جاباما
۲۲۷۸۱۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

برخورد با مسوولان متخلف در سیل اخیر

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به وقوع سیلاب در کشور در روزهای گذشته گفت: تمام مسئولانی که در انجام وظیفه شان کوتاهی کردند و به موقع از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری نکرده یا آنها را تخریب و به وضع سابق اعاده نکرده اند در خسارات و صدمات وارده از وقوع سیل اخیر مسئولیت دارند.

خبرگزاری میزان: معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به وقوع سیلاب در کشور در روزهای گذشته گفت: تمام مسئولانی که در انجام وظیفه شان کوتاهی کردند و به موقع از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری نکرده یا آنها را تخریب و به وضع سابق اعاده نکرده اند در خسارات و صدمات وارده از وقوع سیل اخیر مسئولیت دارند.

«حسین ذبحی» با اشاره به حوادث ناشی از سیل اخیر در برخی استان‌های کشور اظهار کرد: وقوع سیل اخیر دراستان تهران و بعضی از شهرها ضایعات تاسف بار وخسارات جانی و مالی برجای گذاشت و باعث تخریب تعدادی از ساختمان‌ها و مستحدثات واقع در مسیرهای رودخانه‌ها و آبراه‌ها شد.

وی با اظهار تاسف از وقوع این حادثه افزود: این ضایعه تاسف بار پیام آور این امرمهم بود که مسئولان امر، مالکان و متصرفان باید تذکرات پیاپی انجام شده مبنی برخودداری از هر گونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه و آبراه ها را جدی می گرفتند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه بیان کرد: همانطور که مشاهده شد ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه و مسیل‌های آبی در بردارنده دو نوع خسارت و آسیب استٰ نخست اینکه مرتکبین این تخلفات با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها و آبراهها به خودشان ضرر و خسارت وارد می کنند و دوم اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی متخلفان باعث تنگ و باریک شدن مسیر آبراهها و سبب افزایش سرعت سیل و گسترش آن در نتیجه افزایش خسارت ها و آسیب ها به سایرین می شود و درواقع ساخت و سازهای غیرمجاز مذکور باعث خسارت به متخلفان و نیز سایرین می‌شود.

ذبحی تاکید کرد: باید ضایعه مذکور باعث جدیت بیشتر مسئولان و متولیان امر در اعاده وضع به حال سابق از طریق تخریب و قلع و قمع فوری تمام ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در بستر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و آزادسازی فوری آنها شود.

جانشین دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی کشور همچنین گفت: کلیه دستگاه‌های متولی موظف هستند ضمن اعاده وضع به حال سابق و آزاد سازی بستر و حریم رودخانه ها و مسیرهای آبی از طریق واحد های نظارت و عملیات که در آن دستگاه ایجاد می‌شود به طور مستمر بر مسیرهای آبی، حریم ها و بسترهای آن نظارت کنند .

وی افزود: نباید اینگونه باشد که متخلفان بتوانند ساخت و سازهای غیرمجاز و خلاف خود را در بستر و حریم رودخانه‌ها، آبراهها ایجاد کنند و آن گاه دستگاه قضایی وعوامل اجرایی ناگزیر شوند با صرف نیرو و هزینه، تخلفات انجام شده را تعقیب قضایی و به حالت اولیه اعاده کنند.

ذبحی اضافه کرد: تمام مسئولانی که در انجام وظیفه شان کوتاهی کردند و به موقع از انجام ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری نکرده یا آنها را تخریب و اعاده به وضع سابق نکرده اند در خسارات و صدمات وارده مسئولیت دارند.

وی تصریح کرد: هر مسئولی که با صدور مجوز، بدون هماهنگی و استعلام از سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان آب اجازه ساخت و ساز و احداث بنا در بستر و حریم رودخانه ها و مسیرهای آبی را صادر کرده باشد و در مقابل کسانی که به اعتبار مجوز ساخت وارده شده مغرور و به تصور مجاز بودن احداث بنا این کار را انجام داده اند پاسخگو خواهند بود.

ذبحی خاطر نشان ساخت: از این رو لازم است تمامی مسئولان و مقاماتی که در صدور مجوز برای احداث بنا و ساخت و ساز انجام وظیفه می کنند و دارای مسئولیت هستند تذکر جدی داده شود که به هیچ وجه بدون اخذ استعلام از مراجع قانونی دیگر اجازه ساخت و ساز و احداث بنا را صادر نکنند.

معاون قضایی دادستان کل کشور همچنین گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که با صدور مجوز غیرقانونی بعضی از مراجع در بستر و حریم رودخانه از جمله استان تهران، هتل و ساختمان های چندین طبقه ساخته شده است که باعث آسیب جدی به مسیر آبی و محیط زیست شده اند .

وی افزود: در کمال تاسف مواردی هم به چشم می خورد که دستگاه متولی نه تنها به مخالفت جدی و جلوگیری از این قبیل ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام نکرده است بلکه با توجیه های بعضا غیرقانونی از انجام وظیفه و پاسخگویی نیزطفره می‌روند.

ذبحی در ادامه تاکید کرد: از شوراهای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی کشور خواسته می شود به طور جدی رخدادهای گذشته را بررسی و پیگیری کنند و با هرگونه قصور و تقصیر یا تخلف انجام شده برخورد قانونی شود.

به گفته جانشین دبیر شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی کشور از سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از اعضای شورای عالی حفظ حقوق بیت المال انتظار می رود با جدیت روند تخلفات صورت پذیرفته را پیگیری و مسببان عوامل و مسئولان متخلف را برای پیگیرد قضایی به دادسراهای مربوطه معرفی کند.

وی تصریح کرد: انتظار است با اقدامات جدی و پیگیری قاطع شوراهای حفظ حقوق بیت المال سراسرکشور و دادستان های مربوطه و سایر مقامات قضایی و اجرایی به گونه ای عمل شود که در آینده شاهد این گونه وقایع تلخ و تاسف بار نباشیم.

گفتنی است؛ یکشنبه هفته گذشته وقوع طوفان با سرعت ۸۰ کیلومتر در چندین استان کشور از جمله مازندران، گیلان، تهران و البرز باعث جاری شدن سیل شد. این طوفان در جاده چالوس منجر به فوت تعدادی از هموطنان شد. تعدادی از خانه‌های مسکونی که در حاشیه رودخانه‌‌ها در مازندران و البرز ساخته شده بودند بر اثر این طوفان و سیلاب تخریب شدند.

رئیس قوه قضاییه نیز روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی خواستار توجه و نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در روند تخریب جنگل‌ها و ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی شد و از تشدید نظارت‌های قوه قضاییه از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌های سراسر کشور برای کاهش اینگونه تخلفات خبر داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج