۲۲۳۹۵۰
۱ نظر
۵۲۲۴
۱ نظر
۵۲۲۴
پ

جادوي هشتي و ايوان

معماری كهن ايرانی

نفس بكشيد و مست شويد از بوي خوشي كه در سرداب خانه‌هاي قديمي موج مي‌زند. از سرداب بگذريد و زير بادگير نزديك شاه‌نشين، پنج‌دري و هشتي بنشينيد. سربلند كنيد و چشم بدوزيد به سقف‌هاي آينه‌كاري و رواق‌هاي كاشيكاري.

معماری كهن ايرانی
مجله منزل - مروارید فلاحی، مینا مولایی: بايستيد؛ درست همين‌جا! چشم‌هاي‌تان را ببنديد و نفس بكشيد! نفس بكشيد و مست شويد از بوي خوشي كه در سرداب اين خانه‌هاي قديمي موج مي‌زند. از سرداب بگذريد و زير بادگير نزديك شاه‌نشين، پنج‌دري و هشتي بنشينيد. سربلند كنيد و چشم بدوزيد به سقف‌هاي آينه‌كاري و رواق‌هاي كاشيكاري.

راه برويد داخل بهارخواب و ايوان. سرك بكشيد به شارم و مهتابي و روح‌تان را تازه كنيد از هواي خوب اينجا. اينجا كاشان است؛ به وقت بهار و شما به ‌مهماني بازديد از معماري منحصربه فرد خانه‌هاي اين شهر زيبا دعوت شده‌ايد. فرقي نمي‌كند ‌مهمان خانه عامري‌ها باشيد يا طباطبايي‌ها. روزتان را در خانه عباسي‌ها بگذرانيد يا بروجردي‌ها. سري به خانه خانم‌تاج بزنيد يا خانه آل‌ياسين. فقط كافي است چند دقيقه زير سقف اين خانه‌هاي قديمي بايستيد تا به راز جادويي معماري كهن اين شهر پي ببريد؛ رازي كه كاشان را به ميعادگاه علاقه‌مندان معماري كهن ايراني تبديل كرده است.

معماری كهن ايرانی

خانه عباسي‌ها

خيابان علوي، كوي سلطان اميراحمد. خانه عباسي‌ها را با اين آدرس سرراست مي‌توانيد در كاشان پيدا كنيد؛ خانه‌اي كه در سال‌هاي ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ هجري قمري توسط سيدابراهيم تاجركاشاني، پدربزرگ آيت‌الله سيدمحمد علوي‌بروجردي ساخته شده است. عمارتي زيبا در پنج طبقه شامل پس‌سرداب، سرداب، همكف، بالا و بهارخواب كه آن را به يكي از بهترين نمونه‌هاي بناهاي مسكوني كشورمان از نظر معماري كهن و تزئينات خاص و ويژه تبديل كرده است.

معماری كهن ايرانی

سبك اصلي معماري اين عمارت با عنوان «گودال باغچه» شناخته مي‌شود؛ سبكي كه در آن بناي خانه پايين‌تر از سطح كوچه ساخته شده و در اصطلاح خانه در گودي قرار دارد. براي اين كار اگر سراغ دليل هستيد بايد بازگرديد به سال‌ها قبل؛ روزگاري كه دسترسي به آب قنات‌ها در قسمت‌هاي مختلف ساختمان يكي از نکات مهم در ساخت‌وساز محسوب مي‌شد. دقيقا به همين دليل اين عمارت را در گودي ساخته‌اند. حالا سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و خانه عباسي‌ها هنوز هم مثل قبل سرجاي خودش ايستاده است؛ خانه‌اي كه مثل بيشتر بناهاي هم‌نسل خودش ييلاق و قشلاق داشته و تابستان‌نشين و زمستان‌نشين بوده و اين يعني در هر فصل از سال متناسب با آب و هوا از بخشي از خانه استفاده مي‌شده است.

عمارت عباسي‌ها با اتاق آينه، اتاق شاه‌نشين، اتاق پنج‌دري و دو تالار سرپوشيده بزرگ شناخته مي‌شود. اتاق آينه كه زيباترين اتاق اين خانه تاريخي است، در حياط بيروني قرار گرفته و محل پذيرايي از ‌مهمانان خاص بوده به همين دليل همان‌طور كه از اسمش پيداست با تزئينات آينه‌كاري و گچبري‌هاي خاصي پوشيده شده است.

خانه عامري‌ها

وقتي از خانه عباسي‌ها خارج شديد مي‌توانيد راه‌تان را در محله سلطان اميراحمد ادامه دهيد تا برسيد به حمام سلطان اميراحمد و خانه عامري‌ها كه درست در جوار حمام قرار گرفته است. مالك اوليه اين خانه ابراهيم خليل خان كلانتر بوده است. عمارت عامري‌ها دو حياط مستقل براي دو بخش اندروني و بيروني دارد و حياط سوم روبازي با عنوان بهاربند را هم شامل مي‌شود.

معماری كهن ايرانی

سرداب، شاه‌نشين، آينه‌خانه، هفت‌دري، هشتي، ايوان تابستاني و زمستاني، حوض‌خانه و بادگير از ديگر قسمت‌هاي معماري خاص اين عمارت معروف هستند؛ قسمت‌هايي كه هركدام با تزئينات مقرنس، قطاربندي و رسمي‌بندي، شاه‌نشين، يزدي‌بندي و نقاشي‌هاي رسمي و تذهيب‌هاي خاص و منحصربه‌فردشان خانه عامري‌ها را به يكي از محبوب‌ترين عمارت‌هاي معماري سبك كهن كشورمان تبديل كرده‌اند.

معماری كهن ايرانی

مساحت عرصه اين خانه حدود ۹ هزار مترمربع است كه سه خانه با پنج حياط مركزي به صورت اندروني و بيروني را شامل مي‌شود. بلندترين بادگير بين بادگيرهاي خانه‌هاي كاشان در اين خانه ساخته شده است. نكته جالب ديگر وجود حمام اختصاصي زنانه و مردانه در اين عمارت قديمي است.

معماری كهن ايرانی
خانه عامری ها حالا با یک دیزاین سنتی و دوست داشتنی به هتل تبدیل شده است.

خانه بروجردي‌ها

محله قديمي سلطان اميراحمد عمارت‌هاي قديمي زيادي دارد؛ خانه بروجردي‌ها يكي از اين خانه‌هاي اعيان‌نشين اين محله است كه در دوره قاجار و در سال 1242 هجري‌شمسي توسط يكي از بازرگانان معروف كاشان به نام حاج سيدحسن نطنزي (بروجردي) ساخته شده است. بخش اندروني و بيروني در اين عمارت هم ديده مي‌شود اما برخلاف خانه عباسي‌ها خبري از معماري سبك گودال باغچه در اين فضا نيست. در نتيجه عمارت بروجردي‌ها در سه طبقه و به صورت چهارطرف ساخت اطراف حياط‌هاي اندروني و بيروني بنا شده است.

معماری كهن ايرانی

اينجا هم علاقه‌مندان معماري اصيل ايراني مي‌توانند نمونه‌هاي زيبايي از سرداب، شاه‌نشين، پنج‌دري، مهتابي، هشتي ورودي، ايوان تابستاني و ايوان زمستاني را ببينند اما چيزي كه عمارت بروجردي‌ها را خاص و منحصربه‌فرد كرده است، قسمت سرپوشيده آن است كه در كل شهر كاشان تك و استثنايي است.

معماری كهن ايرانی

معمار طراح و سازنده اين عمارت زيبا يكي از معمارهاي چيره‌دست كاشان به نام استاد علي مريم‌كاشي است كه خانه طباطبايي‌ها و تيمچه امين‌الدوله را هم طراحي و بنا كرده است.

معماری كهن ايرانی

خانه خانم‌تاج

معماری كهن ايرانی

اين خانه تاريخي در محله ترك‌آباد و در زمان رونق عصر قاجاري بنا شده و از معدود عمارت‌هايي است كه چند سبك معماري را با هم دارد پس هم فضاهاي اندروني و بيروني را در آن مي‌توان ديد و هم گودال باغچه را.

معماری كهن ايرانی

نكته جالب توجه در اين خانه اين است كه ايوان اصلي آن فضاي مشترك حياط اندروني و حياط بيروني است و از يك‌سو به شمال و از سوي ديگر به جنوب راه دارد که هم به صورت تابستاني و هم زمستاني عمل مي‌كند. عمارت خانم‌تاج با ۷۰۰ مترمربع عرصه و ۸۰۰ مترمربع اعيان در سه طبقه همكف، گودال باغچه و سرداب تحتاني، داراي دو باب حياط بيروني و اندروني و ۱۳ باب اتاق پنج‌دري، سه‌دري و تك‌دري است.
معماری كهن ايرانی

معماری كهن ايرانی


خانه طباطبايي‌ها

معماری كهن ايرانی

در محله تاريخي سلطان اميراحمد و در جوار بقعه امامزاده سلطان اميراحمد عمارت طباطبايي‌ها قرار گرفته است؛ يكي از شاهكارهاي هنر معماري قديم كشورمان كه توسط مرحوم سيدجعفر طباطبايي‌نطنزي از تجار معروف فرش آن زمان در سال ۱۲۵۰هجري با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم‌كاشي ساخته شده است. اين بنا داراي ۴۰ اتاق، چهار حياط، چهار سرداب (زيرزمين)، سه بادگير و دو رشته قنات است. معماري خانه طباطبايي‌ها به شيوه معماري حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گراست.

از كاشان دست خالي بازنگرديد. اين شهر سوغاتي‌هاي تزئيني خوبي براي خانه شما دارد:

همه رقم، همه مدل

شايد خيلي‌ها كاشان را با عطر گلاب و بوي گل‌هايش بشناسند اما كاشان به جز گلاب و عرقيات گياهي سوغاتي‌هاي ديگري هم دارد؛ صنايع دستي زيبايي كه طرفداران خودشان را دارند؛ از كاشي‌سازي و سفالگري گرفته تا شيريني‌جات، خوردني‌ها، باقلوا و حلواارده مختص اين شهر تاريخي.

معماری كهن ايرانی

اما بين همه اينها ارزشمندترين و البته گران‌ترین سوغاتي كاشان قالي‌هاي دستباف اين شهر است؛ قالي‌هايي كه هنر زنان و مردان قاليباف كاشاني را به رخ مي‌كشند. اگر قصد خريد اين كالا را به عنوان سوغاتي داريد، بهتر است بدانيد سه متري قالي كرك كاشان حدود دو ميليون تومان قيمت دارد و قيمت ۱۲ متري آن به شش ميليون تومان هم مي‌رسد. قالي پشم كاشان هم با حدود قيمت دو تا چهار ميليون تومان براي شش تا ۱۲ متري به فروش مي‌رسد.

در كنار اين قالي‌هاي دستباف كه در طرح‌ها و اندازه‌هاي مختلف به بازار عرضه مي‌شوند، زيلو و گليم هم در كاشان توليد مي‌شود؛ كالاهايي كه گزينه منتخب خيلي‌ها براي سوغاتي هنگام بازگشت از اين شهر قديمي است.

كاشاني‌ها البته پارچه‌هاي معروفي هم دارند؛ پارچه‌هاي مخمل مخصوص لباس‌هاي رسمي. با كمي گشت‌وگذار در بازار كاشان قطعا مي‌توانيد انواع مختلفي از اين پارچه‌هاي مخمل را در رنگ‌هاي مختلف پيدا كنيد. در كنار اينها مي‌توانيد سراغ ديگر مصنوعات پارچه‌اي اين شهر هم برويد؛ منظورمان همان شعربافي است كه در پوشش بيشتر مردم اين شهر ديده مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      ش اهکار خانههای کاشان فقط و فقط خانه طباطبایی هاست ...خانواده ای با اصالت در تاریخ ایران زمین که توانسته اند چنین شاهکاری را بوجود اورند ....وبعد از این خانه خانه بروجردیهاست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج