلام من شبا که میخوام بخوابم دچار تکرر ادرار میشم و این خیلی اذیتم میکنه و مجبورم بارها پشت سر هم پاشم برم دستشویی خیلی کلافه‌ میشم حتی نمیتونم راحت بخوابم صبح ها‌ هم باز از خواب بیدار میشمو میرم دستشویی از ترس این سعی میکنم حتی وقتی تشنمه‌ اب نخورم اما بازم این اتفاق ادامه داره من گاهی تو 10 دقیقه 5 بار دستشویی میرم دیگه نمیدونم چیکار کنم

    • علی

      سلام من بیش ازاندازه میرم دستشوی یعنی دیگه داره دیونه میشم توراخدا راهنماییم کنید

    • سما

      سلام.من کل زندگیم تحت تاثیر این مشکل(تکرر ادرار)قرار گرفته.از وقتی یادمه این مشکلو داشتم.واقعا کلافه شدم.هیچ جا بهم خوش نمیگذره.آزمایش دادم کلیه هام مشکلی نداشته.چند تا دکترم رفتم دارو دادن تاثیری نداشته...

    • غریبه

      من ۲۸سالمه بنده درنوزده سالگی ازدواج کردم اون موقع کم اصبانی میشودم االان خیلی کل بدنم درد میکنه احساس دشوی دارم ولی میرم هیچی نیست بخدا دارم ویونه میشم سرم درد میکنه باخودم حرف میز نم ورگیر م وس واس زیاد خواهش میکنم کمک کنید اینجور پیش بره من نابود میشم تور خدا رهنمایم کنید

    • غریبه

      شمارا بخداکمک کنید

    • بدون نام

      سلام
      من دوروزه بیش از حد میرم دستشویی ادرارم همراه با سوزش خیلی دارم اذیت میشم تو رو خدا کمکم کنید ممنون

    • باملیحه کوشائی

      دختر ۴ ساله ای دارم .. ک الان ی هفته ای میشه هر ده دقه ی رب میره دسشویی ..دلیلش چیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج