جاباما
۲۲۴۸۷۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نظر رهبری درباره طرح استانی شدن انتخابات

دبیر شورای نگهبان در گفتگوی وییژه خبری تلویزیون گفت:رهبر معظم انقلاب مقید بودند که نظری درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند در حالی که با ایشان درباره این طرح صحبت‌هایی شده بود.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و در آستانه ۲۶ تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان طی سخنانی با اشاره به رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: این طرح مشکلاتی را برای انتخابات به وجود می‌آورد از جمله ممکن بود مشارکت مردم در انتخابات را به حداقل برساند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چه تعداد رأی برای رد این طرح در شورای نگهبان داده شد؟ گفت: تعداد آن را نمی‌دانم اما برخی از اعضای شورای نگهبان مخالف تصویب این طرح نبودند ولی تعداد این افراد کم بود، بسیاری از نمایندگان دولت و مجلس با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفند چون حضور مردم در انتخابات را باید در نظر گرفت، برخی چون شورای نگهبان خواسته‌های غیرقانونی آنها را تأمین نمی‌کنند شورا را زیر سؤال می‌برند، برخی شورای نگهبان را نمی‌شناسند.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه وجود اختلاف‌نظر در میان اعضای شورای نگهبان طبیعی است، گفت: رئیس مجلس با بنده درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس صحبتی نکرده‌اند اما در این زمینه آقای رئیس مجلس با افراد دیگری صحبت کرده‌اند.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مقید بودند که نظری درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند در حالی که با ایشان درباره این طرح صحبت‌هایی شده بود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان برای تنویر افکار عمومی، گفت: ما بنای‌مان این نبوده که مشروح مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم چون در جلسات شورای نگهبان مسائلی مطرح می‌شود که به صلاح نیست به خارج از شورا منتقل شود. مثلاً در شورای نگهبان زمانی که صلاحیت داوطلبان را در انتخابات‌های مختلف بررسی می‌کنیم، راجع‌به اشخاص صحبت می‌کنیم و ادله‌های گوناگونی درباره صلاحیت افراد مطرح می‌شود. به عنوان مثال مانند التزام عملی فرد به قانون یا اسلام یا ولایت فقیه، این موارد یکی یکی مطرح می‌شوند بنابراین خوب نیست که آبروی اشخاص برود.

وی گفت: ما نه تنها صلاح نمی‌دانیم که اینگونه مسائل در افکار عمومی منتشر شود بلکه حتی صلاح نمی‌ دانیم در جمع اشخاص مختلف هم درباره این مسائل صحبت کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره هیأت رئیسه جدید شورای نگهبان، گفت: چهارشنبه هفته آینده جلسه شورای نگهبان برای تعیین هیأت رئیسه جدید این شورا تشکیل می‌شود البته روز گذشته در دستور کار شورای نگهبان قرار داشت اما در نشست روز گذشته شورای نگهبان آقای رحمانی فضلی وزیر کشور همراه با معاونان و کارشناسان این وزارتخانه حضور یافته بودند تا درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه راجع‌ به الکترونیکی شدن انتخابات در روز گذشته شورای نگهبان به طور مفصل بحث شد، تصریح کرد: آنچه از جانب شورای نگبهان ندر این جلسه مطرح شد این بود که به نظر ما مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست، باید طوری انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود که امنیت آن محفوظ باشد و آرای مردم سالم به صندوق‌ها ریخته شود و سالم بیرون آید و نظارت کاملی بر همه مراحل انتخابات وجود داشته باشد.

وی بر همین اساس با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره شفاف شدن صندوق‌های اخذ آرا گفت: گفته‌اند صندوق‌ها باید شفاف باشد که به نظر ما حق هم همین است اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق‌ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می‌شود، خوانده شود چون این خلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم است بنابراین صندوق‌های اخذ آرا نمی‌توانند شیشه‌ای باشند چون نباید آرای مردم خوانده شود، بنابراین باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.

آیت‌الله جنتی همچنین با اشاره به خط قرمز شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان گفت: معیار ما همان قانون است چه یک انتخابات برگزار شود چه دو انتخابات.

دبیر شورای نگهبان بر همین اساس با اشاره به ابراز نگرانی برخی افراد درباره انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری، گفت: گزارشاتی به شورای نگهبان می‌رسد که این گزارشات برای ما نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است به نظر می‌رسد عده‌‌ای می‌خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند در حالی که خبرگان رهبری هیچ بعد سیاسی ندارند و وظیفه آنها تعیین رهبر است و باید ببینند و بررسی کنند که آیا رهبر موجود شرایط لازم را دارد یا نه، شرایطی که در قانون برای رهبری آمده است مانند شجاع بودن، مدیر بودن و مدبر بودن، بنابراین رنگ سیاسی اصلاً در اینجا معنا و مفهومی ندارد.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گفته می‌شود فیلتر شورای نگهبان با توجه به شرایط فعلی جامعه برای انتخابات مجلس دهم بازتر است؟ توضیح داد: این جمله چه معنایی دارد یعنی ما خلاف قانون عمل کنیم، این جمله یعنی آنکه بخواهیم قانون را زیر پا بگذاریم، ما از ابتدا هم گفته‌ایم رفاقت‌ها و دوستی‌ها سرجای خودش و قانون هم سر جای خودش.

آیت‌الله جنتی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین گفت: بنده خیلی دورادور مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کردم، حتی کارشناسان این موضوع هم نمی‌دانستند در مذاکرات چه می‌گذرد چرا که بسیاری از مسائل مذاکرات هسته‌ای محرمانه بود البته این موضوع طبیعی هم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج